ویترین

دریافت پروانه کسب و کار

دریافت پروانه کسب و کار

متقاضیان شروع یک کسب و کار و تاسیس واحد صنفی جدید قانونا نیازمند دریافت پروانه کسب و کار از مراجع ذی صلاح و رعایت شرایط آن هستند. چراکه از نظر قانون، بدون داشتن پروانه مذکور هم تاسیس واحد صنفی و هم فعالیت حرفه ای انجام شده در آن غیرقانونی است. متولی صدور پروانه کسب و کار در ایران نیز غالبا اتحادیه های صنفی و نیز نهادهای ذیربط موضوع تبصره ذیل بند م از ماده 30 قانون نظام صنفی می باشند. بنابراین افراد برای اخذ این پروانه لازم است تا وفق ماده 6 از آیین نامه صدور پروانه کسب توسط اتحادیه های صنفی از عهده تامین یکسری شرایط و مدارک برآیند.

ما در این مقاله سعی می کنیم تا شما هموطنان گرامی را با شرایط و ضوابط قانونی اخذ پروانه کسب آشنا سازیم ولی به هر روی در صورت نیاز به دریافت مشاوره های تخصصی لازم است با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

پروانه کسب و کار چیست؟

هر کشوری قوانین خاص خود را در رابطه با تاسیس واحدهای صنفی و فعالیت حرفه ای در آن واحدها دارد. در ایراننیز برای شروع یک کسب و کار جدیدی، متقاضیان نیازمند دریافت پروانه کسب و کار هستند والا کسب و کار آنها تاییدیه لازم را از اتحادیه صنفی مربوطه نداشته و کاملا غیرقانونی است. برای آشنایی هر چه بیشتر با تعریف پروانه یا مجوز کسب و کار بهتر است سری به آیین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 12 قانون نظام صنفی بزنیم. بر اساس مواد 1 و 2 قانون مذکور:

مواد قانون در جهت پروانه کسب و کار

از همین رو می توان نتیجه گرفت که اولا اخذ پروانه کسب و کار قبل از حتی اجاره یا خرید محل الزامی است. ثانیا درخواست کتبی برای صدور پروانه کسب و کار بایستی مستقیما به همان اتحادیه صنفی مربوطه تسلیم گردد والا تاسیس واحد صنفی غیر از این باطل بوده و از درجه اعتبار ساقط است.

شرایط مهم برای دریافت پروانه کسب و کار

اصولا بدون دریافت پروانه کسب امکان انجام هیچ گونه کسب و کار قانونی برای افراد وجود ندارد. پس پروانه کسب را می توان مجوزی دانست که مطابق قانون نظام صنفی به افراد ذی صلاح داده می شود تا بدین طریق افراد کسب و کار خود را در محل مشخصی شروع کنند. در حقیقت فقط داشتن محل کار مناسب برای شروع یک کسب و کار کافی نیست و شما بعد از تهیه پروانه کسب و کار بایستی به دنبال تامین جای کار باشید تا کسب و کارتان جنبه قانونی پیدا بکند. از همین رو نیز تاسیس و راه اندازی هر گونه محل کار و به تعبیری تاسیس واحد صنفی و اشتغال حرفه ای در آن مستلزم داشتن پروانه کسب از اتحادیه صنفی است و در غیراینصورت واحد صنفی مذکور و فعالیت انجام شده در آن غیر قانونی محسوب می شود.

با توضیحات قبلی اکنون می توان به یک جمع بندی کلی درباب شرایط دریافت پروانه کسب و کار دست یافت. اولا دریافت این مجوز برای تاسیس هر واحد صنفی و شروع فعالیت حرفه ای در آن الزامی است. دوما افراد فقط از این طریق می توانند به واحد صنفی و فعالیت انجام شده در آنجا وجه قانونی بدهند. سوما مرجع صدور پروانه کسب و کار در ایران غالبا اتحادیه های صنفی و نیز نهادهای ذیربط موضوع تبصره ذیل بند م از ماده 30 قانون نظام صنفی است.

افراد ذی صلاح برای دریافت پروانه کسب و کار

بر اساس قوانین موجود تمامی شاغلین در هر صنفی می توانند برای تاسیس قانونی واحد صنفی خود و شروع حرفه ای متقاضی دریافت پروانه کسب و کار باشند. همان طوری که در مطالب گذشته هم بیان شد، مرجع اصلی برای رسیدگی به درخواست متقاضیان و صدور این پروانه نیز همان اتحادیه های صنفی هستند. مثلا نانواها برای اخذ پروانه کسب خود بایستی به اتحادیه نانوایان شهر محل اقامت خود مراجعه نمایند. با این حال، قانونگذار اولویت صدور پروانه کسب و کار در هر واحد صنفی را به صورت زیر مشخص کرده است:

صدور پروانه کسب و کار در هر واحد صنفی

مدارک و الزامات دریافت پروانه کسب و کار

برای دریافت دریافت پروانه کسب و کار متقاضیان نیازمند رعایت یکسری شرایط و ارائه برخی مدارک هستند که مطابق با آیین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 12 قانون نظام صنفی بوده و توسط اتحادیه های صنفی تایید می شود. از جمله این شرایط و مدارک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

شرایط و مدارک ضروریتوضیحات
داشتن تابعیت جمهوری اسلامیبرای اتباع خارجی ارائه مجوز کار و اقامت از مراجع ذی صلاح الزامی است.
مدارک اقامتی مثل سند خانه، اجاره نامه و غیره جهت اثبات سابقه سکونتبرای متقاضیان تهران سابقه سکونتی 5 ساله الزامی است
مدارک تحصیلیحداقل سواد برای خواندن و نوشتن
گواهی عدم سوء سابقهبا حداقل اعتبار یک ماهه
کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم ویژه آقایان
گواهی عدم اعتیادمورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
گواهی تجاری بودن کارگاه یا محل کسب و کارمورد تایید شهرداری محل
گواهی بهداشت شخصیمورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
گواهی اماکنبرای مشاغل خاص صادره از طرف اداره اماکن نیروی انتظامی
مدرک فنی و حرفه ایبرای مشاغل فنی
مدارک هویتی متقاضیشامل فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
عکسدر 12 قطعه و جدید

مدارک و الزامات دریافت پروانه کسب و کار

مراحل دریافت پروانه کسب و کار

مرحله اول از این کار مربوط به درخواست کتبی و ثبت آن درخواست توسط اتحادیه صنفی و ارائه رسید و در ادامه بازدید از محل واحد صنفی بوسیله کمیسیون بازرسی اتحادیه مربوطه و تهیه گزارش می باشد. مرحله دوم ارائه مدارکی دال بر تعیین وضعیت حقوقی املاک مربوط به واحد صنفی است. در مرحله سوم متقاضیان بایستی به سراغ تهیه استعلام از نهادها و مراجع ذیربط بروند. مرحله چهارم از این فرآیند مربوط به تعیین وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان آقاست. مرحله پنجم مربوط به ارائه مدرک یا مدارک مبین کاربری تجاری محل واحد صنفی و مرحله آخر نیز تحویل بقیه مدارک از جمله پرداخت هزینه های زیر می باشد:

  • فیش پرداختی حق عضویت انحادیه تا مبلغ 3000000 ریال
  • فیش پرداختی به مبلغ 30000 ریال به حساب خزانه کشور

عزیزانی که مایل به توسعه کسب و کار خود در قالب یک شرکت تجاری همانند شرکت مسئولیت محدود یا سهامی هستند می توانند مشاوره های تخصصی ثبت شرکت را از وکلای فوق حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اخذ کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *