ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در چین

رشته زمین شناسی در چین

رشته زمین شناسی در چین به دلیل ارزان بودن و وجود دانشگاه های معتبر، طرفداران خاص خود را دارد اما باید شرایط آن را بررسی نمود. فراموش نشود این کشور بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد و به دلیل داشتن نیروی کار کافی اصلا مهاجرپذیر نیست به همین دلیل است که قوانین مهاجرپذیرانه ای هم ندارد و تمدید اقامت پس از فارغ التحصیلی در این کشور بسیار دشوار شده است. به همین دلیل است که این کشور خود در زمره کشورهای مهاجرفرست دنیا طبقه بندی می شود و علاقمندان کمی دارد. در واقع آزادی مطبوعات، آزادی های سیاسی، آزادی بیان و غیره که در کشورهای اروپایی یا آمریکایی دیده می شود، در چین وجود ندارد.

به علاوه باید توجه داشت اگرچه امکان تحصیل با هزینه های خیلی کم و حتی به صورت رایگان (در صورت اخذ بورسیه های تحصیلی) در چین وجود خواهد داشت، اما این کشور دانشگاه های خیلی گرانی هم دارد. خصوصا دانشگاه های آمریکایی که شعبه ای هم در چین دارند، علی الخصوص در رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت، خلبانی و غیره، شهریه های بسیار بالایی از دانشجویان اخذ می نمایند. هزینه های زندگی در چین هم نسبتا بالا است و ضرورت تامین هزینه ها از یکسال جلوتر، انتخاب این کشور را برای برخی ها دشوار می کند. این در حالی است که امکان تحصیل رایگان در نروژ و تحصیل تقریبا رایگان در آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش، آرژانتین و غیره وجود دارد. با این وجود تحصیل در چین هم طرفدارانی دارد به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه تحصیل رشته زمین شناسی در چین چقدر است؟
  • کار ضمن تحصیل در چین ممکن است؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در چین

با توجه به خصوصی بودن یا دولتی بودن دانشگاه، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی شهریه دانشگاه های چین فرق می کند. همچنین این که تحصیل به زبان چینی باشد یا انگلیسی در میزان شهریه تاثیر دارد و دوره های انگلیسی زبان گران تر هستند. لازم به ذکر است در چین رشته هایی از جمله مدیریت، دندانپزشکی و غیره خیلی گران تر هستند. راجع به تحصیل در این کشور همچنین توجه شود معمولا دانشگاه های چین در مقطع کارشناسی غالب رشته ها، حتی زمین شناسی، دوره ها را به زبان چینی برگزار می کنند. رشته زمین شناسی در دانشگاه های دولتی چین معمولا سالی 550$ تا 3000$ (دلار آمریکا) و در دانشگاه های خصوصی تا 15000$ (دلار آمریکا) هزینه به دنبال دارد. در ضمن لازم به یادآوری است مقطع کارشناسی رشته زمین شناسی در چین 4 ساله، کارشناسی ارشد 2 ساله و دکتری در این کشور 3 تا 5 ساله است.

به علاوه شهریه هر سالی باید جلوتر پرداخت شود خصوصا سال اول، چرا که در غیر این صورت شانس اخذ ویزای افراد کاهش می یابد. هزینه زندگی در چین هم مورد دیگری است که باید مورد توجه باشد؛ چون این کشور جزو کشورهای ارزان قیمت محسوب نمی شود. به طور کلی زندگی در چین بین 550$ تا 900$ (دلار آمریکا) هزینه زندگی برای دانشجویان به دنبال دارد که باید از قبل تامین گردد. چون در حالی که دانشجویان در غالب کشورهای دنیا از جمله هلند، کانادا، ترکیه، سوئد، فرانسه، انگلیس، دانمارک، اتریش و غیره اجازه کار دانشجویی دارند، دانشجویان خارجی در چین، امارات، ژاپن، آذربایجان و هند نمی توانند ضمن تحصیل مشغول به کار شوند. پس برخلاف کشورهای گروه اول، در چین کل هزینه زندگی باید از قبل تامین شود. در نمودار ذیل متوسط اجاره خوابگاه و آپارتمان در چین با هم مقایسه می شود:

اجاره بها در چین

اخذ پذیرش از رشته زمین شناسی در چین

برای تحصیل در رشته زمین شناسی درچین ابتدائا توجه به چند نکته ضروری است:

  • مقطع کارشناسی رشته زمین شناسی در چین مستلزم تسلط به زبان چینی و داشتن مدرک معتبر این زبان می باشد.
  • مقطع کارشناسی رشته مزبور مستلزم ارائه دیپلم 12 ساله ریاضی یا تجربی می باشد و با دیپلم انسانی ایران نمی توان کارشناسی زمین شناسی شرکت کرد.
  • مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی در چین غالبا به زبان انگلیسی هم ارائه می شود و مستلزم ارائه آیلتس 6 تا 6.5 است.
  • کسی می تواند برای کارشناسی ارشد این رشته اپلای کند که مدرک کارشناسی همین رشته یا رشته های مرتبط را داشته باشد.

با توجه به موارد بالا، دانشجو می تواند مدارکی را که در هر دانشگاهی در چین کمی متفاوت است، تهیه کرده و ارائه نماید. مهم ترین این مدارک عبارت هستند از:

  • CV به زبان چینی یا انگلیسی
  • مدرک زبان با توجه به زبان آموزشی دوره (چینی یا انگلیسی)
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات به زبان انگلیسی
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید
  • انگیزه نامه
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک که در هر دانشگاهی متفاوت است (application fee).

اخذ پذیرش از رشته زمین شناسی در چین

ویزای تحصیلی کشور چین

بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر در رشته زمین شناسی یا سایر رشته ها، نوبت به ویزای تحصیلی چین می رسد. البته با توجه به این که روابط ایران و چین خوب است، اخذ ویزای این کشور غالبا موفقیت آمیز خواهد بود. از جمله مهم ترین مدارکی که باید به سفارت چین تقدیم شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نامه پذیرش قطعی رشته زمین شناسی از دانشگاهی در چین
  • مدرک زبان
  • نامه تمکن مالی بانکی مبنی بر توانایی پرداخت هزینه های زندگی در چین
  • رسید پرداخت شهریه سال اول یا نامه اخذ بورسیه تحصیلی
  • مشخص کردن محل اقامتی در چین و ارائه مدارک مثبت این موضوع
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی

لازم به ذکر است همان طور که در مقدمه مقاله هم اشاره شد، شانس تمدید اقامت پس از فارغ التحصیلی از چین پایین است. اما اگر کسی موفق شود به عنوان یک زمین شناس در چی مشغول به کار شود می تواند ماهانه به طور متوسط 49700CNY (یوآن چین) در این کشور درآمد داشته باشد. کم ترین میزان درآمد زمین شناسان در چین ماهی 24100CNY (یوآن چین) است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد راجع به رشته زمین شناسی در چین توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *