ویزای تحصیلی

رشته حقوق در اسکاتلند

رشته حقوق در اسکاتلند

تحصیل در رشته حقوق در اسکاتلند یکی از گزینه های انتخابی علاقه مندان و متقاضیان تحصیل در این رشته در خارج از کشور محسوب می شود. برای تحصیل در رشته حقوق، اسکاتلند کشوری عالی است. مدرک حقوق اسکاتلند برای افرادی که قصد ورود به حرفه وکالت اسکاتلند را دارند مدرک لازم است. این مدرک همچنین یک پایه عالی برای دانشجویانی است که مایل به کار در شغل وکالت در کشورهای دیگر و در مشاغل دیگر هستند. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را برای راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در اسکاتلند در سال 2024 به شرح زیر تهیه نموده است.

چرا تحصیل در رشته حقوق در اسکاتلند؟

اسکاتلند – شمالی ترین کشور در بریتانیا – مقصد محبوب دانشجویان بین المللی است. دانشگاه های کلاس جهانی متعدد، جوامع دانشجویی پر جنب و جوش و کیفیت عالی زندگی از جمله دلایل انتخاب اسکاتلند توسط دانشجویان بین المللی می باشد. اسکاتلند خانه 4 دانشگاه در رتبه بندی آموزش عالی تایمز 2024 با موسساتی مانند دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه گلاسکو، دانشگاه آبردین و دانشگاه سنت اندروز که به واسطه برتری علمی خود معروف هستند می باشد. حداقل 21% از دانشجویان در دانشگاه های اسکاتلند اهل این کشور نیستند، و بیش از 11% از آن ها از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا نمی باشند.

نمودار زیر بزرگ ترین گروه های دانشجویی با ملیت غیر اتحادیه اروپایی در مقطع تحصیلات تکمیلی در اسکاتلند را نشان می دهد:

دانشجویان بین المللی در اسکاتلند

با وجود این که تحصیل در اسکاتلند می تواند گران باشد اما تحصیل در چنین کشوری که از نظر علمی شناخته شده است برای اشتغال و استخدام در آینده بسیار مناسب است. به عنوان مثال، دانشگاه استرلینگ توسط آژانس آمار آموزش عالی رتبه 1 برای اشتغال فارغ التحصیلان را دارد. از طرف دیگر، مردم اسکاتلند بسیار صمیمی هستند و رفاه اجتماعی و استاندارد زندگی در این کشور بالاست.

براساس گزارش ایندیپندنت و سایر آمارها، ارزان ترین دانشگاه ها برای حضور در بریتانیا، دانشگاه های اسکاتلند هستند. به عنوان مثال، دانشجویان باید به طور متوسط حدود 9000GBP (پوند انگلیس) در هر سال در دانشگاه های ادینبورگ و سنت اندروز بپردازند. این در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ دانشجویی انگلیس به میزان قابل توجهی کم تر است. به غیر از شهریه پایین، دانشجویان در اسکاتلند از هزینه های زندگی مقرون به صرفه ای نیز برخوردازند که از حدود 700GBP تا 1100GBP (پوند انگلیس) در ماه است.

5 دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته حقوق در اسکاتلند

اسکاتلند مکانی عالی برای تحصیل در رشته حقوق است و نه تنها در زمینه حقوق بلکه در سایر رشته ها نیز دانشگاه هایی با بالاترین عملکرد را در خود جای داده است. پنج دانشگاه برتر حقوق اسکاتلند که در این جا معرفی خواهیم کرد موسسات مشهوری هستند که امکانات بسیار خوبی را برای دانشجویان ارائه می دهد:

  • دانشگاه گلاسکو
  • دانشگاه ادینبورگ
  • دانشگاه آبردین
  • دانشگاه داندی
  • دانشگاه استرثکلاید

تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند

دانشگاه گلاسکو عالی ترین دانشگاه حقوق اسکاتلند است و در کل بریتانیا نیز دارای رتبه پنجم در این رشته می باشد. این دانشگاه استاندارد عالی تحصیل را برای دانشجویان خود تضمین می کند. دوره های حقوق دانشگاه گلاسکو شامل دوره های حقوقی اسکاتلند و کامن لاو و نیز مدارک افتخارات با سایر رشته ها مانند اقتصاد بازرگانی و زبان های خارجی می باشد. در این دانشگاه برنامه کارشناسی حقوق (LLB) در سطح عادی به صورت تحصیل تمام وقت سه سال و در سطح افتخارات به صورت تحصیل تمام وقت چهار سال طول می کشد.

تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند

دانشگاه مشهور ادینبورگ در بین معتبرترین موسسات جهان رتبه بالایی دارد. این موسسه از نظر رشته حقوق در رتبه دوم اسکاتلند و در رتبه هفتم کل بریتانیا قرار دارد. این دانشگاه گزینه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق را برای دانشجویان به صورت یک موضوع مستقل یا به صورت بخشی از لیسانس افتخارات مشترک با تعدادی از موضوعات دیگر از جمله علوم سیاسی، تاریخ و تجارت به دانشجویان ارائه می دهد. دوره ها برای هر دوی دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی در دسترس است و یا 2 یا 4 سال طول می کشد.

تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند

تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه آبردین اسکاتلند

دانشگاه آبردین به دلیل برنامه های حقوق خود در رتبه 3 اسکاتلند و رتبه 10 بریتانیا قرار دارد. این دانشگاه در سال 1495 تاسیس شده است. می توان ادعا نمود که 96% فارغ التحصیلان این دانشگاه ظرف 6 ماه از فارغ التحصیلی خود موقعیت کاری پیدا می کنند. علاوه بر ارائه مدرک معتبر حقوق، دانشگاه آبردین چندین گزینه مشترک هیجان انگیز از جمله حقوق با حقوق انگلیس، حقوق با مطالعات حقوقی اروپا و حقوق با تجارت در میان سایر موارد ارائه می دهد. دانشجویان علاقه مند به این رشته می توانند در مقطع کارشناسی این دانشگاه وارد شده و دوره 4 ساله کامل را بگذرانند یا برای دوره دو ساله تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی وارد این دانشگاه شوند.

تحصیل حقوق در دانشگاه داندی اسکاتلند

دانشگاه داندی دارای رتبه 4 از نظر رشته حقوق در اسکاتلند و شانزدهم در کل بریتانیا می باشد. این موسسه در سال 1881 تاسیس شده است و کمی جوان تر از دانشگاه هایی است که در بالا معرفی کردیم. دانشگاه داندی طیف گسترده ای از دوره های LLB از جمله دوره های خاص در حقوق اسکاتلند، دوره هایی با تمرکز بر حقوق انگلیس و ایرلند شمالی و دوره های واجد شرایط حقوق دوگانه بریتانیا و اسکاتلند را ارائه می دهد. همچنین در این دانشگاه مدارک افتخارات مشترک با طیف گسترده ای از زبان ها و یک مدرک افتخارات مشترک جالب در حقوق گاز و نفت وجود دارد. در این دانشگاه دوره کارشناسی چهار سال کامل طول می کشد در حالی که مسیر تحصیلات تکمیلی فقط به دو سال تحصیل نیاز دارد.

تحصیل حقوق در دانشگاه استرثکلاید اسکاتلند

دانشگاه استرثکلاید از نظر برنامه های حقوق خود در اسکاتلند در رتبه 5 و در بریتانیا در رتبه 24 قرار دارد. این دانشگاه محبوب در مرکز گلاسکو واقع شده است و دارای جامعه ای پر جنب و جوش با بیش از 20000 دانشجو می باشد که بسیاری از آن ها برای تحصیل در خارج از کشور به این دانشگاه می آیند. دوره های حقوقی ارائه شده در این دانشگاه شامل دوره های منحصر به حقوق اسکاتلند یا حقوق بریتانیا یا ترکیبی از این دو است. همچنین دوره های مشترکی با زبان ها و یک مسیر تخصصی حقوق بالینی برگزار می شود. دوره های حقوق برای هر دوی دانشجویان ورودی تحصیلات تکمیلی و کارشناسی وجود دارد که دوره تحصیلات تکمیلی 2 سال و دوره کارشناسی 4 سال کامل به طور می انجامد.

هزینه تحصیل حقوق در اسکاتلند

به طور کلی، همه دانشجویان برای تحصیل در دانشگاهی در اسکاتلند باید هزینه بپردازند (با یک استثنا). کم ترین هزینه ها توسط دانشجویان اسکاتلندی و دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا (که دانشجویان “خانه” نامیده می شوند) پرداخت می شود. برای مقطع کارشناسی، هزینه ها معمولا توسط آژانس جوایز دانشجویی اسکاتلند (SAAS) تامین می شود. دانشجویان انگلیس، ولز و ایرلند شمالی را دانشجویان “بقیه بریتانیا / RUK” می گویند. برای مقاطع کارشناسی آن ها باید هزینه های بالاتری را نسبت به دانشجویان خانه بپردازند اما آن ها معمولا برای مقاطع تحصیلات تکمیلی همان هزینه را پرداخت می کنند. دانشجویان خارج از انگلیس و خارج از اتحادیه اروپا در گروه دانشجویان “بین المللی” قرار می گیرند. این دسته از دانشجویان معمولا باید شهریه بیش تری بپردازند.

هزینه تحصیلات دانشگاهی در اسکاتلند به وضعیت شهریه (به این معنی که آیا متقاضی دانشجوی “خانه”، “RUK” یا “بین المللی” است) و سطح تحصیل بستگی دارد. مبالغ متفاوت است، اما جدول زیر یک نمای کلی از هزینه های معمول تحصیل در اسکاتلند را نشان می دهد:

وضعیت شهریهشهریه مقطع کارشناسی (برحسب پوند انگلیس)شهریه مقطع تحصیلات تکمیلی (برحسب پوند انگلیس)
خانه1820GBP (اما در تقریبا تمامی موارد توسط SAAS پوشش داده می شود)5000GBP – 15000GBP
بقیه بریتانیا (RUK)معمولا 9250GBP برای 3 سال اول5000GPB – 15000GBP
بین المللی10000GBP – 26000GBP15000GBP – 30000GBP

هموطنان گرامی علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه های اسکاتلند می توانند جهت کسب اطلاعات بیش تر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت واقع در تهران تماس بگیرند و از راهنمایی ها و مشاوره های ارزشمند کارشناسان خبره این موسسه بهره مند شوند.

سوالات کلیدی در خصوص رشته حقوق در اسکاتلند

در بخش پایانی مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته حقوق در اسکاتلند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • فرصت های شغلی در رشته حقوق در اسکاتلند چگونه است؟ دولت اسکاتلند با همکاری دانشگاه های این کشور، برای فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی فرصت های شغلی ایده آلی را ارائه کرده اند.
  • آیا برای تحصیل رشته حقوق در اسکاتلند به ویزای این کشور نیاز داریم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل رشته حقوق در اسکاتلند هستند، باید قبل پس از پذیرش در دانشگاه مربوطه برای دریافت ویزای تحصیلی اسکاتلند اقدام نمایند.
5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *