ویزای تحصیلی

رشته تربیت بدنی در اوکراین

رشته تربیت بدنی در اوکراین

تحصیل رشته تربیت بدنی در اوکراین با توجه به تعداد بورسیه های تحصیلی و سطح کیفی مطلوب مراکز معتبر علمی، محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است. همانطور که استحضار دارید کشور اوکراین در گروه کشورهای با نرخ بالای مهاجرپذیری طی سال های اخیر دیده شده و طبق محاسبات صورت گرفته در سال 2021 تعداد 80470 دانشجوی خارجی از 158 کشور جهان مشغول به تحصیل در موسسات و کالج های این سرزمین هستند.

اغلب دانشجویان بین المللی که اوکراین را به عنوان مقصد مهاجرت خود برمی گزینند در یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد به سر می برند؛ کما اینکه طبق آمار تنها 13% افراد برای اخذ پذیرش در سایر دوره های تحصیلی دانشگاه های این کشور در سال 2020 اقدام نموده اند. اگرچه افراد مایل به دستیابی به فرصت های شغلی موجود در برترین موسسات سطح اروپا اقدام به اخذ مدرک دکتری در شاخه هایی از تربیت بدنی چون مدیریت ورزشی می نمایند، همچنان اغلب دانشجویان رشته تربیت بدنی نیز به اخذ ویزا جهت شرکت در دوره های کارشناسی مبادرت می ورزند. فاکتورهای تعیین کننده ای چون دانشگاه محل تحصیل، شهر مورد انتخاب، شاخه ای از تربیت بدنی که برگزیده اند و سایر توانایی ها و مهارت ها بر هزینه های جاری دانشجویان در اوکراین اثرگذار خواهد بود. در ادامه این مقاله با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

تاریخچه رشته تربیت بدنی در اوکراین

اوکراین یکی از کشورهای واقع در اروپای شرقی بوده و از مهم ترین همسایگان آن می توان به روسیه، لهستان و رومانی اشاره کرد. مجاورت با دریای آزوف و همچنین دریای سیاه کمک شایانی به اقتصاد و تجارت اوکراین نموده و پس از فروپاشی شوروی این کشور با 24 استان خود به پیشرفت های بسیاری در زمینه اقتصاد دست یافته است. در برهه ای از تاریخ اوکراین در اشغال آلمان ها بود و این امر موجب گشت تا فرهنگ و سنت های این کشور اندکی با آلمانی ها زبانان ادغام گردد. به هر روی اوکراین در سال 1991 پس از اعلام استقلال رسمی خود آغاز به ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی خود زد که نتیجه آن افزایش شمار مهاجرین خارجی حاضر در خاک این کشور پس از انقلاب نارنجی بود.

طبق قانون اساسی وضع شده در اوکراین تمامی شهروندان این کشور از حق تحصیل رایگان برخوردار بوده و قادرند از فرآیند آموزش، که همچنان شاکله اصلی آن مرتبط با سبک روسی است، بهره مند گردند. شایان ذکر است که اگرچه زبان رسمی اوکراین دارای شباهت بسیاری با زبان مردمان اسلاو شرقی می باشد، تحصیل در اغلب رشته ها چون تربیت بدنی به زبان انگلیسی نیز امکانپذیر خواهد بود. رشته تربیت بدنی در اوکراین با توجه به اهمیت و محبوبیت ورزش هایی نظیر بوکس و فوتبال میان مردمان این کشور دارای جایگاه خاصی بوده و دانشگاه National University of Physical Education and Sport of Ukraine که در شهر کیف واقع گشته در بین 800 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. در ادامه به بررسی ملیت دانشجویان خارجی حاضر در این دانشگاه پرداخته ایم:

توزیع دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه اوکراین

دانشگاه های ارائه دهنده رشته تربیت بدنی در اوکراین

سیستم آموزشی در اوکراین از نظم سنتی پیروی کرده و با این وجود تخصیص انواع بورسیه های دولتی و خصوصی و همچنین ارتقای سطح کیفی مدارس و دانشگاه های این کشور موجب شده تا نرخ صعودی شمار متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی اوکراین حفظ گردد. در همین راستا باید اظهار داشت اگرچه رشته های مرتبط با علوم تجربی از استقبال بیشتری در قیاس با تربیت بدنی برخوردار می گردند، امدرک اخذ شده از غلب دانشگاه های ارائه دهنده چون دانشگاه ملی کارازین مورد پذیرش وزارت بهداشت ایران نمی باشند. به هر روی از بهترین شهرهای اوکراین برای تحصیل می توان به دونتسک، کیف، خارکوف و اودسا اشاره کرد که با برخورداری از میادین متعدد ورزشی و خوابگاه های ایده آل، فضای مناسبی را برای دانشجویان فراهم آورده اند. در ادامه برترین دانشگاه های تربیت بدنی واقع در این نواحی را بررسی نموده ایم:

نام دانشگاه ارائه دهنده دروس تربیت بدنیرتبه در جهان
National Taras Shevchenko University of Kyiv491
National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”643
Borys Grinchenko Kyiv University1309
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine1684
National Pedagogical Dragomanov University1992

دروس و گرایشات رشته تربیت بدنی در اوکراین

دروس و گرایشات رشته تربیت بدنی در اوکراین

رشته تربیت بدنی دارای گرایشات مختلفی بوده و افراد حاضر در آن ملزم به سپری نمودن حداقل 60% واحدهای درسی به صورت نظری می باشند. تحصیل کارشناسی تربیت بدنی نیازمند زمانی 3 ساله بوده و دانشجویان قریب به 140 واحد درسی را در این مقطع پشت سر می گذارند. تئوری تربیت بدنی، اصول حرکت شناسی، تکامل حرکتی و بهداشت ورزش از جمله دروس ارائه شده در این دوره می باشند. ناگفته نماند که شرکت در مقطع کارشناسی ارشد و انتخاب یکی از زمینه های مرتبط به عنوان مسیر تخصصی، کمک شایانی جهت دستیابی به مشاغل محبوب این رشته در آینده نه چندان دور خواهد نمود. از گرایشات اصلی تربیت بدنی می توان به اصول تغذیه در ورزش، کاهش اضطراب و بیومکانیک ورزشی اشاره کرد.

موقعیت های شغلی رشته تربیت بدنی در اوکراین

افراد پس از اخذ مدرک خود از دانشگاه های معتبر کشور اوکراین قادر خواهند بود با توجه به محبوبیت ورزش هایی چون فوتبال، شنا و بوکس در این کشور در زمینه های مرتبط مشغول به کار گردند. لیگ فوتبال اوکراین (Прем’єр-Ліга) از جمله این موارد است که از سال 1991 تاکنون در دو بلوک شرق و غرب به برگزاری مسابقات می پردازد. بسکتبال و ژیمناستیک از سایر شاخه های ورزشی پرطرفدار، محبوب و دارای موقعیت های شغلی ایده آل در شهرهایی چون کیف می باشند. فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی می توانند با کسب تجربه کافی به مربیگری در این زمینه ها مبادرت ورزند که در این صورت فعالیت آن ها با دستمزد بسیار مطلوبی نیز همراه خواهد بود.

در پایان می توان اوکراین را با توجه به تمامی تفاسیر موجود، جزء بهترین مقاصد برای تحصیل در رشته تربیت بدنی دانست. همچنین همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر هستند با ارائه مفیدترین مشاوره ها در این زمینه راهگشای شما عزیزان و همراهان باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *