ویزای کاری

درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا

درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا

درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا بالاتر از میانگین درآمد برخی مشاغل ملی است و این امر یکی از انگیزه ها برای مهاجرت فریلانسرها است. اما همانند دیگر موضوعات مهاجرتی، کار سیاه فریلانسری در ایتالیا نیز تابع شرایط و مقررات خاصی است و متقاضیان برای کسب صلاحیت کار فریلانسری بایستی شرایط و مدارکی را از قبل تهیه نمایند. در ابتدا و قبل از هر اقدامی برای اخذ ویزای مهاجرتی به کشور ایتالیا، شما نیازمند اخذ مجوز کار یا Nulla Osta هستید که برای شما اجازه کار فریلانسی در ایتالیا به مدت 3 ماه را فراهم می کند.

در ادامه شما باید شرکت خود را ثبت نموده و شماره مالیاتی و VAT خود را نیز از ادارات مالیاتی ایتالیا اخذ نمایید. با اتمام این مراحل، اکنون شما می توانید برای اخذ ویزای کار ایتالیا از طریق سفارت ایتالیا اقدام کنید. اخذ مجوز و ویزای کار برای فریلانسرها در ایتالیا آسان است به شرط اینکه در کلیه مراحل فوق متقاضیان آمادگی کامل داشته باشند. ما در این مقاله که در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است، به طور مفصل به شرایط کار فریلانسری در ایتالیا از جمله شرایط کار، ساعت کاری و میانگین درآمدی آنها می پردازیم.

  • آیا می توان به عنوان فیری لنسر در ایتالیا به کار مشغول شد؟
  • شرایط کار در کشور ایتالیا چگونه است؟
  • آیا می توان از طریق کار سیاه در ایتالیا شرایط اقامتی به دست آورد؟
  • چه کسانی بیش تر به کار سیاه در ایتالیا نیاز خواهند داشت؟

شرایط کار در ایتالیا در 2024

ایتالیا به لحاظ شرایط کاری جایگاه خوبی ندارد. به خاطر همین افراد معمولا ترجیح می دهند در شهرهای رم و میلان اقامت داشته باشند که نسبتا موقعیت های شغلی بیشتری دارند. به طور کلی در سال 2024 نرخ بیکاری در ایتالیا 9.7% است. اما شرایط کاری شهرهای جنوبی ایتالیا اصلا جالب نیست و نرخ بیکاری آن ها به بالای 28% هم می رسد. به خاطر همین بسیاری از جوانان ایتالیایی به کشورهای دیگری مثل سوئیس، آلمان، اتریش و غیره مهاجرت می کنند تا بتوانند شغل خوبی پیدا کنند.

البته در ایتالیا کسانی که سابقه تحصیل در دانشگاه های برتر را داشته باشند و علاوه بر زبان ایتالیایی و انگلیسی، حداقل به یک زبان دیگر هم مسلط باشند، هم موقعیت های شغلی بیشتری پیش روی خود دارند هم سطح درآمد بالاتری اخذ می نمایند. لازم به ذکر است علاوه بر سطح تحصیلات، سابقه کار، نوع شغل و مهارت های فرد، جنسیت افراد نیز در میزان حقوق دریافتی در ایتالیا تاثیرگذار است. به عبارت دقیق تر در ایتالیا متاسفانه زنان به طور میانگین 6% کم تر از مردان حقوق می گیرند. یعنی در حالی که متوسط درآمد ماهانه زنان 3540€ (یورو) در ماه است، مردان 3740€ (یورو) حقوق می گیرند.

کار سیاه در ایتالیا

کار سیاه در ایتالیا به هر کار غیر قانونی گفته می شود که به بازار و اقتصاد ایتالیا آسیب می زند و اکثر این مشاغل در لیست جرائم صبت شده اند. اما کار سیاه در خصوص مهاجران اندکی فرق دارد و به کار غیرقانونی و استخدام کارگران غیرقانونی مهاجران در ایتالیا گفته می شود. بیشتر در صنایعی که کارگران دوره گرد را استخدام می کنند مانند غذاخوری (کافه ها و رستوران ها)، ساخت و ساز، کشاورزی، گردشگری و صنایع نساجی و در مشاغلی مانند مشاغل خانگی و آموزش زبان رایج است. یکی دیگر از جنبه های کار غیرقانونی اجتناب از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (IVA) است.

شرایط کار سیاه freelancer در ایتالیا

در سال 2024 برای انجام کار فریلانسری در ایتالیا، شما به عنوان فریلانسر نیازمند اخذ Nulla Osta (مجوز رسمی) جهت انجام فعالیت کارآفرینی در کشور ایتالیا هستید. Nulla Osta دارای اعتبار تنها 3 ماهه است. متقاضیان کار فریلانسری در ایتالیا می توانند برای درخواست مجوز Nulla Osta از طریق دادگاه محلی ایتالیا اقدام نمایند و در صورت تایید توسط دادگاه مذکور، شما می توانید شرکت خودتان را برای شروع کار فریلانسری در ایتالیا راه اندازی نمائید. شرط انجام این کار نیز ثبت شرکت از طریق اداره ثبت شرکت ایتالیا (Registo delle Impresse) است.

علاوه بر این، از شرایط دیگر کار سیاه فریلانسری در کشور ایتالیا می توان به ثبت در خانه شرکت ها (Registro delle Ditte) و ثبت نام در اداره مالیات ایتالیا (Registro delle Imposte) اشاره کرد. در هر مرحله از ثبت نام و اخذ مجوز کار فریلانسری در ایتالیا شما ملزم به تحویل مدارکی شامل پاسپورت معتبر، مدارک شناسایی، مدارک ثبت شرکت، مدرک اثبات تمکن مالی جهت اقامت در ایتالیا می باشید. مسلما کار به عنوان فریلانسر در ایتالیا آسان تر بوده و ارزان تر از تشکیل شرکت با سهامی مشترک یا شرکت با مسئولیت محدود است. اما به عنوان فریلانسر، شما به هنگام ثبت شرکت همچنین نیازمند شماره مالیاتی و VAT ID هستید.

اخذ ویزا و درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا

اگر چنانچه شما شهروند غیر اروپایی هستید، زمانی که فعالیت از ادارات ذیربط تاییدیه دریافت کند، شما می توانید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایتالیا درخواست ویزا دهید. مدت اعتبار ویزای کار فریلانسرها در ایتالیا 6 ماهه است. این مدت اعتبار دقیقا از زمان صدور مجوز کار شروع می شود. متقاضیان کار فریلانسری توجه داشته باشند که اخذ مجوز کار یا همان Nulla Osta برای درخواست ویزای ورود به ایتالیا الزامی است.

شرایط اخذ ویزا برای فریلانسرها نیز به ملیت متقاضیان بستگی دارد و اینکه شرایط کار فریلانس شما چگونه است، آیا شرایط کاری شما مستلزم اخذ ویزای اقامت بلند مدت است یا مشمول ویزای ملی می شود. اما در مجموع، متقاضیان گرامی باید مدارک زیر را برای اخذ ویزای کاری ایتالیا آماده و تحویل سفارت ایتالیا دهند:

  • Nulla Osta (مجوز رسمی)
  • پاسپورت معتبر با مدت اعتبار بیش از 3 ماه پس از پایان اعتبار اقامتی متقاضی
  • فرم درخواست تکمیل شده و به امضا رسیده در جلوی آفیسر سفارت
  • چند قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مدرک سکونتی شامل سند خانه یا اجاره نامه
  • مدرک اثبات تمکن مالی جهت اقامت و زندگی در ایتالیا
  • مدرک نشان دهنده درآمد بالاتر از حداقل دستمرد سالانه ایتالیا

اخذ ویزا و درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا

کار سیاه freelancer برای دانشجویان در ایتالیا

به لحاظ قانونی، دانشجویان در ایتالیا با ویزای اقامت ایتالیا (permesso di soggiorno) که بر مبنای ویزای دانشجویی ایتالیا صادر می شود مجاز به انجام کار تا 20 ساعت در هفته می باشند. دانشجویان خارجی از این راه می توانند بخشی از هزینه زندگی خود را درآورند. بنابراین، دانشجویان دارای ویزای اقامت ایتالیا می توانند بدون نیاز به دیگر تشریفات اداری و قوانین مهاجرتی در کشور ایتالیا کار سیاه freelancer انجام دهند. اما این کار تا زمانی قانونی است که شما 20 ساعت در هفته کار کنید و بیش از این مدت به عنوان کار سیاه freelancer غیرقانونی تلقی شده و دانشجویان خاطی با اعمال قانونی مواجه خواهند شد.

چرا که تعریف کار سیاه freelancer در ایتالیا، انجام کار بدون مجوز قانونی و بر خلاف شرایط کار تعیین شده در این کشور می باشد. بنابراین، دانشجویانی که بیش از ساعت تعیین شده در ایتالیا کار بکنند کارشان جزو کارهای سیاه محسوب شده و در ادامه مشمول پرداخت مالیات می گردند. پس می توان گفت که قبل از اقدام برای انجام کار سیاه freelancer در ایتالیا، دانشجویان متقاضی باید به ملاحظات قانونی آن توجه نمایند.

کار دانشجویی در کشور ایتالیا

یکی از مسائلی که برای بسیاری از افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، وضعیت کار دانشجویان در ایتالیا است. از آنجا که تغییراتی در نسبت ارزش ریال به یورو بوجود آمده است، بسیاری از دانشجویان ایرانی که در کشورهای اروپایی مشغول به تحصیل هستند، به ناچار باید در آن کشور مشغول به کار شوند. دانشجویان ایرانی در ایتالیا نیز این توانایی را خواهند داشت که به صورت قانونی و به مدت 20 ساعت در طول یک هفته کار کنند. در این صورت افراد قادر خواهند بود تا هزینه های ماهیانه زندگی خود در کشور ایتالیا را تامین کنند. کار ضمن تحصیل در ایتالیا نیاز به اخذ مجوز خواهد داشت.

وضعیت درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا

بازار کار ایتالیا هم اکنون نیاز فوری به فریلانسرها در این کشور دارد و به همین دلیل فریلانسرها در ایتالیا از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند. اما شرایط کار فریلانسرها در کشور ایتالیا به گونه ای است که آنها در حدود 36 ساعت در هفته کار می کنند و درآمد کار سیاه freelancer در ایتالیا در حدود 21$ (دلار آمریکا) در هر ساعت است که این بالاتر از متوسط درآمدها در اغلب مشاغل ملی ایتالیا است. اما فهرست مشاغل فریلانسری مورد نیاز بازار کار ایتالیا در سال 2024 به شرح ذیل است:

  • مترجم و مفسر
  • نویسنده و ویرایشگر
  • مدیر فروش
  • بازاریاب
  • وب مستر و IT
  • مربی یا دبیر خصوصی

با توجه به وضعیت خوب درآمد کار سیاه freelancer در ایتالیا، متقاضیان می توانند با بهره مندی از خدمات مشاوره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، علاوه بر ارزیابی شرایط مهاجرتی خود با آخرین قوانین و مقررات مهاجرت کاری به ایتالیا و اتحادیه اروپایی (EU) آشنا شده و در مسیر مهاجرتی خود به موفقیت نهایی دست یابند.

سوالات پرتکرار درباب درآمد کار سیاه freelance در ایتالیا

متقاضیان کار سیاه در ایتالیا موارد زیر را عنوان می نمایند:

  1. درآمد کار ساعتی در ایتالیا چگونه است؟ به ازای هر ساعت کار در ایتالیا به صورت قانونی فرد می تواند 5€ تا 15€ (یورو) درآمد داشته باشد.
  2. آیا امکان دریافت دستمزد به صورت نقد وجود دارد؟ این امکان در کشور ایتالیا وجود ندارد و در صورت بروز چنین اتفاقی، ممکن است دریافت کننده وجه از خاک این کشور اخراج شود.
  3. آیا دانشجویان اجازه کار سیاه در ایتالیا را دارند؟ دانشجویان در کشور ایتالیا اجازه خواهند داشت تا به مدت 20 ساعت در هفته فعالیت اقتصادی مجاز داشته باشند.
  4. مهم ترین مشاغل جهت کار سیاه در ایتالیا کدامند؟ افراد می توانند در کارهای مترجمی زبان های مختلف، نویسندگی، مدیریت فروش فعالیت داشته باشند.
  5. آیا از درآمد کار سیاه در ایتالیا می توان هزینه های زندگی را پرداخت کرد؟ درآمد حاصل از کار سیاه معمولا تنها برای تامین هزینه های دانشجویی در کشور ایتالیا کافی است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *