ویزای تحصیلی

رشته روانشناسی در کرواسی

تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی

تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی بعضا به دلیل کم هزینه بودن برخی از دانشگاه های این کشور مورد توجه برخی از علاقه مندان قرار داشته است. کرواسی یا به عبارتی جمهوری کرواسی کشوری در اروپای مرکزی و جنوبی است که با اسلوونی، مجارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو همسایه و هم مرز می باشد. کرواسی کشوری نسبتا کوچک است که کم تر از 5 میلیون نفر جمعیت دارد و اگرچه از دید بانک جهانی کشوری پردرآمد دانسته می شود، از نظر سطح توسعه یافتگی و قدرت اقتصادی در مقایسه با قدرت های اروپایی یعنی آلمان، سوئیس، اتریش، دانمارک، هلند و غیره، کمی جایگاه پایین تری دارد.

با این وجود اقتصاد این کشور در بخش های کشاورزی، صنعت وخدمات پیشرفت های زیادی داشته و درآمد زیادی نیز از حوزه توریسم و گردشگری به دست می آورد. به طوری که جزو 20 کشور مورد علاقه دنیا از دید گردشگران بوده است و همین مسئله هم سبب شده موقعیت های شغلی زیادی برای جوانان کرواسی وجود داشته باشد. منتهی از آن جایی که زبان رسمی در کرواسی، زبان کروات است و برخی مشاغل از جمله وکلا، پزشکان، روانشناسان، پرستاران و غیره، برای تحصیل و مشغول شدن به کار لزوما باید به این زبان تسلط داشته باشند، طرفداران کم تری بین دانشجویان بین المللی دارد.

با این وجود شاخصه توسعه انسانی بالا، امکانات آموزشی، رفاهی و بهداشتی خوب، امنیت اقتصادی و اجتماعی بالا و غیره سبب شده تا تحصیل در کرواسی هم طرفدارانی داشته باشد. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی کدام اند؟
  • آیا امکان کار ضمن و پس از تحصیل در کرواسی است؟

هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی

دنشگاه های دولتی کرواسی تقریبا ارزان قیمت هستند به طوری که به طور غالب از دانشجویان رشته روانشناسی سالانه 2200€ تا 3000€ (یورو) اخذ می نمایند. این در حالی است که رشته های فنی-مهندسی کمی گران تر هستند و شهریه سالانه آن ها به 4000€ (یورو) در سال هم می رسد. البته شهریه تحصیل رشته روانشناسی در دانشگاه های خصوصی کرواسی به مراتب بیشتر است و سالانه به حدود 9000€ (یورو) هم می رسد.

در کنار شهریه دانشگاه، هزینه بلیت، هزینه ترجمه مدارک و غیره، هزینه زندگی در کرواسی یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که دانشجویان تمامی رشته ها از جمله رشته روانشناسی باید به آن توجه داشته باشند. با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت فرد در کرواسی هزینه های زندگی در این کشور معمولا ماهانه بین 400€ تا 700€ (یورو) است. یعنی کرواسی هم مثل مجارستان، لهستان، اسلواکی و اسلوونی جزو کشورهای ارزان قیمت قاره اروپا به حساب می آید. از همین هزینه ها نیز بیشترین بخش به تهیه محل اقامت اختصاص پیدا می کند به طوری که دانشجویانی که به جای تهیه خوابگاه، آپارتمان مستقل اجاره کنند، هزینه های بیشتری دارند. در نمودار ذیل متوسط اجاره آپارتمان در کرواسی با توجه به قیمت های سال 2021 بیان شده است:

متوسط اجاره بهای ماهانه آپارتمان در کرواسی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی

برای ارتقای رزومه اخذ پذیرش از دانشگاه های کرواسی که رنکینگ بهتری دارند، اهمیت پیدا می کند. البته در مجموع نرخ بیکاری در کرواسی بالا است و کاریابی در این کشور خصوصا برای دانشجویان بین المللی دشوار خواهد بود. با این وجود تحصیل رشته روانشناسی در دانشگاه های مطرح کرواسی می تواند در قوی تر کردن رزومه افراد موثر باشد. این دانشگاه ها در سال تحصیلی 2022-2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های کرواسی برای تحصیل در رشته روانشناسیرتبه ملی دانشگاهشهر
Sveucilište u Zagrebu1Zagreb
Sveucilište u Rijeci2Rijeka
Sveucilište u Splitu3Split
Sveucilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku4Osijek
Sveucilište u Zadru5Zadar
Sveucilište Jurja Dobrile u Puli6Pula
Sveucilište u Dubrovniku7Dubrovnik

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی

تمامی دانشجویان رشته روانشناسی که پذیرش بلند مدت یکی از دانشگاه های کرواسی را دارند می توانند درخواست دهند و اجازه کار پاره وقت در این کشور را اخذ کنند؛ هرچند فعالیت آن ها نمی تواند در زمینه روانشناسی باشد. چرا که کار به عنوان روانشناس در تمام کشورهای دنیا، از جمله کرواسی، باید پس از فارغ التحصیلی و اخذ گواهی های لازم باشد. کار ضمن تحصیل در کرواسی به 2 دسته عمده تقسیم می شود:

  1. کار در محیط دانشگاه مثل کمک به اساتید در فعالیت های پژوهشی
  2. کار خارج از محیط دانشگاه مثل صندوق دار بودن در رستوران و غیره

کار پس از تحصیل در کرواسی

پس از فارغ التحصیلی در رشته روانشناسی دانشگاه های کرواسی، دانشجویان فرصت دارند شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کرواسی نمایند. با یافتن شغل مدارکی باید تقدیم گردد تا درخواست اخذ ویزای کاری با موفقیت پیش رود؛ مهم ترین مدارک در این زمینه عبارت هستند از:

  • کپی پاسپورت
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی مبنی بر توانایی پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در کرواسی
  • مدرکی دل بر تهیه بیمه معتبر در کرواسی
  • قرارداد کاری امضا شده از سوی فرد و کارفرما
  • مدرک تحصیلی اخذ شده در رشته روانشناسی از دانشگاه های کرواسی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

لازم به ذکر است کاریابی در کرواسی با توجه به نرخ بیکاری بالا برای همه، حتی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی، سخت است. در نمودار ذیل نرخ بیکاری در کرواسی بررسی شده است:

نرخ بیکاری در کرواسی

برای کاریابی به عنوان روانشناس در کرواسی، تسلط به زبان کرواسیایی ضرورت دارد و کسانی که سابقه تحصیل در دانشگاه های مطرح را دارند نیز شرایط بهتری خواهند داشت؛ علی الخصوص University of Split که رتبه 497 از طبقه بندی U.S. News دارد. لازم به ذکر است روانشناسان در کرواسی درآمد ماهانه بالایی دارند که میانگین آن 20700HRK (کونای کرواسی) است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته روانشناسی در کرواسی، کار ضمن و پس از تحصیل رشته روانشناسی و غیره توضیحاتی بیان شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *