ویزای تحصیلی

رشته حقوق در چین

رشته حقوق در چین

با ادامه رشد برتری، قدرت و روابط جهانی چین، از دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در رشته حقوق در چین وارد این کشور می شوند، استقبال می شود. غرق شدن در فرهنگ، سبک زندگی و جامعه چینی می تواند رشد فکری و فرهنگی دانشجویان را تقویت کند و به یک دانشجوی خارجی کمک نماید تا به یک فرد حرفه ای حقوقی کامل تبدیل شود. علاوه بر این، دانشجویانی که در هر مقطع تحصیلی در چین تحصیل می کنند می توانند از زیبایی های این کشور جذاب آسیایی لذت ببرند و هرگز یک روز کسل کننده نداشته باشند. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را جهت راهنمایی علاقه مندان به تحصیل در رشته حقوق در چین در سال 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

درباره چین و سیستم حقوقی آن

با تقریبا 1.4 میلیارد نفر، جمهوری خلق چین بیش از هر کشور دیگری در جهان جمعیت دارد. این کشور علاوه بر این که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود، بزرگ ترین صادر کننده و وارد کننده کالاست و از سال 1971 عضو سازمان ملل است. اگرچه چین از دهه 1980 بر روی اصلاحات بیش تر کاپیتالستی و بازار محور تمرکز کرده است، اما دانشجویانی که تحصیل در رشته حقوق در چین را انتخاب می کنند نباید با مسائلی روبرو شوند که بسیاری از شهروندان چینی به طور منظم در نتیجه کنترل دولت با آن ها سر و کار دارند.

سیستم قضایی جمهوری خلق چین پیچیده است. در این کشور دادستان دارای اختیاراتی است که فراتر از تحقیق و شروع دعوی می باشد و امکان نظارت و اجرای دادگاه ها و احکام و همچنین عملکرد زندان های چین را فراهم می کند. به دلیل مناطق روستایی وسیع چین، سیستم قضایی این کشور سلسله مراتبی است. عمده تفاوت فاحش سیستم حقوقی چین در عدم پایبندی به مفهوم دادرسی قضایی است. قوانین کیفری این کشور حکم می کند که اصلاح مجرمان و نه حبس آن ها ترجیح داده شود. این اصلاح شامل محکومیت مجرمان به مهارت آموزی، تحصیل و آموزش کار است که در قانون کیفری اصلاح شده سال 1997 شرح داده شده است.

چرا تحصیل در چین؟

چین مقصدی ایده آل برای تحصیل در خارج از کشور است. دانشگاه های این کشور از جمله ارائه دهندگان برتر آموزش عالی هستند. بیش از 100 دانشگاه این کشور هر ساله در رتبه بندی های بین المللی رتبه کسب می کنند. برخی از بهترین دانشگاه های چین بر اساس رتبه بندی های بین المللی در سال های 2020 و 2021 به شرح زیر می باشند:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2021)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی تاپ یونیورسیتیز (2021)
دانشگاه تسینگوآ (یا چینهوآ)202915
دانشگاه پکینگ234923
دانشگاه فودان7010034
دانشگاه علم و فناوری چین877393
دانشگاه ژجیانگ945853
دانشگاه جیائو تونگ شانگهای1006347
دانشگاه نانجینگ111101124

دولت این کشور هر سال تعداد زیادی بورس تحصیلی ارائه می دهد و از لحاظ جذب دانشجویان بین المللی عملکرد قابل ملاحظه ای داشته است. کافی است به تعداد زیاد بورسیه ها و حمایت های مالی موجود در این کشور – بیش از 40000 مورد – نگاهی بیندازیم تا به اهمیتی که دولت در جذب استعدادهای بین المللی می دهد، پی ببریم. نمودار زیر تعداد دانشجویان خارجی چین بر اساس کشور مبدا آن ها را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان خارجی در چین

یکی از مزایای تحصیل در این کشور امکان فراگیری زبان چینی است. چینی یک زبان مورد تقاضاست؛ زبانی که می تواند به دانشجویان در یافتن مشاغل پردرآمد در شرکت های چینی یا شرکت های تابعه آن ها در سراسر جهان کمک کند. به علاوه، مدارک تحصیلی چین می توانند در یافتن کار به فارغ التحصیلان کمک کنند. دانشگاه های این کشور بسیار مورد احترام هستند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی، کاوش فرهنگ منحصر به فرد چینی و کار ضمن تحصیل در چین از دیگر دلایل و مزایای تحصیل در این کشور آسیایی می باشند.

تحصیل در رشته حقوق در چین

ادامه تحصیل در رشته حقوق در چین فرصتی عالی برای کسب تخصص در موضوعاتی مانند حقوق تجارت، حقوق تطبیقی، حقوق بین الملل و حقوق مدنی برای دانشجویان بین المللی است. تحصیل در رشته حقوق در این کشور به طور کلی حدود 4 سال در مقطع کارشناسی، 2 سال در مقطع کارشناسی ارشد و 3 سال در مقطع دکترا به صورت تمام وقت طول می کشد. برای تحصیلات تکمیلی، دانشجویان می توانند برنامه درسی متشکل از ترکیبی از دوره های درسی، تحقیق و پایان نامه کارشناسی ارشد را انتظار داشته باشند. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق در چین تجربه بین المللی ارزشمندی را کسب می کنند و می توانند در چین یا خارج از این کشور وارد بازار کار شوند.

برنامه درسی آموزش حقوق در چین تقریبا مشابه برنامه درسی حقوق در بسیاری از دانشکده های حقوق در آمریکا، اروپا و استرالیاست. اکثر دانشگاه های دارای دانشکده حقوق در این کشور دارای اساتید خارجی دائمی و همچنین کارشناسان مهمان در زمینه های مختلف حقوق هستند. این موارد اعتبار اکثر دانشکده های حقوق چین را افزایش می دهند و بنابراین این دانشکده ها همچنان در زمره بهترین دانشکده های حقوق در جهان قرار دارند. برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق به زبان انگلیسی در چین، برنامه هایی هستند که به طور انحصاری برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته می شوند. دانشجویان در هر سطح ممکن است یکی از رشته های حقوقی زیر را انتخاب کنند:

  • حقوق بین الملل
  • حقوق مدنی و تجارت
  • حقوق تطبیقی
  • حقوق مالکیت فکری
  • حقوق اساسی و اداری
  • حقوق کار و امنیت اجتماعی
  • حقوق کیفری

الزامات تحصیل حقوق در چین

برای برنامه های کارشناسی حقوق، دانشجویان باید دارای مدارک و شرایط زیر باشند:

  • گواهی پایان تحصیلات دوره متوسطه
  • تسلط به زبان انگلیسی یا توانایی تحصیل به زبان انگلیسی
  • مدرک لیسانس حقوق از یک دانشگاه شناخته شده
  • توصیه نامه هایی از طرف دو استاد (دوره ارشد و دکترا)
  • مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه شناخته شده (دوره دکترا)
  • توانایی تحصیل و انجام تحقیقات به زبان انگلیسی (دوره دکترا)

شرایط تحصیل رشته حقوق در چین

شرایط تحصیل رشته حقوق در چین

در چین، اکثر دانشگاه ها هر سال دو بار پذیرش دارند؛ یکی در سپتامبر و دیگری در مارس. بنابراین دانشجویان خارجی می توانند برنامه تحصیلی خود را در هر یک از این دو دوره شروع کنند. در مورد تدریس و اساتید باید گفت در میان اعضای هیئت علمی بسیاری از دانشگاه های چینی دارای دانشکده حقوق، دانشمندان چینی برجسته که در چین و غرب آموزش دیده اند، مقامات دولتی و افراد شاغل در شرکت های برجسته چین وجود دارند. برخی از دوره ها نیز توسط متخصصان خارجی حوزه های مختلف حقوق تدریس می شوند.

دانشجویان بین المللی در حین تحصیل در چین می توانند زبان چینی ماندارین بیاموزند و فرصت تجربه کار در این کشور را داشته باشند. برای وکالت در چین باید زبان چینی را به صورت روان صحبت و قرائت کرد، در آزمون وکالت چین قبول شد و سپس یک دوره کارآموزی را در یک شرکت حقوقی چینی به پایان رساند. اگر متقاضیان در آزمون وکالت چین قبول نشوند، می توانند خدمات مشاوره حقوقی ارائه دهند، کاری که اکثر وکلای خارجی در این کشور انجام می دهند. توصیفات دانشجویان خارجی سابقی که مدرک خود را در رشته های مختلف حقوق از دانشگاه های چینی دارای دانشکده حقوق گرفته اند، نشان می دهد که آن ها مهارت های عالی در رشته حقوق کسب کرده اند و می توانند در همه جا وکالت کنند.

شهریه و هزینه زندگی حین تحصیل حقوق در چین

بسیاری از دانشجویان بین المللی به دلیل هزینه های کم شهریه، تحصیل در چین را انتخاب می کنند. هزینه تحصیل در چین برای یک دوره کارشناسی سه یا چهار ساله بین 11000CNY تا 40000CNY (یوان چین) معادل 2000$ تا 6000$ (دلار آمریکا) می باشد. هزینه برنامه های تحصیلات تکمیلی خیلی بالاتر نیستند و هزینه آن ها به طور متوسط 25000CNY تا 30000CNY (یوان چین) است. باید خاطر نشان سازیم که ممکن است شهریه ها از یک دانشکده به دانشکده دیگر متفاوت باشد.

متوسط هزینه های زندگی در شهرهای چین متفاوت است. برای مثال، در پکن که یکی از گران ترین شهرهای این کشور است دانشجویان برای تامین هزینه های خود بین 1000$ تا 1200$ (دلار آمریکا) در ماه نیاز دارند. هزینه های زندگی در شهرهای شانگهای و شنژن که دومین شهرهای گران قیمت چین هستند بین 850$ تا 1200$ (دلار آمریکا) در ماه است. اما در سایر شهرهای چین این هزینه ها می تواند بین 600$ تا 1000$ (دلار آمریکا) در ماه باشد. از علاقه مندان به تحصیل در رشته حقوق در چین در سال 2021 دعوت می کنیم جهت دریافت آخرین اطلاعات در این زمینه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *