ویزای تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

دانشجویان زیادی هر ساله برای ادامه تحصیل کشور ترکیه را انتخاب می ­نمایند. اکثر این دانشجویان بدنبال اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه هستند. از آنجائیکه دانشگاه های این کشور علاقمند به جذب دانشجویان بین المللی می ­باشند بورسیه های تحصیلی برای این دانشجویان قرار داده اند تا دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در این دانشگاه ها اقدام نمایند. دانشجویان عزیز می ­توانند جهت آگاهی از شرایط تحصیل و کار در ترکیه با کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایند. بورسیه های تحصیلی کشور ترکیه انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی های متفاوت و مزایای مشخصی می­ باشند.

هر زمان صحبت از بورسیه تحصیلی می­ شود منظور تأمین بخشی از هزینه ها تحصیل و زندگی دانشجویان می باشد. دانشجویان با اخذ بورسیه میتوانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی از جمله خوابگاه و بیمه های درمانی خود را در این کشور پوشش دهند. برخی از بورسیه های تحصیلی ترکیه تحصیل رایگان و برخی تحصیل نیمه رایگان را برای دانشجویان موجب می­ شود. اکثر بورسیه های تحصیلی ترکیه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته شده است. البته بورسیه هایی هم برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه را دارند نیز موجود می­ باشد که هر کدام از اینها دارای شرایطی می­ باشند.

هزینه تحصیل در ترکیه بالا نیست!

در مقایسه با کشورهای درجه یک و مقاصد اولیه تحصیلی در جهان، هزینه تحصیل در کشور ترکیه اصلا بالا نیست. منتها این بدان معنا نیست که شرایط در همه دانشگاه های ترکیه یکسان است. خیر، معمولا شهریه دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی ترکیه بوده و در دانشگاه های دولتی نیز شهریه تحصیل در برنامه های انگلیسی زبان به مراتب بیشتر از برنامه های به زبان ترکی است و حدودا در بازه 1000$ تا 3000$ (دلار آمریکا) است.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید:


اما با همه این تفاسیر باز هم شهریه دانشگاه های خصوصی چندین برابر شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه است به این ترتیب که برای رشته های غیر پزشکی در بازه 2000$ تا 6000$ و برای رشته های پزشکی بیش از 14000$ (دلار آمریکا) است. برای مقایسه بهتر، توصیه می شود سطح شهریه های مختلف تحصیلی در دانشگاه های ترکیه را در نمودار زیر بررسی نمائید:

شهریه های مختلف تحصیلی در دانشگاه های ترکیه

 

 

ارائه انگیزه نامه برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از اصلی ترین مراحل در فرآیند اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه ارائه انگیزه نامه معتبر به دانشگاه مورد نظر متقاضیان می باشد. زیرا در صورت ارائه نکردن انگیزه نامه معتبر، روند درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه به طور کامل متوقف خواهد شد. به اصطلاح در فرآیند درخواست بورسیه جهت تحصیل در ترکیه باید یک انگیزه نامه معتبر به دانشگاه مربوطه ارسال شود. در انگیزه نامه از دانشجویان خواسته می شود که دلایل حرفه ای و شخصی خود را برای پروژه برنامه ریزی شده خود در ترکیه در یک صفحه و حداکثر در 3 صفحه شرح دهند. علاوه بر این، انگیزه نامه به متقاضیان این فرصت را می دهد تا وضعیت خود و دلایل درخواست را به زبان خودتان توصیف کنید.

اطلاعات و سوالات زیر به متقاضیان کمک می کند تا یک انگیزه نامه دقیق برای درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه ارائه دهند:

ارائه انگیزه نامه برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

شرایط کمک هزینه تحصیلی و اخذ بورسیه در ترکیه

اکثر کمک هزینه تحصیلی در ترکیه توسط دولت این کشور ارائه می شوند. در واقع دولت کشور ترکیه و دانشگاه های این کشور به منظور بهتر شدن رابطه سیاسی اش با سایر کشورها و آشنا شدن مردم کشورهای دیگر با فرهنگ و تاریخ غنی این کشور، بورسیه و کمک هزینه های متعددی را به تعداد زیادی از دانشجویان ارائه می دهند. با این حال تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور در حال افزایش است. در سال 1992 به میزان بیش از 15000 دانشجو بین المللی از کمک هزینه های این کشور بهره برده اند. وجود این بورسیه ها با جذب تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف دنیا علاوه بر ورود ارز به این کشور، رنکینگ دانشگاه های ترکیه را نیز بالاتر می برد.

می توان با اطمینان این ادعا را داشت که اخذ کمک هزینه تحصیلی در ترکیه نسبت به سایر کشورها راحت تر است. افراد با فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های معتبر و در دست داشتن مدرک زبان انگلیسی یعنی آیلتس یا تافل نیز می توانند درخواست حود را ارائه دهند. هر قدر معدل افراد در مقطع قبلی تحصیلی و نمره زبانی که اخذ کرده اند بالاتر باشد، شانس اخذ بالاتر رفته و درصد هزینه هایی که پوشش داده می شود نیز افزایش پیدا می کند.

شرایط کمک هزینه تحصیلی ترکیه بورسلاری

ترکیه بورسلاری Turkey Government Scholarship یا بورسیه دولت ترکیه فرصتی است که توسط دولت ترکیه حمایت مالی شده و در اختیار کلیه دانشجویان اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری (PhD) قرار دارد. این بورسیه به صورت کمک هزینه تحصیلی فول فاند در ترکیه بوده و دانشجویان رشته های علوم پایه و علوم پزشکی را تحت پوشش قرار می دهد.

اما موارد تحت پوشش این بورس معروف ترکیه شامل:

  • شهریه تحصیلی
  • هزینه اجاره خانه
  • بیمه سلامت
  • بلیط پرواز
  • کمک هزینه ماهیانه حدود 1600TL (لیر ترک)

توجه کنید که شرط اصلی درخواست این بورسیه اثبات شایستگی تحصیلی دانشجو بوده و آخرین مهلت ثبت نام در این بورس ترکیه تا 20 فوریه سال 2024 می باشد. اما مزایای این برنامه بورس برای دانشجویان هر 3 مقطع تحصیلی عبارتند از:

برنامه بورسیه در مقاطع مختلف ترکیه

پیش شرط اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان با محدودیت هایی همراه است. از جمله مهمترین شرایط اخذ بورسیه شرایط سنی دانشجویان است. بورسیه های تحصیلی این کشور در مقطع کارشناسی تنها به دانشجویانی که کمتر از 25 سال هستند و برای مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان کمتر از 34 سال و بورسیه های تحصیلی مقطع دکترا به دانشجویان کمتر از 37 سال تعلق می­ گیرد.

شرایط سنی برای اخذ بورسیه تحصیلی این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و کسانی که در این محدوده سنی قرار ندارند نمی­ توانند این بورسیه ها را اخذ نمایند. از دیگر شرایط اخذ بورسیه در این کشور مهارت در زبان ترکی می­ باشد. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه را دارند باید قبل از ورود به دانشگاه های این کشور از مهارت لازم زبان ترکی برخوردار باشند. در صورتی که دانشجویان تسلط کافی به زبان ترکی نداشته باشند باید به مدت 1 سال جهت یادگیری زبان ترکی تحصیلات خود را عقب بیندازد.

شرایط درخواست برای بورس تحصیلی ترکیه

در بررسی موضوع درخواست برای بورس تحصیلی ترکیه، این امکان برای دانشجویان وجود دارد که در دوره های آموزش و یادگیری زبان ترکی که از سوی دانشگاه ها ارائه می گردد، شرکت نموده و به زبان ترکی کاملا مسلط شوند. این دوره به صورت یکساله برای دانشجویان برگزار می شود. برندگان درخواست برای بورس تحصیلی ترکیه از یک دانشگاه پذیرش نمی شوند. بلکه بورسیه های هنر و ورزش برای متقاضیان بستگی به نوع دانشگاه انتخابی آنان دارد که در فرم درخواست تعیین نموده اند. جهت درخواست برای بورس تحصیلی ترکیه در مقاطع مختلف، شرایط سنی وجود دارد.

این شرایط و محدودیت های سنی به شرح ذیل است:

  • تاریخ تولد متقاضیان مقطع کارشناسی: پس از 12 دی 1376
  • تاریخ تولد متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد: پس از 11 دی 1367
  • تاریخ تولد متقاضیان مقطع دکترا: پس از 11 دی 1362

شرط معدل در اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

از دیگر شرایط اخذ بورسیه معدل دانشجویان است. دانشجویان به راحتی می­ توانند با رعایت حداقل معدل نسبت به اخذ بورس ها اقدام نمایند. شرط معدل برای اخذ بورسیه برای دانشجویان مقطع کارشناسی 12 و برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند 14 و برای دانشجویان در مقطع دکترا 15 در نظر گرفته شده است. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی در ترکیه را دارند، برای اخذ بورسیه تحصیلی می­ باید دارای معدل بالاتر از 18 در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی باشند. دانشجویانی که دارای معدل های فوق نیستند می­ توانند با ارائه مدارک علمی و پژوهشی خود به دانشگاه های ترکیه برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام نمایند.

شرط معدل در اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

دانشجویان برای اینکه بتوانند بورسیه های تحصیلی کشور ترکیه را اخذ نمایند باید اولاً مدارک فراغت تحصیلی و مدرک زبان انگلیسی خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند. برخورداری از مدرک زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برای اخذ بورسیه برخوردار می ­باشد. دانشجویان باید تمامی مدارک فوق را به همراه فرم درخواست اخذ بورس به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمایند. پس از اینکه دانشجو مدارک خود را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمود دانشگاه مصاحبه ای را با دانشجو برای اعطای بورسیه برگزار خواهد نمود.

در این مصاحبه از دانشجو سوالاتی پرسیده خواهد شد و هدف اعطای بورسیه به دانشجویان بیان خواهد گردید. مصاحبه برای اخذ بورس در 3 مرحله انجام می­ پذیرد. مرحله اول دانشگاه با دانشجو مصاحبه می ­نماید. در مرحله دوم سوالاتی بصورت 4 گزینه ای از طریق اینترنت از دانشجو پرسیده خواهد شد. در مرحله سوم زمانی که دانشجو برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام می ­نماید نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی کشور ترکیه نیز از دانشجو سوالاتی پرسیده خواهد شد.

انواع بورسیه های تحصیلی در ترکیه

دانشجویان با انتخاب دانشگاه ها در شهرهای کوچک ترکیه شانس بیشتری برای اخذ بورسیه دارند. اخذ پذیرش در دانشگاه های بزرگ ترکیه دشوارتر است و برای دریافت بورسیه های تحصیلی محدودیت های بیشتری قرار داده شده است. دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در شهرهای بزرگ باید از معدل بالاتری برخوردار باشند. برنامه های بورسیه تحصیلی جهت مهاجرت به ترکیه را میتوان به دو بخش دولتی و غیر دولتی دسته بندی کرد.

این برنامه ها عبارتند از:

برنامه بورسیهاسپانسر مالیمقاطع تحصیلیشرایط بورسیه
بورسیه علوم پزشکی ابن سینا ترکیهدولت ترکیهکلیه مقاطع و برنامه های تحصیلی دانشگاه های ترکیهبا پوشش تمامی هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه از جمله هزینه مسافرت هوایی و دوره زبان ترکی و غیره
برنامه بورس کارشناسی ارشد دولت ترکیه برای دانشجویان بین المللدولت ترکیهدانشجویان فوق لیسانس و دکترابا پوشش تمامی هزینه های تحصیل و زندگی
گراند های پژوهشی STRCموسسه STRCکلیه مقاطع و برنامه های تحصیلی دانشگاه های ترکیهکل بورس در حدود 3000$ (دلار آمریکا)
بورس های تحصیلی دانشجویان برتر بین المللی در ترکیهدولت ترکیهرشته های پزشکی و پیراپزشکیTRY350 (لیر) ویژه دانشجویان کارشناسی
TRY450 (لیر) ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد
TRY550 (لیر) ویژه دانشجویان دکترا
برنامه بورس تحصیلی دانشجویان بین الملل Yediteppe universityYediteppe universityتمامی مقاطع تحصیلی%75 هزینه تحصیل دانشجویان سال اول
%50 هزینه تحصیل دانشجویان سال دوم
%25 هزینه تحصیل سال سوم
برنامه بورس تحصیلی دکترا دانشگاه خاور نزدیکدانشگاه خاور نزدیکفوق لیسانس و دکترااز 50% تا 100% هزینه های تحصیل و زندگی
بورسیه های NEN دانشجویان بین المللیشبکه آموزش نوبل در ترکیهدانشجویان برنامه های کاردانی و کارشناسیفقط پوشش دهنده شهریه ها

بورسیه تحصیلی دانشگاه جراح پاشا ترکیه

دانشگاه جراح پاشا در شهر زیبای استانبول واقع گردیده است که سالانه 200 دانشجو را پذیرش می­ نماید و بورسیه های زیادی به دانشجویان بین المللی اعطا می ­نماید. بطوریکه ماهانه 200$ الی 300$ (دلار آمریکا) به دانشجویان پرداخت می­ نماید. از دیگر مزایای بورسیه تحصیلی این دانشگاه میتوان به ارائه لپ تاپ به دانشجویان، ارائه آموزش های رایگان به دانشجویان و ارائه خوابگاه های تمیز و با کیفیت اشاره نمود. دانشجویان در نظر داشته باشند که وضعیت تحصیلی آنها در طول سالها بارها ارزیابی می­ گردد و در صورتیکه نتوانند شرایط لازم بورسیه را داشته باشند بودجه ای که ماهانه به آنان تعلق می­ گیرد کنسل خواهد شد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی استانبول

به یاد داشته باشید اگر معدل شما در هر سال تحصیلی بالاتر از اکثریت کلاس باشد و اشتیاق به تحصیل از خود نشان بدهید و در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه شرکت کنید شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش می دهید.

یکی دیگر از دانشگاه های معتبر در ترکیه که سالانه حدود 4500 بورسیه به دانشجویان اعطا می­ نماید دانشگاه فنی استانبول است. از جمله ویزگی های بورسیه تحصیلی این دانشگاه در اختیار گذاشتن 1000 اسکان برای دانشجویان می ­باشد، همچنین این دانشگاه جوایز ویژه ای برای دانشجویانی که دارای رتبه های بین 1 تا 500 هستند قرار داده است. در این مقاله تلاش شد اطلاعاتی در خصوص شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه در اختیار شما قرار گیرد.

مزایای اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه

اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه برای افرادی که به دنبال تحصیل در این کشور هستند، مزایا بی شماری را ارائه می دهد. مهمترین مزایا اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه عبارت اند از:

مهمترین مزایا اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیهتوضیحات
هزینه درخواستدارندگان بورسیه تحصیلی ترکیه از پرداخت هزینه درخواست معاف هستند. به این معنی که آنها می توانند به صورت رایگان در ترکیه تحصیل کنند.
دریافت کمک هزینهدانشجویان علاوه بر معافیت از پرداخت شهریه، ماهیانه کمک هزینه های گوناگونی دریافت خواهند کرد.
بلیط رفت و برگشتاعطای بلیط های رفت و برگشت به دانشجویان برای سفرهای بین المللی
بیمه درمانیبیمه های درمانی رایگان تحت بورسیه ترکیه به دانشجویان بین المللی ارائه خواهد شد.
اقامتگاهارائه اقامتگاه های رایگان در محوطه دانشگاه ها به صورت خوابگاه های دانشجویی
زبان ترکیارائه 1 سال دوره زبان ترکی به متقاضیان
فرصت های تحصیلیبورسیه تحصیلی در ترکیه به دانشجویان فرصت های تحصیلی گسترده ای را به دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر ترکیه ارائه می دهد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست بورسیه تحصیلی در ترکیه از سوی دانشجویان بین المللی طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست بورسیه تحصیلی در ترکیه

مدت زمان بورسیه تحصیلی در ترکیه

یکی از بزرگترین چالش هایی که دارندگان بورسیه تحصیل در ترکیه با آن مواجه هستند، مدت زمان بورسیه تحصیلی در ترکیه می باشد. زیرا بدون در نظر گرفتن مدت زمان بورسیه تحصیلی در ترکیه دانشجویان با مشکلات گسترده ای در حین تحصیل در این کشور مواجه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که مدت زمان بورسیه تحصیلی در ترکیه بسته به رشته تحصیلی و دوره مورد نظر دانشجویان در ترکیه متفاوت خواهد بود. به همین جهت به شدت توصیه می شود که قبل از اعزام به ترکیه با مدت زمان بورسیه تحصیلی در این کشور به خوبی آشنا شوید.

مدت زمان بورسیه تحصیلی در ترکیه بسته به دوره تحصیلی به شرح زیر می باشند:

  • بورسیه تحصیلی برای دوره کارشناسی 4 سال است.
  • بورسیه تحصیلی در ترکیه در دوره کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال است.
  • بورسیه تحصیلی در دوره دکتری 3 تا 4 سال می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویزای تحصیلی ترکیه پیشنهاد می کنیم با کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید.

سوالات کلیدی در خصوص اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

سوالاتی که در خصوص تحصیل دریافت بورسیه در ترکیه مطرح می شوند به شرح زیر هستند.

  • آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی دولتی از ترکیه وجود دارد؟ بله این امکان به صورت محدود وجود دارد.
  • بالاترین شانس برای دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه متعلق به چه کسانی است؟ دانشجویان مقطع دکترا در ترکیه.
  • موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص بورسیه تحصیلی ترکیه چه خدماتی ارائه می دهد؟ این موسسه قادر است در بسیاری از دانشگاه های خصوصی ترکیه برای متقاضیان، بورسیه تحصیلی دریافت کند.
  • آیا بورسیه تحصیلی در ترکیه مبلغ مشخصی دارد؟ دانشجویان در ترکیه بسته به نوع بورسیه، مقطع تحصیلی و عملکرد تحصیلی خود، مبلغ متقاوتی دریافت می کنند.
4.4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *