مهاجرت

ویزای آلمان

ویزای آلمان

برای مهاجرت به آلمان باید ویزای آلمان را دریافت کنید که نوع آن با توجه به هدف شخص متفاوت خواهد بود. آلمان کشوری فوق العاده توسعه یافته است که راه های مهاجرتی متعددی از جمله تحصیل و کار را برای علاقمندان در نظر دارد. به صورت جامع چند نوع ویزا وجود دارد که در این مقاله هر یک از انواع ویزای این کشور زیبا و توسعه یافته توضیح داده می شود. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آلمان و اخذ ویزای این کشور در سال 2024، می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند. در حال حاضر راه های مهاجرت به آلمان عبارت هستند از:

  • مهاجرت به آلمان از طریق ویزای تحصیل
  • مهاجرت به آلمان از طریق ویزای کار
  • مهاجرت به آلمان از طریق ویزای سرمایه گذاری
  • مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج
  • مهاجرت به آلمان از طریق ویزای تولد
  • مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی (غیر قانونی است و به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود)

انواع روادید در نظر گرفته شده در آلمان 2024

آلمان عضوی از ناحیه شنگن اروپا بوده و طبیعتا از قوانین مهاجرتی این ناحیه پیروی می کند. طبق قرارداد شنگن (1985) شهروندان کشورهای عضو شنگن می توانند بدون ویزا به سراسر این ناحیه سفر کنند. به عبارت دیگر، شهروندان کشورهای غیر شنگن مثل ایرانی ها نیز مجاز هستند که با یک مدرک واحدی به نام ویزای شنگن Schengen Visa وارد کل ناحیه شنگن شوند. در واقع هدف اصلی شنگن هم فسخ کنترل مرزی بین کشورهای عضو و تردد آزاد فی مابین می باشد.


بنابراین همزمان با ورود به کشور آلمان می توان از 26 کشور عضو نیز دیدن کرد. در تصویر زیر می توان با اعضای حوزه شنگن اروپا آشنا شد:

اعضای ناحیه شنگن اروپا

بسته به هدف مسافرتی هرکس به کشور آلمان، انواع مختلف ویزا جهت درخواست وجود دارد. خواه هدف وی بازدید از آلمان، تحصیل یا کار و یا اقامت دائمی باشد. انواع ویزای کشور آلمان شامل ویزای توریستی، ویزای الحاق خانواده، ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار، ویزای تحصیلی آلمان، ویزای بیزنس، ویزای کار آلمان، ویزای ترانزیت فرودگاهی، ویزای دانشمند مهمان، ویزای کارآموزی، ویزای درمان پزشکی و روادید بازید نمایشگاه ها، مسابقات فرهنگی و ورزشی است.

ویزای ترانزیت آلمان

یکی از ساده ترین و کوتاه ترین نوع اقامت ویزا کوتاه مدت آلمان می باشد که فقط مخصوص رفت و آمد در فرودگاه است و مدت مشخصی دارد. این نوع ویزا برای کسانی می باشد که به کشورهای دیگر در حال سفر هستند و باید برای پروازشان در فرودگاه بمانند. اخذ ویزای آلمان از این نوع ترانزیت اکثرا ساده تر از نوع ویزاهای دیگر است. با شرایط و اصولی که در خصوص اخذ ویزای این کشور وجود دارد، توقف در فرودگاه های کشور آلمان نیاز به ویزای ترانزیت دارد.

اخذ ویزای آلمان برای اقامت تا مدت 3 ماه

اگر تمایل داشته باشید که یک قدم از فرودگاه بین المللی بیرون بیایید، باید ویزای دیگری دریافت کنید. ویزای شنگن نام این ویزا می باشد که برای کسانی است که تمایل دارند در مدت 3 ماه در کشور آلمان باشند. این نوع ویزا برای گردشگرها، یعنی کسانی که می خواهند از کشور آلمان و جاذبه های دیدنی آن دیدن کنند، در نظر گرفته شده است. در مورد ویزای شنگن این امکان وجود ندارد که ویزای شنگن یا همان ویزای کوتاه مدت 3 ماهه را به ویزای بیشتر از 3 ماه تبدیل کنید. اگر قصد دارید بیشتر از 3 ماه ویزا را داشته باشید باید به نوع ویزای دیگری فکر کنید.

در جدول زیر می توان با انواع ویزاهای کوتاه- مدت آلمان آشنا شد:

نوع ویزای کوتاه- مدت یا تایپ C آلمانمدت اعتبار
ترانزیت فرودگاهی آلمان24 ساعت
(توریستی) شنگن آلمان90 روز در طی دوره 180 روزه
بیزینس آلمان90 روز در طی دوره 180 روزه

اخذ ویزای آلمان برای اقامت بیش از 3 ماه

کسانی که تمایل دارند بیشتر از 3 ماه در کشور آلمان به دلایل مختلف بازدید خانواده، جاذبه های دیدنی آلمان و غیره اقامت داشته باشند، از دفعه دوم به بعد اخذ ویزای توریستی این کشور، می توانند ویزاهای بلندمدت تری اخذ کنند. البته با ویزای توریستی آلمان نمی توان مشغول به کار شد. به منظور کار و تحصیل در آلمان باید ویزای اقامتی این کشور را اخذ نمود.

کسانی که در آلمان ویزاهای اقامتی (غیر توریستی) یعنی نوع D دریافت نمودند، شغل مورد نظر خود را پیدا کردند و به مدت یک سال به کار مشغول شدند، بعد از یک سال این امکان را دارند که کارت آبی خود را به مدت 3 سال تمدید کنند. آن ها با توجه به شرایط شغلی و مالیاتی که پرداخت کردند می توانند دوباره کارت آبی خود را تمدید نمایند. بعد از 2 سال با تمدید کردن کارت آبی این امکان را دارند که برای اقامت دائم کشور آلمان اقدام کنند.

"اخذ

فرآیند دریافت روادید آلمان

درخواست روادید شنگن در واقع شامل انجام یک سلسله امورات اداری بین شما و سفارت مورد نظر، در این مورد هم سفارت آلمان در کشور ایران می باشد. بین تحویل مدارک لازم برای درخواست ویزا و اخذ پاسخ از سفارت هم مراحل پروسه درخواست ویزای این کشور وجود دارد. این مراحل عبارتند از:

فرآیند درخواست ویزای آلمان

همانطوریکه در نمودار فوق هم مشاهده شد، در وهله اول متقاضی می بایست مدارک لازم جهت درخواست ویزای آلمان را جمع آوری نماید. سپس با اطلاعات صحیح اقدام به تکمیل فرم درخواست نماید. در گام بعدی متقاضی با مراجعه به سفارت آلمان بایستی وقت مصاحبه با سفارت را تعیین کند. معمولا توصیه می شود که این کار 6 ماه قبل از انجام سفر انجام شود. سپس او هزینه ویزا را پرداخت و رسید آنرا برای ارائه به کارمند سفارت در طی انجام مصاحبه نگه میدارد. مرحله آخر حضور به موقع در سفارت برای جلسه مصاحبه بهمراه مدارک لازمه است. کل جلسه حدود 10 دقیقه بوده و کارمند سفارت علاوه بر چک مدارک همچنین از متقاضی سوالاتی درباره اهداف و دلایل این مسافرت می پرسد.

کارت آبی یا بلوکارت کشور آلمان در 2024

کارت آبی به کسانی تعلق دارد که گرین کارت آلمانی دارند و کسانی که مجوز اقامت نیمه وقت دارند و به کسب و کار مشغول هستند. مدرک تحصیلی تایید شده در کشور آلمان یکی از واجبات اخذ بلوکارت می باشد. ابتدا شما باید قرارداد کاری منعقد کنید که دستمزد و حقوق هر سال شما مشخص باشد که به صورت میانگین 47000€ (یورو) در یک سال می باشد. در سال 2024 برای شغل های ویژه با نیروی کار کم تر، سخت گیری های کمی اعمال می شود.

این مشاغل با قرارداد کاری که در یک سال 38000€ (یورو) می شود، می توانند بلوکارت بگیرند. شغل های مانند علوم پزشکی، مهندسی ها، رشته ریاضی و علوم رایانه شغل های پرمخاطب هستند که در گروه مشاغل ویژه قرار می گیرند.

کارت آبی یا بلوکارت کشور آلمان

این مشاغل از طریق قرارداد کاری با حداقل درآمدی €34944 (یورو) به بالا می توانند برای اخذ بلوکارت آلمان درخواست دهند. رشته مشاغلی مانند علوم پزشکی، مهندسی ها، رشته ریاضی و علوم رایانه شغل های پرمخاطب هستند که در گروه مشاغل ویژه قرار می گیرند. لازم به ذکر است علاقمندان ابتدائا باید ویزای جستجوی کار 6 ماهه ای اخذ کنند و با انعقاد قرارداد کاری با شرایط گفته شده، برای اخذ بلوکارت اقدام نمایند.

بلوکارت آلمان نیز تا 4 سال اعتبار داشته و قابل تمدید مجدد است و با توجه به شرایط زیر نیز نهایتا منجر به اخذ کارت اقامت دائمی (PR) آلمان می گردد:

  • دارندگان بلوکارت یا کارت آبی با داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B1 میتوانند در عرض 21 ماه به PR آلمان برسند.
  • و در غیر اینصورت آنها برای دست یابی به PR آلمان بایستی حداقل 33 ماه در این کشور مقیم باشند.

پرطرفدارترین نوع ویزای آلمان؛ ویزای جاب سیکر!!!

یکی دیگر از انواع ویزاهای پرطرفدار در آلمان ویزای جستجوی کار است که ویزایی 6 ماهه می باشد. این ویزا باعث می شود برای ورود به این کشور، برخلاف غالب کشورهای دنیا، ضرورتی به داشتن پیشنهاد شغلی نباشد. جالب است بدانید که با این ویزا علاوه بر جستجوی کار در آلمان همچنین امکان به همراه آوردن اعضای خانواده و نیز انجام کر پاره وقت تا 10 ساعت در هفته نیز برای کارجویان مهیاست.

ضمنا برای درخواست این ویزای آلمان نیز کافی است که کارجویان خارجی دارای شرایط زیر باشند:

شرایط درخواست ویزای آلمان

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان از کالج ها و دانشگاه های آلمان به جای درخواست ویزای جاب سیکر آلمان می توانند از یک فرصت ویژه ای به نام مجوز اقامت پس از تحصیل بهره مند شوند. این مجوز اقامتی به آنها اجازه میدهد تا به مدت حداکثر 18 ماه در آلمان و با خیال راحت به دنبال شغل مورد نظر باشند. این خود یکی از بزرگترین و مهمترین مزایای تحصیل در آلمان است.

آنها برای اخذ این مجوز اقامتی فقط به شرایط زیر نیاز دارند:

  • مدرک آکادمیک معتبر صادره از دانشگاه آلمانی
  • گواهی اثبات تمکن مالی کافی جهت زندگی در آلمان
  • بیمه سلامت معتبر

ویزای آلمان برای الحاق خانواده

همان طوری که از نام این ویزای آلمان نیز برمی آید، ویزای مذکور مخصوص همسر، شریک زندگی، فرزندان زیر 18 سال و نیز والدین دارندگان اقامت آلمان می باشد. ویزایی که از نوع ویزاهای ملی یا تایپ D آلمان است. و اسپانسر این نوع ویزا نیز عضو خانواده ای است که فعلا مقیم آلمان است. هزینه این ویزای آلمان نیز برای هر نفر در حدود €75 (یورو) می باشد و طبق قوانین آلمان نیز دارندگان ویزای الحاق خانواده پس از ورود به خاک آلمان (در عرض 2 هفته اول) بایستی هم برای ثبت ورود و هم برای اخذ مجوز اقامت خانوادگی اقدام کنند.

"</p

شرایط ویزای آلمان برای کارآفرینان و فریلانسرها

در بین متقاضیان کار در آلمان دسته ای هستند که اصلا نیازی به یافتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر بمنظور مهاجرت به آلمان 2024 ندارند. اینها همان دسته افراد خود- اشتغال و یا فریلانسرها هستند که غالبا به صورت مستقل کار می کنند. از جمله این افراد می توان به موسسان و مدیران شرکت، پزشکان، وکلا، نویسندگان، روانشناسان، مشاورین، هنرمندان، مترجمان، برنامه نویسان و سایر اشاره کرد. آنها برای مهاجرت به آلمان و بسته به شرایط خود می توانند برای درخواست 2 نوع ویزای زیر درخواست دهند:

"شرایط

این نوع روادید آلمان نیز از نوع ویزاهای ملی یا تایپ D این کشور محسوب شده و اعتبار آن به بیش از 90 روز می رسد. منتها دارندگان ویزای فریلانسری یا ویزای خود- اشتغالی این کشور در عرض 4 تا 5 روز نخست ورود به کشور آلمان بایستی با مراجعه به اداره مهاجرت محلی نسبت به ثبت ورود و نیز اخذ مجوز اقامت اقدام نمایند.

دریافت ویزای آلمان برای ادامه تحصیل

در هر یک سال بیش 200 هزار نفر برای ادامه تحصیل به کشور آلمان مهاجرت می کنند. نزدیک 400 مرکز آموزش عالی و موسسات معتبر در کشور آلمان وجود دارد. بیشتر از 10% دانشجویان غیرآلمانی می باشد که برای ادامه تحصیل به کشور آلمان آمده اند. دانشگاه های کشور آلمان جزو معتبرترین دانشگاه های اروپایی می باشند و سبب شده اند خیلی افراد به فکر ادامه تحصیل در این دانشگاه ها باشند. بهترین دانشگاه های آلمان عبارت هستند از:

  • Ludwig-Maximilians-University (LMU) Munich
  • Technical University of Munich
  • Heidelberg University
  • Charité – Universitätsmedizin Berlin
  • University of Tübingen

دلایل ریجکتی درخواست ویزای آلمان

یکی از عمده مسائل و دغدغه ها در زمینه درخواست ویزای آلمان مربوط به ریجکتی ویزای آلمان است. و اهمیت این موضوع را می توان با درصد ریجکتی ویزای آلمان (7% از 100% درخواست ها) متوجه شد. در واقع فرآیند درخواست ویزای آلمان به این صورت است که در صورت رد (ریجکت) درخواست ویزا، دلایل این امر در نامه ای به اطلاع متقاضی اعلام می شود.

کشورهای شنگن با بالاترین درصد ریجکتی ویزا

در صورتی که متقاضی به این ریجکتی اعتراض داشته باشد می تواند بوسیله نگارش یک فرجام خواهی نسبت به این رای درخواست بررسی مجدد دهد و یا اینکه درخواست خودش را مجددا ارائه دهد. فی المجموع نیز برای ریجکتی درخواست ویزای آلمان 9 دلیل اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • عدم اثبات کافی هدف از سفر
  • عدم کفایت مدرک تمکن مالی
  • عدم وجود بیمه سلامت معتبر
  • عدم تحویل دعوتنامه یا کاور لتر
  • گذراندن 90 روز در منطقه شنگن در 6 ماه اخیر
  • وجود یک هشدار در سیستم اطلاعات شنگن
  • عدم قانع سازی درباره ترک منطقه شنگن پس از اتمام اعتبار ویزا
  • عدم اعتبار پاسپورت ملی

مدارک لازم برای اخذ روادید تحصیلی آلمان

پایتخت کشور آلمان شهر برلین می باشد که بهترین شهر برای تحصیل است. شهر برلین را می توانیم با شهرهای لندن و نیویورک از لحاظ مساحت مقایسه کنیم. هزینه های دانشگاه های شهر برلین مناسب می باشد به طوری که دانشگاه های دولتی آن ترمی تنها 200€ تا 400€ (یورو) بابت ثبت نام اخذ می کنند و تقریبا رایگان هستند. علاوه بر تمکن مالی، سایر مدارکی که باید برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور تقدیم گردد، عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی دانشگاهی در آلمان
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی با توجه به زبان دوره تحصیلی
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات به زبان آلمانی
  • پرداخت هزینه سفارت یعنی visa fee

یکی دیگر از انواع ویزاهای پرطرفدار در آلمان روادید جستجوی کار است که 6 ماه اعتبار دارد. این ویزا باعث می شود برای ورود به این کشور، برخلاف غالب کشورهای دنیا، ضرورتی به داشتن پیشنهاد شغلی نباشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به آلمان این امکان را دارید که با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و با مشاوران ارشد ما به صورت تلفنی و حضوری مشاوره شوید. مشاوران ارشد ما شرایط شما را در نظر می گیرند و بهترین راه را به شما عزیزان پیشنهاد می کنند.

سوالاتی مهم درباب شرایط اخذ ویزای آلمان 2024

مطمئنا آلمان به سبب اهمیتی که برای مهاجران دارد در کانون توجه قرار داشته و سوالات زیادی هم درباره شرایط مهاجرت به این کشور مطرح می شود:

  • انواع ویزای آلمان چیست؟ کلا ویزای کشور آلمان مثل ویزای اغلب کشورهای اروپایی به دو دسته کلی ویزای شنگن (با اعتبار حداکثر 3 ماهه) و ویزای ملی (با اعتبار بیش از 3 ماه) دسته بندی می شوند. به دسته اول ویزای تایپ C و به ویزاهای دسته دوم ویزای تایپ D آلمان گفته می شود.
  • از چه طریقی می توان به آلمان 2024 مهاجرت کرد؟ از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری و نیز الحاق خانوادگی میتوان به اقامت آلمان دست یافت.
  • میزان تمکن مالی به منظور درخواست ویزای تحصیلی آلمان 2024 چقدری است؟ تا ژانویه سال 2024 ماهیانه حداقل EUR 11208 (یورو) در سال یا EUR 934 (یورو)  در ماه میباشد.
  • آیا برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی اجباری است؟ بله، ارائه مدرک زبان در سطح B1 تا C1 الزامی است.
  • مدت اعتبار ویزای جاب سیکر آلمان چقدر است؟ ماکسیمم تا 6 ماه
5/5 - (13 امتیاز)

17 دیدگاه برای “ویزای آلمان

  1. سعید گفت:

    ممنون اطلاعات مختصر و جامعی بود

  2. sohrab گفت:

    ویزای کاریابی آلمان از همه این ویزاها بهتره

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این ویزا خیلی خوبه و مدارک راحتتری نسبت به انواع ویزاهای آلمان خواهد داشت

  3. مهسا شهبازی گفت:

    من لیسانس معماری دارم، ۲۵ سالمه، چطور می تونم برای کار در المان اقدام کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر سابقه کار هم دارید میشه برای آلمان اقدام کرد

  4. بیژن مرتضوی گفت:

    بدون سند ملکی هم میشه ویزا گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله لزوما تماما روش های مهاجرت نیاز به سند ملکی ندارن

  5. خسروى گفت:

    لطفا در مورد كشور كره ى جنوبى هم اطلاعات بگذاريد سپاس گزارم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله مهاجرت به کره جنوبی رو مطالعه نمایید

  6. اکبری تاج الدینی گفت:

    شانس کاری در آلمان برای رشته برق چجوریه
    من شنیدم خوبه
    ممنون میشم توضیح بدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      رشته برق در کشور المان بازار کار خیلی خوبی داره

  7. صبا صابری گفت:

    سلام و خسته نباشید

    لطفا ویزای تحصیلی را توضیح بدید.

    ممنون از سایت به روز تون

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ویزای تحصیلی آلمانرو مطالعه نمایید

  8. عادل گفت:

    سلام.بسیار عالی ممنونم. مرسی از مقاله خوبتون

  9. hiva گفت:

    ba tashakor az site khoobetoon hazine bime haye darmani dar in keshvar chegooone hast?mamnoonam

    1. داوری گفت:

      سلام
      ما بیمه درمانی هم برای شما دریافت میکنیم اما ابتدا بررسی کنید که در ابتدا مدارکتون برای آلمان خوبه یا خیر

  10. همایون گفت:

    اطلاعات مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *