ویزای تحصیلی

رشته شهرسازی در آذربایجان

رشته شهرسازی در آذربایجان

رشته شهرسازی در آذربایجان یکی از رشته های تحصیلی است که در این کشور با کیفیت نسبتا مناسب ارائه می شود و می تواند برای تحصیل مناسب باشد. کشور آذربایجان در طول سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل می توان گفت که توجه به این کشور حائز اهمیت است. متاسفانه دانشگاه های آذربایجان در طول سال های گذشته پیشرفت خاصی را تجربه نکرده اند و به همین دلیل نمی توان گفت که آذربایجان مقصدی بهینه برای تحصیل در خارج از کشور به حساب می آید. دانشجویان در این کشور هزینه های نسبتا زیادی را با توجه به کیفیت تحصیل در این کشور پرداخت می کنند و این موضوعی است که باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرد.

رشته شهرسازی یکی از رشته های تحصیلی است که به تازگی از ترکیب علوم معماری و همچنین عمران استخراج شده است و به همین دلیل است که بسیاری از افراد از این رشته آگاهی کافی ندارند و تمایلی به ورود به این رشته نشان نمی دهند اما در بسیاری از کشورهای تراز اول جهان، رشته شهرسازی به عنوان یکی از مهم ترین رشته های تحصیلی شناخته می شود که در توسعه شهری اهمیت بسیار زیادی دارد.

در همین راستا، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان خواهند پرداخت:

  • دانشگاه های ارائه کننده رشته شهرسازی در آذربایجان کدامند؟
  • هزینه تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان چقدر است؟
  • آیا می توان به عنوان یک دانشجوی خارجی، پس از تحصیل نیز در آذربایجان اقامت داشت؟
  • متوسط درآمد یک شهرساز در کشور آذربایجان چقدر است؟

شرایط تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان

شهرسازی یکی از رشته های تحصیلی است که پس از پایان دوره کارشناسی به سه رشته مختلف تقسیم می شود و هر فرد بسته به علاقه خود می تواند در این رشته ها به ادامه تحصیل بپردازد. در چنین شرایطی می توان گفت که تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد به رشته شهرسازی کار را برای بسیاری از افراد دشوار می سازد اما افرادی که در رشته معماری یا امثال آن تحصیل کرده باشند، می توانند در شاخه طراحی شهری به ادامه تحصیل بپردازند.

دانشگاه دولتی نخجوان به عنوان یک دانشگاه مرکزی در این کشور از جمله موسسات آموزشی است که رشته شهرسازی را ارائه می کند. دانشگاه مهندسی باکو نیز در رشته شهرسازی فعالیت دارد و این رشته را تا مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می کند.دانشگاه معماری و ساخت آذربایجان نیز یکی دیگر از رشته های تحصیلی است که به ارائه این رشته می پردازد. متقاضیان تحصیل در کشور آذربایجان در رشته شهرسازی باید در نظر داشته باشند که کیفیت آموزش در این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به این که دانشگاه های آذربایجان در رتبه بندی های جهانی جایگاهی را در اختیار ندارند، نمی توان این کشور را مقصد مناسبی برای تحصیل دانست.

شرایط تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان

هزینه تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان

یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با تحصیل در آذربایجان باید به آن توجه داشت، هزینه های تحصیل در این کشور است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته های مختلف گروه شهرسازی در کشور آذربایجان باید بودجه ای در حدود 3500$ (دلار) در سال را برای پرداخت شهریه خود در نظر داشته باشند و با توجه به عدم دسترسی آسان به بورسیه تحصیلی، می توان گفت که آذربایجان کشوری پر هزینه برای تحصیل در خارج از کشور است.

از طرف دیگر، هزینه تحصیل در کشور آذربایجان نیز بسیار مناسب است و دانشجویان در صورتی که بودجه ای در حدود $500 الی 600$ (دلار) در اختیار داشته باشند، قادر خواهند بود تا هزینه های زندگی خود در این کشور را به صورت ماهانه پرداخت کنند. البته باید در نظر داشت که کار در جمهوری آذربایجان برای دانشجویان خارجی ممکن نیست و همین مسئله سبب شده است تا فشارهای اقتصادی وارد شده بر دانشجویان خارجی در این کشور بیشتر شود و این افراد محدودیت هایی در انتخاب آذربایجان به عنوان مقصد تحصیلی خود داشته باشند.

بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان

رشته شهرسازی Urban pkanning از جمله رشته های محبوب و پرطرفدار در کشور آذربایجان به حساب می آید. با وجود اینکه این برنامه تحصیلی در اغلب دانشگاه های جمهوری آذربایجان در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارایه می شود. ولی بهترین دانشگاه برای تحصیل در این رشته جذاب دانشگاه معماری و شهرسازی آذربایجان (AzUAC) می باشد. جالب است بدانید که این دانشگاه در رنکینگ دانشگاه های اروپا و غرب آسیا 2024 در رتبه 58- م قرار دارد. دانشگاهی مجهز که در سال 1975 میلادی تاسیس شده و متشکل از 7 دانشکده که در آن بیش از 7500 دانشجو هستند که در برنامه های زیر ثبت نام کرده اند:

  • برنامه لیسانس: 25 برنامه تحصیلی
  • برنامه فوق لیسانس: 39 برنامه تحصیلی

نابراین این دانشگاه در زمره بهترین دانشگاه های آذربایجان برای تحصیل در رشته های معماری و شهرسازی محسوب می شود. عزیزان در نظر داشته باشند که دانشگاه معماری و شهرسازی آذربایجان (AzUAC) یک دانشگاه خصوصی است و هزینه تحصیل در آن بسته به برنامه تحصیلی دانشجویان از €1250 الی €2084 (یورو) متغیر است.

متوسط درآمد یک شهرساز در کشور آذربایجان

افرادی که دوره شهرسازی را در کشور آذربایجان به پایان رسانده باشند، می توانند در خاک این کشور به عنوان شهرساز به کار مشغول شوند و این یک امتیاز بزرگ برای افرادی است که به دنبال یافتن شغل در این کشور هستند. رشته شهرسازی یکی از رشته های مناسب برای ورود به بازار کار در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان است اما در کشورهایی همچون آذربایجان، هنوز هم متخصصان حوزه های دیگر به عنوان نیروی کار در این رشته فعالیت می کنند. شهرسازان در آذربایجان رفته رفته جایگاه خود را به دست می آورند و به همین دلیل است که دسترسی آن ها به درآمدهای بالا در این کشور هنوز ممکن نشده است.

نمودار زیر به خوبی نشان می دهد که سطح درآمد یک شهرساز در این کشور چندان بالا نیست:

متوسط درآمد یک شهرساز در کشور آذربایجان

 

متوسط هزینه های تحصیل در آذربایجان اگرچه نسبت به بسیاری از کشورهای جهان کمتر است اما باید در نظر داشت که این مبالغ به نسبت کیفیت آموزش در این کشور شرایط چندان مناسبی ندارد و به همین دلیل است که نمی توان این کشور را مقصدی مناسب برای تحصیل دانست. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، حتما با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات تخصصی در خصوص رشته شهرسازی در آذربایجان

در بخش موخره به مهم ترین سوالات شما پاسخ داده می شود:

  • هزینه تحصیل رشته شهرسازی در آذربایجان به چه صورت است؟ یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با تحصیل در آذربایجان باید به آن توجه داشت، هزینه های تحصیل در این کشور است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته های مختلف گروه شهرسازی در کشور آذربایجان باید بودجه ای در حدود 3500$ (دلار) در سال را برای پرداخت شهریه خود در نظر داشته باشند و با توجه به عدم دسترسی آسان به بورسیه تحصیلی، می توان گفت که آذربایجان کشوری پر هزینه برای تحصیل در خارج از کشور است.
  • متوسط درآمد یک شهرساز در کشور آذربایجان چگونه است؟ افرادی که دوره شهرسازی را در کشور آذربایجان به پایان رسانده باشند، می توانند در خاک این کشور به عنوان شهرساز به کار مشغول شوند و این یک امتیاز بزرگ برای افرادی است که به دنبال یافتن شغل در این کشور هستند. رشته شهرسازی یکی از رشته های مناسب برای ورود به بازار کار در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان است اما در کشورهایی همچون آذربایجان، هنوز هم متخصصان حوزه های دیگر به عنوان نیروی کار در این رشته فعالیت می کنند. شهرسازان در آذربایجان رفته رفته جایگاه خود را به دست می آورند و به همین دلیل است که دسترسی آن ها به درآمدهای بالا در این کشور هنوز ممکن نشده است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *