ویزای تحصیلی

رشته حقوق در لهستان

رشته حقوق در لهستان

لهستان مقصدی به طور فزاینده محبوب برای دانشجویان بین المللی است. رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته ها در بین دانشجویان بین المللی این کشور است. تحصیل در رشته حقوق در لهستان مزایای زیادی دارد؛ از کیفیت بالای آموزش، برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه، هزینه های پایین زندگی تا امکان کار. فقط بیش از 65000 دانشجوی بین المللی سالانه در یکی از دانشگاه های لهستان ثبت نام می کنند. سیستم آموزشی این کشور مبتنی بر اصول بولونیاست، بنابراین جای تعجب ندارد. در این کشور، بیش تر دوره های کارشناسی 3 سال طول می کشد، در حالی که طول مدت تحصیل در بیش تر برنامه های کارشناسی ارشد 1 یا 2 سال است. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل رشته حقوق در لهستان 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

لهستان و سیستم حقوقی آن

لهستان یکی از غنی ترین مناطق فرهنگی اروپا است. این کشور در مرکز اروپا واقع شده و با دریای بالتیک، آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، اوکراین، بلاروس، لیتوانی و روسیه مرز مشترک دارد. بیش تر کشور مسطح است، اما دو رشته کوه در جنوب آن واقع شده است. لهستان مناظر طبیعی چشم نواز و معماری زیبایی دارد که شامل قلعه ها، کاخ ها، کلیساهای چوبی و میادین ورزشی مدرن است. برای دانشجویانی که می خواهند برای تحصیل به این کشور سفر کنند، دلایل امیدوار کننده زیادی برای این کار وجود دارد. لهستان یک سیستم آموزشی جامع شامل دانشکده های مختلف حقوقی را ارائه می دهد و می تواند یکی از کشورهای خوش آتیه برای دریافت مدرک حقوقی در آن باشد.

قبل از ورود به رشته حقوق در لهستان، دانشجویان باید درک بهتری از سیستم حقوقی در آن داشته باشند. سیستم حقوقی این کشور به تحول و تکامل خود ادامه می دهد. لهستان در مجموعه قوانین خود هر دو حقوق عمومی و خصوصی را داراست. قانون اساسی لهستان اصلی ترین قوانین حاکم در این کشور است. به عنوان یک کشور تحت حقوق مدنی، پارلمان قوانین را ایجاد می کند. در بسیاری از موارد، قوانین محلی سازی می شوند و یادگیری این قوانین تا زمانی که فرد با منطقه محلی آشنا نشود تا حدی چالش برانگیز است.

چرا تحصیل در رشته حقوق در لهستان

چرا تحصیل در رشته حقوق در لهستان؟

سنت آموزش و تحصیل آکادمیک لهستان به سال 1364 میلادی برمی گردد، زمانی که پادشاه کازیمیر بزرگ آکادمی کراکوف که امروزه به عنوان دانشگاه جاگیلونیا شناخته می شود را تاسیس کرد. آکادمی کراکوف یکی از قدیمی ترین ها در جهان و دومین دانشگاه در اروپای مرکزی پس از پراگ می باشد. سیستم آموزش عالی لهستان به خوبی توسعه یافته است. کیفیت آموزش ارائه شده در این کشور کنترل می شود و به طور منظم ارزیابی می گردد. لذا لهستان دارای کیفیت آموزش بالایی است. برخی از دانشگاه های این کشور هر سال در رتبه بندی های دانشگاهی جهانی رتبه کسب می کنند. برخی از بهترین دانشگاه های لهستان براساس رتبه بندی های بین المللی در 2020 و 2021 به شرح زیر می باشد:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2021)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی TopUniversities 2021
دانشگاه جاگیلونیا501401326
دانشگاه ورشو801301321
دانشگاه آدام میکیویچ پوزنان1001801801
دانشگاه علم و فناوری AGH1001701801
دانشگاه صنعتی کراکو1001801
دانشگاه فناوری گدانسک1001801801
دانشگاه صنعتی لودز1001801

لهستان نقش فعالی در فرآیند بولونیا دارد. دانشجویان خارجی که به این کشور می آیند می توانند جذاب ترین و متنوع ترین فرصت های آموزشی را با استانداردهای بالای اروپا انتظار داشته باشند. مدارکی که پس از فارغ التحصیلی به آنها اعطا می شود، نه تنها در سراسر اروپا بلکه در اکثر کشورهای جهان نیز شناخته شده است. نمودار زیر تعداد دانشجویان خارجی در لهستان در سال های اخیر را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان خارجی در لهستان

تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه تحصیل و زندگی پایین و کار ضمن تحصیل در لهستان از دیگر مزایای تحصیل در این کشور اروپایی است.

تحصیل در رشته حقوق و وکالت در لهستان

در لهستان، افرادی که مایل به کار به عنوان حقوقدان یا وکیل هستند، باید مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنند. فرصت های کاری زیادی برای این افراد وجود دارد که به محض کسب این مدرک حقوق می توانند به عنوان قاضی، وکیل دادگستری، مشاور حقوقی، سردفتر اسناد رسمی و غیره شروع به کار کنند. در این کشور دو کانون وکلا وجود دارد، یکی شورای وکلای لهستان که کانون اصلی وکالت است و دیگری اتاق ملی مشاوران حقوقی که متمرکز بر مشاوران حقوقی است.

به عنوان یک کشور بزرگ، تعداد زیادی دانشکده حقوق در لهستان وجود دارد. دانشجویان قبل از ارائه درخواست به دانشکده حقوق باید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی به پایان رسانده باشند. برنامه های حقوق بسته به زمینه های تخصصی 2 تا 4 سال دیگر به طول می انجامد. هزینه تحصیل در رشته حقوق به طور قابل توجهی متغیر است، اما نرخ آن با سایر برنامه های حقوق اروپا قابل مقایسه است.

دانشجویان بین المللی ممکن است جهت تحصیل حقوق در لهستان درخواست ارائه دهند، اما باید درخواست خود را مستقیماً به دانشکده مورد نظر ارائه دهند. در صورت پذیرش، دانشکده به دانشجو کمک می کند تا ویزای سفر لازم را به دست آورد. ثبت نام در دانشکده های حقوق می تواند سنگین باشد و آنها اغلب موقعیت های بسیار رقابتی هستند. با این حال، با وجود تقاضای خوب برای وکلای تحصیل کرده در این کشور، اخذ مدرک حقوق در لهستان می تواند بسیار سودمند باشد.

نرخ بیکاری در لهستان

نمودار فوق نرخ بیکاری در لهستان از 2010 تا 2020 را نشان می دهد.

ارائه درخواست برای تحصیل در رشته حقوق در لهستان

در لهستان، هر دانشگاهی دارای سیستم پذیرش خاصی بر روی وب سایت خود است. به این ترتیب، متقاضیان می توانند برای ارائه درخواست و نیز ثبت نام در برنامه های کارشناسی یا کارشناسی ارشد در وب سایت دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنند. بنابراین، برای ارائه درخواست به یک دانشگاه لهستانی، دانشجوی احتمالی باید به صفحه اینترنتی آن دانشگاه مراجعه نموده و مراحل درخواست را انجام دهد. برخلاف سایر کشورها، لهستان فاقد یک وب سایت متمرکز است؛ وب سایتی که در آن متقاضیان می توانند یک درخواست کلی ایجاد کرده و سپس به چندین دانشگاه ارسال کنند. برخی از مدارک اصلی مورد نیاز جهت ارسال در طول ارائه درخواست عبارتند از:

  • اسکن دیپلم دبیرستان برای برنامه های کارشناسی
  • اسکن دانشنامه کارشناسی برای برنامه های کارشناسی ارشد
  • ریزنمرات/ کارنامه دوره های تحصیلی قبلی
  • مدارک مربوط به بورس تحصیلی یا تامین بودجه
  • اسکن گذرنامه و/ یا شناسنامه
  • توصیه نامه (به تعداد 2 یا 3 مورد)
  • CV
  • نمرات آزمون
  • نمونه کار و/ یا نمونه نگارش

شهریه رشته حقوق و هزینه زندگی در لهستان

در دانشگاه های دولتی لهستان، شهروندان لهستان و اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی و سوئیس برای برنامه هایی که به زبان لهستانی تدریس می شوند شهریه پرداخت نمی کنند. در سایر برنامه های تحصیلی دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه تحصیل در لهستان هستند. به طور کلی، شهریه ها به صورت زیر متغیر هستند:

  • 500€ تا 6000€ (یورو) در هر سال تحصیلی برای برنامه های کارشناسی
  • 1000€ تا 8000€ (یورو) در هر سال تحصیلی برای برنامه های کارشناسی ارشد

لهستان یک کشور مقرون به صرفه اروپایی با اقتصادی کاملا پایدار است. هزینه زندگی در لهستان برای دانشجویان خارجی بین 350€ تا 550€ (یورو) در ماه متغیر است. دانشجویان می توانند بودجه خود را بسته به شهر یا منطقه ای که در آن تحصیل می کنند تنظیم کنند. در شهرهای بزرگ تر مانند کراکوف یا ورشو، دانشجویان به 500€ تا 850€ (یورو) در ماه نیاز دارند. در این کشور، مسکن حدود 35% از کل هزینه های ماهانه زندگی دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. دانشجویان بین المللی می توانند در خوابگاه های دانشگاهی یا آپارتمان های اجاره ای خصوصی به صورت انفرادی یا اشتراکی اقامت کنند. نمودار زیر توزیع هزینه های زندگی در لهستان را نشان می دهد:

توزیع هزینه های زندگی در لهستان

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری مجرب از وکلا و کارشناسان حرفه ای آماده ارائه هر گونه راهنمایی و مشاوره در زمینه تحصیل در اروپا می باشد. متقاضیان تحصیل رشته حقوق در لهستان در سال 2021 می توانند جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه و به ویژه اقامت پس از تحصیل در لهستان با کارشناسان ما تماس بگیرند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *