ویزای تحصیلی

رشته اقتصاد در لیتوانی

رشته اقتصاد در لیتوانی

مهاجرت به لیتوانی در حال حاضر طرفداران خاص خود را داشته و یکی از روش های مهاجرت به این کشور، اخذ پذرش از یکی از دانشگاه های آن می باشد. تحصیل در رشته اقتصاد در لیتوانی یکی از صدها گزینه پیش رو برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی است که با استقبال زیادی مواجه میشود. با توجه به پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی جهانی و تغییر هر روزه وضعیت اقتصادی کشورها، وجود نیاز به کارشناسان و متخصصین این حوزه بیشتر شده و اهمیت این شغل پر رنگ تر گشته است.

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد با اتکا به دانسته های خود می توانند وضعیت اقتصادی یک کشور یا کمپانی را به وسیله نمودارهای آماری و روش های ریاضیاتی بررسی نموده و راهکارهایی برای رشد آن ارائه دهند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به توضیح نحوه تحصیل در رشته اقتصاد در این کشور پرداخته ایم.

معرفی رشته اقتصاد در لیتوانی

لیتوانی کشوری است واقع شده در شمال غربی اروپا که در همسایگی لتونی، بلاروس و لهستان قرار گرفته و از یک سو نیز به دریای بالتیک محدود می شود. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور، ویلنیوس می باشد. زبان رسمی آن لیتوانیایی بوده اما زبان های روسی و لهستانی نیز در این کشور رواج دارند. این کشور در گذشته یکی از اعضای اتحاد جماهیر شوروی به شمار می رفته در سال 1990 و یک سال پیش از فروپاشی آن، لیتوانی اعلام استقلال کرد. رشد اقتصادی لیتوانی تا پیش از شروع بحران اقتصاد جهانی در سال 2007، از بالاترین مقادیر در اتحادیه اروپا بود. امروزه در فهرست شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، کشور لیتوانی در رده «توسعه بسیار بالای انسانی» قرار دارد. لیتوانی شرکای تجاری بزرگی از جمله آلمان و هلند داشته و به دلیل برخورداری از موقعیت جفرافیایی ویژه در دریای بالتیک، نقش ترانزیتی مهمی را ایفا می کند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در لیتوانی

دانشگاه های متعددی در کشور لیتوانی وجود دارند که از اعتبار مناسبی در جهان برخوردار بوده و استراتژی های آن ها در زمینه تدریس، به روز و استاندارد می باشد. تحصیل در لیتوانی به دلیل اعتبار بالای مدرک ارائه شده و همچنین پایین بودن هزینه تحصیل در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، گزینه ای ایده آل برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می باشد. از دانشگاه های مشهور لیتوانی می توان به دانشگاه ویلنیوس (vilnius university) اشاره نمود که از دانشگاه های دولتی این کشور بوده و رتبه آن طبق رتبه بندی QS 2021، برابر با 423 در جهان می باشد که این رتبه در حوزه دانشکده علوم اقتصاد و تجارت این دانشگاه برابر با 401 الی 425 ذکر شده است. این دانشگاه دانشکده های گوناگونی را در بر گرفته و از اولین دانشگاه های این کشور به شمار می رود. سایر دانشگاه های این کشور عبارتند از:

نام دانشگاهرتبه جهانی بر اساس QS 2021
Vilnius Gediminas Technical University651
Kaunas University of Technology801
ISM University of Management and Economics5460
Vytautas Magnus University801
Klaipeda University3035

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در لیتوانی

گرایشات و دروس رشته اقتصاد در لیتوانی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در لیتوانی علاوه بر اعتبار بالای جهانی، مزایای دیگری از جمله گرایشات گوناگون رشته های مختلف در تمامی مقاطع را به متقاضیان ارائه می کنند. رشته اقتصاد نیز ار این قائده مستثنی نبوده و در گرایشات گوناگونی تدریس می شود. از گرایشات این رشته در مقطع کارشناسی می توان به موارد گوناگونی از جمله بانک داری، اقتصاد، مهندسی اقتصاد، اقتصاد کمی، اقتصاد و سیاست، اقتصاد و سیاست جهانی، بانکداری و اقتصاد در تجارت اشاره کرد که عموما دوره هایی 3 الی 4 ساله می باشند. در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد نیز گرایشاتی مانند تکنولوژی های انرژی و اقتصاد، تجارت جهانی و اقتصاد، اقتصاد و سیاست جهانی و مهندسی اقتصاد در دوره هایی 1.5 الی 2 ساله ارائه می گردند. مقطع دکتری این رشته در لیتوانی تنها در گرایش اقتصاد ارائه می گردد. از دروس پایه رشته اقتصاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقتصاد خرد و کلان
  • اقتصاد سنجی
  • اقتصاد کمی
  • تجارت و اقتصاد
  • تجارت جهانی
  • تاریخ اقتصاد
  • زبان های بین المللی
  • حسابداری
  • اقتصاد و سیاست جهانی
  • آمار
  • نمودارهای اقتصادی
  • اندیشه های اقتصادی

موقعیت های کاری رشته اقتصاد در لیتوانی

با توجه به متعدد بودن فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته اقتصاد در کشور لیتوانی، می توان گفت یکی دیگر از مزایای تحصیل در رشته اقتصاد در این کشور، اشتغال و کاریابی آسان می باشد. افراد پس از فارغ التحصیلی می توانند در حوزه های گوناگونی از جمله بانکداری مشغول به کار شده و یا به شرکت های گوناگون و دستگاه های دولتی وارد گردند. هم چنین با ادامه تحصیل و اخذ مدرک Ph.D و در صورت داشتن رزومه مناسب، می توان به حوزه تدریس نیز وارد شد. از سایر فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته می توان به تحلیل گر مالی، مشاور اقتصادی و تحلیل گر داده اشاره کرد. طبق اعلام منابع رسمی و معتبر در سال 2020، میانگین درآمد ماهانه یک اقتصاد دان در لیتوانی مبلغی برابر با 5540LTL (لیتاس لیتوانی) اعلام شده است که در سال به 66500LTL (لیتاس لیتوانی) می رسد.

نمودار مقایسه حداقل و حداکثر درآمد ماهیانه اقتصاددانان در لیتوانی

شرایط تحصیل رشته اقتصاد در لیتوانی

به طور کلی، برای تحصیل در اکثر کشورهای جهان افراد ملزم به اخذ ویزای تحصیلی آن کشور می باشند تا اجازه اقامت در مقصد به آن ها داده شود. به این منظور، مدارکی باید ارائه شوند که ثابت کنند اقامت فرد در کشور مقصد به منظور تحصیل می باشد که یکی از این مدارک، نامه اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور مقصد است. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در لیتوانی، فرد باید نامه اخذ شده را به همراه مدارکی از جمله پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه، عکس پاسپورتی، گواهی تمکن مالی، گواهی سلامت و گواهی عدم سو پیشینه را به کنسولگری این کشور ارائه دهد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مهاجرت تحصیلی به لیتوانی از طریق تحصیل در سایر رشته ها می توانند با کارشناسان با تجربه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *