ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در آذربایجان

رشته زمین شناسی در آذربایجان

رشته زمین شناسی در آذربایجان هرچند ارزان قیمت است اما طرفداران چندانی ندارد و اخذ پذیرش از آن برای علاقه مندان دشوار نیست. باید توجه شود که در تمامی کشورهای در حال توسعه که اقتصاد ضعیف یا متوسطی هم دارند، تحصیل در رشته هایی مثل فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی و غیره، منجر به کاریابی نخواهد شد. در این قبیل کشورها که آذربایجان هم در این گروه قرار می گیرد، دانشجویان یا سراغ چنین رشته هایی نمی روند یا پس از فارغ التحصیلی سعی می کنند برای مقطع تحصیلی بالاتری این رشته را در دانشگاه های کشورهایی مثل آمریکا، فنلاند، هلند، مجارستان، اتریش و غیره ادامه دهند. نهایت شغلی که فردی به عنوان زمین شناس بتواند در آذربایجان پیدا کند تدریس این رشته در کالج، دانشگاه یا دبیرستان های آذربایجان است که تعداد فرصت های شغلی این چنینی هم بسیار محدود می باشد.

پس بهتر است افراد اگر بودجه کمی برای تحصیل و مهاجرت دارند و می خواهند کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و غیره را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند، حداقل به سراغ رشته های پردرآمد و با بازار کار خوب بروند. از جمله این رشته ها می توان به مهندسی برق، کامپیوتر، پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی و غیره اشاره نمود. تحصیل در آذربایجان البته جذابیت هایی هم دارد که مهم ترین آن ها کم هزینه بودن زندگی و پایین بودن شهریه دانشگاه ها است. بنابراین در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به موضوع تحصیل در آذربایجان می پردازند:

  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های آذربایجان برای رشته زمین شناسی کدامند؟

تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان

به این منظور افراد باید ابتدائا توجه کنند تحصیل در رشته زمین شناسی در چه مقطعی مدنظرشان است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه های آذربایجان متقاضی نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد. اما ابتدائا باید یک سال در کالج های آذربایجان دوره پیش دانشگاهی را بگذراند که به انتخاب خودش به یکی از زبان های آذری، روسی یا انگلیسی برگزار می شود. کسانی که علاقمند به کار پس از تحصیل در آذربایجان هستند باید توجه کنند تسلط به زبان آذری یا حتی روسی برای زندگی در این کشور بهتر از انگلیسی است. لازم به ذکر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی دانشجویان علاوه بر مدرک زبان معتبر لزوما باید تحصیلات مرتبط هم داشته باشند.

تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان

با توجه به دانشگاهی که فرد انتخاب می کند و مقطع تحصیلی وی، شهریه ای که باید بابت تحصیل در رشته زمین شناسی پرداخت نماید متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می توان بازه شهریه های دانشگاه های آذربایجان را سالانه بین 1000$ تا 1500$ (دلار آمریکا) در کالج های پیش دانشگاهی، 1000$ تا 2500$ (دلار آمریکا) در مقطع کارشناسی و 1000$ تا 4000$ (دلار آمریکا) در مقطع کارشناسی ارشد تخمین زد. توجه شود که دانشجویان علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه های زندگی در آذربایجان را نیز پرداخت نمایند که تماما باید از قبل تهیه شده باشد چرا که دانشجویان بین المللی اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت. هزینه زندگی در آذربایجان با توجه به سبک زندگی هر فردی ماهانه بین 594$ تا 836$ (دلار آمریکا) می باشد. یعنی زندگی در آذربایجان به لحاظ هزینه های زندگی تقریبا مشابه ترکیه و ارمنستان است.

این در حالی است که دانشگاه هایی که در ترکیه قرار دارند به مراتب جایگاه علمی بهتری در دنیا دارند و فارغ التحصیل شدن از آن ها مزیت بیشتری دارد. به علاوه به لحاظ سطح توسعه یافتگی، میزان درآمد پس از تحصیل، تعداد موقعیت های شغلی در شهرهای بزرگ و غیره هم ترکیه بهتر از آذربایجان است. البته متاسفانه نرخ تورم در ترکیه از آذربایجان بیشتر است.

در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، حداقل هزینه زندگی در آذربایجان و ترکیه با مجارستان مقایسه می شود:

حداقل هزینه زندگی در آذربایجان و ترکیه با مجارستان

 

بهترین دانشگاه ها برای رشته زمین شناسی در آذربایجان

بهترین دانشگاه های آذربایجان عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های آذربایجان برای تحصیل در رشته زمین شناسیرتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است
Azerbaycan Dövlet Iqtisad Universiteti1Baku
Baki Dövlet Universiteti2Baku
Xezer Universiteti3Baku
Azerbaycan Texniki Universiteti4Baku
Baki Muhendislik Universiteti5Xirdalan

برای اخذ پذیرش از دوره پیش دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته زمین شناسی، مدارکی که باید تقدیم هر کالجی گردد متفاوت است اما مهمترین آن ها به شرح ذیل است:

  • CV
  • ترجمه رسمی دیپلم 12 ساله ریاضی یا تجربی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات
  • توصیه نامه از 2 تن از معلمین پیشین
  • انگیزه نامه یا همان letter of interest در خصوص دلایل انتخاب آذربایجان و کالج مورد نظر جهت تحصیل در رشته زمین شناسی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک

کار ضمن تحصیل رشته زمین شناسی در آذربایجان

همان طور که اشاره کوتاهی شد، دانشجویان بین المللی حین تحصیل در آذربایجان اجازه کار ندارند. از دیگر کشورهایی که اجازه کار ضمن تحصیل به دانشجویان خارجی نمی دهند می توان به امارات متحده عربی، هندوستان و ژاپن اشاره نمود. جهت مشغول به کار شدن حین تحصیل در آذربایجان دانشجو ابتدائا باید شغلی در این کشور پیدا کند، سپس 1000$ (دلار آمریکا) برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری آذربایجان به دولت این کشور پرداخت نماید و نهایتا پیش از مشغول شدن به کار، ترک تحصیل نماید.

اقامت آذربایجان با معایبی همراه است که از آن جمله می توان به کم بودن سطح درآمد و قدرت خرید مردم، نبودن دانشگاه های مطرح در سطح جهانی و غیره اشاره نمود. اما شاید یکی از عمده ترین معایب زندگی و تحصیل در آذربایجان تک تابعیتی بودن این کشور باشد؛ یعنی فردی که با 5 سال اقامت قانونی و پرداخت مالیات در آذربایجان قادر خواهد بود پاسپورت این کشور را اخذ نماید، باید ابتدائا از ملیت قبلی خود ترک تابعیت کند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان، ترکیه، آلمان، کانادا، ایتالیا و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات تخصصی درباره رشته زمین شناسی در آذربایجان

  • تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان چگونه است؟ به این منظور افراد باید ابتدائا توجه کنند تحصیل در رشته زمین شناسی در چه مقطعی مدنظرشان است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه های آذربایجان متقاضی نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد. اما ابتدائا باید یک سال در کالج های آذربایجان دوره پیش دانشگاهی را بگذراند که به انتخاب خودش به یکی از زبان های آذری، روسی یا انگلیسی برگزار می شود. کسانی که علاقمند به کار پس از تحصیل در آذربایجان هستند باید توجه کنند تسلط به زبان آذری یا حتی روسی برای زندگی در این کشور بهتر از انگلیسی است. لازم به ذکر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی دانشجویان علاوه بر مدرک زبان معتبر لزوما باید تحصیلات مرتبط هم داشته باشند.
  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در آذربایجان به چه صورت است؟ با توجه به دانشگاهی که فرد انتخاب می کند و مقطع تحصیلی وی، شهریه ای که باید بابت تحصیل در رشته زمین شناسی پرداخت نماید متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می توان بازه شهریه های دانشگاه های آذربایجان را سالانه بین 1000$ تا 1500$ (دلار آمریکا) در کالج های پیش دانشگاهی، 1000$ تا 2500$ (دلار آمریکا) در مقطع کارشناسی و 1000$ تا 4000$ (دلار آمریکا) در مقطع کارشناسی ارشد تخمین زد. توجه شود که دانشجویان علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه های زندگی در آذربایجان را نیز پرداخت نمایند که تماما باید از قبل تهیه شده باشد چرا که دانشجویان بین المللی اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *