ویزای تحصیلی

دوره های وکالت در آمریکا

دوره های وکالت در آمریکا

بسیاری از دانش آموختگان حقوق علاقه مند هستند تا در خصوص دوره های وکالت در آمریکا اطلاعاتی کسب کنند تا بتوانند برای اخذ مدرک وکالت اقدام کنند. شرایط شغل وکالت در آمریکا کمی با سایر کشورهای جهان تفاوت دارد. جالب است بدانید بیشترین تعداد وکیل در دنیا در کشور آمریکا قرار دارند از حدود 350 میلیون نفر جمعیت این کشور بالغ بر 1.5 میلیون نفر فارغ التحصیلان دانشگاه های حقوق بوده اند.

در گذشته در آمریکا تنها به سفید پوستان اجازه وکالت داده می شد اما هم اکنون سیاه پوستان زیادی عضو کانون وکلای آمریکا هستند. علت این که گفته می شود شرایط تحصیل در دوره های وکالت در آمریکا نسبت به سایر کشورها متفاوت بوده این است که آمریکا برای دانشجویان متقاضی این رشته 3 دوره آموزشی مجزا از هم تعریف نموده که ما برای شما خوانندگان گرامی این 3 دوره وکالت را شرح خواهیم داد. اما متقاضیان و دانشجویان دوره های حقوق در آمریکا سوالات فراوانی دارند.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با افتخار به برخی از سوالات کلیدی آنها در زیر پاسخ خواهند داد:

  • شرایط تحصیل در دوره های J.D آمریکا چیست؟
  • بهترین دانشگاه برای ادامه تحصیل در رشته J.D کدام دانشگاه آمریکایی است؟
  • هزینه تحصیل در دوره های J.D در سال 2024 برای دانشجویان خارجی چقدر است؟

دوره های وکالت J.D در آمریکا در 2024

نخستین دوره معروف وکالات در آمریکا دوره جی دی است. برای ثبت نام و شرکت در دوره وکالت جی دی یا دوره Juris Doctor می بایست حتما با مدرک لیسانس اقدام کرد. دانشجویان بین الملل نیز با داشتن مدرک لیسانس و کسب مدرک زبان آیلتس و یا تافل با نمره بالا می توانند در این دوره شرکت کنند. البته این موارد از شرایط ورود به دانشگاه است اما دانشجوی متقاضی که این شروط را داشته باشد بایستی در مرحله آخر پذیرش در آزمون ال ست یا LSAT شرکت کنند و در صورت احراز نمره قبولی می توانند در این دوره حضور پیدا کند.

در سال 2023 دوره جی دی برای دانشجویان حدود 3 سال به طول می انجامد. البته گاهی بعضی دانشجویان به دلیل دشواری دروس این دوره را 4 ساله به اتمام می رسانند و عده ای نیز به دلیل پشتوانه علمی بالایی که در هنگام کسب مدرک لیسانس بدست آورده اند، دوره جی دی را 2 ساله پشت سر می گذارند. همچنین دوره وکالت جی دی دارای 86 واحد درسی می باشد. این دوره وکالت هم به صورت بورسیه ای در دانشگاه های دولتی و هم به صورت خصوصی برگزار می گردد.

وکالت در آمریکا

وکالت در آمریکا یکی از حیطه های شغلی مهم و پردرآمد محسوب می شود با توجه به ایالات متفاوت که هرکدام یک رویه و یک قانون خاص خود را دارند شغل وکالت امر مهم و حساسی محسوب می شود. با توجه انواع قوانین و رویه های بسیار متفاوت و متناقض یک وکیل در آمریکا باید به چندین نوع قانون مسلط باشد. برای وکالت در آمریکا یک آزمون برگزار می شود و یک نمره برای حداقل در نظر گرفته می شود که اگر فرد آن را کسب کند می تواند مجاز برای اخذ پروانه وکالت در آمریکا باشد.

دوره های وکالت LL.M در آمریکا

یکی دیگر از دوره های وکالت در آمریکا دوره Latin Legum Magister یا به اختصار دوره LLM است. این دوره وکالت نیز مانند دوره جی دی برای دانشجویان بین الملل نیز امکان پذیر است. این دوره وکالت تخصصی تر بوده و دانشجو باید مشخص نماید در چه شاخه ای از حقوق قصد ادامه تحصیل دارد که مشابه با مقطع کارشناسی ارشد در ایران است و نیازمند مشخص شدن گرایش و تخصص در رشته است.

برای ثبت نام در این مقطع نیز مدرک کارشناسی حقوق لازم است. معمولا دوره وکالت LLM یک ساله است و دانشجو با پاس کردن 24 واحد درسی فارغ التحصیل می شود و مدرک LLM را دریافت می کند. دانشجویان بین المللی که از این دوره فارغ التحصیل می شوند می توانند یکی از 2 گزینه زیر را انتخاب نمایند:

  • بعد از اتمام دوره، بازگشت به کشور مبدا برای حضور در موسسات حقوقی و کار در ایران
  • ادامه تحصیل در دوره عالی Optional Practical Training جهت اخذ مدرک وکالت

معمولا افرادی که از طریق ویزای وکالت دوره LLM اقدام نموده اند ویزای آنها 2 سال اعتبار دارد، یعنی بعد از اتمام این دوره به راحتی می توانند دوره OPT را نیز پشت سر بگذرانند که این دوره هم حدود یک سال زمان می برد. دانشجویان بعد از اتمام این دوره فرصت دارند تا به صورت کارآموز در یکی از موسسات حقوقی آمریکا به کارورزی مشغول شوند و در صورت تمایل طرفین با درخواست موسسه امکان تمدید ویزای فرد متقاضی جهت کار در آمریکا وجود دارد.

اما برترین دانشگاه های حقوق آمریکا برای تحصیل در رشته J.D عبارتند از:

نام دانشگاهرتبه در رشته حقوقشهریه (تمام وقت) به دلار آمریکاتعداد پذیرش 
دانشگاه ییل1$64267621 نفر
دانشگاه استانفورد2$62373565 نفر
دانشگاه هاروارد3$649781737 نفر

شرکت در دوره های وکالت در آمریکا

شرکت در دوره های وکالت در آمریکا

یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص دوره های وکالت در آمریکا مطرح می شود این است که با توجه به این که از لحاظ آکادمیک بین رشته حقوق در ایران و آمریکا تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد آیا مدارک دانشگاهی این دو کشور مورد تایید ایران و یا آمریکا هست یا خیر؟ پاسخ این سوال مثبت است. یعنی دانشجویانی که در ایران مدرک لیسانس حقوق دریافت نموده اند با اتکا به این مدرک می توانند در دوره های وکالت آمریکا شرکت کنند. به یاد داشته باشید که برای تحصیل در دوره های وکالت در آمریکا داشتن مدرک لیسانس حقوق در ایران ضروری است.

جهت آشنایی با شرایط شرکت در دوره های J.D آمریکا جدول زیر را ملاحظه کنید:

شرایط اخذ پذیرش در دوره Juris Doctorشرح
نام دوره آموزشیJuris Doctor
دوره های تحصیلیتمام وقت و نیمه وقت
اولین و برترین دانشگاه آمریکاییدانشکده حقوق دانشگاه هاروارد آمریکا
مدرک مورد نیازکارشناسی حقوق (معادل 3 سال تحصیلات آکادمیک در آمریکا)
آزمون مورد نیازقبولی در آزمون حقوق LSAT
مدرک زبان انگلیسیلازم نیست
آغاز سال تحصیلیسپتامبر هر سال

چگونگی ادامه فعالیت وکلای ایران در آمریکا

به عنوان دانشجوی خارجی اهمیت زیادی دارد تا فرد دوره LLM خود را در دانشگاهی بگذراند که رنکینگ بالایی داشته باشد و همزمان برای شرکت در آزمون کانون وکلای آمریکا (Bar Exam) آماده شود. البته برخی از دانشجویان معتقدند زمانی که فرد دوره LLM را در دانشگاه های مطرحی مثل هاروارد می گذراند با توجه به جو حاکم بر این دانشگاه و دانشجویان آن باید تلاش زیادی برای تمامی دروس نموده و دیگر فرصتی برای خواندن جهت شرکت در آزمون کانون وکلا نخواهد داشت.

با این حال فارغ التحصیلی از چنین دانشگاه های مطرحی فرصت های شغلی بیشتری را در آمریکا پیش روی افراد قرار می دهد. لازم به ذکر است عزیزانی که در ایران عضو کانون وکلای دادگستری هستند می توانند مستقیما در آزمون کانون آمریکا شرکت کنند و ضرورتی برای شرکت در دوره های LLM ندارند.

برخی از بهترین دانشگاه های آمریکا برای رشته حقوق عبارت هستند از:

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه نیویورک

در سال 2024 تنها اجبار برای گذراندن دوره LLM برای شرکت در آزمون کانون نیویورک وجود دارد. متقاضیان و دانشجویان عزیز توجه داشته باشند که پس از اخذ پذیرش و دریافت دعوت نامه، آنها نیازمند اخذ ویزای تحصیلی آمریکا موسوم به ویزای F-1 هستند. به هر جهت اگر علاقه مند به تحصیل در آمریکا هستید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص وکالت در آمریکا

برخی از سوالات مهم در خصوص دوره های وکالت در این کشور عبارتند از:

  • شرایط تحصیل در دوره های D آمریکا چیست؟ دانشجویان بین المللی با داشتن مدرک لیسانس و کسب مدرک زبان بالا می توانند در این دوره شرکت کنند. دانشجوی متقاضی که این شروط را داشته باشد بایستی در مرحله آخر پذیرش، در آزمون L_SAT شرکت کند و در صورت احراز نمره قبولی می تواند در این دوره حضور یابد.
  • دوره جی دی چه مدت در آمریکا طول می کشد؟ دوره جی دی برای دانشجویان حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد.
  • دوره های وکالت M در آمریکا چیست؟ این دوره وکالت تخصصی تر بوده و دانشجو بایستی مشخص نماید در چه شاخه ای از حقوق قصد ادامه تحصیل دارد. در حقیقت این دوره مشابه با مقطع کارشناسی ارشد در ایران است که نیازمند مشخص شدن گرایش و تخصص در رشته است.
  • دانشجویان بین المللی پس از تحصیل در دوره های تخصصی وکالت در آمریکا چه می کنند؟ دانشجویان بین المللی که از این دوره فارغ التحصیل می شوند می توانند بعد از اتمام دوره، بازگشت به کشور مبدا برای حضور در موسسات حقوقی و کار در ایران را انتخاب کنند یا ادامه تحصیل در دوره عالی Optional Practical Training جهت اخذ مدرک وکالت.
4.7/5 - (3 امتیاز)

10 دیدگاه برای “دوره های وکالت در آمریکا

  1. محمدجلیل قدمگاهی گفت:

    سلام
    ببخشید با داشتن پروانه وکالت میشه بدون LLM در آزمون بار کدوم ایالت آمریکا شرکت کرد؟
    و آیا در این مورد بین پروانه مرکز وکلا و کانون وکلا فرقی هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر شرکت در آزمون الزامی هست

  2. م ک گفت:

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید ببخشید مدرک پیام نور مورد تایید کشور آمریکا نیست؟حتی برای کسی که پروانه وکالت داره ،ممنون میشم پاسخ بدید
    من میخوام شروع کنم حقوق بخونم همسرم وکیل هستن،میخوام برای مهاجرت از الان قدمامو درس بردارم ، میشه بگید کدوم دانشگاه باید برم ،میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما در هر دانشگاه ایرانی که مدرک خودتون رو بگیرید، برای کار کردن در آمریکا، مدرک شما مورد تایید نیست و باید دوره های معادلسازی رو بگذرونید.
      شما بهتر هست که از همون ابتدا برای تحصیل در آمریکا اقدام کنید
      ضمن اینکه نه تنها برای وکلا، برای سایر شهروندان خارجی، پیدا کردن کار بعد از تحصیل در این کشور، خیلی خیلی ساده تر از کار پیدا کردن از خارج از کشوره

  3. م گفت:

    سلام من دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حقوق در دانشگاه ازاد سنندج هستم معدلم هم بالاست اگر ازمون آیلتس و شرکت کنم و نمره بالای 7 بگیرم امکان تحصیل در مقطع جی دی یا ال ال ام رو دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که مدرک شما مورد تایید قرار بگیره، اول باید معادسازی مدرکتون رو انجام بدید

  4. M گفت:

    سلام من فارغ التحصیل حقوق پیام نورم ایا امکان تحصیل دوره ال ال ام هست؟ و میشه وکالت شرکت کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام خیر متاسفانه ممکن نیست اکثر دانشگاه ها تایید نمی کنند مدرک شما رو.
      با این حال باید تک به تک دانشگاه ها رو بررسی کنید

  5. مرتضی متولی گفت:

    سلام و درود،
    آیا برای ادامه تحصیل در رشته حقوق در آمریکا مدرک لیسانس فقه و حقوق ایران قابل قبول است یا اینکه تنها مدرک حقوق ایران قابل قبول است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به ندرت این مدرک رو مورد تایید قرار می دن چون قوانین در آمریکا متفاوت هست. ممکن هست در رشته هایی که مربوط به حقوق اسلامی هست بتونید پذیرش دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *