ویزای تحصیلی

رشته حقوق در نروژ

رشته حقوق در نروژ

نروژ یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی است و تحصیل در رشته حقوق در نروژ می تواند انتخابی ایده آل برای متقاضیان این رشته باشد. نروژ کشوری است که تحصیلات عالی را در سطح بین المللی منحصر به فردی ارائه می دهد. این کشور مقصد محبوب دانشجویان بین المللی است زیرا بیش تر دانشگاه های دولتی آن هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند و این برای همه دانشجویان بین المللی، صرف نظر از کشور مبدا آن ها، اعمال می شود.

این امر موانع بسیاری را کاهش می دهد اگرچه باید هزینه های بالای زندگی در این کشور را نیز در نظر گرفت. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و نبود مانع زبانی نیز از دیگر مزایای اصلی تحصیل در این کشور اروپایی است. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل رشته حقوق در نروژ 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

نروژ و سیستم حقوقی آن

پادشاهی نروژ به طور مداوم در فهرست مرفه ترین و خوشحال ترین کشورهای جهان در رتبه بالایی قرار می گیرد. نروژ یک پادشاهی مشروطه است که از نظر زمینی با سوئد، فنلاند، روسیه و دانمارک همسایه است. این کشور همچنین از طریق دریای بارنتس، دریای نروژ و دریای شمال با گرینلند، ایسلند، روسیه، انگلستان و سوئد مرزهای دریایی دارد. نروژ از نظر درآمد سرانه در جهان چهارم است و اخیراً رتبه برتر شاخص توسعه انسانی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، نروژ از نظر شاخص دموکراسی به عنوان دموکراتیک ترین کشور در سطح جهان تعیین شده است.

سیستم دادگاهی نروژ مشابه سیستم دادگاهی ایالات متحده آمریکا است. دادگاه های منطقه ای کم ترین قدرت را دارند و پس از آن ها دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی قرار دارد. قضات دارای ریاست دادگاه های تجدیدنظر و دادگاه های منطقه ای می توانند یکی از سه نوع قضات حرفه ای، قضات غیر متخصص یا قضات مشترک باشند. قضات حرفه ای حقوقدانان واجد شرایطی هستند که طی سال ها دفاع یا پیگرد قانونی در دادگاه های نروژ تجربه حقوقی کسب کرده اند. قضات غیرمتخصص و قضات مشترک غیر حقوقدانانی هستند كه به سمت قاضی منطقه یا دادگاه تجدید نظر منصوب شده اند.

چرا تحصیل در رشته حقوق در نروژ

چرا تحصیل در رشته حقوق در نروژ؟

با طیف گسترده ای از دوره های با کیفیت بالا و انعطاف پذیری عالی، موسسات نروژی ثابت کرده اند که مقصدی ایده آل برای تحصیل هستند. این کشور دارای برخی از دانشگاه های دارای رتبه بالا و بهترین اقامتگاه های دانشجویی است. بهترین دانشگاه های نروژ بر اساس رتبه بندی های بین المللی در سال های 2020 و 2021 به شرح زیر می باشد:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2021)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی تاپ یونیورسیتیز (2021)
دانشگاه اسلو نروژ12760113
دانشگاه برگن201301194
دانشگاه ترومسو – دانشگاه قطب شمال UIT نروژ351501416
دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU)401101360
دانشگاه علوم زیستی نروژ (NMBU)601601

در دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی این کشور فضای غیررسمی حاکم است و اساتید به راحتی قابل دسترسی هستند. همچنین، روابط بین دانشجو و استاد نزدیک و دارای شرایط برابر است. نمودار زیر تعداد دانشجویان در نروژ در سال های گذشته را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان در نروژ

تحصیل رایگان، زندگی در جامعه ای مدرن و پیشرفته از نظر فناوری، تحصیل به زبان انگلیسی، زیبایی ها و شگفتی های طبیعت، نبود مانع زبانی، فرصت یادگیری زبان نروژی، بازی های زمستانی و کار حین تحصیل در نروژ از دیگر دلایل و مزایای تحصیل در این کشور اروپایی است.

تحصیل در رشته حقوق و وکالت در نروژ

برنامه دانشکده حقوق (Faculty of Law program) پنج ساله منتهی به master i rettsvitenskap (معادل Master of Jurisprudence یا کارشناسی ارشد علم حقوق) مهم ترین مدرکی است که وکلا می توانند در نروژ کسب کنند. این مدرک مشابه Master of Laws یا کارشناسی ارشد حقوق است و اخیرا جایگزین مدرک قدیمی Candidate of Law شده است که در اصل در سال 1736 ایجاد شده بود. LLM تنها مدرک مورد نیاز برای احراز صلاحیت دانشجویان جهت کار به عنوان وکیل در نروژ است.

با این حال، همه فارغ التحصیلان برنامه LLM به سمت وکالت سوق پیدا نمی کنند. آن ها همچنین می توانند شغلی عالی را در خدمات پلیس نروژ قبول کنند، به عنوان قاضی خدمت کنند یا پست های مختلفی را در بخش کارمندان دولت قبول کنند. حرفه وکالت در نروژ یک حرفه متحد است زیرا همه افرادی که در مشاغل حقوقی مشغول به کار می شوند یک نوع آموزش دریافت کرده اند.

در طول سال پنجم برنامه LLM، دانشجویان باید پایان نامه خود را به پایان برسانند و در دوره های پیشرفته و انتخابی ثبت نام کنند. علاوه بر این، هر کسی که برای کسب مدرک دانشکده حقوق تحصیل می کند همچنین فرصت این را دارد که مدرک کارشناسی ارشد در رشته جرم شناسی یا جامعه شناسی حقوق کسب کند. برنامه ها و مدارکPhD ، دکترا و licentiate (مدرکی که تحت PhD قرار دارد و توسط دانشگاه هایی در برخی کشورها ارائه می شود) نیز برای دانشجویانی که مایل به انجام تحقیقات حقوقی یا تدریس در دانشگاه های نروژ هستند در دسترس است.

هزینه زندگی و شهریه تحصیل در رشته حقوق در نروژ

اگرچه هزینه زندگی در نروژ در ماه می تواند بالاتر از متوسط کشورهای اروپایی باشد، اما هنوز هم یکی از بهترین ها برای یک کشور اسکاندیناوی است. و به عنوان یک پاداش، استاندارد زندگی و کیفیت زندگی نروژ بسیار بالا است. دانشجویان برای زندگی در نروژ به طور متوسط به 800€ تا 1400€ (یورو) در ماه نیاز دارند. هزینه ها در شهرهای بزرگ می تواند بسیار بیش تر باشد. هزینه های زندگی در شهرهای مختلف نروژ می تواند به این صورت باشد: در شهر اسلو، پایتخت نروژ، 1200€ تا 2000€ (یورو)، در شهر برگن 1100€ تا 1800€ (یورو) و در شهرهای ترومسو و تروندهایم 1000€ تا 1600€ (یورو). متوسط هزینه ماهیانه زندگی در سایر شهرهای کوچک تر نروژ معمولا 800€ تا 1000€ (یورو) می باشد. نمودار زیر توزیع هزینه های زندگی در نروژ را نشان می دهد:

توزیع هزینه های زندگی در نروژ

در نروژ، اکثر دانشگاه های دولتی شهریه نمی گیرند. این امر برای دوره های کارشناسی، برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا، و برای دانشجویان همه کشورها معتبر است، صرف نظر از این که آن ها عضو کشورهای اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا هستند یا خیر. فقط هزینه اتحادیه دانشجویی وجود دارد که باید به طور کامل پرداخت شود، که بین 30€ تا 60€ (یورو) در ترم است. اما دانشگاه های خصوصی شهریه می گیرند. شهریه آن ها به این شرح است:

  • برنامه های کارشناسی: 7000€ تا 9000€ (یورو) در سال
  • برنامه های کارشناسی ارشد: 9000€ تا 19000€ (یورو) در سال

پاسخ به سوالات رایج درباره رشته حقوق در نروژ

برخی از سوالات رایج درباره رشته حقوق در نروژ عبارتند از:

  • کدام دانشگاه های نروژ مدارک دانشکده حقوق (Faculty of Law Degree) ارائه می دهند؟ دانشگاه اسلو، ترومسو و برگن، برنامه های Det juridiske fakultet ارائه میدهد.
  • شهریه تحصیل در رشته حقوق در نروژ چگونه است؟ دانشجویان نروژی و بین المللی هیچ شهریه ای پرداخت نمی کنند. دولت نروژ آموزش عالی را برای ادامه موفقیت این کشور حیاتی می داند و 98% از کل موسسات آموزش عالی را به طور عمومی تامین مالی می کند. با این حال، قبل از این که دانشجویان بتوانند در امتحانات نهایی شرکت کنند، هزینه 400NOK تا 600NOK (کرون نروژ) در هر ترم لازم است.
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل در نروژ وجود دارد؟ بله. بسیاری از دانشجویان بین المللی هنگام تحصیل در نروژ مشاغل پاره وقت دارند. این یک روش خوب برای یادگیری و تمرین زبان نروژی و افزایش بودجه است. با این حال، باید توجه داشت که علاوه بر دانشجوی تمام وقت بودن، محدودیت هایی در میزان کار وجود دارد.
  • آیا می توان اقامت دائم نروژ از طریق تحصیل را بدست آورد؟ اخذ اقامت دائم از طریق تحصیل امکان پذیر نیست اما دانشجویان می توانند پس از پایان تحصیل خود با کاریابی در نروژ اقامت خود را بلند مدت کرده و در نهایت اقامت دائم دریافت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بویژه اقامت بعد از تحصیل در نروژ با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)

6 دیدگاه برای “رشته حقوق در نروژ

  1. Leyli گفت:

    سلام من دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه خاتم هستم به نظر شما میتونم تو کشور نروژ در مقطع دکترا همین رشته ادامه تحصیل بدم و شرایط پذیرش چجوریه ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      رقابت برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا متفاوت هست. شما مدارکتون رو در سامانه بارگزاری می کنید و با سایرین رقابت می کنید. در نظر داشته باشید که دانشگاه شما باید در اون دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل دارید معتبر باشه.

  2. محمدرضا گفت:

    سلام
    من ۲۱ سالمه با معدل دیپلم ۱۸.۷۲ با آیلس ۷ به نظرتون شانس قبولی در نروژ رو دارم؟
    نتونستم از موسسه ای وقت مشاوره بگیرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله معدلتون خوب هست و آیلتس خوبی دارید، می تونید اقدام کنید ولی در نظر داشته باشید که ورود به این رشته کار ساده ای نیست.

  3. دانیال داوری گفت:

    سلام من بیست و سه سالمه کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی دارم معدلم ۱۹.۵۰ایلتس ۹دارم و مدرک زبان نروژی سطحcدارم آیا شانس گرفتن پذیرش از دانشگاه اسلو رشته حقوق دارم ?آزمون های مثله GMATیاsat برای گرفتن پذیرش کمک میکنن

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در این رابطه حتما با مشاورین ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *