ویزای تحصیلی

دکترا در ایتالیا

دکترا در ایتالیا

 

تحصیل در مقاطع نظیر کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایتالیا در 2024 طرفداران بسیاری دارد و برای اخذ پذیرش باید شرایط لازم را احراز کرد. در میان روش های مختلف ورود به این کشور، اخذ ویزای تحصیلی یکی از بهترین گزینه ها محسوب می گردد. سیستم آموزشی قوی، کیفیت مطلوب زندگی، رشته های متنوع دانشگاهی، هزینه های پایین تحصیل، بورس های مناسب علمی و امکانات بسیار کشور ایتالیا سبب انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل متقاضیان به خصوص برای تحصیل دکترا در ایتالیا می شود.

با نگارش این مقاله که توسط تیم حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، بر این باب شده ایم به سوالات ایجاده شده در ذهن متقاضیان در باب دکترا در ایتالیا نیز پاسخگو باشیم.

  • آیا بورس تحصیلی به مقطع دکترا نیز تعلق می گیرد؟
  • مدارک لازم پذیرش دکترا چیست؟
  • شرایط تحصیل در ایتالیا در دوره دکترا چیست؟

تحصیل در ایتالیا در 2024

دانشگاه های دولتی ایتالیا که اکثریت دانشگاه های این کشور را تشکیل می دهند، مسئولیت انجام تمامی فعالیت های پژوهشی را بر عهده می گیرند و به صورت مستقل فعالیت می کنند. در کشور ایتالیا دانشگاه های خصوصی نیز به ارائه دروس می پردازند اما پیش از اقدام برای تحصیل در یکی از دانشگاه های خصوصی ایتالیا، باید در خصوص اعتبار و رسمیت دانشگاه از وزارت آموزش ایتالیا استعلام گرفته شود و تحقیقات لازم در این خصوص انجام گیرد.


در سال 2024 استانداردهای آموزشی در دانشگاه های خصوصی معتبر ایتالیا همانند دانشگاه های دولتی می باشد و مدارک آن مورد تایید دولت ایتالیا است. متقاضیان باید برای تحصیل در برخی از دانشگاه های کشور ایتالیا در آزمون رقابتی این کشور شرکت نموده و نمره قبولی را اخذ نمایند.

اطلاعات بیشتر در باب ارزانترین دانشگاه های ایتالیا را در لینک فوق بخوانید.

چالش های تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا

تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا در کنار مزایای بسیاری که برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد، دارای چالش های گوناگونی نیز در زمینه های مختلف می باشد. برخی از چالش های اساسی تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا عبارت اند از:

چالش های اساسی تحصیل مقطع دکتری در ایتالیاتوضیحات
موانع زبانافرادی که به دنبال تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا هستند، علاوه بر آموزش زبان انگلیسی باید با زبان ایتالیایی نیز آشنا شوند.
هزینه زندگیهزینه های زندگی در ایتالیا بر خلاف هرینه تحصیل در ایتالیا بسیار بالاتر است. هزینه زندگی در ایتالیا به ویژه در بخش اقامتگاه بسیرا بالا است و دانشجویان اغلب توان اجاره اقامتگاه در این کشور را ندارند.
روند پذیرشروند پذیرش دانشگاه های ایتالیا به ویژه در مقطع دکتری بسیرا دشوار است، زیرا از بوروکراسی های اداری پیجیده ای در روند ثبت نام دانشگاه ها صورت می گیرد.

کار حین تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

یکی از مزیت های فراموش نشدنی ایتالیا، بریا افرادی که به دنبال تحصیل مقطع دکتری در این کشور هستند، امکان کار دانشحویی در ایتالیا می باشد. بر اساس قوانین ایتالیا، تمامی دانشجویان مقطع دکتری می توانند حین تحصیل در این کشور مشغول به کار شوند. در همین زمینه نیز مطابق سایت phdstudies.com، کار دانشجویی متقاضیان نباید بیشتر از 20 ساعت در هفته باشد. علاوه بر این کار پاره وقت دانشجویی در ایتالیا نباید هیچ لطمه ای به روند تحصیلی دانشجویان در این کشور وراد کند. دانشجویان با کار پاره وقت دانشجویی در ایتالیا می توانند حین تحصیل پس انداز قال توجهی را نیز ذخیره کنند.

در نمودار زیر می توانید روند رو به رشد دانشجویان بین المللی برای کار حین تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا را مشاهده فرمایید:

روند رو به رشد دانشجویان بین المللی برای کار حین تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا

تحصیل دکترا در ایتالیا

اکثر متقاضیان دکترا در ایتالیا از طریق انجام مصاحبه (حضوری یا آنلاین) انتخاب شده و با توجه به ظرفیت محدود در این مقطع، رزومه افراد در اخذ پذیرش بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به استناد سایت دانشگاه تورین (en.unito.it)، تحصیل دوره دکترا در کشور ایتالیا حداقل 3 و حداکثر 4 سال طول می انجامد و دانشجویان در این مقطع به صورت مستقیم با استاد راهنمای خود در ارتباط خواهند بود. در این مقطع آموزش های تخصصی در زمینه رشته تحصیلی و دوره های تحقیقاتی برگزار می شود. دانشجویان مقطع دکتری با ارائه پایان نامه بر اساس تحقیقات انجام گرفته و استانداردهای قابل انتشار و دفاع از آن می توانند مدرک خود را دریافت نمایند.

زبان تحصیل دکترا در ایتالیا

به طور معمول تحقیقات در این کشور به زبان رسمی خود کشور (ایتالیایی) انجام می گیرد اما دانشجویان بین المللی می توانند به زبان انگلیسی نیز در این کشور تحقیقات خود را به ثمر رسانند. امکان تحصیل زبان ایتالیایی برای دانشجویان بین المللی در کشور ایتالیا وجود دارد و دانشجویان می توانند در خود کشور ایتالیا به تحصیل زبان بپردازند. اخذ پذیرش از هر یک از دانشگاه های ایتالیا شرایط خاص خود را دارا است و باید پیش از اقدام مورد بررسی قرار گیرد. امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی نیز مهیا می باشد.

زمان اخذ پذیرش دکترا در ایتالیا

به طور معمول شروع سال تحصیلی در این کشور پایان ماه سپتامبر (September) یا اوایل ماه اکتبر (October) می باشد و متقاضیان باید پیش از اتمام مهلت ثبت نام برای دریافت پذیرش اقدام کنند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا تهیه مدارک، ترجمه آن (به زبان انگلیسی، ایتالیایی) و ارائه آن به دانشگاه مورد نظر حداقل 12 ماه پیش از شروع ترم الزامی می باشد.

جزئیات کلیدی دکترا در ایتالیا

ایتالیا نقش مهمی در شکل دادن آموزش عالی اروپا ایفا کرده است. این کشور به عنوان خانه فرآیند بولونیا (سیستم آموزشی بلونیا)، در خط مقدم سیستم است که به استاندارد سیستم های مختلف درجه و کمک می کند. از جمله دلایل تحصیل در ایتالیا در سال 2024 عبارتند از:

  • دانشگاه های تاریخی: ایتالیا دارای چندین موسسه عالی معتبر از جمله دانشگاه بولونیا، قدیمی ترین دانشگاه مداوم در جهان غرب است.
  • تحرک دانشجویی و روابط بین الملل: دانشگاه های مختلف و چند فرهنگی، شرکت کنندگان قوی در برنامه های بین المللی تحقیقاتی و ابتکاراتی مانند گروه Coimbra، انجمن بین المللی دانشگاه ها (IAU)، انجمن دانشگاه های اروپایی (EUA)، شبکه یورترت و همچنین مشارکت های منطقه ای.
  • ثروت فرهنگی: نفوذ ایتالیا نمایه تمدن غربی از طریق سنین، با مشارکت در معماری، هنر، موسیقی و علم و همچنین آثار معروف و شناخته شده معروف جهان مانند لئوناردو داوینچی، گالیله، کلمبوس و بیشتر شکل گرفته است.
آیتمشرح
 دانشگاه ها 96
 جایزه شریف 20
 قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه بولونیا (1088)
 دانش آموزان بین المللی90000

جزئیات کلیدی دکترا در ایتالیا

مدارک لازم پذیرش دکترا در ایتالیا

اخذ پذیرش دکترا و پست دکترا در ایتالیا از دشواری های مختص به خود برخوردار است. برای اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر اشخاص باید مدارکی را که دانشگاه نیاز دارد، ترجمه و ارائه دهند. به صورت کلی می توان مدارک لازم برای اخذ پذیرش، به ارائه مدارک زیر نام برد:

  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • رزومه متقاضی یا CV
  • ارائه مدرک زبان (IELTS)
  • پروپوزال یا پروژه تحقیقاتی
  • مقالات بین المللی (ISI) یا نشریات
  • 2 عدد معرفی نامه یا توصیه نامه از اساتید
  • گواهی بیمه (برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا)
  • اصل مدارک تحصیلی شامل دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات

ویزای تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان دکترا

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا، دانشجویان بین المللی صلاحیت این را پیدا می کنند که برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا Italian student visa اقدام بکنند. برای این منظور نیز آنها بایستی ضمن تکمیل فرم درخواست این ویزا همچنین مدارک زیر را از قبل مهیا بکنند:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای تحصیلی ایتالیا
  • عکس پاسپورتی جدید
  • مدرک مسافرتی معتبر برای حداقل 3 ماه
  • ثبت نام یا پیش ثبت نام در کورس دانشگاهی
  • مدرک یا گواهی اسکان در ایتالیا
  • گواهی تمکن مالی کافی حداقل €448.07 (یورو) در ماه
  • بیمه سلامت با اعتبار کافی
  • مدرک مهارت زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • رضایت نامه والدین برای متقاضیان زیر 18 سال
  • هزینه درخواست ویزا در حدود USD70 (دلار)

ناگفته نماند که یکی از شروط درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا 2024 انجام مصاحبه Interview با آفیسر سفارت ایتالیاست و آمادگی برای این امر نیز الزامی است. ضمنا بهترین زمان برای درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا نیز درست 3 ماه قبل از سفر به این کشور اروپایی می باشد.

هزینه تحصیل دکترا در ایتالیا

میزان هزینه های تحصیل دکترا در کشور ایتالیا بسته به دانشگاه و رشته مربوطه متفاوت می باشد و مطابق گزارش سایت تخصصی تحصیل دکترا در خارج findaphd.com، از قرار زیر است:

  • شهریه دانشجویان دکترا در دانشگاه های دولتی ایتالیا: 900€ الی 4000€ (یورو) در سال
  • شهریه دانشجویان دکترا در دانشگاه های خصوصی ایتالیا: 6000€ الی 20000€ (یورو) در سال

اشخاص می بایست توجه نمایید که دانشگاه های خصوصی در کشور ایتالیا هزینه بالاتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارند. همچنین برخی رشته ها با توجه به نیاز به منابع و آزمایشات بیشتر هزینه بالاتری خواهند داشت. دسترسی به امکانات و فعالیت های ورزشی، حمل و نقل و سایر مزایا هزینه اضافی برای دانشجو خواهد داشت که باید به دانشگاه پرداخت گردد.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا

دانشجویانی که قادر به پرداخت هزینه های خود نمی باشند با ارائه نامه بانکی خویش، والد یا همسر خود به عنوان گواهی تمکن مالی از دولت این کشور کمک هزینه مالی دریافت نمایند و هزینه های خود را پوشش دهند. وام های دانشجویی، بورس تحصیلی، کمک هزینه برای مسکن، بلیط غذای رستوران دانشگاه و غیره از گزینه هایی می باشد که دانشجویان می توانند به عنوان کمک هزینه تحصیلی از آن بهره مند گردند.

اطلاعات بیشتر در باب بورسیه تحصیلی در ایتالیا را در لینک فوق بخوانید.

افرادی که رزومه مطلوبی دارند، نیز می توانند از دانشگاه های کشور ایتالیا بورس تحصیلی دریافت نمایند و به صورت رایگان یا نیمه رایگان در این کشور به تحصیل بپردازند. بورس های علمی در دانشگاه های ایتالیا از 14000€ تا 20000€ (یورو) در سال به دانشجویان ارائه می شود، علاوه بر این امکان استفاده از بورس های استانی ایتالیا تا سقف 5200€ (یورو) در سال می باشد که امکان اخذ آن بسته به شرایط مالی فرد وجود دارد.

از دانشگاه های ایتالیا که به زبان انگلیسی دوره های خود را ارائه می نمایند عبارتند از:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه ناپز
  • دانشگاه ونیز
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه ورونا
  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه پلی تکنیک تورین
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه سلنتو

مزایای تحصیل در ایتالیا

امکان دریافت اقامت شنگن برای سفر به سایر کشورهای اروپایی و امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل، علاوه بر مزایای تحصیلی، بورس و هزینه های این کشور سبب انتخاب بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در ایتالیا می باشد. دولت ایتالیا به دانشجویانی که از دانشگاه های این کشور پذیرش دریافت می کنند پس از اتمام تحصیل فرصت کاریابی اعطا می نماید و دانشجویان می توانند در این زمان مرتبط با رشته تحصیلی خود به کاریابی بپردازند. با کاریابی در این کشور ویزای فرد از ویزای تحصیلی ایتالیا به ویزای کاری ایتالیا تبدیل شده و با تمدید آن امکان اخذ اقامت دائم برای متقاضیان وجود دارد.

بسیاری از افراد پس از تحصیل در کشور ایتالیا برای کار در این کشور یا سایر کشورهای اروپایی اقدام می نمایند. پیش از اقدام برای تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا نیاز است که شرایط و قوانین این کشور را بررسی نموده و اطلاعات لازم را اخذ نمایید. مشاوره با وکلا و کارشناسان زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گزینه مناسبی برای تصمیم گیری و اقدام محسوب می شود.

سوالات متداول در خصوص دکترا در ایتالیا

متقاضیان تحصیل دکترا در ایتالیا موارد زیر را پرسش می نمایند:

  • طول دوره دکترا در کشور ایتالیا چند ساله است؟ تحصیل دکتری در کشور ایتالیا حداقل 3 سال به طول خواهد انجامید اما در برخی از موارد دوره دکتری ممکن است تا 4 سال نیز به طول بیانجامد.
  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی در دوره دکترا وجود دارد؟ افرادی که در مقطع دکتری در ایتالیا تحصیل می کنند این فرصت را خواهند داشت تا از کمک هزینه های مالی استفاده کنند و در این صورت نیازی به کار ضمن تحصیل نداشته باشند.
  • امکان کار در حین تحصیل در دوره دکترا در ایتالیا وجود دارد؟ دانشجویان مقطع دکترا در ایتالیا این فرصت را خواهند داشت که در برخی از موارد تا سقف 20 ساعت در هفته در ایتالیا کار کنند.
  • همه دانشجویان دکترا در ایتالیا قادر به استفاده از بورسیه تحصیلی هستند؟ تنها دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه های دولتی این کشور امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را خواهند داشت.
  • هزینه تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا معادل چند یورو است؟ هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا تنوع بسیار زیادی دارد در حالی که برخی از رشته ها به صورت رایگان ارائه می شوند، هزینه تحصیل در برخی از رشته ها در حدود 20000€ (یورو) در سال است.
5/5 - (53 امتیاز)

22 دیدگاه برای “دکترا در ایتالیا

  1. علی گفت:

    سلام،
    اگر کسی دکتری در ایران را خوانده باشد، می تواند برای دکتری دوم در ایتالیا اقدام کند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما هم می تونید برای پست دکترا اقدام کنید و هم اینکه اشاره ای به مدرک دکترای خودتون نداشته باشید و مجدد اقدام کنید

  2. سپیده گفت:

    کدام دانشگاه های ایتالیا برای مقطع دکتری رشته educationدارند؟ وهزینه تحصیل در این چگونه است ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر به زبان انگلیسی میفرمائید باید سایت دانشگاه ها رو بررسی کنید تا مشخص بشه

  3. سانازسلیمانی گفت:

    سلام.ممنون از اطلاعات خوب شما.آیا شمابرای پیداکردن استادراهنما درمقطع دکترا کمکی خواهیدکرد؟چون کاربسیارسختی هست.وایابرای ارشد دوم بورسیه تعلق میگیرد؟ایا برای پذیرش اقدام میکنید وهزینه پذیرش چقدرهست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر هدفتون فقط ایتالیا نباشه، بله می تونیم این کار رو انجام بدیم.
      حتما با ما تماس بگیرید تا شما رو در این زمینه راهنمایی کنیم

  4. محمد گفت:

    هزینه های تحصیل در ایتالیا به چه صورت است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام هزینه تحصیل در ایتالیا حدودا 3000 یورو و کمتر هست با این حال با استفاده از بورسیه تحصیلی رایگان هم میشه

  5. sohrab گفت:

    ویزای همراه نداره خیلی سخته برای متاهل ها شما کجارو پیشنهاد می کنید ؟ ظاهرا خیلی از کشورهای اروپایی ویزای همراه به ایرانیا نمی دن

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      معمولا برای هر دو نفر می شه پذیرش تحصیلی گرفت تا هر دو با هم مهاجرت کنند.
      کشورهایی مثل سوئد و هلند هنوز ویزای همراه ارائه می کنند.

  6. صبا صابری گفت:

    با سلام

    آیا همزمان با تحصیل امکان کار کردن وجود دارد؟
    ممنون از مقاله مفیدتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این امکان هست اما با توجه به اینکه بورسیه دکترا در ایتالیا بسیار مناسب هست، شما می تونید بدون نیاز به کار و با استفاده از بورسیه هزینه های زندگیتون رو تامین کنید

  7. ترانه گفت:

    آیا برای پیدا کردن سوپروایزر که به راحتی نیست شما میتونید کمک کنید؟ البته من خودم تمایل به ارشد مجدد دارم که در محیط سوپروایزر خوب پیدا کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله با ما تماس بگیرید تا شما رو در این زمینه راهنمایی کنیم

  8. هما گفت:

    پيدا كردن سوپروايزر واقعا سخته… خواهر من يك ساله داره تلاش ميكنه ، بنظر ميرسه ارشد مجدد بهتر باشه

  9. diana گفت:

    ba tashakor az zahamate bidariqetoon aya keshvare italia baraye honarmandan keshvare monasebi baraye mohajerat hast?

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونه برای تحصیل شما بسیار خوب باشه اما کاریابی در این رشته ها به شدت رقابتی هست

  10. لیدا بهرامی گفت:

    اطلاعات کاملی بود ممنون

  11. مهشید رحمانی گفت:

    با سلام
    کسانی که معدل پایینی دارند چطوری می تونند از بورس تحصیلی ایتالیا استفاده کنند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بورسیه ایتالیا ارتباطی با معدل فرد نداره و به شرایط مالی شما بستگی داره

  12. مصطفی گفت:

    بعد از تحصیل تو ایتالیا به کار هم میرسیم یا خیر؟
    فکر نکنم کشور خوبی برای کار کردن باشه ولی در مورد آلمان شنیدم که بعد از تحصیل هم کار زیاده

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در ایتالیا هم شرایط مناسبی برای کاریابی وجود داره. در نیمه شمالی ایتالیا، شهرهای صنعتی بسیار زیادی هست که به نیروی کار نیاز دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *