ویزای تحصیلی

رشته حقوق در چک

رشته حقوق در چک

تحصیل رشته حقوق در چک میتواند انتخاب خوبی برای علاقه مندان باشد. جمهوری چک مکانی عالی برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. دانشجویان خارجی زیادی در این کشور مشغول به تحصیل هستند و تعداد آن ها هر سال در حال افزایش است. و در حالی که دانشگاه های این کشور همچنان دوره های آموزشی بسیار زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، دانشجویان بیش تر و بیش تری گزینه های جالبی را در این کشور می یابند.

دانشگاه های جمهوری چک طیف گسترده ای از برنامه ها را در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهند و همه دانشگاه های این کشور معتبر هستند، به این معنی که دوره های آن ها توسط شرکت ها و سازمان ها در سراسر این کشور و سراسر اروپا شناخته شده هستند. مقاله حاضر که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در چک در سال 2022 به شرح زیر ارائه می گردد.

  • آیا جمهوری چک مقصد مناسبی برای تحصیل در رشته حقوق است؟
  • فرایند دریافت پذیرش از دانشگاه های چک چقدر زمان لازم دارد؟
  • بهترین دانشگاه های چک برای تحصیل در رشته حقوق کدامند؟
  • هزینه تحصیل در رشته حقوق در چک چقدر است؟

درباره چک و سیستم حقوقی آن

در سال 1993، چکسلواکی به طور مسالمت آمیزی منحل و دو کشور ایجاد گردید که یکی از آن ها را به عنوان چک و دیگری را به عنوان اسلواکی می شناسیم. جمهوری چک که با لهستان، آلمان، اسلواکی و اتریش هم مرز است، در اروپای مرکزی واقع شده است. بانک جهانی در سال 2006 جمهوری چک را به عنوان یک کشور پیشرفته در نظر گرفت و در حال حاضر این کشور دارای بالاترین سطح توسعه انسانی در میان کشورهای اروپای شرقی و مرکزی است. چک به عنوان یک جمهوری دموکراتیک پارلمانی با داشتن مقام نهم در فهرست “صلح آمیزترین کشورها” در اروپا، عضو اتحادیه اروپا، شورای اروپا و ناتو است.

رئیس دولت در جمهوری چک نخست وزیر است که بر یک پارلمان دو مجلسی نظارت می کند و مجلس نمایندگان و سنا او را همراهی می کند. رئیس کشور رئیس جمهور است که محدود به اعمال اختیارات خاص شامل بازگرداندن لوایح پارلمان، معرفی قضات به دادگاه قانون اساسی و انحلال پارلمان در شرایط غیرمعمول است.

سیستم حقوقی جمهوری چک به شدت به شاخه ژرمنی قانون مدنی مرتبط است و شامل شاخه های کیفری، دادرسی، کاری و اداری است که به طور نظام مند تدوین می شوند. منابع حقوق مکتوب بسیار مهم برای تنظیم سیستم حقوقی جمهوری چک، اقدامات پارلمان و قانون تفویض شده و همچنین معاهدات و یافته های بین المللی تصویب شده توسط دادگاه قانون اساسی جمهوری چک است. از زمان تغییر مهم رژیم در سال 1989، سیستم عدالت و قانون جمهوری چک به طور مداوم در حال تحول است تا اصول و ساختار یک دولت دموکراتیک را منعکس کند.

چرا تحصیل در رشته حقوق در چک؟

جمهوری چک کشوری کاملا پیشرفته است و دارای اقتصادی غنی می باشد که در یک بازار اجتماعی صادرات گرا بنا گردیده است. این کشور عضو اتحادیه اروپاست و با 4 کشور شناخته شده اروپایی همسایه است. این امر باعث می شود که جمهوری چک، با دسترسی به فرصت های شغلی مبتنی بر صنعت، مکانی مناسب برای تحصیل دانشجویان بین المللی باشد. در حالی که زبان رسمی این کشور چکی است، اما هزاران دوره در موسسات آموزش عالی آن به زبان انگلیسی تدریس می شود. ترکیبی از دانشگاه های دولتی و خصوصی و همچنین دو موسسه عمومی در این کشور وجود دارد. در این موسسات، بیش از 43000 دانشجوی بین المللی وجود دارد.

جمهوری چک دارای یک سیستم آموزشی با کیفیت بالاست. این کشور خانه قدیمی ترین دانشگاه در اروپای مرکزی یعنی دانشگاه چارلز در پراگ است که در سال 1348 میلادی تاسیس شده است. جمهوری چک که از نظر سیستم آموزشی در بین 20 کشور برتر جهان قرار گرفته است، مقصدی ایده آل برای دانشجویان بین المللی است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند. این کشور با یک سنت دانشگاهی که سابقه آن به قرن 14 می رسد، وقت زیادی برای تکمیل سیستم آموزشی خود داشته است. بنابراین، بعد از این همه مدت، جای تعجب نیست که جمهوری چک چندین دانشگاه دارای رتبه برتر در سطح جهان دارد.

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2022) دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2022) تاپ یونیورسیتیز (2022)
دانشگاه چارلز401201360
دانشگاه ماساریک601601531
دانشگاه پالاکی اولوموک601501591
دانشگاه فناوری برنو1001701
دانشگاه فنی چک1001701432

جدول فوق برخی از بهترین دانشگاه های چک بر اساس رتبه بندی های بین المللی در سال 2022 و رتبه آن ها را نشان می دهد.

هزینه تحصیل در رشته حقوق در چک

هزینه تحصیل در رشته حقوق در چک

تحصیل به زبان چکی در دانشگاه های دولتی جمهوری چک رایگان است. اما دانشجویانی که در برنامه های تحصیلی حقوق در دانشگاه های خصوصی ثبت نام می کنند برای دوره های کارشناسی بین 2500€ و 3500€ (یورو) (معادل 3500$ تا 4500$ (دلار آمریکا)) و برای دوره های کارشناسی ارشد هزینه ای بالغ بر 10000€ (یورو) (معادل 13500$ (دلار آمریکا)) پرداخت خواهند کرد. البته باید خاطر نشان سازیم که هزینه تحصیل در چک ممکن است از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متقاوت باشد، بنابراین به متقاضیان توصیه می کنیم جهت اطلاع از رقم دقیق شهریه خود به وب سایت دانشگاه انتخابی خود مراجعه کنند.

اما نکته مهم این که دانشجویان بین المللی که می خواهند در جمهوری چک به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید شهریه پرداخت کنند. این مورد در همه دانشگاه های عمومی، دولتی و خصوصی این کشور اعمال می شود. این هزینه ها می تواند بین رایگان بودن و هزینه ای بالغ بر 22350$ (دلار) در سال متفاوت باشد. به متقاضیان گرامی توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر به مقاله دانشگاه های ارزان چک مراجعه کنند.

هزینه زندگی حین تحصیل در چک

خوشبختانه، در چک در مقایسه با سایر مقاصد معروف تحصیل در اروپا، متوسط هزینه های زندگی به طور قابل توجهی پایین تر است. بنابراین، جمهوری چک یک گزینه مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی می باشد. در این کشور، قیمت ها بر اساس موقعیت مکانی دانشجویان متفاوت است، اما باید در نظر داشته باشند که به طور متوسط هر ماه بین 300€ تا 660€ (یورو) (معادل 350$ تا 750$ (دلار آمریکا)) هزینه خواهند کرد. این مبلغ باید به راحتی هزینه وعده های غذایی، محل اقامت، حمل و نقل عمومی و فعالیت های فوق برنامه دانشجویان را پوشش دهد. نمودار زیر توزیع هزینه های زندگی در چک در نوامبر 2022 را نشان می دهد:

توزیع هزینه های زندگی در چک

در حال حاضر، در نوامبر 2022، در جمهوری چک، اجاره یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر 526.14€ (یورو) و در خارج از مرکز شهر 417.06€ (یورو) هزینه دارد.

درخواست تحصیل حقوق در چک

هر دانشگاهی در جمهوری چک در وب سایت خود سیستم خاص خود را دارد که به دانشجویان آینده امکان می دهد برای برنامه های تحصیلی درخواست ارائه داده و در آن ها ثبت نام کنند. بنابراین، هنگامی که متقاضی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرد، می تواند درخواست خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه داده و مدارک مورد نیاز را به آن جا ارسال کند. در زیر برخی از مدارک اساسی مورد نیاز بدین منظور را معرفی می کنیم:

  • اسکن مدرک تحصیلی دانشجو (دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی)
  • ریزنمرات و کارنامه دوره های تحصیلی قبلی دانشجو
  • اسکن گذرنامه و یا شناسنامه دانشجو
  • CV دانشجو
  • مدارک بورسیه یا تامین مالی
  • توصیه نامه ها (بین 2-3)
  • نمونه کارها و یا نمونه نگارش ها

به دانشجویان گرامی توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات پیرامون ویزای تحصیلی چک به مقاله مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چک مراجعه نمایند.

تحصیل در رشته حقوق و وکیل شدن در چک

دانشجویانی که مایل به کسب مدارک لازم برای وکالت در جمهوری چک هستند می توانند حضور در دانشگاه های دولتی یا خصوصی را انتخاب کنند. مدارک حقوقی لازم برای وکالت در این کشور کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق می باشد. به این صورت که دانشجو باید در برنامه کارشناسی 3 ساله و برنامه کارشناسی ارشد 4 یا 5 ساله تحصیل کند و سپس پیش از آن که بتواند وکالت کند، باید کارآموزی اجباری را گذرانده و در آزمون وکالت پذیرفته شود. رقابت برای ورود به دوره تحصیل در رشته حقوق جمهوری چک زیاد است و فقط بهترین دانشجویان در هر دو موسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی در برنامه های حقوقی پذیرفته می شوند.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری مجرب متشکل از وکلا و کارشناسان فعال و باتجربه همواره آماده راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور می باشد. در همین راستا، چنان چه مقاله حاضر نظر شما را جلب نموده و علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در چک در سال 2022 هستید، از شما دعوت می کنیم جهت کسب به روز ترین اطلاعات به ویژه در زمینه اقامت پس از تحصیل در چک و نیز دریافت راهنمایی و مشاوره با موسسه ما تماس بگیرید.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *