ویزای تحصیلی

رشته اقتصاد در هند

رشته اقتصاد در هند

تحصیل در هند دارای زوایا و جوانب گوناگونی بوده و محبوبیت بخش قابل توجهی از شاخه های علوم انسانی میان سرزمین های آسیایی نیز بر پیچیدگی این امر افزوده است؛ تحصیل رشته اقتصاد در هند یکی از موضوعات پرمخاطب میان علاقه مندان به علوم مرتبط با محاسبات ریاضی بوده بسیار مورد تئجه قرار می گیرد. به دلیل کاربرد مفرط این علم در ابعاد گوناگون زندگی، بسیاری از متقاضیان تحصیل در رده های زیرگروه مهندسی و ریاضیات نیز، اقتصاد را دارای ارجحیت می دانند.

به گمان کارشناسان، اهمیت نقش اقتصاددان های متبحر هر کشور، پس از آغاز همه گیری ویروس کرونا بر همگان عیان گشته و در این اثنا تنها سرزمین هایی قادر به حفظ ثبات خود بودند که از راهکارهای مفید متخصصین حوزه اقتصاد بهره مند گشتند. در ادامه این مقاله که به همت کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است به بیان اطلاعاتی پیرامون تحصیل اقتصاد در هند خواهیم پرداخت.

شرایط اقتصادی هند

هند یکی از سرزمین های جنوبی آسیاست که بازرگانی آن به علت مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند دارای مزیت های متعددی در مقایسه با کشورهای محصور در خشکی می باشد. مساحت بسیار زیاد هند اگرچه تنوع اقلیمی و آب و هوایی را برای شهروندان به ارمغان آورده است تا با بهره گیری از خاک حاصلخیز موجود در اغلب نواحی، به رونق کشاورزی و درآمد خود مبادرت ورزند، به موجب تراکم بسیار بالای جمعیت نواسانات بسیاری را طی سالیان اخیر به بازار اقتصادی این کشور تحمیل کرده است. هندوستان هفتمین کشور پهناور جهان بوده درحالیکه از لحاظ جمعیت در جایگاه دوم دنیا قرار دارد. شایان ذکر است که پیش بینی می گردد نرخ مثبت 4% رشد جمعیت هند، این کشور را به پرجمعیت ترین سرزمین جهان تبدیل نماید.

به علت موقعیت ویژه بازرگانی هند در طول تاریخ، اطلاع از پیشینه اقتصادی این کشور خالی از لطف نمی باشد؛ اقتصاد هند در جایگاه چهارم جهان قرار داشته و به رغم رکودهای گسترده ای که گریبان گیر بازار سهام و نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور نیز بوده است، هند توانسته همچون همسایه خود، چین، بر این موانع فائق آمده و اوضاع فقر را بهبود ببخشد. تعدیل قوانین مربوطه و حضور سرمایه گذاران خارجی اثر شگرفی بر این امر داشته و هند را به یکی از کشورهای پیشرو در منطقه اقیانوسیه و آسیا بدل کرده است. طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2024 جامعه فقیر هندوستان 28% از جمعیت حاضر در این کشور را تشکیل می دهد و همچون سایر جوامع آسیایی طبقه متوسط بخش قابل توجه تری را شامل خواهند شد:

چگونگی توزیع قدرت میان اقشار گوناگون در هند

تحصیل رشته اقتصاد در هند

تحصیل در هند دارای مزایا و معایب گوناگونی می باشد؛ طیف وسیع رشته های ارائه شده از سوی دانشگاه های متعدد و معتبر واقع در کلان شهرهای آن همه ساله مقصد شمار بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشوری ثانویه هستند. نام 8 دانشگاه هندوستان در بین 400 مرکز آموزش عالی برتر جهان به چشم می خورد و طبق اعلام QS در سال 2024 نظام آموزشی این سرزمین در بین 25 نظام نخست دنیا جای دارد. اگرچه اغلب این رشته های مهندسی نظیر برنامه ریزی و مهندسی IT هستند که از محبوبیت خاصی میان شهروندان هند برخوردارند، شاخه های نوظهور علوم انسانی چون اقتصاد گردشگری و مدیریت بازرگانی نیز مخاطبان خاص خود را میان قشر تحصیل کرده هند دارا می باشند.

دانشگاه های هند دارای اعتبار قابل توجهی در سایر نقاط آسیا می باشند و در ادامه به معرفی شماری از این مراکز که مورد تایید وزارت علوم هستند می پردازیم:

  • Banaras Hindu University
  • Manipal University
  • (Indian Institute of Science (Bangalore

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در هند

تحصیل رشته اقتصاد در دانشگاه های هند به منزله آشنایی با طیف گسترده ای از دروس بوده و باید خاطرنشان نمود که به علت گستردگی این عنوان، آشنایی با رگه هایی از سایر علوم چون ریاضیات و آمار، سیاست و جامعه شناسی لازمه کسب تسلط بر شاخه های گوناگون اقتصاد می باشد. بسیاری از دانشگاه های ممتاز و طراز اول هند چون University of Delhi و Christ University به ارائه دروس رشته اقتصاد می پردازند و در سه زیرگروه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به پذیرش دانشجو مبادرت می ورزند. تحصیل کارشناسی در دو رده .B.A و .B.S امکانپذیر بوده و سپری نمودن 120 واحد مختص آن در دانشگاه های هند 4 سال به طول می انجامد.

در ادامه قصد داریم به معرفی برترین مراکز ارائه دهنده رشته اقتصاد در کشور هندوستان به ترتیب اعتبار و کیفیت بپردازیم:

عنوان مرکز ارائه کننده دوره های اقتصادرتبه در هندوستان
University of Delhi, South Campus1
Delhi School of Economics2
University of Bombay3
Jawaharlal Nehru University4
Stephen College5
University of Agricultural Science6

موقعیت های شغلی رشته اقتصاد در هند

موقعیت های شغلی رشته اقتصاد در هند

متوسط نرخ بیکاری هند با صرفنظر از افزایش چشمگیری که در سه ماهه سوم سال 2024 به علت اوج گیری ویروس کرونا با آن مواجه بود، 8% می باشد که در مقایسه با سرزمین های همسایه باید اظهار داشت دارای شرایط مطلوبی می باشد. در سال 2024 متوسط درآمد ماهیانه متخصصین حوزه اقتصاد شاغل در شهرهای اصلی هند 13400INR (روپیه هند) برآورد شده است. این رقم بالاترین میزان دریافتی نبوده و فعالین در مشاغلی چون طراحی بازار، اقتصاد سنجی، بانکداری و تجارت از درآمد ایده آلی برخوردار خواهند بود.

جهت اخذ ویزای تحصیلی هند و حضور در دانشگاه های این کشور، علاقه مندان ملزم به ارائه مدارکی چون پاسپورت با حداقل اعتبار 6 ماه، نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه و سوابق تحصیلی خود می باشند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که هند دارای بیش از 260 دانشگاه دولتی می باشد که امکان تحصیل در اغلب آن ها برای دانشجویان بین المللی فراهم خواهد بود. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان و تیم مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات کلیدی در خصوص رشته اقتصاد در هند

در این بخش از مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته اقتصاد در هند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • هزینه تحصیل رشته اقتصاد در هند چقدر است؟ هزینه تحصیل رشته اقتصاد در هند بسته به سبک زندگی دانشجویان و دانشگاه مورد نظر آنها در این کشور متفاوت خواهد بود، اما معمولا حدود 2500INR (روپیه هند) در ماه می باشد.
  • آیا امکان دریافت بورسیه دانشجویی برای تحصیل رشته اقتصاد در هند وجود دارد؟ تمامی دانشجویان کم بضاعت که توان پرداخت هزینه های تحصیل رشته اقتصاد در هند را ندارند، می توانند از انوع بورسیه دانشجویی در این کشور استفاده کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “رشته اقتصاد در هند

  1. Abdullah jan obidy گفت:

    من می خواهم از ابتدا شروع منظورم از ۱۲ فارغ‌التحصیل از صنف اول پوهنتون شروع می کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید وارد سایت دانشگاه مورد نظر خود شوید و اطمینان حاصل کنید که چه زمانی می توانید برای درخواست پذیرش از دانشگاه اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *