ویزای تحصیلی

رشته شهرسازی در نروژ

رشته شهرسازی در نروژ

رشته شهرسازی در نروژ در تمامی مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) برای همه (حتی غیر اروپایی ها) کاملا رایگان است. اما چون تحصیل کارشناسی رشته شهرسازی و سایر رشته ها در دانشگاه های دولتی رایگان این کشور تنها به زبان نروژی امکان پذیر است، معمولا کسی از ایران اقدام نمی کند. یکی از دلایل این امر را می توان عدم ارائه شدن دوره های زبان نروژی و عدم برگزاری آزمون آن در ایران دانست. در سال 2022 با بیش از 15000 اتباع خارجی که در دانشگاه های نروژ ثبت نام کرده اند، تنوع یکی از نقاط قوت اصلی سیستم آموزشی بسیار معتبر نروژ است. در نروژ، دوره های رشته شهرسازی معمولا از ماه اوت شروع می شود. دانشگاه ها مهلت درخواست رشته مذکور را بین 1 دسامبر (سال قبل) تا 15 مارس تعیین می کنند، اگرچه ممکن است برخی از دانشکده ها مهلت “پیش صلاحیت” داشته باشند.

اگر می خواهید برای دریافت مدرک رشته شهرسازی به نروژ بیایید، تحقیقات خود را زود انجام دهید تا مطمئن شوید که تاریخ درخواست را از دست ندهید. شرایط پذیرش تحصیلی رسمی توسط دانشگاه ها تعیین می شود و برای اخذ پذیرش دانشجویان باید رزومه خوبی داشته باشند. اگر قصد دارید برای مدرک کارشناسی ارشد در نروژ درخواست دهید، ممکن است مجبور باشید نشان دهید که تحصیلات آکادمیک قبلی شما شامل دوره هایی است که حداقل یک سال و نیم تحصیل در یک موضوع مرتبط را شامل می شود؛ مثلا کارشناسی روانشناسی نمی تواند کارشناسی ارشد ریاضیات پذیرش بگیرد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در نروژ به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه زندگی در نروژ چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های نروژ برای رشته شهرسازی کدام اند؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ در سال 2022 چیست؟

هزینه های تحصیل رشته شهرسازی در نروژ

تحصیل در نروژ، برخلاف کشورهایی مثل امارات، پرتغال، انگلیس و غیره، کاملا رایگان است. برخلاف کشورهایی مثل دانمارک و سوئد که امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی خود را برای غیر اروپایی ها در نظر نمی گیرند، در نروژ دانشجویان خارج ا زاتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا نیز امکان تحصیل رایگان دارند. در سال 2022 نیز دانشگاه های دولتی در نروژ معمولاً شهریه دریافت نمی کنند. لازم به ذکر است عضویت در انجمن دانشجویی که هزینه امتحانات پایان ترم را نیز پرداخت می کند، هزینه دارد. اما این کار بیش از 600 NOK (کرون نروژ) یعنی حدود 60€ (یورو) هزینه نخواهد داشت که رقم خیلی پایینی نسبت به دانشگاه های کشورهای دیگر محسوب می شود.

همچنین، این هزینه ها مزایای زیادی مانند خدمات بهداشتی در محوطه دانشگاه، مشاوره، دسترسی به امکانات ورزشی و همچنین کاهش قیمت حمل و نقل عمومی و فعالیت های فرهنگی را برای دانشجویان بین المللی، از جمله ایرانی ها، به همراه دارد. دانشگاه های خصوصی که توسط دولت تامین مالی نمی شوند، حق دریافت شهریه را برای خود محفوظ می دارند؛ البته اغلب به اندازه سایر کشورهای اروپایی. همچنین در سال 2022 همانند گذشته، دانشجویان بین المللی هرگز بیشتر از دانشجویان نروژی تبار شهریه ای به این دانشگاه ها پرداخت نخواهند کرد. برای رشته شهرسازی دانشگاه های خصوصی نروژ شهریه ای به شرح ذیل اخذ می نمایند:

  • از 7000€ تا 9000€ (یورو) برای کارشناسی شهرسازی
  • از 9000€ تا 19000€ (یورو) برای کارشناسی ارشد شهرسازی

از جمله دیگر هزینه های دانشجویان در این کشور، هزینه زندگی در نروژ است که بسیار بالا می باشد. هزینه زندگی در نروژ بین حدودا 1800€ تا 2200€ (یورو) است که بخش عمده آن اجاره می باشد. این موضوع در نمودار ذیل بهتر نشان داده شده است:

هزینه اجاره آپارتمان در نروژ

بهترین دانشگاه ها برای رشته شهرسازی در نروژ

نروژ بازار کار خیلی خوبی دارد؛ در نتیجه فارغ التحصیلان رشته شهرسازی برای کاریابی بعد از تحصیل مشکلی ندارند. منتهی هرچه جایگاه دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اند بهتر باشد، مشاغل بهتری به آن ها در نروژ پیشنهاد خواهد شد. از جمله بهترین دانشگاه های نروژ در سال 2022 و 2021 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های نروژ برای رشته شهرسازیرتبه ملیTHE Ranking 2022Shanghai Ranking 2021Qs Ranking 2022U.S. News Ranking 2021
University of Oslo11196110290
University of Bergen2201301199166
UIT the Arctic University of Norway2351501440440
Norwegian University of Science and Technology (NTNU)3401101369281

از دیگر دانشگاه های نروژ که رشته شهرسازی را ارائه می دهند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • University of Stavanger
  • University of South-Eastern Norway

بهترین دانشگاه ها برای رشته شهرسازی در نروژ

مزایای تحصیل در نروژ

از جمله مزایای تحصیل در نروژ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سفر آزادانه در شنگن با داشتن ویزای تحصیلی
  • امکان کار ضمن تحصیل تا 20 ساعت در هفته
  • امنیت اجتماعی و اقتصادی بالا
  • موقعیت های کاری زیاد
  • درآمد مناسب و قدرت خرید بالا
  • نرخ پایین ارتکاب جرم

اخذ ویزای تحصیلی نروژ

برای اخذ پذیرش از دانشگاهی در نروژ برای رشته شهرسازی ارائه ترجمه رسمی مدارک و ریز نمرات، رزومه، پرتفلیو، انگیزه نامه، توصیه نامه و یکسری مدارک دیگر لازم است. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ در رشته شهرسازی یا سایر رشته های مورد نظر نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. از جمله مهمترین مدارکی که به این منظور باید تقدیم سفارت شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نامه تمکن مالی بانکی
  • پذیرش دانشگاهی در نروژ
  • بلیت رفت و برگشت
  • محل اقامتی در نروژ

لازم به ذکر است فرد باید اجاره نامه مبنی بر داشتن محل اقامتی در نروژ را به سفارت ارائه کند یا اثبات نماید در خوابگاه اقامت خواهد داشت. از دیگر مدارک می توان به پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، مدرک زبان، پرداخت هزینه سفارت نروژ و غیره اشاره نمود. پس از فارغ التحصیلی نیز دانشجویان باید درخواست دهند و ویزای جستجوی کار نروژ را اخذ نمایند و در نهایت با کاریابی ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری نروژ کنند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی در نروژ، تحصیل رشته شهرسازی در نروژ، تحصیل در آلمان و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *