ویزای تحصیلی

رشته شهرسازی در بلژیک

رشته شهرسازی در بلژیک

تحصیل در رشته شهرسازی در بلژیک یک انتخاب هوشمندانه برای افرادی است که قصد اقامت در یک کشور پیشرفته اروپایی برای کار و تحصیل را دارند. بلژیک یکی از کشورهای مطرح غرب اروپا است که به شدت شرایط مشابه با کشورهای هلند و فرانسه دارد و همجواری با این دو کشور سبب شده است تا زبان رسمی در بلژیک نیز تحت تاثیر قرار گیرد. دانشگاه های بلژیک از سطح علمی بسیار خوبی در جهان برخوردار هستند و همین مسئله سبب شده است تا متقاضیان خارجی بسیاری، هرساله درخواست پذیرش خود را به دانشگاه های این کشور تقدیم کنند. هزینه های نسبتا مقرون به صرفه ای که دانشجویان خارجی در این کشور خواهند داشت، بر جذابیت های تحصیل در این کشور افزوده است.

رشته شهرسازی به عنوان یک رشته کلیدی در کشورهای پیشرفته جهان شناخته می شود اما در کشورهای در حال توسعه، تمرکز بر توسعه سایر رشته های گروه مهندسی است و به همین دلیل است که به علاقمندان تحصیل در این رشته توصیه می شود تا کشورهای مطرحی همچون بلژیک را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند چرا که اولا از نظر علمی شرایط مناسبی دارند و دوما آن که شرایط کار در حوزه شهرسازی برای این افراد آسان تر خواهد بود. در همین راستا است که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله به بررسی چگونگی تحصیل در بلژیک در رشته شهرسازی پرداخته اند.

  • بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در رشته شهرسازی کدامند؟
  • هزینه تحصیل رشته شهرسازی در این کشور چقدر است؟
  • آیا می توان به عنوان دانشجوی خارجی در حین و پس از تحصیل، در بلژیک کار کرد؟
  • متوسط درآمد یک شهرساز در کشور بلژیک چقدر است؟

معرفی بهترین دانشگاه های رشته شهرسازی در بلژیک

رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی با دو عنوان مهندسی شهرسازی و شهرسازی کاربردی در دانشکده های هنر و مهندسی ارائه می شود و دانشجویان با توجه به شرایط خود باید در یکی از شاخه های اصلی این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. دوره تحصیل در این رشته تنها 3 سال به طول خواهد انجامید و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در رشته های مدیریت شهری، برنامه ریزی شهری، حمل و نقل و طراحی شهری به ادامه تحصیل بپردازند و پس از 2 سال مدرک خود را دریافت کنند.

دانشگاه KU در شهر لئون را می توان به عنوان بهترین دانشگاه این کشور برای تحصیل در رشته شهرسازی معرفی کرد تا جایی که رتبه 70 جهان را در اختیار دارد و در حدود 8500 دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه خنت بلژیک نیز با قرار گرفتن در رتبه 141 در جهان را به خود اختصاص داده است و 4610 دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که نشان از قدرت علمی این دانشگاه دارد.

علاقمندان به تحصیل در بلژیک در رشته شهرسازی همچنین می توانند دانشگاه کاتولیک لووین را نیز برای تحصیل خود انتخاب کنند چرا که در رتبه 188 جهان قرار دارد و از جمله دانشگاه های تراز اول جهان به شمار می رود. دانشگاه بروکسل نیز با قرار گرفتن در رتبه 207، یکی از جذاب ترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در رشته شهرسازی به حساب می آید. در کنار این دانشگاه، نام دانشگاه آزاد بروکسل قرار دارد که یکی از دانشگاه های خوب در سطح بین المللی است اما هزینه های تحصیل در آن بسیار بالاتر از سایر دانشگاه های بلژیک است.

معرفی بهترین دانشگاه های رشته شهرسازی در بلژیک

هزینه تحصیل در بلژیک

یکی از امتیازات تحصیل در رشته شهرسازی در کشور بلژیک برای دانشجویان خارجی آن است که دانشجویان برای ورود به دانشگاه های دولتی این کشور، بدون توجه به ملیت خود می توانند هزینه های کمتری را پرداخت کنند و در نتیجه می توانند دغدغه های مالی خود در این کشور را کم کنند. در چنین شرایطی می توان گفت که هزینه تحصیل در کشور بلژیک برای دانشجویان خارجی و در دانشگاه های دولتی این کشور، در حدود 950€ تا 2900€ (یورو) در سال است. از سوی دیگر اما هزینه تحصیل در دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد بروکسل که یک دانشگاه خصوصی است، در رشته شهرسازی به 8900€ (یورو) در سال می رسد.

دانشجویان برای گذران زندگی خود در شهرهای مختلف بلژیک نیز سالیانه به حدود 11000€ تا 13000€ (یورو) نیاز خواهند داشت و این مبلغی است که برای گذران زندگی دانشجویی در اکثر کشورهای اروپایی به آن نیاز خواهد بود. دانشجویان در بلژیک می توانند با کار ضمن تحصیل، بخش عمده یا تمام این هزینه ها را پوشش دهند و همین مسئله برای جذابیت این کشور برای تحصیل کافی است.

شرایط کار شهرسازان در کشور بلژیک

برای این که فردی بتواند تجربه کار در بلژیک را داشته باشد، می توان انتظار داشت که مسیری طولانی را پیش رو داشته باشد. در چنین شرایطی فرد به یک پیشنهاد کاری نیاز خواهد داشت و باید با توجه به قوانین موجود در اتحادیه اروپا به این پیشنهاد کاری دست پیدا کند. با این وجود افرادی که در بلژیک تحصیل کرده باشند، می توانند به راحتی در این کشور به جستجوی کار پرداخته و شغل مورد نظر خود را بیابند.

شهرسازان در کشور بلژیک شرکت ها و نهادهای بسیاری را در دسترس خود برای کار خواهند داشت و این می تواند یک برگ برنده برای آن ها به حساب آید. این افراد همچنین به درامد سطح بالایی دسترسی خواهند داشت و می توانند با استفاده از آن، کیفیت بالای زندگی در این کشور را تجربه کنند. در نمودار زیر، متوسط درآمد یک برنامه ریز شهری در کشور بلژیک نشان داده شده است.

درآمد سالانه یک شهرساز در کشور بلژیک

درآمد کار ساعتی در بلژیک در رشته شهرسازی در حدود 28.7€ (یورو) است و نیروی کار در این رشته معمولا 1500€ (یورو) در سال به عنوان پاداش حسن انجام کار یا پایان پروژه های شهری درآمد کسب خواهد کرد. با وجود کیفیت بالای تحصیل در این کشور، دریافت ویزای تحصیلی بلژیک از ایران در سال های اخیر بسیار دشوار شده است و به همین دلیل تنها افرادی باید در این زمینه اقدام کنند که اولا خواسته های سفارت را به طور کلی برآورده می کنند و در نهایت سابقه سفر مناسبی دارند. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید،با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *