ویزای تحصیلی

دستمزد کار دانشجویی در نروژ

دستمزد کار دانشجویی در نروژ

یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان تحصیل در نروژ امکان انجام کار ضمن تحصیل و دستمزد کار دانشجویی در نروژ است که ما در این مقاله مطرح می کنیم. همان طور که می دانید کشور نروژ عضوی از برنامه اصلاح آموزش عالی اروپایی یا همان فرآیند بلونیا است. نروژ در ارائه کیفیت آموزش عالی در کل اروپا جزو کشورهای سرآمد اروپایی محسوب می شود. یکی از امتیازات تحصیل در کشور نروژ و از دلایل مهم تحصیل در نروژ، امکان انجام کار دانشجویی در این کشور اروپایی تعریف شده است.

توصیه می شود که در هر زمینه از تحصیل و شرایط اعزام دانشجو در نروژ با کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

اینفوگرافیک کار دانشجویی در نروژ

دلایل تحصیل در نروژ در 2024

نروژ کشوری قدرتمند و ذی نفوذ در حوزه اسکاندیناوی و شمال قاره اروپا به شمار می رود. این کشور در کلیه بخش های اقتصادی، خدماتی، صنعتی و نیز در بخش آموزش عالی جزو کشورهای پیشرو جهانی است. کیفیت آموزشی برتر مطابق استانداردهای جهانی از جمله مزایای تحصیل در نروژ است. این مورد، موجب جلب توجه دانشجویان خارجی به این کشور اروپایی و تبدیل نروژ به مقصد تحصیلی جذاب برای دانشجویان خارجی می گردد.


امکان تحصیل به زبان انگلیسی، اعطای مدارک معتبر بین المللی، امکان اخذ بورسیه ها و فاندهای تحصیلی، امکان آموزش زبان نروژی از جمله امتیازات تحصیل در نروژ است. در سال 2024 مهاجرت تحصیلی به این کشور مورد توجه علاقه مندان و متقاضیان تحصیل در نروژ قلمداد می شود. علاوه بر انجام کار دانشجویی در نروژ، بر اساس آمارهای موثق از منابع دولتی در حدود 46% از دانشجویان خارجی می توانند اقامت پس از تحصیل خود را از کشور نروژ دریافت نموده و در این کشور کار و زندگی نمایند.

ساعات و دستمزد کار دانشجویی در نروژ

دانشجویان خارجی می توانند در نروژ تا حداکثر 20 ساعت در هفته را کار کنند. آن ها می توانند از این طریق بخشی از هزینه ها و مخارج زندگی دانشجوئی خود را تامین نمایند. معمولا دانشجویان می توانند با درنظر گرفتن برنامه تحصیلی خود در مشاغل پاره وقت از جمله کار در فروشگاه ها، کافه تریاها، رستوران ها، مراکز چاپ و نشر، خدمات ترجمه و تفسیر و غیره در نروژ کار کنند. امکان کار در دانشگاه ها نیز به عنوان پاره وقت وجود دارد. دانشجویان نروژی به لحاظ سطح درآمد بالا، دومین کشور در جهان هستند به طوری که در مقطع کارشناسی به طور متوسط ماهانه به نقل از FORBES حدود 6556$ (دلار آمریکا) درآمد خواهند داشت.

ساعات و دستمزد کار دانشجویی در نروژ

مشاغل پاره وقت جهت کار حین تحصیل در نروژ

متقاضیان نمی توانند در طول دوره تحصیلی در کارهای تمام وقت مشغول به کار شوند و تنها می توانند در مشاغل پاره وقت کار کنند. باید به این نکته اشاره کرد که مشاغل پاره وقت کارهای غیر حرفه ای می باشند و فقط شرط استخدام در این مشاغل تسلط به زبان نروژی می باشد. مشاغل پاره وقت در این کشور به شرح زیر می باشند:

  • شاغل شدن در رستوران ها و کافی شاپ ها
  • شاغل شدن در هتل ها
  • کار در آژانس های نظافتی
  • کار در مشاغل صنعتی و تولیدی
  • کار در انبارها
  • کار در مشاغل توزیع تبلیغات
  • کار در مشاغلی که سوغات می فروشند و کمک به مسافران
  • کار در مشاغل بین المللی که به زبان انگلیسی به مکالمه می پردازند

شرایط و دستمزد کار دانشجویی در نروژ

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور نروژ، شرایط کار ضمن تحصیل در نروژ مبتنی بر ثبت نام در یک برنامه تحصیلی تمام وقت در دانشگاه های نروژی و نیز اخذ ویزای تحصیلی نروژ است. بسیاری از دانشجویان خارجی از مجوز کار ضمن تحصیل برخوردار هستند. مزیت این کار تقویت مهارت زبان نروزی و نیز افزایش بودجه مالی شما است. با این حال، باید توجه کرد که محدودیت هایی بر میزان کار دانشجویان تمام وقت وجود دارد. به بیان کلی تر، ویزای اقامت دانشجوئی حق کار در نروژ را نمی دهد. اما با این وجود، در صورت داشتن ویزای تحصیلی معتبر، همچنین به طور اتوماتیکی به شما مجوز انجام کار پاره وقت نیز اعطاء می شود.

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور نروژ، دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) نیازی به هیچ گونه مجوزی ندارند. دانشجویان پس از ثبت نام در اداره پلیس می توانند در نروژ کار کنند. اما دانشجویان غیراروپایی در طی سال اول تحصیل خود در کشور نروژ می توانند تا حداکثر 20 ساعت در هفته را کار کنند. ناگفته نماند که کار بیش از 20 ساعت مقرر قانونی موجب اعمال مجازات برای دانشجویان خاطی می شود. حتی این موضوع می تواند باعث اخراج دانشجو گردد. لازم به یادآوری است که به هنگام تمدید ویزای تحصیلی نروژ، مجوز کار پاره وقت به طور اتوماتیک صادر نمی شود. به منظور تمدید مجوز کار، دانشجویان مجبور به ارائه مدارکی دال بر پیشرفت رضایت بخش در تحصیلات خود می باشند.

کار پس از تحصیل در نروژ در 2024

یکی دیگر از امتیازات جالب تحصیل در نروژ امکان کار پس از تحصیل در نروژ می باشد و این کار در ابتدا با اخذ ویزای کاریابی residence permit as a job seeker امکان پذیر است. این نوع ویزا در 2024 با اعتبار یک ساله برای فارغ التحصیلان جهت کاریابی در نروژ صادر می شود. نظر به اینکه شرط اصلی اخذ ویزای کار نروژ ارائه پیشنهاد کاری یا جاب آفر می باشد، پس فارغ التحصیلان ملزم به دریافت پیشنهاد کاری جهت درخواست ویزای کار نروژ هستند.

در این راستا، ویزای اسکیل وورکر نروژ (Residence permit as a skilled work) ویزای مخصوص دانش آموختگان دانشگاهی می باشد. فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند از این طریق اقامت نروژ را از اداره مهاجرت نروژ (UDI) دریافت نمایند. لازم به یادآوری است که هزینه درخواست ویزای اسکیل وورکر نروژ در حدود NOK5400 (کرون نروژ) است.

نکات کلیدی در خصوص کار دانشجویی در نروژ

تمامی متقاضیانی که به دنبال کار دانشجویی در نروژ هستند، باید برخی از نکات کلیدی در خصوص کار دانشجویی در این کشور را رعایت کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در حوزه های مختلف کاری در حین تحصیل در این کشور مواجه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که به دست آوردن یک شغل پاره وقت در نروژ، به ویژه در اطراف دانشگاه ها و در مناطق روستایی بسیرا چالش برانگیز است. علاوه بر این تعداد محدودی شغل دانشجویی بدون دانش زبان نروژی در این کشور وجود دارد.

در جدول زیر می توانید نکات کلیدی در خصوص کار دانشجویی در نروژ را مطالعه کنید:

نکات کلیدی در خصوص کار دانشجویی در نروژتوضیحات
مجوز کار در نروژیکی از اصلی ترین مزیت های کار دانشجویی در نروژ این است که دانشجویان برای کار دانشجویی در نروژ نیازی در مجوز کار ندارند.
ثبت نام در پلیسدانشجویان بین المللی پس از ثبت نام در پلیس می توانند بریا کار پاره وقت در نروژ اقدام کنند.
مجوز تحصیلاگر مجوز تحصیل به متقاضیان اعطا شود، به طور خودکار به آنها اجازه کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته علاوه بر تحصیل، کار تمام وقت در تعطیلات نیز داده می شود.
تمدید مجوز تحصیلهنگام تمدید مجوز تحصیل مجوز کار پاره وقت به طور خودکار تمدید می شود.
پیشرفت تحصیلینکته قابل ذکر این است که، برای ادامه کار دانشجویی رد نروژ باید پیشرفت رضایت بخشی در تحصیلات خود در این کشور داشته باشید.

مشاغل دانشجویی در نروژ

یک مربی تناسب اندام در باشگاه کار می کند. اگر شما عاشق ورزش هستید، می توانید با آموزش آنچه که به آن علاقه دارید و کسب درآمد از آن، آن را بیشتر کنید. شما فقط قرار است چند کلاس در هفته تدریس کنید و ساعات کاری هفتگی را در نظر بگیرید. شما می توانید برای این شغل در محوطه دانشگاه یا در یک باشگاه ورزشی محلی نزدیک درخواست دهید. گرفتن گواهینامه به عنوان مربی بدنسازی باید اولین تصمیمی باشد که باید گرفته شود. با این حال، اگر خوش شانس باشید، ممکن است کارفرمایی را ملاقات کنید که مایل به پرداخت هزینه آموزش باشد. اگرچه این همیشه اتفاق نمی افتد.

موقعیت های مختلف خدمات غذا وجود دارد که می توانید برای آنها درخواست دهید، مانند گارسون، آشپز، مهماندار و غیره. ممکن است لازم باشد زبان نروژی را سریع یاد بگیرید تا بتوانید به افرادی که در صحبت کردن به زبان انگلیسی مشکل دارند مراجعه کنید. با افزایش ادغام فناوری در زندگی روزمره ما، تقاضا برای توسعه دهندگان ماهر نیز افزایش می یابد. این در سطح جهانی صادق است و نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اینجا، ممکن است حتی نیازی به تسلط به زبان نروژی نداشته باشید. یکی دیگر از چیزهای خوب این است که شما می توانید مشتریان خود را به صورت آنلاین دریافت کنید و از راه دور برای هر کسی، صرف نظر از موقعیت مکانی آنها در سراسر جهان، کار کنید.

در پایان، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مثل همیشه آماده پاسخگوئی به سوالات شما و مشاوره درباره راه های مهاجرتی و شرایط اخذ ویزاهای مهاجرتی مختلف هستند.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در نروژ

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب کار دانشجویی در نروژ می باشیم:

  • ساعات کار دانشجویی در نروژ به چه صورت است؟ دانشجویان خارجی می توانند در نروژ تا حداکثر 20 ساعت در هفته را کار کنند. آن ها می توانند از این طریق بخشی از هزینه ها و مخارج زندگی دانشجوئی خود را تامین نمایند. معمولا دانشجویان می توانند با در نظر گرفتن برنامه تحصیلی خود در مشاغل پاره وقت از جمله کار در فروشگاه ها، کافه تریاها، رستوران ها، مراکز چاپ و نشر، خدمات ترجمه و تفسیر و غیره در نروژ کار کنند. امکان کار در دانشگاه ها نیز به عنوان پاره وقت وجود دارد.
  • درآمد کار دانشجویی در نروژ چقدر است؟ دانشجویان نروژی به لحاظ سطح درآمد بالا، دومین کشور در جهان هستند به طوری که در مقطع کارشناسی به طور متوسط ماهانه به نقل از FORBES حدود 6556$ (دلار آمریکا) درآمد خواهند داشت.
امتیاز دهید

10 دیدگاه برای “دستمزد کار دانشجویی در نروژ

  1. مژگان گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه تهران مرکز با معدل۱۸ و آیلتس ۷.۵ هستم ولی مقاله و توصیه نامه ندارم آیا امکانش هست که بتونم در دانشگاهای دولتی رایگان نروژ پذیرش بگیرم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما توصیه نامه رو باید داشته باشید اما مقاله نیازی ندارید
      می تونید از اساتید دوره کارشناسی خودتون بخواید تا واستون بنویسن

  2. نگیسا فرهنگی گفت:

    سللم و عرض ادب
    من فارغ التحصیل مقطع ارشد رشته تربیت بدنی هستم.
    کشور نروژ در این رشته دانشگاهی چه جایگاهی داره؟؟
    رزومه و معدل خوبی دارم و ایا با توجه به اینا شانس پذیرش دکتری در این رشته در این کشور برای من چقدره؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در کشور نروژ همه مردم ورزشکار هستند اما در کل این کشور برای رشته های فنی مهندسی مناسبه و در این زمینه بسیار قویه

  3. n.a گفت:

    سلام اگر کسی از مقام آورهای بین المللی در ورزش باشه میتونه برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته های علوم پایه فاند بگیره؟ برای کشور های سویس, نروژ یادانمارک.
    و امکان گرفتن ویزای همراه فقط برای همسر هستش یا برای مادر هم میشه اقدام کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای فاند در مقطع ارشد میشه اقدام کرد اما لازمه اون داشتن یک روزمه خوب در زمینه تحصیلی خواهد بود

  4. سجاد گفت:

    سلام و درود
    من دانشجوی ترم اخر کارشناسی مکانیک هستم
    کار با نرم افزارای غالب و کاربردی رشتم رو هم تا حد قابل قبولی بلدم و مدارک فنی حرفه ای هم دارم
    و مقاله هم تو سایت معتبر خارجی در زمینه ی هوش مصنوعی داشتم
    خواستم بدونم که اگه بخام اپلای کنم آیا آلمان کشور مناسبی هست واسم و چقدر در حال حاضر واسم هزینه داره ؟!
    اگه بخام مستقیما وارد بازار کارش بشم چطوره؟!
    ممنون از لطفتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      بزرگوار در مقاله دیگری که پیغام گذاشتید عرض کردم که اگر در این زمینه کار کردید کشور خیلی خوبیه

  5. هلگا گفت:

    سلام من دانشجوی رشته حقوق ۲۹ سالمه می خوام برای ارشد برم نروژ تحصیل کنم من زبان انگلیسی و ارمنی و فارسی بلدم اگه مدرک آیلتس رو داشته باشم زبان نروژی هم بلد باشم و المانی هم بلد باشم برای من ممکن کار پاره وقت تو موسسه های زبان پیدا کنم در آمد کار پاره وقت تو موسسه زبان و یا کار پاره وقت دیگه بعد از کسر مالیات حدودا چه قدره برای شهر اسلو؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهتره ابتدا بررسی کنید که شانس ویزا برای این کشور دارید یا خیر؟ بعد در مورد هزینه ها ابتدا مقاله هزینه زندگی در نروژ رو مطالعه فرمائید
      اگر سوالی داشتید من در خدمتتون هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *