ویزای تحصیلی

رشته ریاضی در تاجیکستان

رشته ریاضی در تاجیکستان

برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، نزدیکی به ایران اهمیت دارد و همین امر تحصیل رشته ریاضی در تاجیکستان را جذاب ساخته است. تاجیکستان کشوری کوچک در شمال شرقی ایران است و بسیاری از شهروندان این کشور به زبان فارسی صحبت می کنند و این در حالی است که زبان نوشتاری آن ها شامل الفبای روسی می شود و این مسئله می تواند شرایط تحصیل بسیاری را در کشور تاجیکستان کمی سخت کند. علاوه بر این دانشجویان تنها در برخی از دانشگاه های این کشور این فرصت را خواهند داشت که به زبان انگلیسی نیز به ادامه تحصیل بپردازند و این گزینه ای جذاب برای دانشجویان خارجی است. هزینه های تحصیل و زندگی مقرون به صرفه در کشور تاجیکستان و شباهت های فرهنگی و زبانی آن را به گزینه ای جذاب برای ایرانیان تبدیل کرده است.

در سال های اخیر کشور تاجیکستان در زمینه آموزش دانشجویان پیشرفت هایی را تجربه کرده است اما همچنان در جمع کشورهای برتر منطقه در این حوزه قرار ندارد با این وجود در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا شرایط تحصیل رشته ریاضی در تاجیکستان را مورد بررسی قرار دهیم.

  • شرایط تحصیل در کشور تاجیکستان چگونه است؟
  • آیا دانشگاه های زیادی برای تحصیل رشته ریاضی در تاجیکستان وجود دارد؟
  • هزینه های تحصیل و زندگی در تاجیکستان چگونه است؟
  • آیا می توان به کاریابی پس از تحصیل در تاجیکستان امید داشت؟

موسسات علمی ارائه کننده رشته ریاضی در تاجیکستان

اگر قصد دارید تحصیلات خود را در تاجیکستان ادامه دهید، باید در نظر داشته باشید که گزینه های بسیار زیادی پیش روی شما قرار ندارد و باید از میان گزینه های محدود برترین آن ها را انتخاب کنید. یکی از دانشگاه های مناسب برای تحصیل علوم ریاضیات در کشور تاجیکستان، دانشگاه ابوعبداله رودکی است و این دانشگاه دولتی در شهر کولاب واقع شده است.

دانشگاه دولتی مسکو در شهر دوشنبه نیز یکی دیگر از شعبه های دانشگاه دوشنبه است که در شهرهای مختلف کشورهای جدا شده شوروی سابق فعال هستند. دانشگاه دولتی پداگوجیکال تاجیک که در سا 1931 در شهر دوشنبه فتتاح شده است نیز یکی دیگر از دانشگاه هایی است که در سال های اخیر تا حدودی مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفته است. دانشگاه روسی تایجک در شهر دوشنبه نیز یکی دیگر از دانشگاه هایی است که به شما به عنوان یک دانشجوی خارجی اجازه تحصیل در رشته ریاضی را ارائه می کند.

دانشگاه دولتی تاجیک در شهر دوشنبه نیز از جمله دیگر دانشگاه هایی است که امکان تحصیل را در رشته ریاضی فراهم کرده است. در نظر داشته باشید که در این دانشگاه امکان تحصیل تنها در مقطع کارشناسی برای دانشجویان فراهم شده است. دانشگاه دولتی کورگانتپه نیز شرایطی کاملا مشابه با دانشگاه دولتی تاجیک دارد و به همین دلیل است که تحصیل در این دو دانشگاه را به بسیاری از متقاضیان توصیه نمی توان کرد. اگر خواهان تحصیل در مقطع دکترا در تاجیکستان هستید، یک گزینه تنها پیش رو خواهید داشت و آن دانشگاه معتبر رودکی است. به طور کلی این دانشگاه را می توان به عنوان بهترین دانشگاه دولتی در کشور تاجیکستان معرفی کرد.

موسسات علمی ارائه کننده رشته ریاضی در تاجیکستان

هزینه تحصیل رشته ریاضی در تاجیکستان

آنچه که در رابطه با تحصیل در یک کشور خارجی بسیار حائز اهمیت است، هزینه هایی است که یک دانشجو برای زندگی و تحصیل خود در آن کشور باید پرداخت کند. یکی از مزایای مهم تحصیل در تاجیکستان در کنار تحصیل در کشوری نزدیک به ایران، هزینه های بسیار مقرون به صرفه تحصیل در این کشور است. برای اینکه بتوانید در این کشور به ادامه تحصیل بپردازید، قطعا در اختیار داشتن بودجه ای معادل 1000$ (دلار) برای تحصیل شما در این کشور کفایت خواهد کرد مگر اینکه در دانشگاه مسکو تحصیل کنید. هزینه تحصیل رشته ریاضی در برخی از دانشگاه های کشور تاجیکستان کمتر از 500$ (دلار) است و در نتیجه می توان به کم بودن هزینه های تحصیل در این کشور بسیار امید داشت.

شهریه تحصیل در دانشگاه رودکی تقریبا 950$ (دلار) تعیین شده است و دانشگاه دولتی مسکو در دوشنبه نیز شهریه ای معادل 2090$ (دلار) را برای دانشجویان در نظر گرفته است. تحصیل در دانشگاه دولتی تاجیک نیز 896$ (دلار) اعلام شده است و این در حالی است که برای تحصیل در سایر دانشگاه های کشور تاجیکستان که پیش تر معرفی کرده ایم، شهریه ای کمتر از 500$ (دلار) تعیین شده است.

دانشجویان باید در نظر داشته باشند که علاوه بر شهریه، باید هزینه های زندگی خود را نیز در کشور تاجیکستان تامین کنند. هزینه زندگی یک نفر در تاجیکستان به طور متوسط در حدود 350$ (دلار) در ماه است و می توان با هزینه ای معادل 150$ (دلار) در ماه نیز اجاره بهای خانه ای کوچک را پرداخت کنید. البته با توجه به تفاوت های سبک زندگی دانشجویی، بودجه ای معادل 350$ (دلار) نیز می تواند برای گذران زندگی در این کشور کفایت کند.

درآمد متخصصین ریاضی در کشور تاجیکستان

اگر به دنبال درآمد بالا با تحصیل در رشته ریاضی در تاجیکستان هستید، بهتر است تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه دهید چرا که در این صورت شما شانس خواهید داشت تا به عنوان یک استاد دانشگاه در این کشور مشغول به کار شوید. در این حالت به درآمد بسیار بالایی در این کشور دسترسی خواهید داشت. یک استاد دانشگاه در تاجیکستان بیش از 2 برابر یک معلم ریاضی درآمد ماهانه خواهد داشت و در نتیجه می توان چنین گفت که دریافت مدرک دکترا در تاجیکستان در این رشته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما به عنوان دانشجوی خارجی این فرصت را خواهید داشت که پس از تحصیل در این کشور به کار مشغول شوید. برای کسب آگاهی بیشتر از شرایط درآمدی اساتید دانشگاهی رشته ریاضی در تاجیکستان، نمودار زیر طراحی شده است.

درآمد ماهانه متخصصین ریاضی در کشور تاجیکستان

با همه تفاسیر فوق و درآمد بالایی که یک متخصص رشته ریاضی در کشور تاجیکستان به آن دست پیدا خواهد کرد، تحصیل در تاجیکستان نمی تواند اعتبار چندانی به رزومه شما بیافزاید در نتیجه توصیه می شود تا سایر کشورها را برای تحصیل خود انتخاب کنید. اگر به فکر تحصیل در کشوری در نزدیکی ایران یا در دل اروپا و یا شرق آسیا هستید یا می خواهید به قاره آمریکا یا اقیانوسیه مهاجرت کنید، همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از آمادگی کامل برای پاسخ دهی به سوالات شما برخوردار هستند.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “رشته ریاضی در تاجیکستان

  1. فرشاد یاسوری گفت:

    سلام
    من فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه گیلان هستم و حدود ۴۶ سال دارم
    آیا بعنوان مدرس ریاضی در تاجیکستان امکان اشتغال دارم؟
    من ۳۰ سال سابقه رسمی دبیری اموزش و پرورش را دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تا زمانی که پیشنهاد رسمی کار نداشته باشید از این کشور نمی تونید کار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *