ویزای تحصیلی

رشته دامپزشکی در بلژیک

رشته دامپزشکی در بلژیک

تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک شاخه ای از پزشکی است که به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها، اختلالات و صدمات در حیوانات می پردازد. دامنه دامپزشکی گسترده است و همه گونه های جانوری، اعم از اهلی و وحشی، با طیف وسیعی از شرایط که می تواند گونه های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد، پوشش می دهد. به طور کلی دانشجویانی که مشغول به تحصیل دامپزشکی در بلژیک می شوند، هم از آموزش های تئوری و هم عملی بهره مند می شوند و شرکت در این دوره ها راهی تضمین شده برای تبدیل شدن به یک دامپزشک حرفه ای می باشد که در ادامه متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را با شرایط شرکت در این دوره ها و تحصیل دامپزشکی در بلژیک آشنا خواهند ساخت.

برنامه های تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

برنامه های تحصیل دامپزشکی در بلژیک شامل آموزش عمومی در زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، آمار و علوم کامپیوتر و همچنین آموزش اختصاصی در آناتومی دامپزشکی، جنین شناسی، بافت شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی، ژنتیک، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، تغذیه، رفتارشناسی، انسان شناسی و بوم شناسی می باشد. آموزش علوم پایه در زمان تحصیل دامپزشکی در بلژیک شامل یک دوره خاص با عنوان ساختارها، عملکردها، سازگاری ها و تنوع حیوانات اهلی می باشد. از سال دوم تحصیل دامپزشکی در بلژیک، برنامه درسی دامپزشکی به وضوح قابل تشخیص است و از برخی از دروس مانند بیوشیمی، ایمونولوژی و میکروبیولوژی، آناتومی، بافت شناسی و فیزیولوژی تشکیل می شود.

آشنایی با دوره های تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

دوره کارشناسی ارشد در دامپزشکی در دانشگاه های بلژیک شش سال طول می کشد که در سه سال کارشناسی و سه سال کارشناسی ارشد تقسیم می شود. سال اول کارشناسی دامپزشکی در بلژیک عمدتاً شامل آموزش دانش پایه به دانشجویان می باشد. که به طور عمده مربوط به فیزیک، شیمی و زیست شناسی است. شایان ذکر است که در این دوره ریاضیات یک موضوع جداگانه نیست، اما در درس فیزیک ادغام شده است. علاوه بر این، سلول‌ها (بیولوژی سلولی) و بافت‌ها که یک حیوان را تشکیل می‌دهند مورد مطالعه قرار می‌گیرند و نژادهای مختلف و ارزیابی ارزش و ظاهر آنها در قوم نگاری و نظریه قضاوت بررسی می شود.

مبانی پردازش آماری داده ها، به دست آمده از تحقیقات دامپزشکی، از طریق درس آمار زیست پزشکی، زیست شناسی محاسباتی و اکتساب اطلاعات آموزش داده می شود. همچنین در این دوره آموزشی دانشجویان با فناوری اطلاعات آشنا خواهند شد. در ترم دوم سال اول، مطالعه رشد (جنین شناسی)، فیزیک عمومی (تئوری بافت، آناتومی عمومی) و عملکرد اندام (بیوشیمی و فیزیولوژی اندام) حیوانات اهلی آغاز می شود.

سال دوم و سوم (کارشناسی) تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

در سال دوم کارشناسی دامپزشکی در بلژیک، مطالعات آناتومی، توپوگرافی و بالینی، بیوشیمی و فیزیولوژی اندام تکمیلی انجام می شود. همچنین جنبه های اقتصادی بهره برداری از دام (اقتصاد تولید دام) نیز مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این، برخی از جنبه های مهم بهداشت عمومی دامپزشکی، به ویژه مواد غذایی و شیمی محیطی، مورد مطالعه قرار می گیرد. در نهایت، به عنوان یک دانشجو، متقاضیان بینشی در مورد ژنتیک عمومی و مولکولی کسب می کنند. سال سوم کارشناسی دامپزشکی عمدتاً الهام گرفته از پاراکلینیک است. به عنوان یک دانشجو، متقاضیان دانش لازم در مورد عوامل بیماری زا (باکتریولوژی و قارچ شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی)، تغذیه حیوانات، ایمونولوژی و بهداشت و نگهداری حیوانات خانگی را کسب می کنند. در آناتومی توپوگرافی و بالینی تکمیلی، حیوان سالم با جزئیات بیشتری به عنوان آماده سازی مستقیم برای آموزش بالینی مورد مطالعه قرار می گیرد.

دانشجویان همچنین اولین گام های خود را در مطالعه انحراف از ساختار طبیعی (آسیب شناسی عمومی) و عملکرد طبیعی (پاتوفیزیولوژی و بیوشیمی بالینی) برمی دارند. مفاهیم کلی مربوط به تصویربرداری پزشکی، مقدمه ای بر بهداشت عمومی دامپزشکی، فارماکولوژی عمومی و اخلاق شناسی، اخلاق و رفاه حیوانات سال سوم را به پایان می رساند.

آشنایی با دوره های تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

سال اول، دوم و سوم کارشناسی ارشد دامپزشکی در بلژیک

در دو سال اول دوره کارشناسی ارشد تحصیل دامپزشکی در بلژیک دانشجویان دوره های مختلف، آموزش های عملی را دریافت می کنند که کل رشته دامپزشکی را پوشش می دهد. در این دوره، انواع بیماری ها و ناهنجاری ها برای علت، پاتوژنز، علائم، تشخیص، پیش آگهی و درمان مورد مطالعه قرار می گیرند. علاوه بر این، توجه زیادی به حیوان به عنوان تولید کننده مواد غذایی، از جمله قوانین دامپزشکی و علم وظایف اخلاقی می شود. همچنین در این دوره، بخش تئوری با چندین ساعت تمرین عملی و کلینیک تکمیل می شود. در ترم دوم سال دوم کارشناسی ارشد دامپزشکی در دانشگاه های بلژیک، دانشجو باید بین مجموعه ای از دروس انتخابی با تمرکز بر نوع حیوانات، تعدادی از دروس انتخابی پزشکی یا تعدادی از دروس انتخابی مرتبط با دارو ها، انتخاب اول را انجام دهد. همچنین بهداشت عمومی دامپزشکی و ایمنی مواد غذایی نیز شامل این بخش است.

در سال آخر تحصیل دامپزشکی در بلژیک، دروس تئوری که همه دانشجویان باید بگذرانند بسیار محدود است و دانشجویان در این دوره بیشتر مشغول به فعالیت های عملی می شوند. دانشجویان تحصیل دامپزشکی در بلژیک تحصیلات خود را با پایان نامه کارشناسی ارشد که به 3 یا 4 قسمت تقسیم می شود، بسته به تخصص انتخابی به پایان می رسانند. پایان نامه کارشناسی ارشد یک کار علمی شخصی است که دانشجو با مشورت استاد راهنما انجام می دهد. استاد راهنما استاد یا دستیار دانشجو می باشد که همراه با کادر علمی بر پایان نامه کارشناسی ارشد نظارت می کند.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان مجرب ما، لیستی از 8 دانشگاه برتر برای تحصیل دامپزشکی در بلژیک تهیه شده است که هدف آن آشنایی متقاضیان با بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در بلژیک در زمینه دامپزشکی می باشد.

با بررسی جدول زیر می توانید با بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در بلژیک برای تحصیل دامپزشکی آشنا شوید:

نام دانشگاهنام شهررتبه در بلزیکرتبه در اروپارتبه جهانی
Ghent UniversityGhent1610
University of LiegeLiege22148
Institute of Tropical MedicineAntwerp33183
Catholic University of LeuvenLeuven478269
University of AntwerpAntwerp5116431
Free University of BrusselsBrussels6131492
Catholic University of LouvainLouvain-la-Neuve7138507
University of NamurNamur8189695

در این دانشگاه ها امکان شرکت در بهترین برنامه های تحصیل دامپزشکی وجود دارد و علاوه بر این، دانشجویان و متقاضیان می توانند در دوره های تحصیلی دیگری نیز شرکت کنند و از بهترین امکانات و آموزش ها بهره مند شوند. بالا بودن کیفیت آموزش، امکانات و تجهیزات تحصیلی و همچنین اعتبار جهانی دانشگاه های بلژیک، دلایل واضحی برای جذب دانشجویان بین المللی و همچنین داخلی زیادی به این کشور می باشند.

در نمودار زیر به تعداد کل دانشجویانی که در دانشگاه های بلژیک از سال 2016 تا 2022 ثبت نام کرده اند اشاره شده است:

تعداد دانشجویان دانشگاه های بلژیک

 اهداف و نتیجه تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

با تحصیل دامپزشکی در بلژیک دانشجویان می توانند از تحصیلات عالی، یکپارچه و حرفه ای در دامپزشکی بهره مند شوند که از آموزش مناسب در زمینه های اصلی فعالیت های دامپزشکی، از جمله کلینیک، تولید و پردازش فناوری، بازرسی بهداشتی و پشتیبانی بهداشتی در رابط تولید دامی، کیفیت، کنترل محیطی و بهداشتی، آموزش و پژوهش در علوم دامپزشکی، بهداشت عمومی و حیوانات تشکیل شده است.

اهداف تحصیل دامپزشکی در بلژیک به شرح زیر است:

  • ارتقاء مراقبت های بهداشتی حیوانات
  • ارتقاء رفاه حیوانات
  • کمک به مدیریت، بهبود و توسعه سیستم های تولید حیوانات
  • پیشگیری، تشخیص و کنترل بیماری‌ های زئونوز و آنزوتیک
  • اطمینان از کیفیت محصولات غذایی با منشاء حیوانی
  • کمک به حفاظت از محیط زیست
  • ترویج و توسعه فعالیت های پژوهشی علمی

اشتغال بعد از تحصیل رشته دامپزشکی در بلژیک

به دلیل تنوع گسترده ای از مطالعات دامپزشکی، افرادی که اقدام به مهاجرت به بلژیک می کنند و مشغول به تحصیل دامپزشکی در بلژیک می شوند و با موفقیت دوره تحصیلی خود را به پایان می رسانند، می توانند در بخش های مختلف مشغول به کار شوند.

این بخش ها عبارتند از:

  • اشتغال به عنوان یک پزشک دامپزشکی برای حیوانات خانگی یا اسب، بر معاینه و درمان هر حیوان تاکید دارد.
  • اشتغال به عنوان یک پزشک حیوانات مزرعه، که در آن درمان گروهی از حیوانات و کنترل سلامت گله از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • اشتغال به عنوان دامپزشک در زمینه صنایع دارویی و صنایع خوراک دام
  • اشتغال به عنوان یک دامپزشک در خدمت سلامت عمومی
  • اشتغال به عنوان دامپزشک در آزمایشگاه های تشخیصی (خصوصی و دولتی)
  • اشتغال به عنوان دامپزشک در تحقیقات و آموزش

هموطنان محترم می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر از شرایط و قوانین ادامه تحصیل در زمینه های مختلف در بلژیک و یا بهترین کشورهای اروپایی و همچنین اخذ اقامت و اشتغال در این کشورها با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید و برای رزرو وقت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *