ویزای کاری

درآمد مهندسان در سوئد

درآمد مهندسان در سوئد

درآمد مهندسان در سوئد تقریبا دو برابر میانگین درآمد سایر مشاغل سوئدی می باشد و مهندسان در سوئد از یک استاندارد زندگی بسیار مطلوبی برخوردارند. بر این اساس، میانگین درآمد ماهانه در سوئد حدود SEK26000 (کرون سوئد) معادل 2480€ (یورو) می باشد. در حالی که متوسط درآمد ماهانه مهندسان در سوئد SEK42252 (کرون سوئد) معادل 4030€ (یورو) می باشد. با مطالعه این مقاله، شما با شرایط کار مهندسان در یکی از بهترین کشورهای جهان آشنا خواهید شد و ضمنا پاسخ سوالات خود در اینباره را نیز دریافت خواهید نمود:

  • برای کار مهندسی در کشور سوئد چه شرایطی لازم است؟
  • شرایط کار و زندگی مهندسان در سوئد به چه صورتی می باشد؟
  • بالاترین درآمد مهندسان در سوئد متعلق به کدام رشته و شغل است؟
  • بهترین شهرهای سوئد برای انجام کار مهندسی کدامند؟
  • شرایط مهاجرت مهندسان به سوئد چگونه است؟

مهندسان و فارغ التحصیلان مهندسی زیادی از ایران و سایر کشورهای جهان به دنبال اخذ اقامت کاری سوئد می باشند. بنابراین به منظور آشنائی هر چه بهتر هموطنان عزیز با شرایط کار و مهاجرت در سوئد، این مقاله به همت کارشناسان مجرب مهاجرتی در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی شما به رشته تحریر درآمده است.

کار در سوئد به عنوان یک مهندس خارجی

نکته مهم درباره شرایط کار به عنوان یک مهندس در سوئد آن است که مهندسی در سوئد به عنوان یک شغل مجوز دار محسوب نمی شود. یعنی به عبارت دیگر، کارفرمای احتمالی تشخیص می دهد که آیا دانش مهندسی شما برای پست شغلی پیشنهادی کافی است یا خیر. با این توضیح، کسب مجوز کار مهندسی توسط متقاضیان خارجی به منظور کار در کشور سوئد الزامی نیست. اما داشتن حداقل مدرک کارشناسی مهندسی (B.Eng) در رشته مربوطه و نیز برخورداری از سابقه کار 3 الی 5 سال و همچنین دانش زبان سوئدی از جمله بهترین شرایط کار مهندسی در کشور سوئد می باشد اما برای افرادی که در حوزه کامپیوتر کار می کنند کار به زبان انگلیسی هم وجود دارد.

شرایط کار مهندسان در سوئد چگونه است؟

هموطنان زیادی هستند که با وجود فارغ التحصیلی و اخذ مدرک مهندسی از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی به دنبال فرصت مناسب کاری می گردند. مسلما سوئد با وجود شرایط کار و زندگی بسیار مطلوبی که دارد می تواند بهترین گزینه برای اقامت مهندسان ایرانی در اروپا محسوب گردد. سوئد جزو معدود کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) محسوب می شود که قانون حداقل حقوق ندارد و دستمزدها توسط توافقات جمعی بین کارفرماها و اتحادیه های کار تنظیم می شود. اما با توجه به سابقه کاری و تحصیلی متقاضیان، پایه حقوق مهندسان در سوئد در سال 2023 تقریبا SEK23361 (کرون سوئد) برابر 2228€ (یورو) می باشد. در مورد ساعت کاری در سوئد می توان چنین گفت که قانون ساعات کاری (Arbetstidslagen) تنظیم کننده ساعت کاری در روز، هفته و سال می باشد.

بر طبق این قانون، ساعت کاری استاندارد مهندسان در سوئد 40 ساعت در هفته می باشد که با اضافه کاری حدود 48 ساعت می باشد. اما قانون کار دیگر با نام قانون مرخصی سالانه سوئد (Semesterlagen) می باشد. این قانون تاکید می کند که کلیه کارکنان در سوئد بدون توجه به سن و نوع استخدامشان حق برخورداری از 5 هفته مرخصی سالانه را دارند. والدینی که در سوئد نوزاد در حال تولد دارند از مرخصی ویژه ای همراه با پرداخت حقوق به نام حق والدین (föräldrapenning) بهره مند هستند. همچنین کارکنان بیمار از حق مرخصی همراه با حقوق تا 14 روز برخوردارند. در همین موارد، حق والدین و حق بیماری توسط نهادی به نام Försäkringskassan پرداخت می شود. ضمنا اخذ شماره تامین اجتماعی (personnummer) از طریق اداره مالیات سوئد (Skatteverket) و بهره مندی از مزایای آن برای همه مهندسان الزامی است.

شرایط زندگی مهندسان در سوئد در 2023

شاخص استاندارد زندگی در سوئد (176.39) جزو یکی از بالاترین شاخص ها در بین کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) محسوب می گردد. بنابراین، تعادل کار و زندگی مهندسان در سوئد نیز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. اگر شاخص هزینه زندگی در سوئد 71.07 باشد، شاخص قدرت خرید در این کشور (102.74) می باشد که از این لحاظ شهروندان سوئدی جزو مرفه ترین شهروندان اروپایی محسوب می شوند. جالب است بدانید که به لحاظ استاندارد زندگی در قاره اروپا در اواسط سال 2023، سوئد دهمین کشور مرفه این قاره محسوب می شود.

اما هزینه زندگی در سوئد موضوعی کاملا شخصی است و اغلب به محل زندگی و اقامت شما و نیز سبک زندگی شما بستگی دارد. برای مثال، اجاره منزل یا سایر خرج و مخارج زندگی در شهری مثل استکهلم (Stockholm) به مراتب بیشتر از نقاط حومه ای یا روستایی سوئد می باشد. اما در مجموع، میانگین هزینه زندگی ماهانه در سوئد برای هر مهندس خارجی تقریبا حدود SEK7070 (کرون سوئد) یعنی در حدود 750€ (یورو) می باشد.

آخرین وضعیت درآمد مهندسان در سوئد

آخرین وضعیت درآمد مهندسان در سوئد

ابتدا لازم است بدانیم که واحد پول ملی کشور سوئد کرون (SEK) می باشد. هر کرون سوئد معادل 0.11$ (دلار آمریکا) است. با این شرح مقدماتی به موضوع مهم درآمد مهندسین در کشور پادشاهی سوئد می پردازیم. بر اساس آخرین آمارهای موجود از بازار کار کشور سوئد، میانگین درآمد ماهانه مهندسان در سوئد در حدود SEK42252 (کرون سوئد) معادل 4030€ (یورو) می باشد. حداقل درآمد مهندسان در سوئد حدود SEK23361 (کرون سوئد) و حداکثر درآمد آنها حدود SEK56073 (کرون سوئد) معادل 2228€ (یورو) و 5349€ (یورو) می باشد.

اما آنچه که بر روی حقوق ماهانه مهندسان در سوئد تاثیر گذار است، سابقه کاری و میزان تحصیلات آنها می باشد معمولا سابقه کار بالای 5 سال و مدرک کارشناسی ارشد بالاترین تاثیر را بر روی کسب حداکثر درآمدهای مهندسان در سوئد دارد. البته نباید از تاثیر ملیت و یا جنسیت متقاضیان کار مهندسی بر روی درآمد آنها غافل شد. اما به جرات می توان گفت که تاثیر این فاکتورها بر روی درآمد مهندسان خیلی ناچیز است.

دسته بندی درآمد مهندسان در سوئد

بر اساس محاسبات درآمدی انجام شده بر روی درآمد مهندسان در سوئد، میانگین درآمد ساعتی مهندسان در کشور سوئد برابر SEK244 (کرون سوئد) می باشد. روند درآمدی انواع مشاغل مهندسی در سوئد نیز نشانگر افزایش تصاعدی حقوق و دستمزد این دسته از مشاغل می باشد. به طوری که متوسط درآمدی قشر مهندسی در سوئد در سال 2017 با حدود SEK38554 (کرون سوئد) در سال 2023 افزایشی در حدود تقریبا 3+% داشته است و این رقم به عددی معادل SEK41101 (کرون سوئد) رسیده است. اگر همین روند افزایش درآمدی 3% ادامه یابد، درآمد متوسط مهندسان سوئدی در سال 2023 به حدود SEK42252 (کرون سوئد) خواهد رسید و این خبر خوبی برای مهندسان واجد شرایط جهت کار در کشور سوئد می باشد.

عنوان شغلیمیانگین درآمدی به کرون سوئد
مهندس اتوماسیونSEK52696
مهندس بیومدیکالSEK50141
مهندس طراح CADSEK44337
مهندس عمرانSEK41835
مهندس کنترلSEK43670
مهندس حفاریSEK41438
مهندس الکترونیکSEK46604
مهندس انرژیSEK51589
مهندس تاسیساتSEK43537
مهندس ژنتیکSEK57503
مهندسی صنایعSEK41779
مهندسی معدنSEK39785
مهندس مکانیکSEK49129
مهندس برنامه ریزیSEK42291

موسسات و سایت های کاریابی در سوئد

باید به این نکته توجه شود که اغلب شرکت های کارفرمای سوئدی به دنبال جذب مهندسان نخبه و با سابقه خارجی هستند. بنابراین رمز موفقیت یافتن کار در بازار کار مهندسی سوئد، داشتن یک رزومه (CV) قوی می باشد. اما روش های مختلفی برای کاریابی مشاغل مهندسی در کشور سوئد وجود دارد که بهترین روش ممکن استفاده از وب سایت های جستجوی کار در سطح اتحادیه اروپایی (EU) و خود کشور سوئد می باشد:

  • careerbuilder.se
  • jobb.blocket.se
  • jobbmaskinen.se
  • jobbsafari.se
  • studentjob.se
  • metrojobb.se
  • monster.se
  • stepstone.se

شرایط مهاجرت مهندسان به سوئد

قوانین و مقررات مهاجرت کاری به سوئد اغلب به ملیت متقاضیان بستگی دارد. ویزای کار مخصوص متقاضیانی است که از کارفرمای سوئدی پیشنهاد کار رسمی داشته و مدت قرارداد کار آنها بیش از 3 ماه باشد. از امتیازات ویزای کاری سوئد این است که متقاضیان کار با اقامت بیش از 6 ماه می توانند اعضای خانواده خود را نیز به همراه آورند. شهروندان و افراد مقیم اتحادیه اروپایی (EU) برای کار در سوئد نیازی به اخذ ویزا ندارند و فقط با پاسپورت یا ID کارت می توانند در این کشور کاریابی کرده و خانواده خود را به همراه داشته باشند. اما متقاضیان ایرانی همانند دیگر شهروندان غیر اروپایی برای به همراه آوردن اعضای خانواده باید کارت اقامت سوئد خود را درخواست دهند. اما شرایط کاری پیشنهادی برای افراد خارجی نیز برای اخذ ویزای کار در کشور سوئد به صورت ذیل می باشد:

  • شغل مورد نظر می بایست حداقل به مدت 10 روز در اتحادیه اروپایی (EU) آگهی شود.
  • شرایط و مفاد استخدامی می بایست با توافق نامه های جمعی سوئد منطبق باشد.
  • حداقل درآمد ماهانه دریافتی ناخالص (قبل از کسر مالیاتی) متقاضیان باید حدود SEK13000 (کرون سوئد) باشد.

در نهایت به اطلاع هموطنان عزیز می رساند که هزینه درخواست و تمدید ویزای کار سوئد، مجوز ICT و کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU) حدود SEK2000 (کرون سوئد) می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل درخواست و مدارک لازم ویزای کاری سوئد با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *