ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در قطر

رشته زمین شناسی در قطر

قطر، امارات، کویت و عمان جزو محبوب ترین کشورهای عربی برای تحصیل هستند و تحصیل در رشته زمین شناسی در قطر هم طرفداران خاص خود را دارد. البته نباید فراموش کرد که قطر نه تنها نظام تحصیلی رایگان ندارد بلکه هم شهریه دانشگاه های آن بالا است و هم هزینه زندگی در این کشور. به علاوه علی رغم زیاد بودن درآمد دولت و مردم قطر به دلیل داشتن منابع نفت و گاز فراوان، این کشور در سال 2021 همچنان در گروه کشورهای در حال توسعه طبقه بندی می شود. در ضمن نه تنها قطر بلکه سایر کشورهای عربی من جمله امارات و کویت، برای خارجی ها پاسپورت صادر نمی نمایند. یعنی غالب مهاجران که هدفشان اخذ پاسپورت دوم می باشد نباید به عنوان مقصد نهایی خود به چنین کشورهایی نگاه کنند.

البته توضیح تکمیلی این سخن این است که امارات از اوایل سال 2021 به سرمایه گذارانی که خرید ملک به ارزش مشخصی در خاک این کشور داشته باشند، تحت شرایطی پاسپورت امارات را خواهد داد؛ منتهی دانشجویان و کسانیکه در این کشور کار می کنند تابعیت نمی گیرند. این در حالی است که حتی در بهترین کشورهای دنیا از جمله سوئیس، امکان اخذ پاسپورت با کار کردن و پرداخت مالیات وجود دارد؛ این موضوع در سوئیس برای اروپایی ها پس از 5 سال و برای غیر اروپایی ها پس از 10 سال رخ می دهد. قطر نیز همانند امارات نه تنها قوانین مهاجرپذیرانه ای ندارد بلکه حتی امکان تمدید اقامت را نیز دشوار کرده است و بیشتر نسبت به توریست ها و گردشگران موقت دید مثبتی دارد. با این وجود موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت استحضار علاقمندان به قطر به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در قطر چقدر است؟
  • هزینه زندگی در قطر چه میزان است؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در قطر

در حالی که حتی در اروپا امکان تحصیل رایگان یا تقریبا رایگان در کشورهایی مثل نروژ، فرانسه، ایتالیا، آلمان، لهستان و غیره وجود دارد، قطر نه تنها نظام تحصیلی رایگان ندارد، بلکه بسیار هم گران قیمت است. این که شهریه دقیقی که دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های قطر باید بپردازند چقدر باید باشد به عوامل مختلفی از جمله رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و قوانین خود دانشگاه بستگی دارد. به علاوه این موارد دانشجویان غیر بومی برای تحصیل در قطر شهریه بیشتری نسبت به خود قطری ها می پردازند. البته خوشبختانه زمین شناسی نسبت به رشته هایی از جمله مدیریت، شهریه به مراتب پایین تری را در دانشگاه های قطر دارد. شهریه رشته زمین شناسی در مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه های دولتی قطر سالی بین حدودا 2500$ تا 6000$ (دلار آمریکا) و در دانشگاه های خصوصی سالانه حدودا 8000$ تا 14000$ (دلار آمریکا) می باشد.

این در حالی است که با صرف هزینه مشابه یا حتی در مواردی پایین تر می توان اقامت تحصیلی کشورهای توسعه یافته ای مثل مجارستان، آلمان، فرانسه و غیره را به دست آورد. در ضمن در کشورهای مزبور، فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی امکان کاریابی دارند. این در حالی است که قطر از جمله کشورهایی نمی باشد که موقعیت های کاری زیادی برای متخصصین حوزه هایی از جمله زمین شناسی ایجاد نموده باشد. نکته مهم دیگری که در خصوص تحصیل در قطر باید به آن توجه نمود هزینه های زندگی در این کشور است که ماهانه با توجه به سبک زندگی هر فرد حدودا 750$ تا 1200$ (دلار آمریکا) می باشد. لازم به ذکر است این هزینه باید پیشاپیش تهیه شده و در حساب فرد وجود داشته باشد.

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در قطر

کار ضمن تحصیل رشته زمین شناسی در قطر

قطر از جمله کشورهایی است که امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان بین المللی را فراهم نکرده است. پس دانشجویانی که قطر، آذربایجان، امارات، چین، ژاپن و تعداد معدودی از کشورهای دیگر را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می نمایند، باید تمم هزینه های زندگی خود را از قبل تامین نموده باشند. این در حالی است که بیشتر کشورها از جمله ترکیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، هلند، سوئیس، کانادا، انگلیس، دانمارک، فنلاند، قبرس، آمریکا و غیره، کار دانشجویی را حتی برای دانشجویان غیر بومی یا اصطلاحا دانشجویان بین المللی مجاز دانسته اند. مثلا در ترکیه دانشجویان خارجی تا 24 ساعت در هفته، در سوئیس تا 15 ساعت در هفته و در کانادا و انگلیس تا 20 ساعت در هفته می توانند مشغول به کار ضمن تحصیل شوند و علاوه بر آشنایی با بازار کار، بخشی از هزینه های خود را تامین نمایند.

کار با رشته زمین شناسی در قطر

انگلیس تا پیش از تابستان 2021 دانشجویان را بعد از اتمام تحصیلات وادار به ترک این کشور می کرد. این در حالی است که الان هم انگلستان و هم بیشتر کشورهای دنیا به فارغ التحصیلان اجازه می دهند مدتی اقامت داشته و با پیدا کردن کار ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری نمایند. مثلا در انگلستان در سال 2021 فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تا 2 سال بعد از اتمام تحصیلات و دانشجویان دکتری تا 3 سال می توانند همچنان اقامت انگلیس را داشته باشند. در کانادا، آلمان، یونان، ایتالیا، آمریکا، هلند و غیره نیز این امکان وجود دارد. این در حالی است که در قطر حداکثر تا 5 روز پس از اتمام تحصیلات، یعنی به فاصله 5 روز از اخذ مدرک، خارجی ها باید خاک این کشور را ترک کنند.

با این وجود در صورت کاریابی در قطر، که شانس آن برای خارجی ها کم است، پس از خروج از این کشور بعدا می توان با ویزای کاری مجددا وارد قطر شد. نرخ بیکاری در قطر به شرح نمودار ذیل است:

نرخ بیکاری در قطر طبق آمار مکروترندز

درآمد زمین شناسان در قطر

هرچند زمین شناسان عملا موقعیت های شغلی خیلی محدودی در قطر دارند متوسط درآمد آن ها را می توان ماهانه 24300QAR (ريال قطر) دانست. البته حداقل درآمد و حداکثر درآمد این افراد در قطر به ترتیب ماهانه 11900QAR و QAR37800 (ريال قطر) می باشد. سابقه کار و سطح تحصیلات می تواند در سطح درآمد زمین شناسان در قطر موثر باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته زمین شناسی در قطر توضیحاتی ارائه گردیده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *