ویزای تحصیلی

رشته حسابداری در ترکیه

رشته حسابداری در ترکیه

انتخاب رشته حسابداری در ترکیه به منظور تحصیل در این کشور برای افرادی که قصد اقامت در نزدیکی ایران را دارند می تواند بهترین گزینه باشد. دانشگاه های ترکیه در طول سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرده اند و به همین دلیل است که تعداد دانشجویان خارجی در این کشور به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بسیاری از ایرانیانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، به دلیل سهولت رفت و آمد به این کشور، ترکیه را به عنوان مقصد نهایی خود برای تحصیل انتخاب می کنند اما با کمی جستجو در رابطه با شرایط تحصیل در این کشور می توان دریافت که این نمی تواند تنها دلیل مثبت انتخاب این کشور برای تحصیل باشد.

رشته حسابداری از آن دست رشته هایی است که در طول سال های مختلف و در کشورهای متفاوت همواره مورد نیاز بوده است و شرکت های برگزیده جهان در تلاش هستند تا با انتخاب بهترین حسابداران شرایطی را برای خود ایجاد کنند که بتوانند با هزینه های کمتر، بالاترین سودآوری و بهروری را در اختیار داشته باشند. ترکیه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه به مسائل اقتصادی توجه ویژه ای داشته است و با وجود تنش های سیاسی موجود در این کشور و همچنین کشورهای همسایه، همچنان ترکیه یکی از قدرت های اقتصادی منطقه است.

به دلیل اهمیت آگاهی از شرایط تحصیل در ترکیه، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله تحصیل رشته حسابداری در این کشور را مورد بررسی قرار داده اند.

  • نحوه دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه در رشته حسابداری چیست؟
  • آیا دانشگاه های ترکیه ارزان هستند؟
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی چگونه است؟
  • متوسط درآمد یک حسابدار در کشور ترکیه چقدر است؟

شرایط رشته حسابداری در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که به عنوان میزبان دانشجویان خارجی علمکرد نسبتا مناسبی داشته است و به همین دلیل است که هر ساله بر تعداد متقاضیان تحصیل در این کشور افزوده می شود. دانشجویانی که ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند، می توانند در رشته حسابداری به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی به ادامه تحصیل مشغول شوند. البته باید در نظر داشت که بدون شرکت در آزمون ورودی، امکان ورود به دانشگاه های این کشور وجود نخواهد داشت و تنها ملاک سنجش دانشجویان برای ورود به دانشگاه های ترکیه، آزمون های YOS و SAT هستند.

دانشگاه فنی خاورمیان در شهر آنکارا بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل در رشته حسابداری است و توانسته است رتبه 243 جهان را به خود اختصاص دهد. دانشگاه بوقازیچی در استانبول نیز رتبه 295 را در اختیار گرفته است و رتبه سوم برترین دانشگاه های ارائه کنند رشته حسابداری نیز به دانشگاه کوچ تعلق گرفته است که در میان دانشگاه های برتر جهان رتبه 309 را در اختیار گرفته است.

سایر دانشگاه های برگزیده ترکیه در این رشته عبارتند از:

  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه سابانچی
  • دانشگاه استانبول

شرایط تحصیل رشته حسابداری در ترکیه

هزینه رشته حسابداری در ترکیه

یکی از مهم ترین شاخص هایی که پیش از اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی باید به آن توجه ویژه داشت، هزینه تحصیل در کشور مبدا است. دانشجویان بسیاری به دلیل در اختیار نداشتن بودجه کافی به ناچار تحصیل خود در خارج از کشور را نیمه کار رها کرده و ناکام به کشور خود بازگشته اند. خوشبختانه هزینه تحصیل در ترکیه در رشته های مختلف تحصیلی از جمله حسابداری بسیار مقرون به صرفه است به طوری که دانشجویان برای یک سال شهریه تحصیلی خود در ترکیه مبلغی در حدود 600$ تا 2100$ (دلار) را به دانشگاه پرداخت می کنند. هزینه تحصیل به زبان ترکی در کشور ترکیه به مراتب ارزان قیمت تر است.

دانشجویانی که دانشگاه های خصوصی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند، با شهریه های بسیار سنگین تری روبرو خواهند شد که حداقل آن سالیانه 16000$ (دلار) است. برای دانشجویان باید بررسی هزینه های زندگی در ترکیه نیز حائز اهمیت باشد چراکه بخشی مهم از هزینه های تحصیل در خارج از کشور است. به طور متوسط می توان گفت که برای گذراندن زندگی دانشجویی در این کشور به حدود 450$ تا 600$ (دلار) در ماه نیاز خواهد بود.

متوسط درآمد حسابداران در کشور ترکیه

ترکیه به دانشجویان خارجی این فرصت را داده است که بعد از دریافت مدرک تحصیلی خود، در این کشور اقامت داشته و به جستجوی کار بپردازند. البته باید توجه داشت که بسیاری از جوانان ترک، برای رسیدن به زندگی بهتر این کشور را ترک می کنند و به همین دلیل است که بسیاری از شهروندان ترکیه در کشورهایی نظیر آلمان، اتریش و مجارستان سکونت دارند.

با همه این تفاسیر حسابداران در کشور ترکیه از جایگاه ویژه در بازار کار برخوردار هستند و با اندکی پیشرفت در حرفه خود می توانند درآمد بسیار خوبی را در اختیار داشته باشند. برای اثبات این ادعا می توان به نمودار زیر توجه داشت.

درآمد ماهانه یک حسابدار در کشور ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه و در دانشگاه های دولتی این کشور کار چندان ساده ای نیست و به همین دلیل است که به متقاضیان توصیه می شود تا در دوره های آمادگی آزمون دانشگاه های این کشور شرکت کنند تا شانس دریافت پذیرش خود را افزایش دهند. در صورتی که فردی در دانشگاه های دولتی ترکیه شروع به تحصیل کرد، بهتر است برنامه ریزی بلند مدتی برای زندگی خود در سایر کشورهای پیشرفته جهان داشته باشند چراکه ترکیه از نرخ بیکاری بسیار بالا رنگ می برد و این می تواند آینده کاری افراد در ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورتی که به دنبال راهی برای مهاجرت به ترکیه هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنید تا با توجه به تجربه خود در این زمینه شما را راهنمایی و در صورت تمایل تا لحظه رسیدن به ترکیه همراهی کنند.

سوالات متداول در خصوص رشته حسابداری در ترکیه

در بخش پایانی مقاله قصد داریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته حسابداری در ترکیه پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا می توانم بدون دریافت ویزا برای تحصیل رشته حسابداری در ترکیه اقدام کنم؟ تمامی اتباع کشورهای ثالث یا غیر اروپایی برای تحصیل رشته حسابداری در ترکیه باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند.
  • آیا برای تحصیل رشته حسابداری در ترکیه باید در امتحانات ورودی شرکت کرد؟ بله، اغلب موسسات آموزشی در ترکیه از امتحانات ورودی برای پذیرش اتباع کشورهای خارجی استفاده می کنند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *