ویزای تحصیلی

رشته حقوق در ژاپن

رشته حقوق در ژاپن

تحصیل در رشته حقوق در ژاپن می تواند انتخاب خوبی برای علاقه مندان باشد. ژاپن به طور فزاینده ای مقصدی محبوب برای دانشجویان بین المللی است. دولت ژاپن انتظار دارد تعداد دانشجویان بین المللی این کشور هر سال افزایش یابد. سیستم آموزشی عالی، امکانات پیشرفته دانشگاهی و استانداردهای بالای زندگی و امکان کاریابی پس از فارغ التحصیلی و دریافت اقامت ژاپن فقط چند مزیت تحصیل در این کشور پیشرفته آسیایی به شمار می آید. مقاله حاضر توسط تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل رشته حقوق در ژاپن در سال 2021 به شرح زیر تهیه گردیده است.

ژاپن و تحصیل در آن

ژاپن یک کشور جزیره ای آسیایی است که در شرق کره شمالی و کره جنوبی، چین و دریای ژاپن قرار دارد. ژاپن، به صورت یک “مجمع الجزایر” (مجموعه ای بزرگ از جزایر)، از نزدیک به 7000 جزیره تشکیل شده است که چهار جزیره بزرگ آن عبارتند از هوکایدو، شیکوکو، هونشو (که توکیو، بزرگترین شهر ژاپن، در آن قرار دارد) و کیوشو. در حال حاضر توکیو بزرگترین کلانشهر جهان است، که 35 میلیون نفر در آن زندگی می کنند و اقتصاد پر رونقی مبتنی بر تولید محصولات با فنآوری بالا و صادرات دارد.

دلایل زیادی برای تحصیل در ژاپن وجود دارد. این کشور یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی است و هر سال بر تعداد دانشجویان بین المللی آن اضافه می شود. نمودار زیر تعداد دانشجویان بین المللی در ژاپن در سال های گذشته را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان بین المللی در ژاپن

احتمالا اولین دلیل انتخاب ژاپن استانداردهای بالای آموزشی این کشور است. ژاپن بیش از 700 دانشگاه دارد که 10 مورد آن در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. جدول زیر برخی از بهترین دانشگاه های ژاپن بر اساس رتبه بندی های بین المللی در سال 2020 و 2021 را نشان می دهد:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2021)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی تاپ یونیورسیتیز (2021)
دانشگاه توکیو362624
دانشگاه کیوتو10013438
دانشگاه توهوکو25115179
موسسه فناوری توکیو30110156
دانشگاه ناگویا35183110
دانشگاه اوزاکا35115172
دانشگاه کیوشو401301124

تحصیل در ژاپن به همراه بورسیه، فراگیری زبان ژاپنی، استاندارد بالای زندگی، کاوش میراث فرهنگی غنی و شگفت انگیز ژاپن، سفر در طبیعت خیره کننده، هزینه تحصیل پایین، امنیت بالا، کار ضمن تحصیل و تحصیل به زبان انگلیسی در ژاپن از دیگر مزایا و دلایل تحصیل در این کشور پیشرفته آسیایی هستند.

سیستم حقوقی ژاپن

ژاپن در سال 1945 قانون اساسی تصویب کرد که شامل 31 ماده در توصیف حقوق بشر و تقسیم قوای قضائیه، مقننه و مجریه بود. دولت ژاپن از دو پارلمان تشکیل شده است: Shuugi-In (مجلس پایین) و Sangi-In (مجلس بالا)، در حالی که سیستم دادگاهی توسط یک دیوان عالی، هشت دادگاه عالی و 50 دادگاه خانواده و منطقه ای پشتیبانی می شود. در مورد دعاوی مدنی و جرایم کوچک، یکی از 500 دادگاه بدون تشریفات که صلاحیت رسیدگی در استان های خاص را دارند، تصمیم گیری می کند. با توسعه سریع اقتصاد ژاپن طی 30 سال گذشته، قوانین قراردادهای این کشور که اساساً بر اساس قانون مدنی است، مورد بازنگری قرار گرفته است. در واقع، ژاپن به دلیل توسعه اقتصادی و تأکید بر معاملات تجاری بین المللی، با کمبود وکیل متخصص در امور قراردادها و قانون مدنی روبرو است.

قوانین کیفری در ژاپن در ذیل جرایم علیه افراد، جرایم علیه دولت و جرایم علیه جامعه دسته بندی می شود. جرم و جنایت علیه شهروندان و آزادی های آن ها شامل قتل، صدمات بدنی، تجاوز جنسی، آدم ربایی و تعرض است. جرایم مالی شامل سرقت، اختلاس، سرقت و زورگیری می باشد. آتش سوزی و رفتارهای ناشایست عمومی به عنوان جرایمی علیه جامعه تلقی می شود. در ژاپن، هر فرد زیر 20 سال هنوز از نظر قانونی نوجوان محسوب می شود و تحت قوانینی متفاوت از قوانینی است که بزرگسالان را تحت پوشش قرار می دهد. دادگاه خانواده در مورد پرونده های مربوط به نوجوانان تصمیم گیری و اقامه دعوی می کند.

تحصیل در رشته حقوق در ژاپن

دانشجویان بین المللی می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته حقوق به زبان های ژاپنی یا انگلیسی در ژاپن تحصیل کنند. در سال 2004، ژاپن یک سیستم جدید دانشکده حقوق را پایه گذاری کرد که بیش تر مبتنی بر آموزش رسمی است تا فقط آزمون های جامع و دشوار سالانه. تا همین چند سال پیش، آزمون وکالت ژاپن فقط 3% قبولی داشت؛ بیش تر دانشجویان قبل از موفقیت در کسب نمره مورد نیاز، چندین بار در آزمون شرکت می کردند. در واقع، آزمون وکالت بسیار مشهور بود به گونه ای که به اصطلاح “آموزشگاه های آمادگی برای آزمون” زیادی در ژاپن ظهور کردند که متخصص کمک به وکلای احتمالی بودند که قصد داشتند در آزمون وکالت شرکت کنند.

دولت ژاپن همچنین قانونی را در سال 2004 تصویب کرد که اجازه می دهد دانشکده های حقوق سطح تحصیلات تکمیلی، برنامه ها و مدارک Juris Doctor ارائه دهند. کسب مدرک حقوق برای وکالت در ژاپن اکنون بین پنج تا هفت سال طول می کشد. از سال 2006، آزمون های وکالت ژاپن دانشجویان را ملزم می کنند قبل از شرکت در آزمون مدرک دانشکده حقوق داشته باشند. علاوه بر این، از زمان تجدید نظر در آزمون وکالت قدیمی، میزان قبولی در این رشته تقریباً به 50% رسیده است. با این حال، دانشجویان نمی توانند در طول پنج سال بیش از سه بار در آزمون شرکت کنند.

تحصیل در رشته حقوق در ژاپن

بهترین دانشکده های رشته حقوق در ژاپن

یافتن بهترین دانشکده حقوق در ژاپن کار آسانی نیست، زیرا در این کشور گزینه های زیادی برای انتخاب دانشکده حقوق برتر که برنامه های تخصصی تحصیل در رشته حقوق را ارائه می دهد، وجود ندارد. این دانشکده های حقوق یا دانشکده های تحصیلات تکمیلی حقوق در ژاپن دارای اساتید حقوق ژاپنی و همچنین خارجی هستند. در این بخش، برای متقاضیانی که می خواهند در رشته حقوق ژاپن پذیرش بگیرند، بهترین دانشکده های حقوق در این کشور را که دانش عمیقی در مورد حقوق ارائه می دهند، معرفی می کنیم. برترین دانشکده های حقوق در ژاپن، دانشگاه ایچی-دانشکده تحصیلات تکمیلی حقوق، دانشگاه چیبا-دانشکده حقوق و دانشگاه کیوشو-دانشکده تحصیلات تکمیلی حقوق هستند. از بین 40 دانشکده برتر حقوق در ژاپن، 10 مورد از آن ها دانشکده های حقوق دانشگاه های زیر هستند:

  • دانشگاه کیئو
  • دانشگاه واسدا
  • دانشگاه هیتوتسوباشی
  • دانشگاه میجی
  • دانشگاه کیوتو
  • دانشگاه اوزاکا
  • دانشگاه کیوشو
  • دانشگاه سوکا
  • دانشگاه سوفیا
  • دانشگاه دوشیشا

هزینه زندگی و شهریه رشته حقوق در ژاپن

درباره هزینه تحصیل در ژاپن باید گفت شهریه ترمی تحصیل رشته حقوق در این کشور بیش تر از هزینه های تحصیل در ایالات متحده آمریکا و اروپا است. هزینه های متوسط دریافت شده توسط دانشگاه های این کشور در حدود 600000¥ (ین ژاپن) معادل 4500€ (یورو) یا 6000$ (دلار آمریکا) است. دانشجویان بین المللی که برای تحصیل و اخذ مدرک حقوق کشور ژاپن را انتخاب می کنند باید انتظار داشته باشند که 60000$ (دلار آمریکا) معادل 45000€ (یورو) فقط برای هزینه های دانشکده (هزینه های پذیرش، تجهیزات و تسهیلات) پرداخت کنند. علاوه بر شهریه ترمی، هزینه های زندگی در این کشور، به ویژه در توکیو و سایر شهرهای بزرگ، بیش از اکثر کشورهای غربی است. بورس تحصیلی دانشگاه ها در دسترس است اما رقابت سخت بوده و فقط دانشجویان برتر واجد شرایط کمک در شهریه هستند.

هزینه ماهانه زندگی (با احتساب شهریه) برای دانشجویان خارجی در ژاپن تقریبا 138000¥ (ین ژاپن) در ماه است. از نظر منطقه ای، منطقه شیکوکو با 104000¥ (ین ژاپن) کم ترین هزینه زندگی را دارد، در حالی که منطقه کانتو با 154000¥ (ین ژاپن) بیش ترین هزینه زندگی را دارد. متوسط هزینه های ماهانه زندگی در منطقه کانتو شامل توکیو نیز به 158000¥ (ین ژاپن) می رسد که در مقایسه با منطقه شیکوکو بیش از 50000¥ (ین ژاپن) در ماه است. هزینه بالای توکیو را می توان ناشی از هزینه بالای اجاره به همراه هزینه حمل و نقل مورد نیاز برای رفت و آمد یا سایر فعالیت ها دانست.

چنانچه علاقه مند به تحصیل رشته حقوق در ژاپن در سال 2021 هستید پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه، به ویژه پیرامون امکان کار و اقامت دائم پس از تحصیل ژاپن، با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *