ویزای تحصیلی

دوره های وکالت در آلمان

دوره های وکالت در آلمان

با توجه به سیستم آموزشی پیشرفته کشور آلمان تعداد متقاضیان سالانه برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور افزایش می یابد. حقوق یکی از رشته های پرطرفدار می باشد، دوره های وکالت در آلمان از کیفیت مطلوب و متقاضیان از فرصتهای شغلی خوبی پس از تحصیل برخوردار خواهند بود.

  • تحصیل در دوره های وکالت در آلمان به چه صورت می باشد؟
  • درآمد وکلا در آلمان به چه صورت می باشد؟

جمهوری فدرال آلمان با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن می باشد. پایتخت آلمان شهر برلین است که بزرگ ترین شهر این کشور پیشرفته محسوب می شود و بیشتر فرصت های شغلی مطلوب در آن واقع شده است. آلمان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص از آب و هوای فوق العاده ای بهره مند است و با بیشتر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، هلند، بلژیک، لهستان و سوئیس مرز مشترک دارد. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به جهت راهنمایی علاقمندان محترم به کسب آگاهی در رابطه با دوره های وکالت در آلمان نگارش شده است.

درباره سیستم حقوقی آلمان

سه مجموعه قوانین نظارتی، سیستم حقوقی آلمان را تشکیل می دهد: حقوق عمومی، خصوصی و کیفری. حقوقی عمومی که شامل حقوق کیفری نیز می شود به امور حقوقی بین فرد و دولت می پردازد. حقوق خصوصی واسطه روابط بین شرکت ها و دو یا چند نفر است. قوانین این کشور بسیار تحت تاثیر قوانین روم و همچنین حقوق ناپلئونی یا قانون ناپلئونی قرار دارد. قضات نقش فعالی در سیستم رویه حقوقی آلمان دارند. اگرچه این سیستم مشابه نوع سیستم حقوقی مورد استفاده سایر کشورهای دموکراتیک است، اما آلمان دارای اختیارات دادرسی هیئت منصفه اختصاصی برای قاضی نیست تا به وی امکان تصمیم گیری نهایی را بدهد.

یک قاضی یا چند قاضی می توانند یک دادگاه تشکیل دهند که اساسا جایگزین هیئت منصفه است. در آلمان، دادگاه های عادی به امور ازدواج، جنایت، اختلافات خانوادگی و مدنی رسیدگی می کنند. دادگاه های ویژه اداری نیز به پرونده های مربوط به اقدامات دولت رسیدگی می کنند. دادگاه های کارگری، مالی و حقوق اجتماعی، دیگر دادگاه های تخصصی آلمان هستند که پرونده های مربوط به کار، مالیات و منافع و مزایای اجتماعی را مورد رسیدگی قرار می دهند.

تحصیل دوره های وکالت در آلمان در 2024

کانون وکلا در کشور آلمان در سال 2024 همانند گذشته به صورت مستقل اداره می شود و تنها نهاد قانون گذاری برای احقاق حقوق شهروندان این کشور محسوب می شود. سیستم قضایی کشور آلمان از سه بخش تشکیل شده است که برای دانشجویان رشته حقوق در ترم های اول تحصیلی ابتدا این سه گانه آموزش داده می شود. قانون مجازات، قانون عمومی و قانون شهروندی 3 گانه تشکیل دهنده سیستم حقوقی کشور آلمان می باشند.

در آلمان بر خلاف ایران که انتخاب تخصص از مقطع فوق لیسانس آغاز می شود، بعد از ترم های اول دانشجویان باید گرایش تخصص خود را انتخاب کنند. تحصیل در رشته حقوق و دوره های وکالت در آلمان بین 8 تا 10 ترم در دانشگاه ها به طول می انجامد. البته باید توجه داشت اگر کسی در ایران حقوق خوانده باشد امکان وکالت در آلمان را ندارد. اما کسانی که در ایران کارشناسی حقوق دارند و علاوه بر آن در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران هم قبول شده اند، می توانند برای شرکت در آزمون Bar کشور آمریکا اقدام نمایند. به جز کانون نیویورک که اجازه شرکت مستقیم در آزمون مذکور را نمی دهد. در سال 2024 برای وکیل شدن در نیویورک کسانی که در ایران عضو کانون وکلای دادگستری هستند می توانند دوره LLM شرکت کنند و سپس آزمون دهند.

تحصیل دوره های وکالت در آلمان

درآمد حاصل از دوره های وکالت در آلمان

در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی افرادی که می خواهند در دادگاه ها شرکت کنند برای دفاع از حقوق خود باید یک وکیل اتخاذ کنند. درآمد وکلا در کشور آلمان با توجه به نوع پرونده و شرایط و ضوابط آن متفاوت است. از حداقل درآمد وکلا در کشور آلمان اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما به طور میانگین وکلای تازه کار حدود 45000€ (یورو) در سال درآمد دارند. طبق آمار برای یک وکیل مجرب در کشور آلمان کسب درآمد حدود 144000€ (یورو) معادل 160000$ (دلار آمریکا) به صورت سالانه دور از تصور نیست.

اما خوب است بدانید وکلای مجرب در کشور آمریکا می توانند تا 500000€ (دلار آمریکا) به صورت سالانه درآمد خالص داشته باشند. شغل وکالت در کشور آلمان یکی از شغل های پر مخاطب و پر درآمد می باشد که دانشجویان زیادی را سالانه جذب خود می کند. تعداد افرادی که برای ادامه تحصیل در رشته حقوق در کشور آلمان درخواست می دهند نسبت به سال های قبل با افزایش چشمگیری همراه است.

آوسبیلدونگ وکالت

آوسبیلدونگ وکالت یکی از انواع وکالت در آلمان است که به نوع نظارتی وکالت در آلمان معروف است. وکلای دادگستری تحت نظارت دقیقی در وکالت خود هستند. این کار به دو صورت انجام می شود توسط مقام نظارتی ایالتی (در زوریخ دیوان عالی به ترتیب کمیسیون نظارت بر وکلای دادگستری  و توسط سازمان های حرفه ای مانند کانون وکلای زوریخ. برای درخواست برای یک وکیل Ausbildung، دو راه وجود دارد یا به عنوان آموزش عملی، این Ausbildung کلاسیک به عنوان “Rechtsanwaltsfachangestellte” است یا اگر می خواهید وکیل شوید باید به دانشگاه بروید.

ویزای تحصیل جهت دوره های وکالت در آلمان

یکی از مزیت های تحصیل دوره های وکالت در آلمان این است که تحصیل در دانشگاه های این کشور به صورت رایگان می باشد. ارائه مدرک تسلط متقاضی به زبان انگلیسی که با نام مختصر B-1 و B-2 شناخته می شود الزامی است. توجه داشته باشید که زبان رسمی این کشور آلمانی می باشد و ممکن است تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان محترم هزینه داشته باشد. رشته کارشناسی حقوق در کشور آلمان به مانند ایران 4 سال به طول می انجامد و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دو سال زمان خواهد برد. مدارک زیر را برای اخذ ویزای تحصیلی از کشور پیشرفته آلمان باید به سفارت یا کنسولگری این کشور ارائه کنید:

  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • تکمیل و ارائه درخواست اخذ ویزای تحصیلی
  • گواهی سلامت پزشکی و عدم ابتلا به بیماری ایدز
  • مدرک دیپلم متوسطه همراه با ترجمه رسمی به زبان آلمانی
  • مدرک مربوط به اثبات تسلط متقاضی به زبان آلمانی
  • اسناد مربوط به دعوت نامه پذیرش از سوی دانشگاه آلمانی
  • مدارک مربوط به تمکن مالی برای زندگی در کشور آلمان

مدارک فوق می تواند با توجه به شرایط هر متقاضی یا نوع رشته و دانشگاه مورد نظر وی تغییر پذیرد اما قطعاً مدارک فوق از دانشجویان دریافت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به آلمان یا اخذ ویزای تحصیلی آلمان با وکلای مجرب و کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

پرسش هایی درباره دوره های وکالت در آلمان

علاقمندان به رشته حقوق و دوره های وکالت در آلمان بسیار زیاد هستند. این رشته تحصیلی از اهمیت بسیاری در سراسر جهان برخوردار است. افرادی که می خواهند آینده کاری خود در این رشته در کشورهای اروپایی را رقم بزنند، باید در همین کشورها به ادامه تحصیل مشغول شوند. روند مهاجرت کاری وکلا به آلمان یا کشورهای اروپایی ساده نیست. تفاوت های قانونی هر کشور، سبب شده است که نتوان به سادگی پس از دریافت مدرک تحصیلی خود، برای مهاجرت به اروپا یا کشورهای دیگر اقدام کرد. در رابطه با دوره های وکالت در آلمان پرسش هایی مطرح می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • رشته حقوق در آلمان چند سال به طول می انجامد؟ این رشته تحصیلی یک دوره آموزشی 5 ساله پیوسته یا 4 ساله ناپیوسته در مقطع کارشناسی است.
  • آیا هزینه تحصیل رشته حقوق در آلمان بالا است؟ به مانند اکثر رشته های تحصیلی، رشته حقوق و دوره های وکالت در آلمان ارزان قیمت هستند.
  • چگونه می توان در دوره های وکالت در آلمان شرکت کرد؟ در حال حاضر، دانشجویان خارجی می توانند با استفاده از دانشگاه ها و دوره های اوسبیلدونگ وارد دوره های وکالت در آلمان شوند.
2.5/5 - (2 امتیاز)

32 دیدگاه برای “دوره های وکالت در آلمان

  1. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من 19 ساله توي ایران فقط تا دیپلم خوندم کنکور دادم وارد دانشگاهم نشدم رشتمم ریاضي و اصلا به رشتم علاقه ندارم و یکماه از طریق کیس سرمایه گذاري اومدم المان سطح زبان انگلیسیم درحد ارتباط گرفتن فقط ولی سطح زبان المانیم مبتدي هستش میخواستم ببینم شرایطي هست ك من رشتممو به حقوق تغییر بدم و وارد دانشگاه بشم چون پاسپورتم فقط ایران و هنوز پاسپورت اینجا رو ندارم میپرسم
    ممنون میشم جواب بدید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      محدودیتی ندارید.
      شما می تونید رشته رو عوض کنید. فقط دقت کنید که باید مدرک زبان رو داشته باشید چون مدارک قبلی شما همه به زبان فارسی هست.
      اون ها رو باید ترجمه هم کنید

  2. Pouya Javan گفت:

    سلام خسته نباشید
    من سال دیگه دیپلم میگیرم و برای ادامه درسم میخوام به المان مهاجرت کنم میخواستم بپرسم ببینم تمکن مالی چیه و اینکه خیلی میترسم که نتونم به هدفم برسم و تو المان درس بخونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید حدود 11000 یورو توی آلمان بلوکه کنید
      از طرفی برای این که بتونید برید اونجا و از لیسانس شروع کنید، باید از ایران کنکور قبول بشید و بعد اقدام کنید برای آلمان.
      شما همینطور می تونید توی یک کشور ساده تر لیسانس بگیرید، برای ارشد به کشور دیگه (آلمان) مهاجرت کنید

  3. ایرجی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من توو ایران رشته ی حقوق میخونم
    میخوام توو ازمون دانشگاه المان شرکت کنم .
    مرجع های ازمون های دانشگاه المان چیست ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید سایت تخصصی دانشگاه و صفحه رشته مورد نظر خودتون رو بررسی کنید.
      این مسئله بسته به دانشگاه داره

  4. فریبرز اتابای گفت:

    سلام
    کسی که در المان مدرک وکالت بگیره می تونه در ایران فعالیت کنه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر نمی تونه وکالت کنه

  5. احمد گفت:

    سلام،من یک وکیلم میتونم در امریکا کار وکالت رو ادامه بدم؟در آلمان چطور

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      با توجه به این که قوانین در کشور آلمان، آمریکا و ایران بسیار متفاوت هست شما باید بتونید مدرک تحصیلیتون رو در ابتدا معادلسازی کنید و بعد در صورت موفقیت وارد بازار کار بشید

  6. سارا حسینی گفت:

    سلام مطالب شما خیلی خوب بود سپاس گزارم فقط اینو بگم من ۱۶ سالمه و به رشته وکالت خیلی علاقه دارم البته ۵ ماهه که المان اومدم برای پناهندگی .بنظرتون من میتونم یه وکیل موفق در المان باشم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما در صورتی که بتونید پناهندگی خودتون رو بگیرید، می تونید در این کشور شروع به تحصیل کنید و ان شاءالله به وکیل خوب تبدیل بشید

  7. مهدی گفت:

    سلام و عرض ادب
    پس از تحصیل و وکیل شدن در آلمان میتوان در شرکت های دولتی یا خصوصی و زیر نظر ارگانی وکالت کرد و شما میتونی برای پیدا کردن کار هم کمک کنید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما می تونید در آلمان کار کنید و قطعا در صورتی که توی این کشور تحصیل کنید مسیر کاریابی برای شما بسیار هموارتر خواهد بود.

  8. مهدی گفت:

    درود و احترام
    من تازه دیپلم گرفتم و میخوام در المان اقدام کنم برای مقطع کارشناسی و پس از تحصیل در مقطع کارشناسی آیا میتوان در آلمان زندگی کرد و و در همونجا وکیل شد و مشغول به کار شد؟؟
    و پس از تحصیل میتوان سریع اقامت گرفت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله بعد از دوره تحصیل در آلمان به شما اجازه داده میشه تا جستجوی کار داشته باشید و اگر موفق شدید کار پیدا کنید بهتون اقامت پس از تحصیل در آلمان به صورت موقت داده میشه .
      با مشاورین ما تماس بگیرید تا شرایط دریافت اقامت رو به طور کامل برای شما تشریح کنند.

  9. مهشید گفت:

    سلام وقت بخیر من برای اقامت وتحصیل به همراه همسرم میخوام برم.خواستم بدونم من که کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی قزوین باراجین رودارم وتازه هم ارشد دانشگاه آزاد قبول شدم آیامیتونم برم ارشد رواونجا بخونم وبعد برای وکالت هم بخونم یاباید کلا ازاول شروع کنم واسه کارشناسی وارشد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای وکالت در کشورهای دیگه باید حتما لیسانس اون کشور رو داشته باشید

  10. محمود گفت:

    سلام،آیا با دیپلم فنی و داشتن مدرک فوق دیپلم حسابداری(بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی) میشه در رشته حقوق در آلمان ادامه تحصیل داد یا نه؟لطفا توضیح دهید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      برای تحصیل در رشته حقوق یا هر رشته دیگری شما نیاز به قبولی در دانشگاه های سراسری روزانه یا شبانه در ایران را خواهید داشت
      همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی الزامی است
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  11. حقوق گفت:

    الان کسی که لیسانس رشته حقوق رو داره
    برای تحصیل رشته حقوق در المان
    مدرک لیسانس 4 سال تو ایران بی ارزش
    پس دوباره برای ویزای تحصیلی برای لیسانس حقوق آلمان باید اقدام کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله در صورتیکه بخواین در آلمان اقدام کنید همینطوره

  12. samira گفت:

    سلام من وکیل دادگستری هستم ومیخواهم بدانم اولا شرایط اخذ پروانه وکالت صرفا مدرک کارشناسی در دانشگاه های المان هست یا باید تابعیت المان داشت وسوال بعدی ایا درالمان وکلای سایرکشورهامیتوانندازامتیاز مجزا به سایرین داشته باشند

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله حتما باید کارشناسی این رشته رو در آلمان بگذرونید و اقامت کاری داشته باشید تا بتونید کار کنید
      سوال دومتون رو درست متوجه نمیشم اما اگر منظورتون اینه که با پروانه وکالت ایران در آلمان کار کنید باید بگم خیر متاسفانه امکانپذیر نیست

  13. حامد گفت:

    سلام..من ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه ازاد با معدل ۱۷/۳۰دارم میشه برای ارشدو بعد دکترا تو المان ادامه تحصیل بدم ممنون که راهنمایی کنید

    1. Erfan گفت:

      سلام ببخشید میخواستم بدونم با داشتن مدرک لیسانس حقوق میتونم برای ارشد حقوق آلمان اقدام کنم یا باید از اول برای لیسانس اقدام کنم؟

      1. داوری گفت:

        سلام و درود
        چون حقوق در کشور ما با آلمان تفاوت اساسی داره
        پس به ناچار باید از ابتدا شروع به تحصیل کنید

    2. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید مدارک خودتون رو ترجمه کنید و در اختیار دانشگاه های آلمان که مورد نظرتون هست قرار بدید تا بتونید پذیرش دریافت کنید و بعد با دریافت ویزای تحصیلی آلمان به این کشور مهاجرت کنید.

  14. آیلین گفت:

    با درود و وقت بخیر،

    من در ایران و امریکا در پایه کارشناسی و ارشد در زمینه حقوق دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستم. اما خواهان مهاجرت به آلمان و اشتغال در وکالت در المان هستم. مایلم بدانم آیا با اخذ مدرک ارشد در رشته حقوق اتحادیه اروپا که در دانشگاه هامبورگ به زبان انگلیسی تدریس میشود، میتوانم به اخذ پروانه وکالت و اشتغال در وکالت در آلمان نائل شوم؟

    با سپاس از شما

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید رشته حقوق از ابتدا در آلمان بخونید و برای دوره های وکالت اقدام کنید ابتدا برای ارشد مجدد اقدام کنید بعد واحد های معادل سازی مقطع کارشناسی پشت سر گذاشته سپس اقدام کنید

      1. آیلین گفت:

        از پاسخ شما ممنون و سپاسگزارم اما قسمت معادلسازی رو به درستی متوجه نشدم یعنی میبایست اون قسمت که معادل محسوب نمیشه رو مجدد در مقطع کارشناسی آلمان سپری کنم؟
        پیشاپیش از پاسخ شما ممنونم

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          در برخی از مواقع ممکن هست که دوره تحصیلی شما به تایید نرسه ولی در اکثر مواقع همینطور هست که خودتون فرمودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *