ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در لهستان

رشته زمین شناسی در لهستان

رشته زمین شناسی در لهستان بسیار کم هزینه است و حتی در مقطع کارشناسی در صورت تسلط به زبان ملی برای اروپایی ها تقریبا رایگان هم می باشد. با این وجود نباید فراموش کرد که لهستان کشوری توسعه یافته محسوب می شود که اگرچه امنیت اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد، با این وجود نه مهاجرپذیر است و نه دانشگاه های خیلی خوبی دارد. لهستان کشوری در اروپای مرکزی است که با بیش از 38 میلیون نفر جمعیت، پنجمین کشور پرجمعیت در اتحادیه اروپا محسوب میشود و در حال حاضر با توجه به داشتن نیروی کاری کافی، سیاست های خود را در راستای جذب نیروی متخصص خارجی تنظیم نکرده است. پایتخت لهستان شهر ورشو است و قطعا حتی با وجود مهاجرپذیر نبود لهستان، تمدید اقامت در صورت تحصیل و زندگی در این شهر، به دلیل وجود موقعیت های کاری بیشتر، ساده تر خواهد بود.

لهستان با وجود این که کشوری توسعه یافته است قدرت سیاسی متوسطی دارد اما به لحاظ اقتصادی صاحب ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا با توجه به میزان جمعیت می باشد. لهستان همچنین به لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال 2021 جایگاه خیلی خوبی دارد و همینطور از نظر آزادی های اقتصادی، سیستم بهداشتی و درمانی و غیره نیز کشور ایده آلی محسوب می شود. لهستان همچنین عضو ناتو، حوزه اقتصادی اروپا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و غیره می باشد. نکات مزبور در خصوص کشور لهستان باعث شده با این که اخذ اقامت در این کشور اصلا راحت نیست، برخی افراد تصمیم به تحصیل در لهستان بگیرند. به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله در این خصوص به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل در رشته زمین شناسی در لهستان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان چیست؟
  • درآمد زمین شناسان در لهستان در سال 2021 چقدر است؟

هزینه های تحصیل در رشته زمین شناسی در لهستان

نوع رشته، نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و تابعیت افراد در لهستان میزان دقیق شهریه ای که باید بپردازند را تعیین می کند. مثلا در حالی که امکان تحصیل رایگان در لهستان برای خود لهستانی ها و شهروندان اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی رشته زمین شناسی و بسیاری دیگر از رشته ها در خیلی از دانشگاه های این کشور وجود دارد، خارجی ها یا به عبارتی non-EU/EEA students در هر صورت باید شهریه پرداخت نمایند. شهریه رشته زمین شناسی در لهستان با توجه به مقطع تحصیلی معمولا در دانشگاه های دولتی این کشور سالانه 4180$ (دلار آمریکا) می باشد. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان در لهستان باید هزینه های زندگی خودر ا نیز تامین نمایند که میزان دقیق آن به شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فرد بستگی دارد.

اما به طور کلی هزینه زندگی دانشجویی در لهستان در سال 2021 را می توان سالانه 30000PLN (زلوتی لهستان) یعنی معادل حدودا 7820$ (دلار آمریکا) دانست. در واقع همان طور که مشاهده می شود لهستان جزو ارزان ترین کشورهای اروپایی است. چرا که مثلا در کشوری مثل نروژ با وجود این که تحصیل در دانشگاه های دولتی برای همه حتی غیر اروپایی ها کاملا رایگان است، هزینه های زندگی بالا می باشد. یعنی حتی ایرانی ها در صورت اخذ پذیرش از دانشگاهی دولتی در نروژ هیچ شهریه ای پرداخت نمی کنند اما باید ماهانه بین 1800$ تا 2200$ (دلار آمریکا) بابت پرداخت هزینه های زندگی خود در نظر بگیرند. البته از آن جایی که امکان کار دانشجویی در نروژ و لهستان وجود دارد، در هر دوی این کشورها دانشجوها بخشی از هزینه های زندگی خود را به این ترتیب می توانند پرداخت نمایند.

هزینه های تحصیل در رشته زمین شناسی در لهستان

اخذ ویزای تحصیلی کشور لهستان

به این منظور فرد باید ابتدائا از دانشگاه یا کالجی در لهستان در رشته زمین شناسی یا رشته دیگری که مد نظر دارد، پذیرش بگیرد. سپس نوبت به اخذ ویزای تحصیلی لهستان می رسد که به جهت به دست آوردن آن باید مدارک متعددی را تقدیم سفارت این کشور نمود. از جمله مهم ترین مدارک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی لهستان که توسط متقاضی امضا هم شده باشد.
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاه مورد نظر در لهستان
  • پاسپورت معتبر که برای حداقل 3 ماه پس از تاریخ ترک لهستان هم اعتبار داشته باشد.
  • یک CV خلاصه و مختصر به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی مدارکی دانشگاهی پیشین به علاوه ترجمه رسمی دیپلم دبیرستان
  • عکس پاسپورتی
  • نامه تمکن مالی بانکی مبنی بر توانایی فرد در پرداخت هزینه های زندگی در لهستان
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در لهستان (شهر محل تحصیل فرد)
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • بیمه معتبر در اتحادیه اروپا که حداقل تا سقف 30000€ (یورو) از هزینه های درمانی فرد را پوشش دهد.
  • مدرک زبان معتبر
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • هزینه سفارت (visa fee)

لازم به ذکر است به منظور تمدید اقامت در لهستان پس از فارغ التحصیلی از رشته زمین شناسی یا سایر رشته های تحصیلی، فرد باید لزوما شغلی در این کشور پیدا کند. به این منظور مهم است که توانایی های فرد در راستای نیازمندی های بازار کار لهستان باشد. در این خصوص لازم به ذکر است که بازار کار رشته زمین شناسی در لهستان خیلی مساعد نیست و رشته های فنی-مهندسی راحت تر می توانند شغلی در این کشور پیدا کنند. نکته مهم دیگر در خصوص کار در لهستان و تبدیل ویزای تحصیلی این کشور به ویزای کاری این است که فرد به زبان لهستانی هم علاوه بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشد.

کار با رشته زمین شناسی در لهستان

درآمد زمین شناسان در لهستان نسبتا خوب است و در نمودار ذیل نشان داده شده است:

سطح درآمد ماهانه زمین شناسان در لهستان

کارفرمای لهستانی در صورت تمایل به استخدام نیروی کار خارجی، چه در رشته زمین شناسی چه سایر رشته ها، باید ابتدائا موقعیت کاری را در لهستان و سپس در کل اتحادیه اروپا آگهی کند تا اطمینان حاصل نماید کسی با توانایی های مشابه در اروپا وجود ندارد. با انعقاد قرارداد کاری به کارفرمای لهستانی فرد می تواند درخواست دهد و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به work permit نماید. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته زمین شناسی در لهستان در سال 2021 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *