ویزای کاری

درآمد مهندسان در سوئیس

درآمد مهندسان در سوئیس

درآمد مهندسان در سوئیس با میانگین 13618.68€ (یورو) در بین درآمد مهندسان اروپایی پس از دانمارک با متوسط حقوق ماهیانه 16329.47€ (یورو) در رتبه دوم قرار دارد. بنابراین اگر شما فارغ التحصیل رشته مهندسی بوده و درصدد یافتن مقصد مهاجرتی ایده آلی هستید، بازار کار کشور سوئیس می تواند بهترین موقعیت کاری را به شما ارائه نماید. مهندسان برای کار در این کشور نیازمند داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای سوئیسی هستند. کارفرمایان سوئیسی نیز به متقاضیانی جهت استخدام اولویت می دهند که اولا دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا بوده و ثانیا سابقه کاری بیش از 5 ساله داشته باشند.

همچنین توجه نمایید که سوئیس کشوری 3 زبانه (آلمانی، فرانسوی و انگلیسی) در اروپا است. پس برای ورود به بازار کار مهندسی در سوئیس متقاضیان نیازمند اثبات حداقل سطح زبان شفاهی در سطح B1 و سطح زبان کتبی در سطح A1 می باشند. مخصوصا تسلط بر زبان آلمانی در کشور سوئیس آنهم نه در سطح کامل بلکه در سطح مبتدی امری ضروری است. در واقع، مهارت زبان آلمانی امتیاز بزرگی از نظر کارفرمایان سوئیسی محسوب می شود. هموطنان برای آگاهی از شرایط دوره های زبان آلمانی جهت اخذ مدرک آلمانی شامل DSH, TestDaF, OSD, telc و غیره می توانند از طریق تماس با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان جزئیات این دوره ها قرار گیرند.

  • متوسط درآمد مهندسان در کشور سوئیس چقدر است؟
  • آیا سوئیس به مهندسان در بازار کار نیاز دارد؟
  • مزایای مهاجرت کاری به سوئیس چیست؟
  • بهترین روش برای رسیدن به کار در سوئیس چیست؟
  • آیا مهندسان در دسته مشاغل پر درآمد در سوئیس قرار دارند؟

وضعیت درآمد مهندسان در سوئیس

درآمد مهندسان در سوئیس جزء یکی از بهترین دسته های درآمدی محسوب می شود. به طوری که مطابق آخرین گزارشات سال 2022، میانگین درآمدی مهندسان در این کشور حدود CHF14500 (فرانک) معادل حدود 13618.68€ (یورو) بوده است. بر این اساس، حداقل و حداکثر رنج درآمدی مهندسان در کشور سوئیس به ترتیب CHF8000 و CHF19166 (فرانک) معادل €7513.75 و 18001.08€ (یورو) می باشد.

اصولا سطح درآمدی کارکنان در کشورهای حوزه اسکاندیناوی همواره بالاتر از سطح متوسط درآمدی در کل اتحادیه اروپایی (EU) است. اما اگر ما مقیاس مقایسه خود را بین کشورهای حوزه اسکاندیناوی متمرکز کنیم، متوجه چندین نکته اساسی درباره درآمد مهندسان در این کشورها خواهیم شد. همانطوری که در نمودار ذیل نیز مشاهده می گردد، بهترین جا برای کار مهندسان در کل اروپا و حوزه اسکاندیناوی به ترتیب کشورهای دانمارک با سطح درآمد متوسط 16329.47€ (یورو)، سوئیس با 13618.68€ (یورو) و در رتبه سوم نروژ با 10956.33€ (یورو) می باشند.

نمودار میانگین درآمد مهندسان در سوئیس و کشورهای اسکاندیناوی

توزیع درآمد مهندسان در سوئیس

درآمد مهندسان در سوئیس همانند سایر مشاغل با واحد پول ملی سوئیس یعنی فرانک (CHF) پرداخت می شود. همان طوری که در مطالب گذشته نیز عنوان شد، رنج درآمدی مهندسان در سوئیس به ترتیب CHF8000 و CHF19166 (فرانک) معادل €7513.75 و 18001.08€ (یورو) می باشد. این رنج درآمدی بدان معنا است که میانه درآمد مهندسان در کشور سوئیس حدود CHF167000 (فرانک) می باشد. پس معلوم می شود که 50% از مهندسان سوئیسی ماهیانه درآمدی کمتر از این رقم و 50% مهندسان در سوئیس بیش از این رقم راکسب می کنند. با این شرح، توزیع درآمد ماهیانه مهندسان سوئیسی در سال 2022 از این قرار است:

عنوان شغلیدرآمدها به فرانک سوئیس (CHF)
مهندس زیست پزشکی192000
مهندس BMS198000
مهندس طراح CAD166000
مهندس کنترل186000
مهندس طراح199000
مهندس حفاری180000
مهندس الکترونیک203000
مهندس انرژی209000
مهندس تاسیسات171000
مهندس ژنتیک216000
مهندس زمین شناسی212000
مهندس صنایع166000
مهندس معدن166000
مهندس مواد175000
مهندس مکانیک197000
مهندس عمران182000

توزیع درآمد مهندسان در سوئیس

شرایط تحصیل و درآمد کار همزمان مهندسان در سوئیس

جالب است بدانید که از نظر رتبه بندی رشته ای در بین دانشگاه های جهان، دانشگاه های سوئیس رتبه یازدهم را در زمینه آموزش مهندسی در جهان به خود اختصاص می دهند. این بدان سبب است که ششمین دانشگاه برتر جهان یعنی موسسه فنی فدرال زوریخ یا ETH Zurich پرچمدار و پیشگام آموزش رشته های فنی و مهندسی در سطح جهانی است. معمولا کارشناسی مهندسی در اکثر دانشگاه های سوئیس مطابق آخرین متدها و استانداردهای جهانی به دانشجویان ارائه می شود.

این برنامه تحصیلی در حدود 3 سال بوده و متشکل از رشته های مختلفی همانند مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی حمل و نقل و غیره می باشد. علاوه بر ETH Zurich دانشجویان می توانند در دانشگاه های معتبر دیگری همانند پلی تکنیک فدرال لوزان، دانشگاه زوریخ، دانشگاه بازل و برن نیز به ادامه تحصیل مهندسی بپردازند. اما شرایط و مدارک لازم برای اخذ پذیرش مهندسی از دانشگاه های سوئیسی عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • تعداد 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • کپی مدرک دیپلم متوسطه همراه با ریز نمرات آن
  • کپی تمامی مدارک هویتی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • CV یا رزومه متقاضی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی IELTS با نمره 0 تا 6.5 یا TOEFL با نمره بین 70- 90 یا مدرک آزمون زبان آلمانی در سطح B1 شامل DSH, TestDaF, OSD, telc
  • پرداخت هزینه ثبت نام در دانشگاه های سوئیس

ویزای جستجوی کار سوئیس چیست؟

اصولا یکی از مزایای عمده تحصیل رشته مهندسی یا هر رشته دیگر در دانشگاه های کشور سوئیس این است که شما پس از فارغ التحصیلی نیز از امکان اقامت سوئیس برخوردار هستید. اما به یک شرط که شما بتوانید پیشنهاد کاری از سوئیس دریافت کرده و ویزای اقامت تحصیلی خود را به ویزای کاری سوئیس تبدیل کنید. در این راستا و به منظور تسهیل روند اقامت دانش آموختگان خارجی در کشور سوئیس، دولت این کشور اقامت فارغ التحصیلانی که قصد کار در این کشور را دارند تا مدت 6 ماه دیگر تمدید می کند.

در واقع این بازه زمانی 6 ماهه در حکم فرصت طلایی برای پیدا کردن کار و کسب اقامت کاری سوئیس محسوب می شود. پس به عبارت دیگر می توان از این نوع ویزای اقامت به ویزای جستجوی کار در سوئیس (همانند ویزای جستجوی کار آلمان) نیز تعبیر کرد. متقاضیانی که در طی این 6 ماه موفق به یافتن جاب آفر (پیشنهاد شغلی) شوند می توانند با توجه به شرایطی به کسب ویزای کار سوئیس نائل آیند. اما دیگر شرایط و مدارک لازم برای اخذ این اقامت 6 ماهه سوئیس عبارتند از:

  • مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه های سوئیس
  • مدرک اثبات تمکن مالی جهت اقامت 6 ماهه در سوئیس
  • مدرک سکونتی معتبر همانند اجاره نامه

شرایط ویزای کار سوئیس 2022

در این بخش از مقاله به بررسی آخرین شرایط و مقررات مربوط به اخذ ویزای کار در سوئیس می پردازیم. با وجود اینکه سوئیس عضو اتحادیه اروپا (EU) محسوب نشده اما عضو ناحیه شنگن است پس شهروندان 26 کشور ناحیه شنگن دسترسی آزادی به سوئیس داشته ولی برای کار نیازمند اخذ ویزا هستند. شهروندان کشورهای خارجی نیز حتما برای کار در سوئیس نیازمند اخذ این ویزا هستند. اصولا ویزای کاری کشور سوئیس به دو دسته ویزای L و B تقسیم می شود. تفاوت این دو نوع ویزا در این است که ویزای L مخصوص کار کوتاه مدت تا 12 ماه می باشد. اما ویزای نوع B تا بیش از 12 ماه اعتبار دارد.

اگر مدت ویزای B بیشتر از 4 ماه باشد، اعطای این نوع ویزا محدود به سهمیه می شود. از شرایط اخذ این نوع ویزای کاری سوئیس داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کاری می باشد. برای اخذ این نوع ویزا بایستی قبل از مسافرت به سوئیس اقدام به درخواست ویزای ورود از طریق سفارت سوئیس کرد. کارفرما نیز ویزای کار را مستقیما از اداره کار استانی دریافت خواهد کرد. در حقیقت ویزای کار سوئیس پس از 14 روز از زمان ورود شما به کشور سوئیس اعطاء می شود. پاسپورت، CV، قرارداد کار، مدارک شناسائی و نیز مدرک سکونتی از جمله مدارک لازم برای اخذ ویزای کار سوئیس می باشند. برای انجام مشاوره جهت اخذ تضمینی اقامت و تابعیت سوئیس با وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *