هزینه زندگی

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا در سال 2024 رابطه ای مستقیم با سبک زندگی افراد دارد و هر فرد بسته به نیازهای روزانه خود، باید مبلغی را در نظر گیرد. برای مثال دانشجویان در کشور ایتالیا ناچار هستند با توجه به این که از درآمدی، مگر در شرایط خاص، برخوردار نیستند، از بخشی از تفریحات و یا امکانات زندگی در ایتالیا چشم پوشی کنند تا توان تحصیل در این کشور را داشته باشند.

با توجه به رایگان بودن تحصیل کشور ایتالیا و همچنین توریستی بودن ایتالیا هزینه زندگی در ایتالیا مورد سوال بسیاری از علاقمندان مهاجرت، سفر و زندگی در این کشور می باشد. هزینه زندگی در ایتالیا جهت زندگی توریستی با زندگی دانشجویی بسیار متفاوت است. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی در خصوص هزینه زندگی در ایتالیا بیان گردیده و سعی بر این بوده تا پاسخ سوالات ذیل داده شود:

  • بهترین شهرهای ایتالیا برای زندگی کدامند؟
  • کمک هزینه خوابگاهی به چه صورت است؟
  • هزینه های تحصیل در ایتالیا چگونه است؟
  • شرایط اجاره مسکن در ایتالیا چگونه است؟
  • هزینه خوراک روزانه در ایتالیا چگونه است؟
  • هزینه هر وعده غذایی در ایتالیا چه میزان است؟

مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت به قلب هنر

سرزمین چکمه با مردمانی خون گرم و آب و هوای مدیترانه ای و معتدل و همچنین هفتمین کشور صنعتی جهان، سومین کشور توریست خیز دنیا و مقصد تحصیلی بسیاری از مردم دنیا با هزینه تحصیل پایین است. ایتالیا با جمعیتی بیش از 60 میلیون نفر پنجمین کشور پر جمعیت اروپا و بیست و سومین در دنیا است. با جاذبه های توریستی خاص و شهرهای معروف و غروب های عاشقانه است. اگرچه بسیاری بر این باور هستند که ایتالیا از نظر اقتصادی دچار بحران است اما باید اشاره داشت که افراد تحصیل کرده و دارای توانایی خاص می توانند به راحتی به کار در ایتالیا مشغول شوند.

افرادی که تنها به زبان انگلیسی تسلط دارند ممکن است در ایتالیا دچار مشکل شوند چرا که بجز در شهر میلان، سطح تسلط به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا بسیار محدود است. بنابراین به متقاضیان توصیه می شود قبل از عزیمت به کشور ایتالیا حتما زبان رسمی این کشور را، حداقل در سطح مقدماتی، فرا بگیرند. از نظر آب و هوایی نیز کشور ایتالیا شباهت های زیادی با ایران دارد و به نسبت کشورهای شمال اروپا، سرمای شدید در این کشور وجود ندارد.

اینفوگرافیک هزینه زندگی در ایتالیا

درباره شرایط اقتصادی اروپا و هزینه زندگی در ایتالیا

کشور ایتالیا را به لحاظ اقتصادی می توانیم به 2 قسمت تقسیم کنیم، این کشور در سمت شمال اقتصادی پویا و رو به رشد دارد و اکثر کشورهای خصوصی در این منطقه قرار گرفته اند. در قسمت جنوبی این کشور اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی فعال است. واحد پول این کشور همانند باقی کشورهای اروپایی € (یورو) است و میتوان گفت میانگین هزینه های زندگی در این کشور به صورت ماهانه 800€ تا 1200€ (یورو) خواهد بود.

درباره هزینه زندگی در ایتالیا می توان به شهرهایی همچون رم، میلان، فلورانس و ونیز نیز اشاره کرد که با توجه به محبوبیت و توریستی بودن این شهرها هزینه های خوراک و مسکن در این شهرها متفاوت خواهد بود. به طور کلی غذاهای ایتالیایی از محبوب ترین غذاها در دنیا شناخته شده اند. می توانید با خرید کلی از فروشگاه و پخت غذا در منزل تا حد زیادی در هزینه های خود در باب خوراک صرفه جویی نمایید. همین طور اگر در این کشور دانشجو باشید، رستوران های بسیاری تسهیلات ویژه ای در اختیار دانشجویان قرار می دهند که شامل تخفیفاتی می باشد که میزان هزینه های خوراک بسیار پایین می آورد.

بهترین شهر ایتالیا برای زندگی

هر شهر بسته به هدف فرد از مهاجرت به کشور ایتالیا می تواند جایگاه متفاوتی داشته باشد. برای مثال تورین یکی از شهرهای بسیار خوب ایتالیا برای تحصیل است اما نسبت به سایر شهرهای این کشور از سرزندگی کمتری برخوردار است چرا که در جمع شهرهای صنعتی کشور ایتالیا قرار دارد. البته لازم به ذکر است که بر خلاف تصورات بهترین شهر ایتالیا جهت زندگی رم نیست و با استندارهای زندیگ شهر پوتنزا در این رنکینگ قرار دارد. برخی شهرهای ایتالیا در ادامه معرفی شده اند:

  • رم: پایتخت تاریخی اروپا و در عین حال شهری مدرن با جاذبه های خاص توریستی، هنری و سینمایی
  • میلان: شهری دانشجویی و با اصالت و فعال و در صدر حرفه مدلینگ و خواستگاه تجاری ایتالیا
  • بولونیا: شهری معروف به سرای آشپزی ایتالیا خواستگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان
  • پیزا: شهر برج معروف پیزا با جاذبه های توریستی دیگر و شهری دانشجویی با هزینه زندگی معقول و شهری با آرامش
  • تورین: شهری با طبیعتی بی نظیر و همچنین دارای کارخانه های صنعتی از جمله شرکت فیات
  • ونیز: یکی از زیباترین شهرهای دنیا معروف به شهر روی آب و طبیعیت بکر و مثال زدنی اما با هزینه بالا
  • پوتنزا: بهترین جایگاه زندگی در ایتالیا با سطح زندگی بالا و هزینه زندگی متوسط با کمترین میزان جرم در ایتالیا

ایتالیا چهارمین کشور ارزان اروپا

در شرایط فعلی هزینه زندگی ماهیانه برای یک خانواده چهار نفره در حدود €3424 (یورو) و برای یک نفر مجرد نیز در حدود €1671 (یورو) می باشد. از همین رو نیز گفته می شود که ایتالیا چهارمین کشور ارزان در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است. اما این یک بعد قضیه است و بعد دیگر قضیه درباره میانگین درآمد در این کشور است. طبق آخرین اطلاعات آماری در سال 2024 متوسط درآمد سالانه در ایتالیا حدود €28500 (یورو) می باشد که اگر بخواهیم آن را به صورت ماهیانه بیان کنیم بایستی بگوییم که متوسط درآمد خالص ماهیانه در ایتالیا حدود €1624 (یورو) می باشد. از همین رو می توان نتیجه گرفت که هزینه زندگی در ایتالیا بالاتر از درآمد در این کشور بوده و در یک کلام دخل و خرج در ایتالیا باهمدیگر همخوانی ندارد:

مقایسه هزینه زندگی و درآمد خالص کار در ایتالیا (یورو)

از همین رو نیز گفته می شود که قدرت خرید مردم در ایتالیا پایین تر از دیگر کشورهای مدرن اروپایی مثل آلمان و فرانسه است. بر طبق داده های سایت معتبر نامبئو، شاخص قدرت خرید محلی (PPP) در ایتالیا حدود 58 بوده در حالی که همین شاخص در کشورهای آلمان و فرانسه به ترتیب ارقام 102.75 و 79.61 را نشان می دهد:

مقایسه قدرت خرید در سه کشور اروپایی

کیفیت زندگی در ایتالیا

اصولا یکی از مباحث مهم در زمینه مهاجرت و اقامت در کشور ایتالیا اطلاع از شاخص کیفیت زندگی در ایتالیاست. واقعیت مهم در اینباره اینکه کیفیت زندگی در ایتالیا 2024 با توجه به رقم شاخص 137.27 در حد متوسط است.

شاخص کیفیت زندگی در ایتالیا از شاخص های مختلفی تشکیل شده که در جدول زیر به مرور هر یک از آنها می پردازیم:

شاخص هارقم شاخص
کیفیت زندگی137.27
قدرت خرید58
امنیت53.76
بهداشت و درمان66.67
هزینه زندگی58.47
نسبت قیمت ملک به درآمد11.10
زمان ترافیک33.61
آلودگی54.44
آب و هوا91.70

برای اینکه وضعیت کیفیت زندگی در ایتالیا برایتان ملموس تر باشد توصیه می شود به مقایسه آماری زیر توجه کنید. در همبن نمودار می توان به سطح کیفیت زندگی در ایتالیا پی برد:

مقایسه کیفیت زندگی در آلمان، ایتالیا و فرانسه

معرفی ارزانترین و گرانترین شهرهای ایتالیا

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در شهرهای ارزان قیمت یک کشور ساکن شوند تا بتوانند با پرداخت کمترین هزینه ممکن در کشور دیگری ساکن شوند. معمولا افرادی که از طریق ویزای بازنشستگی مهاجرت می کنند به جستجوی چنین شرایطی هستند. در برخی از موارد نیز دانشجویان ترجیح می دهند تا در شهرهای نزدیک به محل تحصیل خود اقامت داشته باشند تا هزینه های تحصیل و زندگی خود را تا حد زیادی کنترل کنند. امکانات زندگی در این شهرها در حداقل ممکن قرار دارد و به همین دلیل کمتر کسی برای زندگی، این شهرها را انتخاب می کند. جاذبه های توریستی این شهرها با این وجود در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و مناظر موجود در این شهرها را می توان در انواع کارت پستال های مشهور جهان مشاهده کرد.

جایگاه12345
ارزانترین شهرهالوکاپیستویاول ترامونتریجونیپینزا
گرانترین شهرهامیلانرمبلونیافلورانستورین

هزینه های مهم زندگی در ایتالیا در سال 2024

در ادامه به جهت روشن شدن هزینه زندگی در ایتالیا، لیست مهم ترین هزینه های زندگی در ایتالیا را به صورت آپدیت شده ارائه می شود. مهم ترین هزینه زندگی در ایتالیا در سال 2024 میلادی شامل هزینه های تحصیل در ایتالیا، تهیه مسکن، مخارج مرتبط با خوراک و مواد غذایی و حمل و نقل است. این هزینه ها در سراسر جهان یکسان است و افراد در طول زندگی خود به ناچار با آن روبرو خواهند شد.

یکی از مهم ترین مزایایی که کشور ایتالیا به سایر کشورهای همسایه خود دارد، فراهم ساختن امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی و تحصیل رایگان در این کشور است. میزان درآمد در کشور ایتالیا به نسبت بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی کمتر است اما باید اشاره داشت که هزینه های زندگی در این کشور نیز به مراتب کمتر است. آنچه در نمودار زیر نشان داده می شود، عمده هزینه های زندگی در ایتالیا 2024 و توزیع درصدی آنها می باشد:

توزیع هزینه های زندگی در ایتالیا

بررسی هزینه های تحصیل در کشور ایتالیا در سال 2024

رایج ترین روش مهاجرت به ایتالیا در حال حاضر، مهاجرت از طریق تحصیل است. دانشگاه های ایتالیا جایگاه بسیار مناسبی در رقابت با سایر دانشگاه های جهان دارند و در برخی از رشته های تحصیلی در جهان سرآمد هستند. متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های غیر دولتی ایتالیا را داشته باشند، به راحتی می توانند پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنند اما باید هزینه های سنگین تحصیل در این دانشگاه ها را نیز شخصا پرداخت کنند. شرایط برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا به طور کلی متفاوت است. دانشجویان خارجی در این دانشگاه ها قادر خواهند بود تا با استفاده از بورسیه تحصیلی ایتالیا، هزینه های تحصیل خود را به صفر کاهش دهند و مبلغی را نیز به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در ایتالیا در حدود 800€ تا 6000€ (یورو) است و دانشجویان موظف هستند که این مبلغ را در روز ثبت نام خود به دانشگاه پرداخت کنند. در صورتی که با بورسیه تحصیلی دانشجویان تایید شود، کل هزینه پرداختی دانشجویان به دانشگاه در سال دوم تحصیلی به وی استرداد می شود. دسترسی به تحصیل 100% رایگان تنها در برخی از استان های کشور ایتالیا برای دانشجویان خارجی ممکن می شود. دانشجویان برای یک زندگی عادی در سال 2024 حدودا به 400€ تا 1000€ (یورو) در ماه نیاز خواهند داشت. دانشجویان در ایتالیا می توانند بر اساس قوانین تا سقف 20 ساعت در هفته کار کنند. همه این ها باعث شده اعزام دانشجو به ایتالیا بسیار پرطرفدار باشد.

بررسی بازار مسکن در ایتالیا

یکی از بزرگترین هزینه هایی که شما باید قبل از مهاجرت به این کشور یک برآورد اولیه از آن داشته باشید هزینه رهن و اجاره و یا خرید مسکن در کشور ایتالیا می باشد. دانشجویان دانشگاه های مختلف در کشور ایتالیا می توانند از طریق به اشتراک گذاشتن یک واحد مسکونی و همچنین اقامت در خوابگاه های دانشجویی، بخش قابل توجهی از هزینه های اقامت و زندگی خود در کشور ایتالیا را کاهش دهند.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا به دلیل موسسات معتبر، صمیمیت، و فضای پر جنب و جوش و چند فرهنگی، یک شهر دانشجویی عالی است. دانش آموزان به دلیل مدارس هنری مشهور، برنامه های تاریخی و دوره های مرتبط با زبان و فرهنگ فلورانس، تحصیل در فلورانس را انتخاب می کنند. علاوه بر این، ایتالیا یک صحنه اجتماعی هیجان انگیز و سرگرمی فرهنگی را برای دانش آموزان ارائه می دهد. هزینه زندگی در فلورانس 800€ تا 1300€ (یورو) در ماه است که شامل اجاره، غذا، حمل و نقل و غیره می شود. اما این هزینه های تحصیل شما را حذف می کند.

کمک هزینه خوابگاهی در ایتالیا

با توجه به بورسیه تحصیلی خاصی که ایتالیا به اکثر دانشجویان خارجی ارائه میدهد میتوان گفت عملا هزینه زندگی خوابگاهی و اصطلاحا هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا به حدود 350€ (یورو) در ماه میرسد.

  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 400€ تا 800€ (یورو) می باشد.
  • اجاره آپارتمان تک خوابه خارج از مرکز شهر حدود 300€ تا 600€ (یورو) می باشد.
  • هزینه اجاره آپارتمان 2 تا 3 خوابه اتاق در مرکز شهر حدود 1000€ (یورو) می باشد.
  • اجاره آپارتمان 2 تا 3 خوابه اتاق خارج از شهر حدود 750€ (یورو) می باشد.
  • قیمت خرید ملک برای هر متر مربع در مرکز شهر 3500€ (یورو) و حومه شهر حدود 1200€ (یورو) می باشد.

هزینه زندگی در ایتالیا در بخش مواد غذایی

از جمله هزینه هایی که همواره افراد با آن روبرو خواهند بود، هزینه هایی است که در سوپرمارکت ها و به صورت روزانه پرداخت می کنند. در حقیقت کالاهای ضروری زندگی هر فرد از این طریق تامین می شود. برخی از سوپرمارکت ها در کشور ایتالیا، حراج های ویژه ای را در نظر می گیرند که با کمک آن می توان بخش قابل توجهی از هزینه های روزانه را کاهش داد. آگاهی از شرایط سوپر مارکت ها در کشور ایتالیا کمی زمان بر است اما با پرس و جو می توان به ارزان قیمت ترین مراکز عرضه خدمات دسترسی پیدا کرد.

ریز هزینه مربوط به خرید مایحتاج روزانه در جدول زیر ارائه شده است:

نوع هزینهحداقل قیمت به یوروحداکثر قیمت به یورورایج ترین قیمت به یورو
شیر یک لیتر0.75€1.5€1.15€
قرص نان سفید0.8€3€1.59€
برنج (1 کیلو)1€3€1.96€
12 عدد تخم مرغ1.20€4.5€2.79€
پنیر محلی (1کیلوگرم)7€24€12.57€
گوشت مرغ4€12€8.31€
گوشت گوسفندی8€21€14.21€
انواع میوه0.8€3€1.7€
آب معدنی کوچک0.79€1.5€1.04€

البته هزینه یک کالای مشخص می تواند در مراکز مختلف متفاوت باشد.

هزینه غذا و رستوران جهت زندگی در ایتالیا

ایتالیا خانه غذاهای خوشمزه و متفاوت است و بسیاری از شهروندان این کشور نیز ترجیح می دهند تا وعده های غذایی خود را خارج از خانه صرف کنند. بنابراین بسیاری از افراد مهاجر نیز برای وعده های غذایی خود به رستوران ها مراجعه می کنند.

لیست هزینه های خوراک در کشور ایتالیا به شرح زیر است:

رستوران در ایتالیاقیمت به یورو
یک وعده غذا در رستوران متوسط15€
یک وعده غذا در فست فودهای زنجیره ای8€
سه وعده غذا برای دو نفر54€
کاپوچینو1.34€
نوشابه (0.33 لیتری بطری)2.1€
 آب (0.33 لیتر بطری)1€

شرایط تغذیه برای دانشجویان متفاوت است و آن ها می توانند از وعده های رایگان غذایی سلف دانشگاه استفاده کنند.

هزینه زندگی در ایتالیا در بخش حمل و نقل

هزینه زندگی در ایتالیا در بخش حمل و نقل

یکی دیگر از هزینه هایی که باید در لیست هزینه های خود وارد نمائید و یک برآورد اولیه از آن داشته باشید هزینه حمل و نقل در ایتالیا می باشد. هزینه تهیه بلیت های محلی حمل و نقل همگانی هر سفر 1.50€ (یورو)، بلیت های حمل و نقل عمومی نامحدود ماهانه 35€ (یورو)، هزینه تاکسی در مسیر های مستقیم 5€ (یورو)، تاکسی های دربست برای هر کیلومتر 1.38€ (یورو)، اجاره دربست تاکسی برای یک ساعت 28.3€ (یورو) و نرخ بنزین هر لیتر 1.54€ (یورو) می باشد.

به طور کل با مقایسه این لیست می توان به این نتیجه رسید که عمده ترین و گران ترین هزینه ای که در ایتالیا چشم گیر بوده قیمت مسکن می باشد و مابقی قیمت ها تفاوت چندانی با دیگر کشورهای اروپایی ندارد. البته با توجه به این که میزان حقوق دریافتی در ایتالیا همان طور که اشاره شد میانگین 3650€ (یورو) می باشد، اگر بتوان در ایتالیا مشغول به کار شد هزینه زندگی در این کشور قابل قبول و منطقی خواهد بود.

حمل و نقل در ایتالیاقیمت یورو
یک بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی)1.5€
تمدید بلیط 30 روزه35€
تاکسی مرکز شهر5€
یک لیتر بنزین1.54€

هزینه لازم برای یک زندگی راحت در ایتالیا

این سوال سوال خیلی از افراد است که با توجه به شرایط فعلی زندگی در ایتالیا، مقدار پول لازم برای یک زندگی راحت در ایتالیا چقدر است؟ اگر کسی بخواهد با این شرایط در ایتالیا زندگی راحتی داشته باشد سالیانه به مبلغی در حدود €30000 (یورو) نیاز خواهد داشت. که به بیان دیگر او بطور ماهیانه به بودجه ای در حدود €2500 (یورو) نیاز خواهد داشت. البته با این فرض که در شهرهایی غیر از رم و میلان زندگی بکند.

گرانترین شهر و ارزانترین شهر ایتالیا

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان گردید، میانگین هزینه زندگی در ایتالیا ماهانه بین 1200 الی 1300€ (یورو) می باشد. البته باید این نکته را اضافه کرد که این سطح از هزینه ها غالبا به دو فاکتور سبک زندگی و محل اقامت افراد بستگی دارد. هر دو فاکتور نیز کاملا در دسترس خود افراد قرار داشته و مدیریت راحتی دارد. کافی است بدانیم که شاخص هزینه زندگی در شهرهای ایتالیا چگونه است و سپس سبک زندگی خود را با محل اسکان خود انطباق دهیم. بر اساس آخرین آمارها، گرانترین شهرهای ایتالیا شامل میلان، پارما و جنوا و ارزانترین شهر این کشور هم پالرمو می باشد.

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا

هر پدیده ای در جهان هستی دارای مزایا و معایبی است و زندگی در ایتالیا نیز از این قضیه مستثنی نیست. هر فرد بسته به شرایط زندگی خود، یک کشور را بهترین کشور ممکن برای زندگی می داند و فرد دیگری ممکن است در آن کشور زندگی بسیار دشواری داشته باشد. متقاضیان مهاجرت به ایتالیا نیز باید بر اساس شرایط خود نسبت به این امر اقدام کنند. از مهم ترین مزایا و معایب زندگی در کشور ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

مزایای زندگی در کشور ایتالیامعایب زندگی در ایتالیا
هزینه کم زندگی دانشجویی و اعطای بورس تحصیلیسخت بودن زبان رسمی کشور ایتالیا جهت یادگیری
زیبایی و طبیعت بکر کشور ایتالیانرخ بیکاری نسبتا بالا
امکان سفر به اکثر کشورهای معتبر اروپاعدم ساختار مناسب سیاسی و اقتصادی در ایتالیا
نزدیکی فرهنگ این کشور به فرهنگ مردم ایرانطولانی بودن اخذ اقامت ایتالیا برای یک خارجی
آب و هوای معتدل در کشور ایتالیاتغییر سریع قوانین در کشور ایتالیا

مقایسه هزینه زندگی هلند با ایتالیا

زندگی در ایتالیا در سال 2024 بسیار کمتر از هلند است. مطابق آمارها زندگی در این کشور بدون احتساب اجاره منزل در سال 2024 به میزان 8% ارزان تر از هلند می باشد. اجاره خانه نیز در کشور ایتالیا به میزان 41% از هلند کمتر است. در واقع اگرچه ایرانی ها می توانند با داشتن شرایطی از بورسیه تحصیلی استفاده کنند و تحصیل در ایتالیا برای آن ها تقریبا رایگان شود اما زندگی در ایتالیا به طور متوسط ماهیانه حدود 1671€ (يورو) هزینه خواهد داشت و به همین دلیل است که دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا در سال های اخیر اهمیت بالا یافته است.

به عنوان مثال در حالیکه یک وعده غذایی در رستوران در کشور ایران حدود 25€ (یورو) می باشد در ایتالیا بابت آن باید 15€ (یورو) پرداخت شود. در نتیجه افراد باید از تمکن مالی لازم برای زندگی در ایتالیا برخوردار باشند زیرا آمار بیکاری این کشور 11% است و دانشجویان در ایتالیا شانس بالایی با توجه به این آمار برای استخدام شدن ندارند و باید هزینه زندگی را از قبل فراهم کنند.

هزینه زندگی در ایتالیا

در ایتالیا قیمت های بازار بسته به منطقه جغرافیایی و نوع محصول متفاوت است. به طور کلی، غذاها و نوشیدنی ها نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان تر هستند. محصولات محلی فراوان، تازه و باکیفیت هستند که آن را برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر می کند. با این حال، گاهی اوقات کالاهای وارداتی به دلیل حمل و نقل و مالیات واردات گران تر می شوند. هزینه زندگی در شهرهایی مانند رم و میلان نسبت به شهرهای کوچک تر یا مناطق روستایی بالاتر است و در نتیجه کالاها و خدمات گران ‌تر هستند.

متقاضیان تحصیل و زندگی در ایتالیا می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند تا هم از قوانین جدید مهاجرتی با خبر گردند و هم شرایط آن ها توسط کارشناسان مجرب مجموعه سفیران بررسی گردد.

سوالات پرتکرار در خصوص هزینه زندگی در ایتالیا

برای بررسی هزینه زندگی در ایتالیا در 2024 موارد زیر را مطالعه نمایید:

  • مهم ترین بخش هزینه های زندگی در ایتالیا کدام است؟ بدون تردید هزینه اجاره مسکن در ایتالیا مهم ترین بخش هزینه های اقامتی است.
  • هزینه زندگی در ایتالیا به صورت ماهیانه در حدود چند یورو است؟ یک فرد عادی در ایتالیا برای گذران زندگی خود به حدود 1000€ تا 1500€ (یورو) نیاز خواهد داشت.
  • هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا چگونه است؟ برای زندگی دانشجویی در ایتالیا هر فرد به حدود 700€ تا 1200€ (یورو) در ماه نیاز خواهد داشت.
  • هزینه تحصیل سالیانه در ایتالیا معادل چند یورو است؟ هزینه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در رشته های مختلف تحصیلی معمولا از 1200€ تا 7000€ (یورو) است.
  • پرهزینه ترین شهرهای کشور ایتالیا کدامند؟ میلان، رم، بلونیا، فلورانس و تورین به ترتیب 5 شهر پرهزینه ایتالیا هستند.
  • آیا ایتالیا جزء ارزانترین کشورهای اروپایی است؟ بله، در شرایط فعلی ایتالیا چهارمین کشور ارزان در اروپاست.
  • هزینه زندگی در ایتالیا به صورت ماهیانه در حدود چند یورو است؟ یک فرد عادی در ایتالیا برای گذران زندگی خود به حدود EUR 1671 (یورو) نیاز خواهد داشت.
  • مقدار بودجه لازم برای زندگی راحت در ایتالیا چقدر است؟ اگر کسی بخواهد با این شرایط در ایتالیا زندگی راحتی داشته باشد سالیانه به مبلغی در حدود EUR 30000 (یورو) نیاز خواهد داشت.
5/5 - (35 امتیاز)

80 دیدگاه برای “هزینه زندگی در ایتالیا

  1. Ali alaie گفت:

    برای بورسیه های استانی ایتالیا محدودیت سنی داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر

  2. عسل گفت:

    سلام وقتتون بخیر..من لیسانس میکروبیولوژی هستم ولی میخوام طراحی لباس پلی تکنیک میلان بخونم…میخواستم بدونم از کارشناسی شروع کنم بهتره یا ارشد؟اگه بخوام کارشناسی بخونم باید ازمون خاصی بدم؟و اینکه برای فول فاند باید چه شرایطی داشته باشم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما نمی تونید از ارشد تحصیل کنید.
      بله باید آزمون داخلی دانشگاه رو شرکت کنید.
      برای فاند هم مشکل خاصی نیست و اکثر ایرانی ها می تونن بدست بیارن این فرصت رو
      با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند چراکه الان زمان درخواست پذیرش در دانشگاه هست

  3. محمد حسام گفت:

    سلام خسته نباشید
    من میخواستم بدونم اگر بورسیه تحصیلی بشم هزینه رسیدن به ایتالیا چقدر هست؟ و اینکه میتونم کل هزینه های زندگیم رو با کمک هزینه بگذرونم؟ یا اینکه امکان پیدا شدن کار هست ؟
    و ایا من میتونم در طول تحصیل کار کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید هزینه بلیط، دریافت پذیرش، هزینه ترجمه مدارک، هزینه دریافت ویزا رو حداقل در نظر داشته باشید که حداقل می تونه حدود 10 تا 15 میلیون تومان باشه .
      شما با بورسیه می تونید نصف سال رو بگذرونید. در این صورت باید کار دانشجویی پیدا کنید برای باقی سال

  4. عرفان فلاحی گفت:

    سلام
    ببخشید ایا 6000 یورو در سال یک زندگی دانشجویی در شهر پادوا و ساپورت میکنه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر کافی نیست ولی حدود 7-8 ماه زندگی رو پوشش می ده

  5. پارمیدا. گفت:

    دانشگاه های میلان کمک هزینه میدن و تحصیل داخلشون رایگانه؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله بورسیه استان لومباردی

  6. آریا گفت:

    سلام خسته نباشید
    با داشتن چیزی حدود 20 هزار یورو، برای تحصیل ارشد معماری به زبان انگلیسی و بعدش شاغل شدن در اون کشور، کدوم کشور یا دانشگاه رو پیشنهاد میدید؟
    (معدل کل کارشناسیم ۱۷.۵۵ (بدون در نظر گرفتن عمومی معدل 18) و برای آیلتس هم دارم میخونم) آیا میتونم کمک هزینه هم بگیرم؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      می تونید در ایتالیا، آلمان، رومانی، ترکیه، اتریش و کشورهایی از این دست اقدام کنید

  7. محمد گفت:

    سلام. معدل کارشناسی من 15.5 و ارشد 19 هستش. دو مقاله علمی هم دارم. برای ارشد ادبیات انگلیسی میخوام برم دانشگاه فوسکاری. در قوانینش نوشته در صورتی که کارشناسی به انگلیسی خوانده باشید نیاز به ارائه مدرک زبان ندارید. ایا پذیرش من با این شرایط امکان پذیره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله برای پذیرش امکان پذیر هست

  8. ف. ف گفت:

    سلام وقتتون بخیر گرفتن ویزا همراه (ویزا توریستی) برای دانشگاه پلی تکنیک تورین وجود دارد؟ در ادامه طبق چه شرایطی میتوان در خواست الحاق پرمسو داد ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در مراحل اول شما برای همسرتون فقط ویزای توریستی می تونید در خواست کنید که 90 روز اعتبار داره و بعد از اون باید خاک ایتالیا رو ترک کنند.
      در نظر داشته باشید که تا زمانی که تمکن مالی کافی برای زندگی توی این کشور رو نداشته باشید، امکان پرمسو وجود نداره

  9. علی گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواستم ارشد مهندسی خودرو در پلی تکنیک تورین یا میلان تحصیل کنم مدرک ایلتس هم دارم ولی متاهل هستم و دو نفر هستیم…کل پشتوانه مالی ما 20 هزار یورو هستش آیا میتوانیم از پس هزینه ها بربیایم در این دوسال؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید البته ایتالیا ویزای همراه نداره و شما باید برای همسرتون هم پذیرش بگیرید
      توصیه می کنم با مشاورین ما در این رابطه تماس بگیرید

      1. Soheil ahmadi گفت:

        سلام خسته نباشید بورسیه استانی معمولا بعد چند ماه تایید میشه و زمانی که تایید میشه هزینه چند ماه اولیه رو هم پرداخت میکنند یا از زمان تایید به بعد محاسبه میشه

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          هزینه چون به صورت سالیانه پرداخت می شه، هر زمان که پرداخت بشه به صورت کامل پرداخت می شه.
          قانون پرداختش هم مربوط به استان های مختلف هست و در حدود 3 ماه تا 6 ماه زمان می بره

  10. محمد گفت:

    اکر فاند بشیم بعد یکسال هزینه دانشگاه بر عهده خودمون هست؟یعنی فقط یکسال فاند میشیم?

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در ایتالیا میشه بورسیه استانی گرفت هر سال و به شرطی که واحدهای مشخصی رو پاس کنید ترم بعد هم بهتون تعلق می گیره

  11. ارشیا گفت:

    سلام با فرض داشتن بورسیه استانی که مبلغ 5200 یورو و پرداخت شهریه و 70 درصد هزینه ی خابگاه می باشد چه مقدار پول اضافی باید با خود به همراه داشته باشیم برای 1سال زندگی ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به عوامل مختلفی بستگی داره. ولی در کل شما حدود 5 الی 6 هزار یورو دیگه نیاز خواهید داشت.
      در نظر داشته باشید که شرایطی که فرمودید دارای پیش شرط های زیادی هست. حتما با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند

  12. سمیه گفت:

    فاند برای مقطع کارشناسی شامل هزینه اجاره هم میشه ؟ برای اقامت کمکی میشه ؟ مثل خوابگاه ،…

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله کمک هزینه 5000 یورویی که به شما پرداخت میشه این اجازه رو می ده که هزینه های کلی اجاره مسکن رو هم پرداخت کنید.

  13. اشکان گفت:

    سلام خسته نباشید
    برای مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی به ایتالیا باید کنکور در ایران بدیم و بعد از کنکور مهاجرت کنیم یا قبل از کنکور میتوانیم مهاجرت تحصیلی کنیم؟
    ممنون میشم یه توضیح کامل به من بدید
    باتشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، معماری، داروسازی رو بخواید بخونید باید در ایتالیا آزمون ورودی شرکت کنید. آزمون های پزشکی سراسری هست (در ایتالیا) و آزمون های دو رشته دیگه داخلی هست.
      شما هیچ نیازی به شرکت در آزمون کنکور ایران ندارید

  14. سید علی سیدی گفت:

    ببخشید فاند استانی برا رشته مدیریت مالی هم در ایتالیا وجود داره ؟؟بعد آلمان برا فوق لیسانس در رشته مدیریت مالی بهتر میدونید یا ایتالیا رو؟؟چه از لحاظ هزینه تحصیل چه بازار کارشون

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه فاند برای این رشته هم گرفت اما کشور مهم نیست بلکه دانشگاه مهمه که هر دو کشور دانشگاه های خوب وجود داره

  15. هانیه گفت:

    ممنون از مقالات خوب و اطلاعات جامعتون
    میشه لطفا بگید اگه برای دوره زبان اپلای کنم میتونم از بورس استانی استفاده کنم؟ و اینکه بعد چه مدتی این مبلغ رو میدن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره
      لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  16. فاطمه گفت:

    ممنون از مقالات خوب و اطلاعات جامعتون
    میشه لطفاً بگین اگه برای دوره زبان اپلای کنم میتونم از بورس استانی استفاده کنم؟ و اینکه بعد چه مدتی این مبلغ رو میدن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه از بورس استفاده کرد
      لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  17. fati گفت:

    سلام دانشجوی ترم دو دندانپزشکی دانشگاه گیلان هستم .. ب کسب رتبه 653 در کنکور سراسری. ایا امکان مهاجرت تحصیلی برای من فراهم هستش؟200 میلیون پول هم دارم.

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میتونید برای مهاجرت خودتون اقدام کنید اما در قدم اول برای تحصیل اول با مشاورین ما در تماس باشید

  18. فائزه صفایی گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و رشته در حال تحصیلم طراحی و دوخت هستش و در حد مبتدی زبان انگلیسی رو بلدم میخواستم ببینم برای بورسیه استانی کی باید درخواست بدم و اینکه با مادر و خواهر میتونم برم خواهرم مدرک دیتیلینگ خودرو داره از طریق کار میتونه بیاد و اینکه چند وقت طول میکشه ک اقامت به من بدن و در هنگام تحصیل میشه کار کرد یا خیر؟ و پدرمم فوت شده در حال یادگیری زبان ایتالیایی هستم وضع مالی خوبی هم نداریم و اینکه برای بورسیه شرایطشون چیه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بررای اطلاع از شرایط بورس استانی ایتالیا با ما تماس بگیرید

  19. احمد گفت:

    آیا مالیات هم میگرن از دانشجویان غیر شاغل و اگه میگرن چقدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      درآمدی ندارید که مالیات بر درآمد داشته باشید

  20. مهسا گفت:

    برای بورس تحصیلی بابد ازمون بدین؟ و اینکه اگر باید ازمون بدیم سطح ازمون چطوره خیلی سخته؟ اگر قبول نشدیم میشه هزینه دانشگاه بدیم و بورس استانی بگیریم من هنوز وارد دانشگاه نشدم کنکور دادم ولی نمخام ایران درس بخونم اوضاع مالی خوبیم ندارم چی بیشنهاد میکنید؟ سالی 12م و دارم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بورس استانی ارتباطی به این مدارک علمی شما نداره و میشه درخواست داد

      1. Goli گفت:

        سلام من برای رشته ی مدیریت یا بیزنس یا روانشناسی می‌توانم از الان اقدام کنم?! کدوم دانشگاه و به چه صورتی!؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          بستگی به شرایط شما داره.
          اگر مدرک تحصیلیتون آماده هست بله می تونید. هنوز برخی از دانشگاه ها پذیرش می دن

  21. mina گفت:

    سلام
    اگه بورسیه ی استانی بهمون تعلق بگیره هزینه های زندگی رو پوشش میده؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله هزینه های زندگی در ایتالیا پوشش میده

  22. Zohreh گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من 21 سالم هست و میخوام پزشکی بخونم اما به زبان انگلیسی!!! و بودجه ای که دارم سالی 6700 یورو هست یعنی در کل با شهریه دانشگاه خابگاه و هزینه های زندگی 6700 یورو میتونم کنار بزارم در سال !
    شما کدوم دانشگاه و کدوم کشور رو پیشنهاد میدین؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      همین کشور ایتالیا بهترین گزینه برای شماست و از بابت شهریه و هزینه ها تقریبا کفایت میکنه

  23. نیما گفت:

    سلام ،وقت بخیر ، بنده دامپزشک هستم و در حال گذراندن خدمت سربازی ، سوالی که داشتم این بود که ایا امکان اینکه همسر بنده برای ویزای تحصیلی و بورسیه استانی اقدام کنن و بنده با ویزای همراه وارد ایتالیا بشم و اقدام به همسان سازی مدرک و کار در ایتالیا کنم هست ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر برای کشور ایتالیا میخواین اقدام کنید پیشنهاد میکنم که هر دو بزرگوار بررای ویزای تحصیلی و به صورت مستقل اقدام کنید

  24. کسری گفت:

    سلام ممنونم از مقاله خوبتون
    هزینه اینترنت و آب و برق و اینا بطور متوسط چند میشه ؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در حدود 155 یورو هزینه خدمات برق و گاز و آب و حرارتی و برودتی در ایتالیا میشه برای یک واحد آپارتمان

  25. Amin گفت:

    سلام و عرض ادب
    من 28 سالمه. لیسانس فیزیک دارم. جز استعداد درخشان دانشگاه بودم. 6 سال باگ تحصیلی دارم که 2 سالش رو سرباز بودم.
    استاد حل تمرین یکی از دروس سطح بالای لیسانس بودم. مدرک زبان ندارم ولی میتونم چندماه مدرکش رو اتخاذ کنم. زبان رو جهاد دانشگاهی خوندم که تو تمام سطوح شاگرد اول بودم.

    میخوام بدونم که میتونم برا بورسیه استانی اقدام کنم؟ و اینکه میشه کسری این بورسیه رو با استاد حل تمرین شدن جبران کرد یا خیر؟
    درباره بورسیه یه کم خوندم مثل اینکه حداقل باید هزیرنه 2 ماه اول رو بتونم با مخارج خودم پوشش بدم، میخواستم بدونم که به طور معمول چند یورو بایدبرای شروع همراه داشته باشم.

    ممنون از سایت خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      میشه برای بورس استانی ایتالیا اقدام کرد و با کار حین تحصیل میتونید بیشتر هزینه ها رو جبران کیند

  26. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر میشه درباره کسانیکه برای تحصیل نمیرن مطلبی درباره حرفه هایی که پر درامدن ونیاز به تحصیلات ندارن بزارین؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله کار در ایتالیا رو مطالعه نمایید

  27. ramyar گفت:

    سلام وقت بخیر بنده متولد 76 هستم تازه رفتم تو 23 و برنامه نویس هستم میخواستم بدون آیا میشه اقدام کرد از طریق ویزا تحصیلی و بعد اوجا برای هزینه های زندگی با ارائه مدرک وارد شرکتی شد هم کار کنیم هم درس بخونیم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید برای تحصیل در ایتالیا اقدام کنید و فرصت کار پاره وقت رو هم خواهید داشت

  28. Abolfazl گفت:

    با سلام و احترام
    با سرمایه حدودا ۲ میلیارد تومان در ایتالیا میشه زندگی کرد و ایا میشه برای رشته مهندسی مکانیک براورد سازی کرد که کارشناسی رو در این کشور ادامه داد و اینکه زبان اون کشور رو به طور پیش زمینه ای بلد باشیم شانسی برای زندگی داریم؟
    با مادر پدر خواهر و همسر
    لزا کشاورزی رو هم به طور حرفه ای بلدیم و نمونه کار تو استرالیا انجام دادیم و اونجا حتی خودشون پیشنهاد زمین و تمام امکانات رو دادن که براشون کار کنیم ولی بخاطر یه سری مشکلات و وابستگی هایی که تو ایران داشتیم چند سال قبل نتونستیم قبول کنیم
    مهندسی مکانیک رو هم به صورت علمی هم تجربی از پسش بر میایم
    نقشه کشی صنعتی رو هم تا گرفتن مدارک مورد نیاز برای نرم افزار های مطرح دنیا پیش رفتیم
    آیا شانسی هست برای ما؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      از طریق تحصیل شانس بیشتری داریدالبته نیاز به اطلاعات بیشتری از شما دارم
      در این خصوص ابتدا مقاله مهاجرت به ایتالیا رو مطالعه کنید
      و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  29. وحید گفت:

    با سلام
    کسی که فاند تحصیلی برای دکترا داشته باشه چقدر باید مالیات بده
    ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      فاند تحصیلی چه ارتباطی با مالیات میتونه داشته باشه؟

  30. Fti گفت:

    سلام آیا کسی ک هنوز دانشجو نشده میتونه بورسیه استانی بگیره برای مقطع کاردانی در رشته پزشکی یا حتما باید دانشجوی پزشکی باشه بورسیه رو بگیره

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      رشته پزشکی کاردانی نداره اما در کل باید همزمان برای بورس تحصیلی و پذیرش دانشگاه های ایتالیا اقدام کرد
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  31. andromeda گفت:

    سلام
    اگر کسی در کشور خودش ارشد گرفته باشه، آیا میتونه از بورس استانی برای ارشد مجدد استفاده کنه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله امکانپذیره لطفا مقاله بورسیه تحصیلی در ایتالیا رو مطالعه کنید
      یا برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  32. امیر محمد گفت:

    سلام ببخشید ایا کسی که بورسیه ایتالیا را قبول شده میتواند کسی را همراه خودش ببرد؟ و برای تحصیل در مقطع دبیرستان در ایتالیا راهی وجود دارد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      منظورتون از کسی همسره یا فرزند یا پدر و مادر؟
      برای ایتالیا خیر این امکان بطور کلی وجود نداره
      نه متاسفانه

  33. ملیکا گفت:

    سلام هسته نباشید
    اگر ما ازمونimat را قبول بشیم (حداقل نمره برای دانشگاه ها را میشه بگید چنده؟) و ایتلس هم بگیریم(چه نمره ای نیازه؟) بورسیه استانی هم بهمون تعلق بگیره، آیا این بورسیه هزینه تحصیل و زندگی را فراهم میکنه؟یا باید دویست تومان که گفتید داشته باشیم؟(که ندارم!)
    یعنی امگان این هست که بدون پشتوانه مالی از ایران ، اونجا زندگی دانشجویی و تحصیل کرد؟
    هزینه خوابگاه چقدره؟
    کار چجوریه ؟ با ویزا دانشجویی کار میشه کرد و اصلا پیدا میشه؟ چقدر میتونیم کار کنیم و چقدر میتونیم در بیاریم؟
    ببخشید سوالات زیاد شد ممنون از این سایت خ خوبتون که کلی بهمون کمک کرد.❤✌

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بهتون پیشنهاد میکنم اول مقاله های آزمون IMAT و بورسیه تحصیلی در ایتالیا رو مطالعه کنید پاسخ تمام سوالاتتون رو دریافت میکنید اگر ابهامی بود در خدمتتون هستم

  34. hadis گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    در صورت شرکت در امتحان imath پزشکی ایتالیا و قبولی هزینه ی تحصیل به صورتی هست که توضیح دادید و آیا شامل بورسیه میشه؟
    و اینکه من لیسانسم لیزر هست وسابقه ب کاری هم در این زمینه دارم با این تفاسیر امکان پیدا کردن کار پاره وقت با توجه به نوع تخصصی که دارم کنار تحصیلم برام وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر باشه
      اگر در این آزمون قبول بشید و بورسیه بگیرید هزینه تحصیل رایگان میشه و تقریبا هزینه های زندگی رو به شما میپردازن
      امکان کار پاره وقت نیز وجود داره

  35. محمد گفت:

    سلام من شرایط مالی اصلا خوبی ندارم میتونم این رو ام ثابت کنم و دانشجوی کارشناسی پرستاری تهران هستم آیا میتونم بورسیه ای بگیرم که کمک هزینه تحصیلی علاوه بر شهریه دانشگاه بهم عطا بشه و درکل اگه واجد باشم چقد هزینه اولیه میخواد حدودا واسه مهاجرت؟؟؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما ایتالیا با اینکه به جهان سومی ها بورسیه می دهد اما حداقل باید ۲۰۰ میلیون داشته باشید

  36. مینا گفت:

    سلام من متولد 62 هستم معدل لیسانسم هم 13.36 سال 93 و نمره ایلتس هم 6.5 هست و 5 سال سابقه بیمه دارم آیا شانسی برای گرفتن فاند ایتالیا دارم؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر منظورتون بورس استانی ایتالیا هست بله شرایطتتون خوب هست

  37. مهشاد گفت:

    مرسی از مطلب خوبتون!ولی من متوجه نشدم هزینه تحصیل رشته معماری مقطع فوق لیسانس رایگان هست؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما رایگان نیست خیر بهتون بورس استانی تعلق می گیره

  38. حسین گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید برای مقاله های خوبی که قرار میدهید.
    سوالی داشتم در مورد میزان پولی که برای اثبات تمکن مالی باید ارائه داد.
    این مبلغ چقدر است؟ چه مدت باید داخل حساب باشد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما ، خواهش میکنم ممنونم از نظر خوبتون برای تمکن مالی باید یک سال تحصیل همراه با یک سال زندگی را داخل حساب داشته باشید و اینکه بین ۱ الی ۳ ماه در حساب داشته باشید کافی هست بای اطلاعات دقیق با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *