ویزای تحصیلی

رشته حقوق در ایتالیا

رشته حقوق در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا طیف گسترده ای از دوره های حقوقی را به دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل رشته حقوق در ایتالیا را دارند، ارائه می دهند. این دوره ها در سراسر جهان بسیار معتبر هستند. برای دانشجویانی که می خواهند به عنوان مشاور حقوقی حرفه خود را دنبال کنند، ایتالیا مقصد مناسبی است. دوره هایی که در ایتالیا ارائه می شوند در سطح جهانی پذیرفته می شوند و فرصت های شغلی فوق العاده ای را برای دانشجویان فراهم می کنند. این دوره ها با هزینه بسیار مقرون به صرفه ارائه می شوند.

موسسات ایتالیایی برای ارائه آموزش با کیفیت بالا به دانشجویان بین المللی خود بسیار تلاش می کنند. آن ها امکانات زیرساختی کلاس جهانی را به دانشجویان خود ارائه می دهند. برنامه درسی آن ها شامل مطالعات مبتنی بر پرونده و موارد مختلف دیگری است که به افزایش درک تحلیلی و منطقی دانشجویان کمک می کند. مقاله حاضر توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی هموطنان علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در ایتالیا در سال 2021 به شرح زیر تهیه گردیده است.

درباره ایتالیا، دانشگاه ها و سیستم حقوقی آن

ایتالیا یک جمهوری پارلمانی در جنوب اروپاست که با اتریش، سوئیس، اسلوونی و فرانسه همسایه است و جزایر ساردینیا و سیسیل بخشی از قلمرو این کشور هستند. واتیکان و سان مارینو کشورهایی مستقلی هستند که در داخل ایتالیا قرار دارند. ایتالیا با چهارمین اقتصاد بزرگ در میان اعضای اتحادیه اروپا، یک قدرت منطقه ای با نفوذ و یک عضو تثبیت شده در ناتو، سازمان تجارت جهانی و هر سه اجلاس سالانه G است. دولت ایتالیا یک پارلمان دو مجلسی است – مجلس سنا و مجلس نمایندگان. رئیس شورای وزیران یا نخست وزیر ایتالیا رئیس دولت است و توسط رئیس جمهور انتخاب می شود.

ایتالیا که دارای قدیمی ترین دانشگاه در اروپاست، دارای چندین دانشگاه رتبه برتر در سطح جهان نیز می باشد. جدول زیر برخی از بهترین دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های معتبر بین المللی را نشان می دهد:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2021)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی TopUniversities
دانشگاه بولونیا167201160
دانشگاه ساپینزا رم201151171
دانشگاه پادوا251201216
دانشگاه ترنتو301401403
دانشگاه میلان351151301

دادگاه های اداری، کیفری و مدنی سیستم حقوقی ایتالیا را تشکیل می دهند. پرونده های کیفری، برخلاف دادگاه های اداری و مدنی که فقط به وکلا برای تکمیل دادخواست احتیاج دارند، شامل دادگاه ها، قضات و هیئت منصفه می باشند. پس از قضاوت، یکی از طرفین در دادگاه کیفری، در صورت لزوم، می تواند به دادگاه بالاتر تا دادگاه عالی ایتالیا تقاضای تجدید نظر کند. حفاظت از منافع فردی و قانونی، عملکرد دادگاه های اداری ایتالیاست. پرونده هایی که در دادگاه اداری رسیدگی می شوند در وهله اول به منافع عمومی، بودجه عمومی و مشکلات مربوط به املاک، وصیت نامه ها یا مسائل شهر/ روستا مربوط می شوند.

چرا تحصیل در رشته حقوق در ایتالیا؟

شاید اولین مزیت تحصیل در ایتالیا را بتوان طیف گسترده ای از دانشگاه ها و تخصص ها در آن نام برد. نمودار زیر تعداد دانشجویان ثبت نام کرده در دانشگاه های ایتالیا بر اساس دانشگاه های برجسته این کشور را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان دانشگاه های ایتالیا

نمودار زیر نیز تعداد دانشجویان ثبت نام کرده در دانشگاه های ایتالیا بر اساس رشته تحصیلی را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان ثبت نامی در رشته های مختلف تحصیلی در ایتالیا

یادگیری زبان ایتالیایی در سطح عالی از دیگر مزایای تحصیل در این کشور اروپایی است. فارغ التحصیلان پس از تحصیل می توانند زبان ایتالیایی را به رزومه خود اضافه کنند و این یک مزیت بزرگ در هنگام جستجوی یک کار خوب است. دانشجویان خارجی در دانشگاه های دولتی ایتالیا می توانند برای دریافت کمک هزینه تحصیلی یا بورس تحصیلی درخواست ارائه دهند. در ایتالیا به خوبی از جوانان مستعد پشتیبانی می شود.

بعضی از دانشگاه های این کشور خوابگاه ارائه می دهند. هزینه اقامت معمولا از 300EUR (یورو) در ماه شروع می شود. ویزای دانشجویی ایتالیا به دانشجویان امکان می دهد تا آزادانه در اروپا سفر کنند. همچنین دانشجویان با این ویزا پاداش های متعددی را به صورت تخفیف در بلیط هواپیما و سایر خدمات دریافت می کنند. از مزایای دیگر تحصیل در ایتالیا، فرصت تمدید ویزا بعد از فارغ التحصیلی به مدت یک سال دیگر جهت کاریابی در این کشور است. همچنین دانشجویان با داشتن دانش خوب در زبان ایتالیایی در طول تحصیل در این کشور می توانند برای کار نیمه وقت درخواست دهند.

دوره کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا 3 سال طول می کشد، اگرچه در بسیاری از کشورها 4 سال است. لذا تحصیل در این کشور امکان یک سال کامل صرفه جویی در زمان را به دانشجویان می دهد. هزینه کم و سهولت ثبت نام در دانشگاه های این کشور نیز از دیگر دلایل دانشجویان کشورهای مختلف برای تحصیل در ایتالیاست.

تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ترنتوی ایتالیا

دانشکده حقوق دانشگاه Trento ایتالیا در سال 1984 تاسیس گردیده است. دانشگاه ترنتو یکی از برجسته ترین دانشگاه ها در ایتالیا می باشد. دانشکده حقوق این دانشگاه که مرتبا در بین پنج دانشکده برتر حقوق ایتالیا برای تحقیق و تدریس قرار می گیرد، ارزش افزوده خود را در رویکرد مقایسه ای خود نسبت به مطالعات حقوقی می یابد. در این دانشگاه، حقوق به عنوان یک واقعیت پیچیده، شامل قوانین داخلی، بین المللی، فراملی و تعاملات متقابل آن ها تدریس می شود. از این منظر، حقوق تطبیقی به عنوان روش ترجیحی برای کاوش در سیستم های حقوقی داخلی و پدیده های خاص حقوقی به کار گرفته می شود. بنابراین، انتخاب تحصیل در رشته حقوق در ترنتو یک تجربه یادگیری چالش برانگیز را به دانشجویان ارائه می دهد و آن ها را از دو جنبه مقایسه ای و فراملی وارد عرصه حقوق می کند.

با توجه به این زمینه و همچنین جهانی شدن بازارها و افزایش روابط بین المللی، دانشکده حقوق در سال 2017/2018 برنامه جدید لیسانس سه ساله در مطالعات حقوقی را با عنوان “لیسانس مطالعات حقوقی مقایسه ای، اروپایی و بین المللی” یا CEILS اغاز نمود که کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شود. در این رشته دانشجویان داخلی و خارجی پذیرش می شوند و از روش های پیشرفته آموزشی که حاصل تجربیات هیئت علمی داخلی و بین المللی است، استفاده می شود.

دانشجویان CEILS این فرصت را دارند که برای برنامه های کارآموزی در موسسات ملی و بین المللی درخواست دهند. سرانجام، پس از اتمام موفقیت آمیز این برنامه، فارغ التحصیلان می توانند تحصیلات خود را با مدرک کارشناسی ارشد ایتالیایی یا بین المللی تکمیل کنند یا بلافاصله کار خود را در بازار بین المللی حرفه های حقوقی آغاز کنند.

تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ترنتوی ایتالیا

شهریه تحصیل و هزینه زندگی در ایتالیا

درباره هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا باید گفت دانشگاه های دولتی ایتالیا شهریه خود را بر اساس رشته و مقطع تحصیلی تعیین می کنند. به طور متوسط، شهریه بین 0 تا 5000€ (یورو) در هر سال تحصیلی است. البته اگر دانشجو از کشوری غیر از اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا باشد، برخی از برنامه های تحصیلی می توانند شهریه بسیار بالاتری داشته باشند. از این رو، به دانشجویان پیشنهاد می کنیم در این زمینه به وب سایت دانشگاه انتخابی خود مراجعه کنند. دانشگاه های خصوصی این کشور نیز معمولا شهریه بیش تری در مقایسه با دانشگاه های دولتی می گیرند و بیش تر آن ها برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا شهریه یکسانی دارند. متوسط شهریه در دانشگاه های خصوصی این کشور بین 3000€ تا 35000€ (یورو) در سال می باشد.

هزینه های کلی زندگی دانشجویان بین المللی در ایتالیا بین 700€ تا 1000€ (یورو) در ماه است. این هزینه ها شامل محل اقامت، غذا، حمل و نقل عمومی، سفر محلی و/ یا سرگرمی می باشد. البته شهرهایی مانند رم یا میلان هزینه های بالاتری دارند (بین 850€ تا 1450€ (یورو) در ماه). بررسی متوسط هزینه های زندگی ماهیانه دانشجویان در شهرهای دانشجویی این کشور نشان می دهد این هزینه ها در بولونیا حدود 750€ تا 1100€ (یورو) در ماه و در فلورانس حدود 850€ تا 1300€ (یورو) در ماه می باشد.

فرآیند وکیل شدن در ایتالیا

از وکلا در ایتالیا به عنوان avvocati یاد می شود و آن ها به انجمن وکلای دادگستری کشور موسوم به Consiglio Nazionale Forense تعلق دارند. از آن جا که حرفه وکالت در ایتالیا غیرمتمرکز است، وکلا نیز ممکن است عضو کانون وکلای محلی خود باشند. با این حال، Consiglio Nazionale Forense مسئول توزیع اقدامات انضباطی برای کلیه وکلای دادگستری در ایتالیاست. از آن جا که ایتالیا یک کشور عضو اتحادیه اروپاست، شرایط تحصیلات حقوقی آن، آینه سایر کشورهای اتحادیه اروپاست.

اتمام دوره کارشناسی حقوق (LLB) و کارشناسی ارشد حقوق (LLM) همراه با حداقل یک سال کارآموزی در یک موسسه حقوقی یا سایر نهادهای قانون مدار اجباری است. همچنین، شرکت کردن و پذیرش در آزمون وکالت، قبل از این که وکلا بتوانند در ایتالیا وکالت کنند، الزامی است. به علاقه مندان به تحصیل در رشته حقوق در ایتالیا در سال 2021 پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر و همچنین دریافت راهنمایی و مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *