ویزای تحصیلی

رشته حقوق در بلژیک

رشته حقوق در بلژیک

برای دانشجویان انگلیسی زبان که مایل به تمرکز بر حقوق بین الملل یا حقوق اروپا هستند، تحصیل در رشته حقوق در بلژیک یک انتخاب عالی است و دلایل زیادی برای تحصیل در این کشور وجود دارد. بلژیک مرکز سیاسی اروپاست و جمعیت بومی متنوع آن با سه زبان رسمی (فرانسوی، هلندی و آلمانی)، این کشور را مکانی جذاب برای دانشجویان می سازد. برخی از دانشکده های حقوق در بخش فرانسوی زبان و برخی در قسمت فلمیش یا هلندی زبان بلژیک قرار دارند، اما همه دانشکده های برتر حقوق دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی هموطنان گرامی علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در بلژیک در سال 2022 به شرح زیر تهیه نموده است.

  • اعتبار مدرک حقوق در ایران، در بلژیک پذیرفته می شود؟
  • هزینه تحصیل در رشته حقوق در بلژیک چیست؟
  • بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در رشته حقوق کدامند؟
  • محدودیت های تحصیل در رشته حقوق در بلژیک چیست؟

درباره بلژیک و سیستم حقوقی آن

پادشاهی بلژیک، به عنوان عضو موسس اتحادیه اروپا، در اروپای غربی واقع است و میزبان سازمان های مهم بین المللی مانند مقر اتحادیه اروپا و ناتو می باشد. بلژیک خانه بلژیکی های فرانسوی زبان، بلژیکی های فلاندری-هلندی زبان و همچنین جامعه آلمانی زبان می باشد. تنوع زبانی و سابقه طولانی مدت درگیری های سیاسی در طول پنج قرن گذشته با هم ترکیب شده و به بلژیک حکومتی پیچیده متشکل از اصول سلطنتی دموکراتیک پارلمانی و قانون اساسی داده است.

پارلمان فدرال بلژیک متشکل از مجلس نمایندگان و سنا شامل نمایندگان منصوب، سیاستمداران منتخب و فرزندان پادشاه است. رئیس دولت بلژیک پادشاه است، اگرچه قدرت وی به انتصاب نخست وزیر (با رای اعتماد از مجلس نمایندگان) همراه با چندین حق دیگر محدود می شود. سیستم قضایی بلژیک که از اصول قانون ناپلئونی سرچشمه می گیرد، توسط قانون مدنی مورد حمایت قرار می گیرد؛ دادگاه فرجام خواهی و دادگاه تجدیدنظر از عالی ترین دادگاه های این کشور هستند.

چهار سطح دادگاه عادی در بلژیک وجود دارد: “Tribunal de Premiére Instance” (دادگاه کیفری و مدنی نوجوانان سطح پایین تر)، “Tribunal des Juges de Paix” و “Tribunal de Police” – دادگاه مدنی و کیفری. اخیرا، دولت دادگاه مالیاتی را اضافه کرده است که در مورد دعاوی مربوط به مشاغل و مالیات شخصی تصمیم گیری می کند. فقط یک دادگاه بلژیک دارای هیئت منصفه است – Cour d’Assises – که به جرائمی مانند آدم کشی، آدم ربایی و قتل رسیدگی می کند. مجازات جرائم جدی شامل مجازات های مناسب زندان است که توسط هیئت منصفه تعیین می شود. اگرچه قانون بلژیک از سیستم حقوقی فرانسه بسیار پیروی می کند، اما زبان هایی که در دادگاه ها استفاده می شود، خواه فرانسه باشد یا هلندی، به محل دادگاه در بلژیک بستگی دارد. با این حال، هر دو زبان در دادگاه های بروکسل استفاده می شوند.

دلایل تحصیل در بلژیک

در حال حاضر، 81 موسسه آموزش عالی در بلژیک وجود دارد که 30 مورد آن ها موسسات خصوصی هستند. در سال 2018، تقریبا 500000 دانشجو در دانشگاه های بلژیک ثبت نام کردند. نمودار زیر تعداد کل دانشجویان ثبت نام شده در دانشگاه های فلاندرز بلژیک از 2016 تا 2020 را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان ثبت نام شده در دانشگاه های فلاندرز بلژیک

در بلژیک، دانشگاه های دارای رتبه برتر برای انتخاب دانشجویان وجود دارد. بهترین دانشگاه های بلژیک بر اساس رتبه بندی های بین المللی در سال 2022 به شرح زیر می باشند:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز
دانشگاه جیائو تونگ شانگهای
رتبه بندی TopUniversities
دانشگاه کاتولیک لووِن (کی یو لووِن)459784
دانشگاه خنت (یا گنت)10366135
دانشگاه کاتولیک لوون (یو سی ال)164151189
دانشگاه آنتروپ170301238
انسیستوی مطالعات اروپایی – دانشگاه لیبر بروکسل201101250
دانشگاه وریج بروکسل (وی یو بی)251301200
دانشگاه هاسلت351601456
دانشگاه لیژ351201451
دانشگاه مونس651

دانشجویان بین المللی کیفیت زندگی شهری در بلژیک را در مقایسه با سایر مقصدهای اروپایی بیش تر ارزیابی می کنند. زندگی اجتماعی و جو بین المللی بلژیک که با سه زبان ملی این کشور (فرانسوی، هلندی و آلمانی) و نیز زبان انگلیسی پشتیبانی می شوند، نقش بسیار مهمی از نظر رضایت دانشجویان در این کشور ایفا می کنند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی به همراه امکان تحصیل به زبان های فرانسوی و هنلدی از مزایای خاص تحصیل در بلژیک است. هزینه های تحصیل و زندگی پایین، امکان کار ضمن تحصیل در بلژیک، وجود سازمان های بین المللی بزرگ و ارائه بورسیه ها و کمک های مالی تحصیلی به دانشجویان از دیگر دلایل تحصیل در بلژیک می باشند.

تحصیل در رشته حقوق در بلژیک

برای ورود به یک برنامه حقوق در بلژیک، دانشجویان نیازی به قبولی در آزمون ورودی قبل از ورود به دوره ندارند. اگرچه ممکن است ترکیب موسسات آموزش عالی هلندی، فرانسوی و آلمانی در بلژیک گیج کننده باشد، اما همه آن ها مقرراتی را اتخاذ کرده اند که توسط فرآیند بلونیا ارائه شده است، که شامل همان سیستم درجه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که سایر کشورهای اروپایی نیز از آن تبعیت می کنند. پذیرش در کانون وکلای دادگستری بلژیک پس از پنج سال تحصیل در رشته حقوق یا کسب مدرک کارشناسی ارشد حقوق (LLM) مجاز است.

اکثر دانشکده های حقوق در بلژیک برنامه های LLM ای را ارائه می دهند که کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. این برنامه ها تمرکز بین المللی دارند، از جمله LLM در حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه کی یو لووِن، LLM در حقوق بین الملل و اروپا در دانشگاه گنت و LLM در حقوق بین الملل و اروپا در انسیستوی مطالعات اروپایی وی یو بی در بروکسل.

بهترین دانشکده های حقوق در بلژیک که برنامه های LLM را به زبان انگلیسی ارائه می دهند عبارتند از:

  • دانشگاه کاتولیک لووِن (کی یو لووِن)
  • دانشگاه آزاد بروکسل یا او ال بی
  • خنت (یا گنت)
  • دانشگاه آنتروپ
  • موسسه مطالعات اروپایی وی یو بی

تحصیل در رشته حقوق در بلژیک

هزینه تحصیل در رشته حقوق در بلژیک

دولت بلژیک هزینه تحصیل یا شهریه تحصیلات عالی را برای کلیه دانشگاه ها یا کالج های دولتی تنظیم می کند. هزینه تحصیل در بلژیک بر اساس توانایی دانشجو (یا خانواده دانشجو) در پرداخت مبلغی متناسب با درآمد است. به عنوان مثال، دانشجویان کم درآمد (Bursary) بسته های کامل کمک مالی دریافت می کنند و معمولا نرخ شهریه 100€ (یورو) معادل 135$ (دلار آمریکا) را پرداخت می کنند. و دانشجویانی که فاقد کمک هزینه تحصیلی (non-bursary) در نظر گرفته می شوند شهریه کامل 600€ (یورو) معادل 800$ (دلار آمریکا) را پرداخت می کنند. باید خاطر نشان سازیم این نرخ ها ممکن است از یک دانشکده حقوق به دانشکده دیگر متفاوت باشد.

بیش تر برنامه های LLM در بلژیک که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، یک سال طول می کشند. این بدان معناست که دانشجویان آن ها فقط یک سال شهریه پرداخت خواهند کرد؛ اما باید توجه داشت که برخی از دوره های کارشناسی ارشد در بلژیک دو ساله هستند. به عنوان راهنمایی می توانیم بگوییم شهریه برنامه LLM در دانشگاه کی یو لووِن 6000€ (یورو) و شهریه برنامه LLM در موسسه مطالعات اروپایی وی یو بی 13000€ (یورو) می باشد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از دانشکده های حقوق در بلژیک بورس تحصیلی به دانشجویان برجسته خود ارائه می دهند.

فرصت های شغلی رشته حقوق در بلژیک

اخیرا، نرخ بیکاری در بلژیک به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، زیرا بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا بالاخره بهبود یافته است و این نشانه دلگرم کننده ای است که بانک مرکزی انگلیس را نیز به فکر افزایش نرخ بهره سوق داده است. در نتیجه، فرصت های شغلی برای دانشجویان حقوق که می خواهند در بلژیک وکالت کنند باید با رشد سریع اقتصاد و بازار کار سازگار بماند. نمودار زیر نرخ بیکاری در بلژیک از سال 2010 تا 2020 را نشان می دهد:

نرخ بیکاری در بلژیک

در حال حاضر، در نوامبر سال 2022، متوسط حقوق خالص ماهانه پس از کسر مالیات در بلژیک معادل 2023.61€ (یورو) می باشد. برای وکیل شدن در بلژیک شرایطی وجود دارد که فرد باید آن ها را دارا باشد، از جمله داشتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق یا دکترای حقوق و قبولی در آزمون وکالت نهایی. چنان چه علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در بلژیک در سال 2022 هستید، به شما توصیه می کنیم با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید تا در جریان آخرین اخبار و اطلاعات در این زمینه و به ویژه اقامت پس از تحصیل در بلژیک قرار بگیرید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *