ویزای تحصیلی

رشته اقتصاد در روسیه

رشته اقتصاد در روسیه

به دلایل مختلفی از جمله فاصله نزدیک کشور روسیه به ایران، تحصیل در این کشور در سال های اخیر با متقاضیان بیشتری رو به رو بوده است. رشته اقتصاد در روسیه یکی از رشته های پرطرفدار است که متقاضیان تمایل بسیار زیادی در سال های اخیر برای تحصیل به آن نشان داده اند. کشور روسیه گرایشات گوناگونی از رشته اقتصاد را در مقاطع مختلف به متقاضیان ارائه داده و امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این کشور فراهم است. قابل ذکر است که تحصیل در روسیه با مبلغی کمتر از سایر کشورهای اروپایی امکان پذیر بوده و همین امر، محبوبیت مهاجرت تحصیلی به این مقصد را بیشتر کرده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است، جوانب گوناگون مهاجرت تحصیلی به روسیه از طریق تحصیل در رشته اقتصاد را زیر ذره بین قرار داده ایم.

معرفی علوم اقتصادی در روسیه

روسیه، به پایتختی مسکو، بزرگترین کشور جهان بوده که بخش هایی از قاره های اروپا و آسیا را در بر گرفته است. روسیه کشوری صنعتی می باشد و مسکو، پایتخت آن، یکی از صنعتی ترین پایتخت های جهان به شمار می رود. این کشور یکی از اعضای اصلی اتحاد جماهیر شوروی در گذشته بوده و پس از فروپاشی آن، استقلال یافته و اقتصاد خود را به سوی اقتصاد بازار تغییر جهت داده و به منابع طبیعی عظیم خود متکی است. سیستم آموزشی این کشور نیز اصلاحاتی را در سال های اخیر تجربه کرده است و هم اکنون از دانشگاه های معتبر متعددی برخوردار می باشد. تحصیل در روسیه از طریق اخذ پذیرش از دانشگاه ها، موسسات آموزشی و شرکت در دوره های زبان برای متقاضیان امکان پذیر می باشد. با توجه به تنوع گرایشات، رشته اقتصاد می تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور باشد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در روسیه

دانشگاه های روسیه از اعتبار بالایی در جهان برخوردار بوده و سالانه دانشجویان متعددی را از سر تا سر جهان پذیرش می کنند. از معتبر ترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته اقتصاد می توان به دانشگاه تحقیقات ملی (National Research University – Higher School of Economics) اشاره نمود. در رده بندی دانشگاه های برتر جهان، این دانشگاه موفق به کسب رتبه 547 شده است. هم چنین رتبه دانشکده اقتصاد و تجارت دانشگاه مذکور، برابر با 208 در میان سایر دانشگاه های جهان می باشد. گفتنی است که این دانشگاه، هفتمین دانشگاه برتر روسیه به شمار می رود. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس رشته اقتصاد در روسیه به طور میانگین برابر با 240000₽ الی 260000₽ (روبل روسیه) در سال می باشد. حداقل و حداکثر میزان این مبلغ به ترتیب 122500₽ و 635580₽ (روبل روسیه) است. سایر دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در این کشور عبارتند از:

  • Moscow State University
  • South Ural State University
  • Moscow Campus – Faculty of World Economy and International Affairs
  • Graduate School of Management, St. Petersburg University
  • Global Economics and Finance
  • (Lomonosov Moscow State University (MSU

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در روسیه

گرایشات و دروس رشته اقتصاد در روسیه

رشته اقتصاد در کشور روسیه در گرایشات و مقاطع گوناگونی آموزش داده می شود. مدرک ارائه شده به دانشجویان در پایان تحصیل از اعتبار جهانی برخوردار بوده و این افراد می توانند پس از پایان تحصیل خود در این کشور به جستجوی کار بپردازند. قابل ذکر است که امکان تحصیل در این رشته به هر دو زبان انگلیسی و روسی فراهم است. از دروس اصلی ارائه شده در رشته اقتصاد می توان به مواردی از جمله اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد سنجی، توسعه اقتصادی و اقتصاد مقدماتی اشاره کرد. قابل ذکر است که رشته اقتصاد ارتباط زیادی با رشته آمار و ریاضیات داشته و دانشجویان باید در زمینه تحلیلات آماری و بررسی اطلاعات گوناگون از طریق نمودارهای آماری، مهارت کسب نمایند. دوره های لیسانس اقتصاد و گرایشات گوناگون آن در روسیه 4 ساله و فوق لیسانس آن عموما 2 ساله می باشند.

گرایشات کارشناسی ارشد اقتصاد در روسیه
گرایشنام دانشگاههزینه تحصیل به یورو
اقتصاد – برنامه تحقیقاتیNational Research University – Higher School of Economics5520€
اقتصاد مالیNational Research University – Higher School of Economics6088€
سیاست، اقتصاد، فلسفهNational Research University – Higher School of Economics5520€
اقتصاد جهانی و امور مالی(Lomonosov Moscow State University (MSU6300€
اقتصادSouth Ural State University1880€

موقعیت های شغلی اقتصاددانان در روسیه

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد در روسیه می توانند در زمینه های کاری، موقعیت های مناسبی را از آن خود نمایند. از فرصت های شغلی اصلی این افراد در روسیه می توان به سمت هایی از جمله اقتصاد دان اشاره نمود. درآمد ماهیانه یک اقتصاد دان در روسیه مبلغی برابر با 44231₽ (روبل روسیه) در سال 2020 اعلام شده است. حداکثر درآمد این موقعیت کاری در سال 2020، برابر با 153000₽ (روبل روسیه) و حداقل مقدار آن 34000₽ (روبل روسیه) می باشد. قابل ذکر است که مبلغ ذکر شده با توجه به کمپانی محل کار متفاوت بوده و به طور مثال، درآمد یک اقتصاد دان در بانک روسیه بسیار بالاتر و برابر با 1700000₽ (روبل روسیه) می باشد. از سایر مشاغل این حوزه در کشور روسیه می توان به تحلیل گر مسائل اقتصادی، مشاور اقتصادی، تحلیل گر قیمت، تحلیل گر مالی و تحلیل گر سرمایه گذاری اشاره نمود.

نمودار تغییرات نرخ بیکاری در روسیه

تحصیل رشته اقتصاد در روسیه

مهاجرت تحصیلی به روسیه، به دلیل وجود دانشگاه های متنوع و امکان انتخاب دو زبان برای تحصیل، برای اکثر متقاضیان این امر امکان پذیر می باشد. برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور، ابتدا فرد باید یک نامه اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی این کشور دریافت نماید. برای اخذ پذیرش، افراد باید ریز نمرات مقطع تحصیلی قبل خود را به همراه مدارکی از جمله انگیزه نامه و مدرک زبان، به دانشگاه های مورد نظر خود ارائه نمایند. از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه می توان به پاسپورت معتبر با اعتبار بیش از 6 ماه، گواهی تمکن مالی، عکس پاسپورتی، گواهی سلامت و مدارک دریافت کمک هزینه تحصیلی در صورت وجود، اشاره کرد. برای اخذ اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت تحصیلی و سایر روش های مهاجرت، با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *