ویزای تحصیلی

شرایط تحصیل در کرواسی

شرایط تحصیل در کرواسی

شرایط تحصیل در کرواسی برای دانشجویان بین المللی مناسب می باشد و متقاضیان خارجی می توانند جهت تحصیل در دانشگاه های مختلف این کشور اقدام کنند. مطلع بودن از شرایط تحصیل در کشور کرواسی از مهم ترین موارد برای مهاجرت تحصیلی به این کشور می باشد و در این نوشتار کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند تا هموطنان عزیز را از دلایل و شرایط تحصیل در کشور کرواسی، فرایند بولونیا در کشور کرواسی، زبان تحصیل در دانشگاه های کشور کرواسی و سایر موارد مرتبط به صورت کامل مطلع سازند.

دلایل و شرایط تحصیل در کرواسی 2024

برای تحصیل در کشور کرواسی، متقاضیان و دانشجویان بین المللی حتما باید از شرایط تحصیل در کرواسی به صورت کامل مطلع باشند. هزینه ها و شرایط تحصیل در کرواسی ممکن است با برخی از کشورهای اروپایی متفاوت باشد. اما به دلیل وجود شرایط بسیار خوب در این کشور، کشور کرواسی از بهترین کشورهای اروپایی جهت ادامه تحصیل در زمینه های تحصیلی مورد علاقه به شمار می رود. مؤسسات آموزش عالی کرواسی برنامه های مطالعاتی خود را با فرآیند بولونیا تطبیق دادند. کرواسی بخاطر ترکیبی از جذابیت مدیترانه ای و جنوب شرقی اروپا و میراث غنی تاریخی و فرهنگی آن مکانی ایده آل برای دانشجویانی است که مایل به تحصیل در کشوری هستند که به دلیل سواحل زیبای خود مشهور هستند.

در کل، کرواسی دارای 128 موسسه آموزش عالی است که در همه نقاط این کشور قرار دارد. از این 128 موسسه آموزش عالی، 36 موسسه در سواحل دیدنی و جذاب آدریاتیک کرواسی قرار دارند. بزرگترین دانشگاه کرواسی دانشگاه زاگرب با بیش از 75000 دانشجوی ثبت نام شده می باشد و آن را به بزرگترین دانشگاه در منطقه جنوب شرقی اروپا تبدیل کرده است. در سال 2024 برای تحصیل در دانشگاه های کشور کرواسی، متقاضیان حتما باید دوره تحصیلی متوسطه را به پایان رسانده باشند و مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی ارائه دهند. در ادامه با شرایط تحصیل در کرواسی و فرصت های مختلف مربوطه بیشتر آشنا می شوید.

اینفوگرافیک تحصیل در کرواسی

فرایند بولونیا در کشور کرواسی

فرایند بولونیا، به دنبال اعلامیه بولونیا در سال 1999، فرایندی با هدف هماهنگی سیستم های آموزش عالی در اروپا به منظور ایجاد یک منطقه آموزش عالی اروپا می باشد. هدف فرایند بولونیا این است که منجر به سازگاری و هماهنگی بیشتر سیستم های آموزش عالی در اروپا شود و از این طریق باعث جذب آسان تر و بهتر دانشجویان و متقاضیان بین المللی از قاره های مختلف جهت تحصیل در دانشگاه های کشورهای اروپایی شود.

سیستم آموزش عالی در کرواسی دستخوش اصلاحات گسترده ای در چارچوب فرآیند بولونیا شده است. سیستم آموزش عالی کرواسی اکنون مطابق با سه دوره (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ساخته شده است و مطالعات آموزش عالی در کرواسی طبق سیستم اعتبارات قابل انتقال (ECTS) ساماندهی می شود. بنابراین این امر برای دانشجویان بین المللی (از اروپا و سایر نقاط جهان) برای تحصیل در دانشگاه های کشور کرواسی و تحصیل در کشورهای زادگاهشان به رسمیت شناخته شود.

شرایط زبان جهت تحصیل در دانشگاه های کرواسی

شرایط زبان جهت تحصیل در دانشگاه های کرواسی

برای دانشجویان و متقاضیان خارجی که به زبان کروات صحبت می کنند (یا در حال مطالعه این زبان هستند)، طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی یا برنامه های تبادل برای تحصیل در موسسات آموزش عالی در سراسر کرواسی وجود دارد که متقاضیان می توانند از آن ها بهره مند شوند. همچنین لازم به ذکر است که فرصت های تحصیل همچنین برای دانشجویان و متقاضیان بین المللی که به زبان کروات صحبت نمی کنند (یا در حال مطالعه زبان نیستند) نیز موجود می باشد.

از یک سو، برخی از موسسات آموزش عالی دوره های آموزش زبان کروات را به عنوان کلاس های ترم، دوره های یک ماهه یا مدارس تابستانی ارائه می دهند تا دانشجویان و متقاضیان خارجی بتوانند دوره های تحصیلی خود را به زبان کروات سپری کنند. از طرف دیگر، برخی از موسسات آموزش عالی دوره های خاصی را به آموزش زبان های خارجی ارائه می دهند (این آموزش ها یک یا دو ترم طول می کشد) و در آنجا برخی از برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی و سایر زبان های خارجی تدریس می شوند.

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل در کرواسی

سالانه صدها دانشجوی بین المللی از نقاط مختلف جهان تحصیل در کرواسی را به دلیل وجود دانشگاه های معتبر بین المللی در این کشور انتخاب می کنند. به عبارت دیگر یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل و مهاجرت به کرواسی، وجود دانشگاه های تراز اول بین المللی در رشته های مختلف در این کشور می باشد. نکته قابل توجه در خصوص دانشگاه های کرواسی این است که، اغلب دانشگاه های این کشور با وجود ارائه کیفیت بالای آموزش، هزینه های شهریه بسیار مقرون به صرفه ای را از دانشجویان بین المللی تقبل می کنند.

در نمودار زیر می توایند رتبه بین المللی دانشگاه های معتبر کرواسی را مشاهده فرمایید:

رتبه بین المللی دانشگاه های معتبر کرواسی

فرآیند پذیرش در رشته های تحصیلی در کرواسی

یکی از اصلی ترین چالش هایی که اتباع کشورهای خارجی برای تحصیل در رشته های تحصیلی گوناگون در کرواسی با آن مواجه هستند فرآیند پذیرش در آنها می باشد. به عبارت دیگر، فرآیند پذیرش در رشته های تحصیلی در کرواسی بسیار زمان بر و طاقت فرسا می باشد. زیرا اغلب موسسات آموزشی در کرواسی از بوروکراسی های اداری پیچیده ای برای ثبت نام دانشجویان در این دانشگاه های استفاده می کنند. در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان برای تحصیل در کرواسی را مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان برای تحصیل در کرواسی

برای آشنایی بیشتر با فرآیند پذیرش در رشته های تحصیلی در کرواسی به جدولی که در این بخش از مقاله برای شما عزیزان تهیه کرده ایم مراجعه فرمایید:

فرآیند پذیرش در رشته های تحصیل در کرواسیتوضیحات
انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب در کرواسیتمامی دانشجویان برای تحصیل در کرواسی باید با انتخاب رشته ای که برای آنها مناسب است شروع می کنند. اما نگران نباشید، زیرا برنامه های تحصیلی متنوعی در کرواسی وجود دارد.
آماده کردن کارنامهاز جمله مدارکی که معمولا برای پذیرش در دانشگاه های کرواسی مورد نیاز است، انگیزه نامه، توصیه نامه و نمونه کارهای قبلی متقاضیان می باشد.
بررسی شرایط خاص پذیرش در کرواسیبسته به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، ممکن است مدارک خاصی مورد نیاز باشد. برای اطمینان در این زمینه باید به وب سایت دانشگاه مربوطه مراجعه فرمایید.
ارسال درخواستمعمولا مرحله درخواست به صورت آنلاین صورت می گیرد.
منتظر جواب دانشگاه باشید.پذیرش دانشگاه های کرواسی معمولا در ماه های سپتامبر و ژولای صورت می گیرد.

امتیازات ویژه دوره های مختلف تحصیل در کرواسی

سالانه بیش از صدها دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف جهان به دلایل مختلفی، دوره های مختلف تحصیل در کرواسی را برای آینده تحصیلی خود انتخاب می کنند. به عبارت دیگر، دوره های مختلف تحصیل در کرواسی، امتیازات ویژه ای را برای تمامی دانشجویان المللی از نقاط مختلف جهان در نظر گرفته است. بنابراین هر دوره تحصیلی در کرواسی مزیت های ویژه ای را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. یکی از اصلی ترین مزیت های انتخاب دوره های مختلف تحصیل در کرواسی، هزینه های تحصیل مقرون به صرفه در این کشور می باشد. به طور کلی، برای تحصیل در کرواسی در دوره های مختلف نیازی به سرقت بانک ندارید، زیرا اغلب برنامه های تحصیلی در این کشور بسیار مقرون به صرفه است. البته لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در کرواسی در دوره دکتری، به مراتب بالاتر از دوره های دیگر تحصیل در این کشور می باشد.

در جدول زیر می توانید امتیازات ویژه دوره های مختلف تحصیل در کرواسی را به صروت کامل مشاهده فرمایید:

امتیازات دوره های مختلف تحصیل در کرواسیتوضیحات
تحصیل به زبان انگلیسیهنگام تحصیل در دوره های مختلف در کرواسی به ویژه در شهرهای محبوب مانند زاگرب، ریجکا و اسپلیت نباید با هیچ گونه مانع زبان مواجه شوید. زیرا اغلب موسسات آموزشی معتبر در کرواسی تحصیل به زبان انگلیسی را به دانشجویان ارائه می دهند.
بورسیه تحصیلیدانشجویان بین المللی در دوره های مختلف تحصیل در کرواسی می توانند از بورسیه تحصیلی گوناگون این کشور بهره مند شوند.
دانشگاه های معتبر بین المللیاغلب دانشگاه های کرواسی در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند، که دانشجویان در دوره های مختلف تحصیلی می توانند در این دانشگاه ها ثبت نام کنند.

معرفی رشته های تحصیلی در کرواسی

کرواسی همچنین از دید بانک جهانی (World Bank) کشوری پردرآمد است و از نظر شاخص توسعه انسانی رتبه 46 را در دنیا کسب نموده است. اقتصاد کرواسی وابسته به بخش صنعت و کشاورزی می باشد و علاوه بر این ها صنعت گردشگری نیز منبع درآمد بزرگی برای دولت و مردم کرواسی محسوب می شود به طوری که این کشور در بین 20 مقصد محبوب گردشگران قرار گرفته است. تحصیل در کرواسی ساده ترین راه برای مهاجرت به این کشور از سوی ملل غیراروپایی است چرا که تنها نیازمند اخذ پذیرش از دانشگاه و ویزای تحصیلی می باشد. از جمله محبوب ترین و پردرآمدترین رشته های تحصیلی در کرواسی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • پرستاری
  • تکنسین اتاق عمل
  • داروسازی
  • گرایش مهندسی از جمله مهندسی کشاورزی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی هوا و فضا، مهندسی عمران و غیره
  • معماری
  • گرافیک
  • خلبانی و غیره

در جدول ذیل متوسط درآمد دریافتی برخی از رشته های تحصیلی در کرواسی در سال 2024 بیان شده است:

محبوب ترین مشاغل در کرواسیمتوسط درآمد ماهانه به کنای
حسابدارHRK 10500
مدیر حسابداریHRK 22100
طراح گرافیکHRK 8930
عکاسHRK 7900
مهندس عمرانHRK 13100
مهندس برق و الکترونیکHRK 14800
مهندس مکانیکHRK 13200
مهندس هوا و فضاHRK 18700
مسئول کنترل ترافیک هواییHRK 15300
خلبانHRK 24500
پرستارHRK 1100
دندانپزشکHRK 36400
متخصص تغذیهHRK 29200
معمارHRK 17500
مدیر فروشHRK 26100

هزینه خوابگاه های دانشجویی جهت تحصیل در کرواسی

در کرواسی خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان در دسترس است؛ اما این گزینه محدود می باشد. برای بدست آوردن جایگاه در خوابگاه دانشجویی، دانشجویان بین المللی باید با دفتر همکاری بین المللی موسسه آموزش عالی برگزیده تماس بگیرند. مراکز دانشجویی (مرکز دانشجویی) در مؤسسات آموزش عالی که مسئولیت خوابگاه های دانشجویی را بر عهده دارند در دسترس می باشند. این مراکز مطابق با سیستم سهمیه و در دسترس بودن، اسکان را ارائه می دهند.

دانشجویان بین المللی که به عنوان بخشی از یک برنامه رسمی مبادله در کشور کرواسی به منظور تحصیل در می آیند، واجد شرایط درخواست خوابگاه های دانشجویی هستند. آژانس تحرک و برنامه های اتحادیه اروپا برنامه های اقامتی را برای برنامه های دو جانبه خود و دانشجویان CEEPUS ترتیب می دهد. دانش آموزان ERASMUS توسط موسسه آموزش عالی مربوطه پذیرش می شوند. سایر دانشجویان بین المللی باید خود محل اقامت خود را پیدا کنند.

در خوابگاه های دانشجویی، دو دانشجو یک اتاق مشترک دارند. تمام امکانات لازم در این خوابگاه های دانشجویی دسترس می باشد. کافه دانشجویی، آزمایشگاه رایانه، سالن بدنسازی و غیره نیز موجود می باشد. همچنین فعالیت های اجتماعی برای دانشجویان در خوابگاه نیز برگزار می شود. هزینه های اقامت در خوابگاه های دانشجویی در کشور کرواسی به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. اما به طور کلی هزینه های اقامت در خوابگاه های دانشجویی در کشور کرواسی بسیار مناسب می باشند.

محیط باز و چند زبانه کشور کرواسی برای تحصیل

با وجود کشوری با ابعاد نسبتاً کوچک و دارای یک جامعه نزدیک، مردم کرواسی نه تنها از دانشجویان و متقاضیان خارجی و چند زبانه استقبال می کنند، بلکه قادر به صحبت کردن به زبان های مختلف نیز می باشند. براساس نظر سنجی که در سال 2005 توسط کمیسیون اروپا انجام شد، 49% از مردم کرواسی به انگلیسی، 33% آلمانی، 12% ایتالیایی، 4% فرانسوی و روسی و 2% به زبان اسپانیایی صحبت می کنند.

برای تحصیل در دانشگاه های کشور کرواسی، دانشجویان می بایست از شرایط تحصیل در کرواسی اطلاعات مفید و درست کسب کنند. علاوه بر کشور کرواسی، دانشجویان و متقاضیان بین المللی می توانند در کشورهای هم مرز و همسایه کرواسی نیز مشغول به تحصیل شوند. کشورهای صربستان، اتریش،ایتالیا، مجارستان، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین و سایر کشورهای همسایه کرواسی نیز دارای دانشگاه های معتبر گوناگونی می باشند.

مزایا و معایب تحصیل در کرواسی

از جمله مزایای تحصیل در کرواسی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

مزایای تحصیل در کرواسی

از جمله معایب مهاجرت تحصیلی به کرواسی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

معایب مهاجرت تحصیلی به کرواسی

روند درخواست تحصیل در کرواسی

یکی از مهمترین مباحثی که تمامی دانشجویان بین المللی باید رعایت کنند، روند درخواست در شرایط اعزام دانشجو به کرواسی می باشد. بنابراین، اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در کرواسی هستند، باید روند درخواست در شرایط تحصیل در این کشور را به صورت دقیق بررسی کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در زمینه های مختلف مواجه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که، بسته به وضعیت دانشجویان بین المللی و نوع برنامه تحصیلی آنها، شرایط تحصیل و روند درخواست آنها متفاوت خواهد بود.

انواع روند درخواست برای تحصیل در کرواسی بسته به شرایط زیر متفاوت خواهد بود:

روند درخواست برای تحصیل در کرواسیاز سوی دیگر، روند درخواست در شرایط تحصیل در کرواسی برای برنامه های تحصیل به زبان کرواسی از طریق یک سیستم درخواست آنلاین مرکزی صورت می گیرید. که اغلب دانشجویان آینده نگر باید فرم درخواست را تکمیل نمایند. علاوه بر این، باید حداکثر 10 برنامه تحصیلی را که قصد دارند در هر موسسه آموزش عالی در کرواسی درخواست دهند را انتخاب کنند. البته لازم به ذکر است که در شرایط تحصیل در کرواسی به زبان انگلیسی که دانشجویان بین المللی را هدف قرار می دهد، شرایط خاصی برای هر موسسه اعمال می شود. بنابراین بهتر است برای دریافت شرایط پذیرش مستقیما با موسسه مورد نظر خود در کرواسی در ارتباط باشید. در نهایت اینکه، موسسات آموزشی در کرواسی معیارهای ثبت نام دانشجویان را تعیین می کنند، که مبنای طبقه بندی و انتخاب متقاضیان در این کشور است.

برخی از معیارهای ثبت نام در شرایط تحصیل در کرواسی به شرح زیر می باشد:

معیارهای ثبت نام در شرایط تحصیل در کرواسی

معرفی زاگرب بعنوان بهترین شهر کرواسی برای تحصیل

زاگرب بزرگترین شهر کرواسی می باشد که در بخش شمال غربی کشور، در امتداد رودخانه ساوا، در دامنه های جنوبی کوه مدودنیکا واقع شده است. این شهر در ارتفاعی حدود 122 متر از سطح دریا قرار دارد و لازم به ذکر است که جمعیت تخمینی شهر زاگرب در سال 2024 میلادی 820.678 نفر بود. زاگرب دارای 136 مدرسه ابتدایی و 100 مدرسه راهنمایی شامل 30 مدرسه ژیمناستیک می باشد. همچنین در این شهر 5 مؤسسه آموزش عالی دولتی و 9 مدرسه خصوصی آموزش عالی حرفه ای وجود دارد.

زاگرب یک مرکز مهم گردشگری در کشور کرواسی است که سالانه نزدیک به یک میلیون توریست و گردشگر به آن سفر می کنند که عمدتا از کشورهای اتریش، آلمان و ایتالیا و همچنین از کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی، ژاپن، چین و هند می باشند. زاگرب از نظر مساحت و جمعیت بزرگترین شهر کرواسی به شمار می رود. پس از سال 2011، به دلیل مهاجرت مهاجران خارجی به این شهر، تعداد ساکنین این شهر به طور چشمگیری افزایش یافته است. جمعیت کلی شهر زاگرب به یک میلیون و صد هزار نفر می رسد. شایان ذکر است که شهر زاگرب دارای مراکز ورزشی و تفریحی بیشماری می باشد. علاوه بر این، موزه های زیادی در این شهر وجود دارند که از جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آیند.

هموطنان عزیز و گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط تحصیل در کرواسی و یا شرایط تحصیل در اتریش و یا سایر کشورهای اروپایی، با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

پرتکرارترین سوالات شرایط تحصیل در کرواسی

در این بخش مفتخر به پاسخ گویی سوالات پرتکرار شما خواهسم بود:

  • شرایط زبان جهت تحصیل در دانشگاه های کرواسی به چه صورت است؟ برای دانشجویان و متقاضیان خارجی که به زبان کروات صحبت می کنند (یا در حال مطالعه این زبان هستند)، طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی یا برنامه های تبادل برای تحصیل در موسسات آموزش عالی در سراسر کرواسی وجود دارد که متقاضیان می توانند از آن ها بهره مند شوند. همچنین لازم به ذکر است که فرصت های تحصیل همچنین برای دانشجویان و متقاضیان بین المللی که به زبان کروات صحبت نمی کنند (یا در حال مطالعه زبان نیستند) نیز موجود می باشد.
  • روند درخواست در شرایط تحصیل در کرواسی چگونه است؟ یکی از مهمترین مباحثی که تمامی دانشجویان بین المللی باید رعایت کنند، روند درخواست در شرایط اعزام دانشجو به کرواسی می باشد. بنابراین، اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در کرواسی هستند، باید روند درخواست در شرایط تحصیل در این کشور را به صورت دقیق بررسی کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در زمینه های مختلف مواجه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که، بسته به وضعیت دانشجویان بین المللی و نوع برنامه تحصیلی آنها، شرایط تحصیل و روند درخواست آنها متفاوت خواهد بود.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “شرایط تحصیل در کرواسی

  1. پرنیان گفت:

    با سلام و وقت بخیر من برای رشته عمران میخواستم برم کرواسی میخواستم بپرسم تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی امکان پذیر هست شما خودتون برای ویزای تحصیلی کرواسی اقدام می کندی؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ما نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط شخصی شما داریم. لطفا با ما در تماس باشید تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *