ویزای تحصیلی

رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان علاقمندان خیلی کمی دارد چون هم تعداد دانشگاه هایش کم است و هم همین دانشگاه ها رنکینگ بین المللی خوبی ندارند. اولا که این کشور دانشجویان بین المللی خیلی کمی دارد، ثانیا همین تعداد اندک نیز معمولا از کشورهای ضعیف تری مثل ازبکستان، افغانستان و پاکستان به این کشور می روند. شاید بتوان مزیت تحصیل در تاجیکستان را تنها هزینه های کم و هم زبانی تاجیک ها با ایرانی ها، افغان ها و ازبک ها دانست. در سال 2022 سیستم آموزش عالی تاجیکستان توسط 13 دانشگاه با 271 برنامه تحصیلی نمایندگی می شود. لازم به ذکر است مدارک دانشگاه های تاجیکستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز نیستند و بیشتر به کار افرادی می آیند که قصد دارند پس از تحصیل نیز در همین کشور تاجیکستان اقامت داشته باشند.

دانشجویان پزشکی که از دانشگاه پزشکی تاجیکستان فارغ التحصیل می شوند، واجد شرایط شرکت در معاینات پزشکی بزرگ مانند USMLE، PLAB و همچنین معاینه غربالگری هستند که توسط هیئت ملی امتحانات هند، هیئت ملی آزمون (PMDC) پاکستان انجام می شود. یعنی مدارک اخذ شده در رشته هایی مثل پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، شنوایی سنجی و غیره، از دانشگاه های تاجیکستان برای مورد قبول واقع شدن در پاکستان نیز نیاز به قبولی فرد در آزمون دارند. در مجموع تحصیل در تاجیکستان به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چرا که تاجیکستان یک کشور کوچک، محصور در خشکی و کم درآمد، فقیرترین کشور آسیای مرکزی است. در سال 2022 تاجیکستان، با نرخ فقر ملی بیش از 26% و نرخ فقر شدید نزدیک به 11% است. با این وجود ممکن است کسی بخواهد در این خصوص بیشتر بداند به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارد به سوالات ذیل پاسخ دهد:

  • درآمد رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان چقدر است؟
  • ویزای تحصیلی تاجیکستان چگونه بدست می آید؟

درآمد رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان منجر به توانایی فرد به مهاجرت به کشورهای توسعه یافته تری مثل آلمان، کانادا و غیره نمی شود. چون دانشگاه های تاجیکستان چه در رشته شنوایی سنجی چه سایر رشته ها، جایگاه ممتازی ندارند. با این وجود علیرغم این که کار در تاجیکستان کم است و نرخ بیکاری در این کشور بالا می باشد، رشته هایی مثل پرستاری، شنوایی سنجی و غیره، راحت تر از سایرین می توانند کار پیدا کنند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است حدود درآمد رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان در سال 2022 بیان گردیده است:

حدود درآمد رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

هزینه رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان گران نیست؛ البته برای هر رشته ای دانشگاه های مختلف هزینه ها و شهریه های متفاوتی در نظر گرفته اند. لازم به ذکر است دقیقا رشته شنوایی سنجی در دانشگاه های تاجیکستان ارائه نمی شود؛ اما رشته های مرتبط با این رشته در دانشگاه های تاجیکستان شهریه ای حدود 500$ تا 1500$ (دلار آمریکا) در سال دارند. علاوه بر این شهریه باید هزینه زندگی در تاجیکستان نیز مدنظر دانشجویان بین المللی باشد. لازم به ذکر است که چون عملا فرصت های شغلی تاجیکستان فقط در پایتخت این کشور یعنی شهر دوشنبه است، دانشجویان تحصیل و زندگی در این شهر را انتخاب می نمایند. در مقابل هزینه زندگی در دوشنبه نیز از دیگر شهرهای تاجیکستان بیشتر است و با توجه به سبک زندگی دانشجو ماهانه 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) می باشد.

بهترین دانشگاه های تاجیکستان

برای تحصیل در تاجیکستان دانشگاه های زیادی وجود ندارند و همان تعداد دانشگاه نیز جایگاه ممتازی در سطح بین المللی ندارند. از جمله بهترین دانشگاه های تاجیکستان در سطح ملی طی سال 2022 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های تاجیکستانرتبه ملی در سال 2022شهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است
Tajik National University1Dushanbe
Tajik State Medical University2Dushanbe
Russian-Tajik Slavonic University3Dushanbe
Technological University of Tajikistan4Dushanbe
Tajik Technical University5Dushanbe
Tajik State University of Commerce6Dushanbe
Tajik Agrarian University7Dushanbe
Tajik Institute of Entrepreneurship and Service8Dushanbe
Khujand State University9Khujand
N.R.U. Moscow Power Engineering Institute in Dushanbe10Dushanbe

کار ضمن تحصیل رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

کار ضمن تحصیل رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان

موسسات تاجیکستان فرصت های خوبی را برای به نمایش گذاشتن مهارت های خود و به کارگیری دانش آکادمیک پلت فرم صنعتی به دانش آموزان ارائه می دهند و دانشجویان می توانند فرصت های شغلی پاره وقت را در محل کالج خود جستجو کنند. مثلا دانشجویان در تاجیکستان می توانند به عنوان کتابدار دانشگاه محل تحصیل، کارمند پاره وقت IT و غیره مشغول به کار شوند. تاجیکستان یکی از ارزان ترین کشورهای جهان برای ارائه آموزش MBBS در برخی از دانشگاه های پزشکی برتر وابسته به MCI است و هزینه های زندگی در این کشور بسیار کمتر است که آن را برای دانشجویان ایده آل تر می کند.

با این حال فراموش نشود که علیرغم این که تاجیکستان در سال‌های اخیر به کاهش چشمگیر فقر دست یافته است، همچنان در زمره فقیرترین کشورهای اروپا و آسیای مرکزی است. متناسب با تولید ناخالص داخلی، تاجیکستان یکی از بزرگترین اقتصادهای ارسال وجه در جهان را دارد و به دلیل کمبود فرصت های شغلی مطمئن، که به شدت به فقر در تاجیکستان دامن می زند، بیش از یک میلیون شهروند تاجیکستانی کشور را برای جستجوی کار ترک می کنند. در این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به رشته شنوایی سنجی در تاجیکستان توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *