ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در چک

رشته زمین شناسی در چک

رشته زمین شناسی در چک تقریبا ارزان قیمت است اما فراموش نشود چک جزو کشورهایی است که در صدور ویزا برای برخی ملل سختگیری هایی دارد. جدا از این که تقریبا هیچ وقت از سوی جمهوری چک برای ایرانی ها ویزای همراه دانشجویی صادر نمی شود، این کشور برخی اوقات برای خود دانشجویان نیز ویزا صادر نمی کند. البته داشتن رزومه خوب و سابقه سفر به کشورهای دیگر حوزه شنگن می تواند در پیشرفت پرونده تحصیل در چک کمک کننده باشد. هرچند با توجه به این که با هزینه تحصیل و زندگی در چک، افراد می توانند اقامت تحصیلی کشور دیگری مثل ایتالیا، آلمان، فرانسه، مجارستان و غیره را داشته باشند که مهاجرپذیرتر هم هستند، چک طرفداران زیادی ندارد. البته فراموش نشود که چک کشوری توسعه یافته و عضو شنگن است و اخذ اقامت آن اهمیت زیادی دارد.

از جمله دلایل انتخاب چک می توان به این نکته مهم اشاره نمود که اخذ ویزای تحصیلی چک به منزله سفر به تمامی کشورهای شنگن بدون نیاز به اخذ ویزای مجزا می باشد. این در حالی است که با تحصیل در کانادا، آمریکا، ولز و سایر کشورهایی که عضو شنگن نیستند، فرد چنین امتیازی نخواهد داشت. مثلا کسی که ویزای تحصیلی انگلیس را دارد اگر بخواهد در تعطیلات بین دو ترم از ایتالیا دیدن کند لازم است حتما ویزای توریستی شنگن داشته باشد. چک همچنین اقتصادی قوی، نرخ بیکاری پایین و سطح درآمد خوبی دارد. در ضمن جزو معدود کشورهایی است که بازار کار زمین شناسی در آن نسبتا خوب است؛ هرچند ایده آل ترین کشور برای این رشته نیست. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به منظور اطلاع علاقمندان به این کشور در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه تحصیل رشته زمین شناسی در چک چقدر است؟
  • درآمد زمین شناسان در سال 2021 در چک چه میزان است؟

هزینه تحصیل رشته زمین شناسی در چک

دانشگاه های چک با توجه به عوامل گوناگون از جمله مقطع تحصیلی و نوع رشته سالانه بین 0$ تا 22350$ (دلار آمریکا) از دانشجویان شهریه می گیرند. رشته زمین شناسی خوشبختانه جزو رشته های گران نیست و غالبا شهریه دانشگاه های جمهوری چک برای این رشته بین سالی 1000$ تا 7000$ (دلار آمریکا) می باشد. البته در قیاس با رشته زمین شناسی، رشته مهندسی زمین شناسی طرفداران بیشتری در جمهوری چک دارد چرا که بازار کار این رشته هم بهتر است. به علاوه مهندسین زمین شناسی علاوه بر موقعیت های کاری بیشتر در نهایت درآمد بالاتری هم در این کشور خواهند داشت. یکی از دوره های مهندسی زمین شناسی در دانشگاه فنی اوستراوا است که کارشناسی ارشد آن 2 سال به طول می انجامد.

شهریه دانشگاه در این مقطع تحصیلی در دانشگاه مزبور سالی 4000€ (یورو) است. یعنی افراد می توانند با 8000€ (یورو) دوره 2 ساله مهندسی زمین شناسی را در دانشگاه مزبور به پایان برسانند و وارد بازار کار چک شوند. لازم به ذکر است برای اخذ پذیرش از این دوره تا فوریه 2022 فرصت باقی است و دوره مزبور از سپتامبر 2022 آغاز می گردد. البته جمهوری چک دانشگاه های خیلی مطرحی ندارد و دانشگاه مزبور در سال 2021 رتبه جهانی اش 1001 بوده است. با این وجود با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در کشورهایی مثل فنلاند، انگلیس و غیره، ممکن است تحصیل در چک برای خیلی افراد جذابیت هایی داشته باشد. علاوه بر شهریه دانشگاه هزینه های زندگی در جمهوری چک هم باید مورد توجه قرار گیرد که معمولا ماهانه به شرح نمودار ذیل می باشد:

هزینه زندگی ماهانه در چک و آلمان

کار ضمن تحصیل در رشته زمین شناسی در چک

در حالی که کار دانشجویی توسط برخی کشورها از جمله چین و ژاپن ممنوع شده است، در چک این طور نیست. دانشجویان، حتی دانشجویان بین المللی که تابعیت هیچکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا یا سوئیس را ندارند، می توانند در چک کار کنند. دانشجویانی که مشغول به تحصیل در دوره های روزانه و بلندمدت در دانشگاه های چک هستند، صرف نظر از مقطع تحصیلی و رشته انتخابی، اجازه کار در چک بدون نیاز به اخذ مجوز را دارند. همین موضوع یعنی آزادی دسترسی به بازار کار توسط دانشجویان خارجی سبب شده این کشور طرفداران خاص خود را پیدا کند. درآمد حاصل از کار دانشجویی که معمولا کاملا غیر مرتبط با رشته تحصیلی است در چک ماهانه بین 200$ تا 450$ (دلار آمریکا) می باشد.

اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

بعد از اخذ پذیرش از دوره مورد نظر در یکی از دانشگاه ها یا کالج های چک، نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. همان طور که گفته شد اخذ ویزای تحصیلی چک خیلی راحت نیست و بهتر است قبل از تقاضا فرد حداقل یکبار سابقه سفر توریستی به شنگن را داشته باشد. مهم ترین مدارکی که باید به سفارت چک تقدیم گردد در سال 2021 عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در چک
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • محل اقامتی در چک
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان با توجه به دوره تدریس در چک
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • گواهی سلامت
  • بیمه معتبر در اتحادیه اروپا
  • بلیت رفت و برگشت

کار ضمن تحصیل در رشته زمین شناسی در چک

درآمد زمین شناسان در جمهوری چک

نوع گرایش تحصیلی زمین شناسان، مهارت علمی و عملی، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، حوزه شغلی، جنسیت و غیره همگی در میزان درآمدی که در چک اخذ می نمایند موثر است. اما به طور کلی معمولا به شرح ذیل حقوق می گیرند:

  • حداقل حقوق زمین شناسان در چک:47400CZK (کرونای چک)
  • حداکثر حقوق زمین شناسان در چک: 164000CZK (کرونای چک)

این یعنی به طور کلی میانگین درآمد زمین شناسان در چک خوب است. با این حال کشورهایی مثل ایسلند و کانادا به دلیل داشتن وضعیت خاص ژئوفیزیکی و موقعیت جالب جغرافیایی همواره بیشتر مدنظر علاقمندان به تحصیل و کار در زمینه رشته زمین شناسی بوده اند. خصوصا ایسلند به دلیل وجود آتشفشان های فعال زیاد و سطح بالای درآمد زمین شناسان یکی از بهترین گزینه ها برای علاقمندان این رشته است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته زمین شناسی در چک توضیحاتی بیان شد. علاقمندان به تحصیل در چک، ترکیه، کانادا، انگلیس، سوئد و غیره می توانند با ما تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *