ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در مالزی

رشته زمین شناسی در مالزی

رشته زمین شناسی در مالزی بازار کاری نسبتا معمولی دارد و معمولا متقاضیان به سراغ رشته های محبوب با موقعیت های شغلی بیشتری می روند. البته نباید فراموش کرد دانشجویان وقتی هدفشان از تحصیل در کشوری خارجی اخذ اقامت باشد، به دنبال کار پس از تحصیل در آن کشور هستند تا به این ترتیب بتوانند با پرداخت مالیات، بعد از چند سال مطابق قوانین آن کشور، اقامت دائم و نهایتا پاسپورت اخذ نمایند. اما متاسفانه جزو کشورهایی است که به خارجی ها پاسپورت نمی دهد، پس فرقی نمی کند کسی رشته زمین شناسی در این کشور را انتخاب کند یا مهندسی کامپیوتر، در هر صورت اگر بخواهد به پاسپورت دوم دست پیدا کند ناچار است کشور محل اقامت خود را تغییر دهد.

برخی کشورها مثل مالزی، کویت، قطر و غیره کلا به خارجی ها پاسپورت نمی دهند و برخی دیگر از کشورها مثل مالتا به شهروندان کشورهای خاصی پاسپورت نمی دهند. در خصوص مالزی لازم است ذکر است تنها عیب انتخاب این کشور عدم امکان اخذ تابعیت نیست. این کشور همچنین در حال توسعه، با اقتصادی متوسط، نرخ بالای فقر و غیره است که نه تنها نظام تحصیلی رایگان ندارد بلکه با توجه به سطح علمی دانشگاه هایش، شهریه زیادی هم از دانشجویان اخذ می نمایند. با هزینه های تحصیل و زندگی در مالزی افراد می توانند رشته زمین شناسی را در برخی کشورهای شنگن مثل ایتالیا، لیتوانی، مجارستان و غیره دنبال نمایند. با این وجود ممکن است کسی بخواهد در خصوص مالزی اطلاعات کسب کند؛ به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در مالزی در سال 2021 چقدر است؟
  • مدارک لازم به منظور اخذ ویزای تحصیلی مالزی کدام اند؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در مالزی

در مالزی موقعیت های کاری بیشتر برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با مهندسی مثل مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی عمران و غیره و رشته های مرتبط با صنعت گردشگری مثل توریسم، هتلداری، مدیریت منابع طبیعی و غیره، وجود دارد. با این حال به دلایل مختلف از جمله علاقه به طبیعت خاص و منحصر به فرد مالزی، ممکن است کسی تحصیل رشته زمین شناسی را در مالزی انتخاب نماید. لازم به ذکر است مالزی نظام تحصیلی رایگان ندارد و شهریه رشته زمین شناسی در دانشگاه های این کشور باتوجه به قوانین دانشگاه و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت می باشد. با این حال حدود کلی شهریه سالانه دانشگاه های مالزی برای رشته مزبور را می توان بین 2000$ تا 8000$ (دلار آمریکا) دانست.

این در حالی است که همان طور که اشاره شد با صرف هزینه مشابه یا بعضا حتی کم تر، دانشجویان می توانند تحصیل و اقامت در یکی از کشورهای توسعه یافته حوزه شنگن مثل لیتوانی را تجربه کنند. مثلا دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه ویلنیوس لیتوانی 2 ساله است و شهریه سالانه آن حدود 4000€ (یورو) می باشد. به علاوه دانشجویان در لیتوانی هم امکان استفاده از دانشگاه های بهتری را دارند هم می توانند ضمن تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی در این کشور کار کنند و هم در نهایت امکان اخذ پاسپورت خواهند داشت. به علاوه ویزای لیتوانی به خودی خود به علت این که این کشور عضوی از شنگن است، ارزشمند می باشد و مجوز ورود فرد به سرتاسر حوزه شنگن است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است نیز هزینه های زندگی در لیتوانی و مالزی با هم مقایسه می شود:

مقایسه هزینه زندگی ماهانه در مالزی و لیتوانی

کار ضمن تحصیل رشته زمین شناسی در مالزی

کار ضمن تحصیل برای دانشجویان بین المللی در برخی کشورها مجاز و در برخی دیگر از کشورها مجاز نمی باشد. در مالزی دانشجویان تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند اما برای این مسئله محدودیت بزرگی ایجاد شده است. در حالی که در کشورهایی مثل اتریش، کانادا، انگلیس، ایتالیا، آلمان و غیره، دانشجویان تا 20 ساعت در هفته حین تحصیل خود اجازه کار دارند، 20 ساعت اجازه کار دانشجویان در مالزی تنها در تعطیلات بین 2 ترم و تعطیلات بیشتر از 7 روز مجاز دانسته شده است. پس همان طور که مشاهده می شود عملا با کار دانشجویی در مالزی نمی توان هزینه های زندگی در این کشور را حتی به صورت محدود هم تامین نمود و فرد باید از قبل این هزینه ها را به طور کامل تامین نماید.

اخذ ویزای تحصیلی مالزی

پس از اخذ پذیرش از دوره مورد نظر برای رشته زمین شناسی از یکی از دانشگاه های مالزی، نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. در مجموع کشور مالزی را در صورت داشتن تمکن مالی کافی می توان کشور نسبتا سهل گیری در خصوص صدور ویزا دانست. از جمله مهم ترین مدارکی که دانشجویان باید تهیه و به سفارت مالزی تقدیم نمایند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فرم ویزای دانشجویی مالزی که توسط متقاضی تکمیل و امضا شود.
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاه یا کالج مورد نظر خود در مالزی
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • 2 فتوکپی از پاسپورت
  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی از جمله شناسنامه
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در مالزی (خوابگاه، آپارتمان مستقل، home stay و غیره)
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • پرداخت هزینه سفارت (visa fee)

کار با رشته زمین شناسی در مالزی

کار با رشته زمین شناسی در مالزی

پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاهی در مالزی این امکان وجود دارد که در صورت پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی، فرد بتواند اقامت خود در مالزی را تمدید نماید. به این ترتیب فرد باید مدارکی از جمله قرارداد منعقد شده بین خود و کارفرمای مالزیایی را ارائه دهد. در خصوص زمین شناسی همان طور که اشاره شد تعداد موقعیت های شغلی در مالزی به خوبی کشورهایی مثل ایلسند نیست. با این حال سطح درآمد زمین شناسان در مالزی از ماهانه 5680MYR (رینگیت) شروع می شود و حداکثر درآمدی که کسب می کنند 18600MYR (رینگیت) می باشد. یعنی متوسط درآمد ماهانه زمین شناسان در مالزی 10500MYR (رینگیت) است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته زمین شناسی در مالزی توضیحاتی ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *