ویزای تحصیلی

رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

کشور بلژیک، به پایتختی بروکسل به عنوان قلب اروپای غربی شناخته می شود؛ بروکسل در حال حاضر یکی از 50 شهر دانشجویی برتر جهان به شمار می رود و افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در رشته بیوتکنولوژی در بلژیک می باشند. کشور بلژیک با برخورداری از شهرهایی با معماری قرون وسطایی و همچنین رنسانس نه تنها مکانی جذاب برای توریست ها به شمار می رود بلکه به عنوان مقصدی عالی برای تحصیل شناخته می شود. این سرزمین با داشتن مرز مشترک با آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند جهت دسترسی آسان و سریع به اکثر پایتخت های بزرگ اروپا سرزمینی ایده آل به حساب می آید.

همچنین بلژیک از امن ترین کشورهای جهان به شمار رفته و بالا بودن استانداردهای جهانی، بهداشت و آموزش، کیفیت زندگی و ارتقای شاخص های توسعه انسانی از دلایل اصلی انتخاب این کشور توسط متقاضیان برای تحصیل به شمار می آید. به فراخور این موضوع کارکنان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر آن شده اند تا به بررسی جزئیات تحصیل در رشته بیوتکنولوژی در نظام آموزشی کشور بلژیک بپردازند. در ادامه به بررسی متداول ترین سوالات مطرح شده حول این محور می پردازیم:

  • معتبرترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته بیوتکنولوژی در بلژیک کدام اند؟
  • متوسط درآمد فعالین در حوزه بیوتکنولوژی چه میزان برآورد شده است؟
  • شرایط کار دانشجویی در کشور بلژیک به چه صورت است؟
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی این کشور چقدر می باشد؟

درباره رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

کشور بلژیک که در بخش غربی اروپا قرار دارد، از جمله مدرن ترین کشورهای قاره سبز به حساب می آید؛ این سرزمین از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال همسایه بوده و آب و هوای آن در زمستان ملایم و در تابستان خنک می باشد. این کشور از لحاظ اقتصادی در مهمترین منطقه صنعتی جهان قرار گرفته و شایان ذکر است که با برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران محسوب می شود. اقتصاد این سرزمین بر پایه بخش خصوصی استوار بوده و مواد صنعت گردشگری، شیمیایی و شیشه ارزش مهمی در حفظ ثبات و پایداری اقتصادی بلژیک دارا می باشند. از شهرهای مهم این کشور می توان به آنتورپن، آردنن، لیئژ و خنت اشاره کرد.

بیوتکنولوژی یا علوم زیست شناسی به آن بخش از فعالیت های انسانی اطلاق می شود که با استفاده از موجودات زنده در جهت تامین نیازهای انسانی در مقیاس صنعتی گام برمی دارد؛ اساس و پایه رشته بیوتکنولوژی را می توان در انتقال ژن های یک موجود به موجود دیگر و فعال کردن آنها در موجود جدید دانست. توانایی های لازم جهت ورود به این رشته شامل قدرت درک واستدلال، خودآموزی و استفاده مناسب از وقت و بهره هوشی بالا بوده و از گرایش های رشته بیوتکنولوژی در بلژیک می توان به بیوتکنولوژی محیطی و دریایی، مولکولی، پزشکی، میکروبی، فرآورش زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی اشاره کرد. ماژول های بیوتکنولوژی شامل بیوتکنولوژی زیست محیطی، مواد غذایی، علوم دارویی، مولکولی، سلولی و پروتئین ها و آنزیم ها می گردد. همچنین از دروس ارائه شده در این رشته می توان به فاراماکوژنتیک و فروشوئی، متابولیت های میکروبی و آنزیمولوژی اشاره کرد.

درباره رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

مراکز ارائه دهنده رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

هزینه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بلژیک به فراخور رشته انتخابی و دانشگاه مقصد متفاوت بوده اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیشترین میزان شهریه اخذ شده از سوی دانشگاه های ارائه دهنده زیرشاخه های پزشکی از 4600€ (یورو) متجاوز نخواهد بود.  با وجود اینکه هلندی و فرانسوی از زبان های آموزش استاندارد در این جامعه است، برنامه های مختلفی به زبان انگلیسی نیز در طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی ارائه می گردد. از برترین دانشگاه های پزشکی بلژیک می توان به دانشکده کاتولیک، بروکسل و آنتورپ اشاره نمود.

شهریه دانشگاه های ارائه دهنده رشته بیوتکنولوژی سالیانه 1920€ الی 3730€ (یورو) به طور متوسط تعیین گشته. دانشگاه آنتورپ بلژیک از دانشکده های اصلی و مهم این کشور به شمار می رود که دارای 33 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و 69 رشته در دوره کارشناسی ارشد می باشد و ارائه دهنده رشته هایی نظیر ایمونولوژی، شیمی، بیوتکنولوژی مولکولی و ژنتیک می باشد. مضاف بر آن دانشگاه خنت از دانشگاه های دولتی بلژیک است که دارای دانشکده هایی نظیر زیست و فناوری و علوم اجتماعی می باشد.  در ادامه به معرفی چندی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته بیوتکنولوژی در بلژیک می پردازیم.

عنوان مراکزرتبه در کشور
Hasselt University1
Ghent University2

هزینه تحصیل رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

مدت زمان تحصیل مقطع کارشناسی رشته بیوتکنولوژی در بلژیک 3 الی 4 سال و همین زمان برای مقطع کارشناسی ارشد 2 سال تخمین زده می شود. از مزایای تحصیل در این کشور می توان به امکان یادگیری زبان هی گوناگون و تعدد کمک هزینه های دانشجویی اشاره کرد. باید اذعان داشت افراد با برخورداری از مدرک کارشناسی قادر به 10 ساعت کار در هفته و با برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد قادر به 20 ساعت در طول هفته بوده و مبلغی حدود  €160 الی 200€ (یورو) دریافت خواهند نمود. هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک  €600 الی €800 (یورو) متغیر می باشد. از بهترین شهرهای بلژیک برای کار می توان به liege ، gent ، Antwerp ، leuven اشاره کرد.

موقعیت شغلی رشته بیوتکنولوژی در بلژیک

فارغ التحصیلان این رشته قادرند در دانشگاه ها، شرکت های مربوط به بخش بیوتکنولوژی، صنعت داروسازی، دفاتر دولتی، شرکت های بیمه و شرکت های مشاوره فعالیت نمایند. فردی که در حوزه داروسازی و بیوتکنولوژی در کشور بلژیک مشغول به فعالیت است بطور میانگین در ماه حدود €8110 (یورو) درآمد خواهد داشت. شایان ذکر است که محدوده حقوق این افراد در بلژیک از 4260€ الی €14000 (یورو) متغیر است.

مقایسه حداقل و میانگین درآمد ماهیانه بیوتکنولوژیست ها در بلژیک

برای نمونه حقوق دستیار داروساز €5650 (یورو)، درآمد مهندس پزشکی €5260 (یورو) و حقوق تکنسین فرآیندهای شیمیایی €5980 (یورو) برآورد شده است. تفاوت در حقوق افراد با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی، جنسیت و سطح مهارت متفاوت است. برای نمونه حقوق زنان فعال در حوزه بیوتکنولوژی €7870 (یورو) و حقوق مردان حاضر در حوزه بیوتکنولوژی €8310 (یورو) عنوان شده است. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به کشور بلژیک با همکاران مجرب و توانای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *