ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در لیتوانی

رشته زمین شناسی در لیتوانی

رشته زمین شناسی در لیتوانی در سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله عضویت این کشور در شنگن و اتحادیه اروپا علاقمندان زیادی دارد. خصوصا با توجه به این که نسبت به بسیاری از کشورهای عضو شنگن، لیتوانی چه از نظر شهریه دانشگاه و چه از نظر هزینه زندگی بسیار ارزان تر است. مثلا شهریه کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی در دانشگاه هلسینکی که در پایتخت فنلاند واقع شده است در مجموع دوره 2 ساله 30000€ (یورو) می باشد. در حالی که شهریه دانشگاه های لیتوانی به طور کلی یک سوم تا نصف شهریه دانشگاه های فنلاند می باشد. لیتوانی همچنین کشوری توسعه یافته است که اقتصادی قوی و دانشگاه های خوبی هم دارد. البته نمی شود انکار کرد که تعداد دانشگاه های مطرح کشورهایی مثل ایتالیا، انگلیس، آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، هلند، فنلاند، دانمارک، نروژ و غیره بیشتر از لیتوانی است.

با این وجود مسئله هزینه های پایین تحصیل در لیتوانی، عضویت در شنگن، عضویت در ناحیه یورو، نرخ پایین تورم، نرخ بیکاری کم، درآمد خوب و قدرت خرید بالای مردم در لیتوانی، اجازه داشتن کار ضمن تحصیل و غیره، همه باعث شده اند تحصیل در رشته های مختلف از جمله زمین شناسی در این کشور طرفدار داشته باشد. در ضمن توجه به این که نکته که شهریه دانشگاه های کشوری مثل لیتوانی با وجود تمام مزایایی که دارد از دانشگاه های کشوری مثل قطر پایین تر است، به علاقمندان لیتوانی می افزاید. قطر نه تنها دانشگاه های مطرحی ندارد و گران است، بلکه دانشجویان را تا 5 روز بعد از فارغ التحصیلی مجبور به ترک خاک این کشور می کند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله در خصوص لیتوانی به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل در رشته زمین شناسی در لیتوانی چقدر است؟
  • کار ضمن تحصیل در لیتوانی چگونه است؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در لیتوانی

نوع رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه، تاثیر زیادی در میزان شهریه ای دارد که دانشجویان باید در لیتوانی به دانشگاه ها پرداخت نمایند. البته علاوه بر موارد مذکور شهریه دانشگاه های لیتوانی برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا پایین تر از شهریه ای است که از دانشجویان بین المللی اخذ می نمایند. به منظور تحصیل در رشته زمین شناسی در سال 2021 دانشجویان با توجه به نکات گفته شده سالانه به شرح ذیل شهریه به دانشگاه های لیتوانی پرداخت می نمایند:

  • در مقطع کارشناسی: از 1000€ تا 5000€ (یورو)
  • در مقطع کارشناسی ارشد: از 2000€ تا 6000€ (یورو)
  • در مقطع دکتری: از 7000€ تا 8000€ (یورو)

یکی از دوره های محبوب مرتبط با زمین شناسی، کارشناسی ارشد زمین شناسی در دانشگاه ویلنیوس (Vilnius Univrsity) لیتوانی می باشد. کارشناسی ارشد این دوره تحصیلی در لیتوانی که 2 ساله است تا جولای 2022 مهلت ارسال مدارک و درخواست اپلای دارد. این دوره از سپتامبر 2022 آغاز می گردد و شهریه آن سالی 4787€ (یورو) می باشد. همانطور که مشاهده می شود شهریه دانشگاه ویلنیوس لیتوانی یک سوم شهریه کارشناسی ارشد زمین شناسی در دانشگاه هلسینکی فنلاند می باشد. البته تحصیل در فنلاند برای اروپایی ها رایگان است اما از سال 2017 دانشجویان بین المللی از جمله ایرانی ها باید به دانشگاه های این کشور شهریه پرداخت نمایند. نکته مهم دیگر در خصوص لیتوانی هزینه زندگی است که ماهانه بین 550€ تا 900€ (یورو) می باشد.

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در لیتوانی

بهترین دانشگاه ها برای رشته زمین شناسی در لیتوانی

به منظور زندگی در لیتوانی انتخاب دانشگاهی که جایگاه ملی و بین المللی خوبی داشته باشد اهمیت پیدا می کند. در سال 2021 دانشگاه هایی که سطح علمی و جایگاه بین المللی خوبی در خصوص رشته زمین شناسی دارند در لیتوانی عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های لیتوانی برای رشته زمین شناسیTimes Higher Education Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News & World Report Ranking 2021
Vilnius Gediminas Technical University801651
Vilnius University801423653
Kaunas University of Technology1001801
Vytautas Magnus University801

کار ضمن تحصیل با رشته زمین شناسی در لیتوانی

دانشجویان حتی اگر تابعیت اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا را نداشته باشند تا 20 ساعت در هفته اجازه کار در لیتوانی را دارند می توانند به این ترتیب هم با بازار کار لیتوانی آشنا شوند و هم بخشی از هزینه های زندگی خود در لیتوانی را تامین نمایند. البته غیر اروپایی ها به منظور کار در این کشور باید ابتدائا مجوز کار لیتوانی یا همان work permit را اخذ نمایند. لازم به ذکر است پس از اتمام دوره تحصیلی در لیتوانی هم خارجی ها اجازه کار در این کشور را دارند و مدتی که می توانند اقامت داشته باشند و دنبال کار بگردند هم نسبتا خوب است.

کار با رشته زمین شناسی در لیتوانی

در حالی که در کشوری مثل یونان دانشجویان 2 ماه بعد از فارغ التحصیلی باید این کشور را ترک کنند یا در قطر نهایتا 5 روز فرصت دارند تا پس از اخذ مدرک خود خاک قطر را ترک گویند، دولت لیتوانی به خارجی ها اجازه می دهد تا 12 ماه بعد از تمام شدن تحصیلاتشان همچنان اقامت این کشور را داشته باشند و دنبال کار بگردند. لازم به ذکر است موقعیت های کاری ای که برای زمین شناسان در لیتوانی وجود دارد کم تر از کشورهایی مثل ایسلند و آمریکا است. با این وجود هم به لحاظ تعداد فرصت های کاری و هم از نظر سطح درآمد، زمین شناسی در لیتوانی موقعیت خوبی دارد. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است سطح درآمد زمین شناسان در لیتوانی طی سال 2021 بیان می شود:

سطح درآمد ماهانه زمین شناسان در لیتوانی

البته سابقه کاری و سطح تحصیلات باعث می شود درآمد زمین شناسان در لیتوانی افزایش پیدا کند. مثلا کسی که 2 تا 5 سال سابقه کاری مرتبط با رشته زمین شناسی داشته باشد نسبت به کسی که کم تر از 2 سال سابقه کاری دارد، 32% بیشتر درآمد دارد. اما به طور کلی میانگین درآمدی که زمین شناسان در لیتوانی کسب می نمایند ماهانه 5510LTL (لیتاس) می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته زمین شناسی در لیتوانی می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و سوالات خود راجع به تحصیل در لیتوانی، دانمارک و غیره را مطرح نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *