ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در روسیه

رشته زمین شناسی در روسیه

رشته زمین شناسی در روسیه نسبت به کشورهایی از جمله فنلاند، سوئد و آمریکا ارزان تر است؛ خصوصا در دوره هایی که به زبان روسی تدریس می شوند. البته تحصیل در فنلاند و سوئد برای کسانی که تابعیت اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را داشته باشند رایگان است اما ایرانی ها و سایر دانشجویان غیر اروپایی از سال 2017 برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این دو کشور باید شهریه پرداخت نمایند. لازم به ذکر است فنلاند و سوئد اگرچه جزو شادترین کشورهای دنیا هستند و سطح بالای رفاه اقتصادی دارند، هزینه های تحصیل و زندگیشان برای خارجی ها بالا است. با این وجود امکان اخذ ویزای همراه برای دانشجویان ایرانی، کار ضمن تحصیل، نرخ بسیار پایین جرم و جنایت، امکان کار پس از تحصیل و غیره سبب شده تحصیل در فنلاند و سوئد طرفداران زیادی داشته باشد.

اما برای کسانی که می خواهند فاصله کم تری با ایران داشته باشند یا هزینه های تحصیل و زندگی کم تری پرداخت نمایند، گزینه های دیگری وجود دارد. با توجه به شرایط مالی، سنی و تحصیلی هر فرد از جمله کشورهایی که برای تحصیل رشته زمین شناسی با هزینه نسبتا کم پیشنهاد می شود، ترکیه، روسیه، ایتالیا، مجارستان و فرانسه است. البته تحصیل در آلمان هم تقریبا رایگان است امام وقت سفارت این کشور بیش از 1 سال می باشد و پروسه مهاجرت تحصیلی به آلمان با توجه به طولانی بودن، طرفداران خود را از دست داده است. با این وجود تحصیل در روسیه علاوه بر کم هزینه بودن، سریع تر است؛ به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به این موضوع می پردازند:

  • کار ضمن تحصیل در روسیه چگونه است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه کدام است؟
  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در روسیه طی سال 2021 چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در روسیه

با توجه به زبان دوره تحصیلی که انگلیسی است یا روسی، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی، میزان دقیق شهریه ای که دانشجویان پرداخت می نمایند در روسیه متفاوت می باشد. نحوه اخذ پذیرش نیز با توجه به موارد گفته شده متفاوت است مثلا معمولا برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته های مختلف از جمله زمین شناسی دانشجویان ابتدائا باید 1 سال دوره پیش دانشگاهی بگذرانند. همچنین دوره های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی در دانشگاه های روسیه کم تر هستند و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بالاتر می باشد. به طور کلی در کالج های پیش دانشگاهی روسیه شهریه معمولا سالی 5000$ تا 9000$ (دلار آمریکا) می باشد. اما کسی که بخواهد از دوره کارشناسی ارشد وارد دانشگاه های این کشور شود نیازی به دوره پیش دانشگاهی در خود روسیه ندارد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی در هر کدام از دانشگاه های روسیه شهریه متفاوتی دارد. اما معمولا شهریه سالانه این دوره را می توان سالانه بین 6500$ تا 12000$ (دلار آمریکا) در نظر گرفت. لازم به ذکر است کارشناسی ارشد اگرچه در دانشگاه های کشورهایی مثل انگلیس 1 ساله است، در روسیه 2 ساله می باشد و شهریه هر سالی باید از قبل پرداخت شود. نکته دیگری که در خصوص هزینه ها باید مورد توجه دانشجویان باشد هزینه های زندگی در روسیه است که به سبک زندگی و شهر محل اقامت افراد بستگی دارد. در نمودار ذیل متوسط هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای بزرگ (مثل مسکو و سن پترزبورگ) و شهرهای کوچک تر روسیه با هم مقایسه شده است:

هزینه زندگی در شهرهای کوچک و بزرگ روسیه

کار ضمن تحصیل رشته زمین شناسی در روسیه

دانشجویان در برخی از کشورهای دنیا از جمله چین، آذربایجان، ژاپن، هند، امارات و غیره اجازه کار ندارند، در برخی کشورها مثل ترکیه در سال اول حضور اجازه کار ندارند و در برخی دیگر از کشورهای می توانند به صورت محدود مشغول به کار شوند. روسیه در دسته سوم قرار می گیرد یعنی به کسانی که مجوز کار یا همان work permit اخذ می نمایند اجازه کار ضمن تحصیل می دهد. البته باید توجه شود کار ضمن تحصیل در روسیه تا 20 ساعت در هفته مجاز است؛ هرچند دانشجویان بعضا مشغول به کار سیاه می شوند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. لازم به ذکر است حدود درآمد حاصل از کار دانشجویی در روسیه ماهانه بین 150$ تا 400$ (دلار آمریکا) می باشد. همچنین باید توجه شود لازمه کاریابی در روسیه، چه ضمن و چه بعد از تحصیل، تسلط به زبان روسی است.

کار با رشته زمین شناسی در روسیه

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه دانشجویان موظف نیستند بلافاصله خاک روسیه را ترک کنند. مثل در انگلستان دانشجویان تا پیش از سال 2021 امکان اقامت پس از فارغ التحصیلی را نداشتند در حالی که الان اینطور نیست. اما روسیه جزو کشورهایی بوده که از دیرباز به خارجی ها اجازه داده پس از اتمام تحصیلاتشان همچنان تا 6 ماه اقامت این کشور را داشته باشند و دنبال کار بگردند. البته تحت شرایطی این اقامت 6 ماهه قابلیت تمدید شدن را نیز دارد.

کار با رشته زمین شناسی در روسیه

هرچند توجه شود زمین شناسی جزو رشته هایی با بازار کار خیلی خوب نیست و موقعیت های شغلی محدودی در روسیه دارد. البته درآمد زمین شناسان در روسیه بد نیست و با توجه به سابقه کار، سطح تحصیلات و توانایی خود به طور متوسط ماهی 162000RUB (روبل روسیه) درآمد دارند. یعنی حداقل درآمد زمین شناسان در روسیه 79200RUB (روبل روسیه) و حداکثر درآمدشان نیز ماهی 252000RUB (روبل روسیه) می باشد. البته زمین شناسان در موسسات زمین شناسی واقع در شهرهایی مثل مسکو و سن پترزبورگ درآمد بیشتری نسبت به موسسات محلی در شهرهای کوچک تر دارند. همچنین تبعیض جنسیتی در روسیه هم همانند سایر کشورهای دنیا متاسفانه وجود دارد و زنان درآمد کم تری نسبت به مردان دارند.

ویزای تحصیلی کشور روسیه

با در نظر گرفتن شرایط کار و هزینه های زندگی در روسیه، کسانی که تمایل دارند همچنان تحصیل در این کشور را انتخاب کنند باید ابتدائا از دانشگاهی در این کشور پذیرش بگیرند و سپس برای ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنند. مهم ترین مدارک به منظور اخذ ویزای تحصیلی روسیه عبارتند از پاسپورت معتبر، نامه پذیرش قطعی از دانشگاه و تمکن مالی. علاقمندان به کساب اطلاعات بیشتر راجع به رشته زمین شناسی در روسیه میتوانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *