ویزای تحصیلی

رشته بازیگری در ترکیه

رشته بازیگری در ترکیه

تحصیل رشته بازیگری در ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی و روابط آن با کشور ما ایران، طی سالیان اخیر با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و همچنان بر شمار متقاضیان یادگیری این حرفه در دانشگاه های هنر شهرهایی چون استانبول افزوده می گردد. ترکیه در ناحیه اوراسیا واقع شده و به موجب این امر دارای روابط گسترده این با سرزمین های اروپایی و آسیایی گوناگون می باشد که به فراخور آن هنر و فرهنگ مردمان ترک در چند دهه اخیر و پس از سرنگونی امپراطوری عثمانی، تاثیرگرفته از تمامی این ملل بوده است. رشته بازیگری در کنار موسیقی و رقص ستون های اصلی هنرهای نمایشی به شمار می روند. در ادامه این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر بررسی مفصل نحوه تحصیل در دوره های بازیگری ترکیه، به سوالات متداول و رایج شما عزیزان حول همین محور پاسخ خواهد گفت.

تاریخچه رشته بازیگری در ترکیه

جمهوری ترکیه در شمال غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا واقع شده و به سبب آن دارای 8 همسایه از 2 قاره متفاوت می باشد. یونان و بلغارستان همسایگان اروپایی ترکیه هستند که دارای ارتباط تجاری مطلوبی با آن ها بوده و همچنین به دلیل مجاورت با دریاهای سیاه و مدیترانه، بازرگانی و اقتصاد این کشور به رونقی ایده آل دست یافته است. با توجه به شمار بالای مسلمانان حاضر در ترکیه، فرهنگ و هنر این کشور بسیار متاثر از دین اسلام بوده و این امر در چیدمان و معماری بناهای سنگی و قلعه ها هویدا می باشد. شهرهای استانبول، قونیه، آنتالیا، ازمیر و وان پایتخت های انواع هنر چون بازیگری در این سرزمین به شمار می روند و اغلب موسسات معتبر آموزش عالی نیز در این مناطق واقع شده است.

بازیگری در ترکیه دارای ریشه های بسیار مستحکمی بوده و از دیرباز تاکنون جزء پرمخاطب ترین زیرگروه های هنری در این کشور به حساب می آید. تئاتر ترکی که اصطلاحا با عنوان halk tiyatrosu شناخته می شود یکی از انواع این هنر در میان مردمان اصیل این سرزمین است که در روستاها با عنوان koy sehirlik oyunlari اجرا می گردد. بازیگری در ترکیه دارای شاخه های فرعی دیگری چون نمایش خیابانی (Orta Oyunu) و تئاتر عروسکی (Karagoz and Hacivat) نیز می باشد. شایان ذکر است درون مایه اجرای بازیگران حاضر در این نمایش ها، برخلاف اغلب فیلم ها و سریال های تلویزیونی کشور ترکیه، کمدی و طنز می باشد.

تاریخچه رشته بازیگری در ترکیه

دانشگاه های ارائه دهنده رشته بازیگری در ترکیه

گرچه عموما در بین سینماگران و کارگردانان کشور ترکیه میل چندانی به استفاده از بازیگران خارجی دیده نمی شود، همچنان دانشگاه های این کشور با توجه به اخذ شهریه های پایین تر در مقایسه با آمریکا و سرزمین های اروپایی، که سرآمد کیفیت در حوزه آموزش بازیگری می باشند، جزء مقاصد اصلی علاقه مندان به این رشته به حساب می آید. ترکیه دارای 166 دانشگاه می باشد که درصد محدودی از آن ها به هنر و کرسی های آن محدود می شوند اما با توجه به حضور حدودا 90000 دانشجوی بین المللی در این سرزمین، می توان اظهار داشت که امکان اخذ پذیرش از سوی افراد مستعد کاملا محتمل بنظر می رسد.

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که هزینه سالیانه تحصیل رشته های هنر به زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه از 1100$ الی 1500$ (دلار آمریکا) متغیر می باشد:

مقایسه متوسط هزینه سالیانه تحصیل در دانشگاه های ترکیه

از مشهورترین مراکز ارائه دهنده دوره های بازیگری در ترکیه می توان به Sadri alışık kültür merkezi اشاره کرد که در پرورش بازیگران تئاتر بسیار پرآوازه می باشد. همچنین Müjdat geze sanat merkezi از سایر موسسات معتبر بازیگری در ترکیه است که در شهر استانبول واقع گشته است. اغلب دوره های کارشناسی بازیگری ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه گشته و تحصیل در آن ها نیازمند زمانی 4 ساله می باشد. باید خاطرنشان کرد تحصیل در ترکیه در دانشگاه های خصوصی طبعا با هزینه های بیشتری همراه بوده و در برخی موارد شهریه سالیانه اخذ شده این مراکز آموزش عالی از 8000$ (دلار آمریکا) نیز متجاوز می باشد.

در ادامه برترین مراکز آموزش بازیگری در ترکیه را معرفی نموده ایم:

عنوان مرکز ارائه دهنده رشته بازیگریرتبه در ترکیه
Kadir Has University1
Mimar Sinan Fine Arts University2
Bilkent University3
Yeditepe University4
Ankara University5

گرایشات و دروس رشته بازیگری در ترکیه

امکان راهیابی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به اروپا موجب گشته تا کیفیت سطح آموزش در دانشگاه های هنر و دپارتمان های تئاتر و بازیگری ترکیه از سال 2007 تاکنون به طرز چشمگیری ارتقا یابد. مدیریت تئاتر، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و تدوین از جمله گرایشات مرتبط با بازیگری هستند که همچون این رشته، تسلط زبانی و بدنی از ملزومات پذیرفته شدن در سنجش به عمل آمده نخستین آن ها می باشد. ورکشاپ های متعدد بازیگری موازی با واحدهای عملی دانشگاه در جهت تقویت مهارت های دانشجویان گام برداشته و جو رقابتی موجود نیز موجب می گردد تا هنرجویان حاضر در آژانس های بازیگری نظیر Sahn tozu tiyatrosu در مدت زمان کمتری به هدف خود نایل گردند.

موقعیت های شغلی رشته بازیگری در ترکیه

فرصت های شغلی بسیار موجود پیرامون رشته بازیگری موجب گشته تا این رشته به یکی از محبوب ترین انتخاب های دانشجویان بدل گردد؛ همچنین باید عنوان داشت که بازیگری در ترکیه یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار رفته و متوسط دستمزد سالیانه بازیگران این کشور 97300TRY (لیر ترکیه) طبق محاسبات صورت گرفته در سال 2024 می باشد. باید خاطرنشان کرد دستمزد عنوان شده مختص بازیگران تلویزیون بوده و در شرایط مشابه، بازیگران سینمای کشور ترکیه درآمدی بالغ بر 110500TRY (لیر ترکیه) خواهند داشت. در پایان شما عزیزان می توانید از طریق برقراری تماس با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین مشاوره های مهاجرت  در زمینه اعزام دانشجو به ترکیه را دریافت نمایید.

سوالات متداول در خصوص رشته بازیگری در ترکیه

در این بخش از مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته تربیت بدنی در ترکیه پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا تحصیل رشته بازیگری در ترکیه انتخاب ایده آلی برای دانشجویان بین المللی می باشد؟ تحصیل رشته بازیگری در ترکیه به دلیل رشد قابل توجه این کشور در حوزه سینما و تلویزیون بهترین گزینه برای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان می باشد.
  • آیا امکان دریافت بورسیه دانشجویی برای تحصیل رشته بازیگری در ترکیه وجود دارد؟ به طور کلی دولت ترکیه و دانشگاه های این کشور بورسیه های دانشجویی محدودی را در اختیار دانشجویان رشته بازیگری قرار داده است،که اخذ آنها بسیار دشوار می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

14 دیدگاه برای “رشته بازیگری در ترکیه

  1. هلیا گفت:

    سلام امکان گرفتن بورس دانشگاه کادر هاس رشته بازیگری وجود داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این امکان هست ولی شانس بالایی وجود نداره

  2. مینا گفت:

    سلام من چندماه دیگه مدرک لیسانس معماری رو میگیرم.میخوام توی ترکیه ادامه بدم اما رشته بازیگری رو!در واقع میخوام بازیگر بشم.باید دوره ببینم یا انتخاب رشته کنم و بعد شروع به کار؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      نیاز داره که بخواین ابتدا دوره ببنیید بلکه میتونید از ابتدا در این زمینه مشغول به تحصیل بشید

  3. زیبا گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،من ۱۵ سالمه و قراره که به زودی به ترکیه مهاجرت کنیم و میخواستم بدونم که بدون اینکه در ایران بازیگر باشیم میشه در ترکیه در موسساتش به آموزش بازیگری بپردازیم؟و از لحاظ زبان هم من به انگلیسی و ترکی کاملا مسلطم .
    اگه بین المللی باشه یعنی به زبان انگلیسی که چه بهتر ،میشه شرایطشو توضیح بدید و موسسات خوبش رو معرفی کنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میشه این کار رو کرد مشکلی وجود نداره بهتره که بعد از تحصیل مدرسه این رشته رو در دانشگاه های ترکیه بخونید

  4. روژان گفت:

    سلام ببخشید من ارزو دارم که بازیگر بشم و در ترکیه مار و زندگی کنم اما تو ایرانم و میخوام دانشگاه و دیپلوم و……. رو تو ایران بگذرونم میخواستم بدونم که چطور میتونم برم ترکیه و اونجا کار کنم و کی میتونم برم و اینکه شرایطش چجوریه؟؟؟ ممنون میشم جوابمو بدید???

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاع در این خصوص با مشاورین ما در تماس باشید

  5. فاطمه گفت:

    سلام دوره ی آموزش بازیگری در موسسات ترکیه همانند دانشگاه هایش 4 ساله هستش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      این دوره در دانشگاه 4 سال به طول می انجامه

  6. هادی گفت:

    سلام ، ببخشید میخواستم ببینم ، اگر دانشگاه مون رو تو ایران بگذرونیم و دیپلم بگریم ، بعد میتونیم تو ترکیه کار کنیم ، یا اونجا باید دوباره دوره اموزی بریم ؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در زمینه بازیگری از شما مدرک نمیخوان بلکه باید دعوت به کار بشید

  7. علی گفت:

    من می خوام بعد از تموم شدن کلاس دواز دهم دارم ترکیه و بازیگری بخونم آیا برای بازیگری هم تو ترکیه یوس یا کنکور هست و خانواده به من میگن نرو چون ترکیه بازیگر های خوبی داره و چرا میری و منم میگم هشت سال سابقه بازیگری تئاتر دارم چکار کنم و وضع مالیمون خیلی خوب نیست آیا می تونم با تمام بورسیه برم یعنی همه چی بورس باشه فقط برای سال اول چون از سال دوم میخوام کار کنم تو ترکیه لطفا جواب منو بدید.❤

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید در دانشگاه های دولتی بسیار کم هزینه تحصیل کنید اما رایگان نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *