ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در اسلواکی

رشته فیزیک در اسلواکی

رشته فیزیک در اسلواکی طرفداران خود را دارد؛ چرا که دانشگاه های خیلی ممتازی ندارد، اما مزایای خاص خود را برای دانشجویان دارا می باشد. از جمله مزیت های تحصیل رشته فیزیک در اسلواکی می توان به ارزان بودن زندگی و تحصیل در این کشور اشاره نمود. چرا که به عنوان مثال هزینه های زندگی در اسلواکی حدودا نصف هزینه های زندگی در اتریش و دانمارک است. البته اسلواکی برعکس آلمان و نروژ نظام تحصیلی رایگان ندارد؛ با این حال از آن جایی که شهریه دانشگاه های دولتی آن خیلی پایین است مورد توجه برخی از دانشجویان قرار گرفته است. منتهی در این خصوص نکته ای که باید همواره مد نظر دانشجویان ایرانی باشد این است که چه کشورهایی به ایرانی ها بهتر ویزا می دهند.

اگرچه اسلواکی به قدر اسپانیا برای صدور ویزای تحصیلی سختگیر نیست اما در قیاس با کشورهایی مثل دانمارک، هلند، ایتالیا، مجارستان و غیره، برای ایرانی ها با وسواس و سختگیری های بیشتری ویزا صادر می نماید. اسلواکی که به طور رسمی جمهوری اسلواکی نامیده می شود کشوری محصور در خشکی یا اصطلاحا landlocked است که در اروپای مرکزی قرار گرفته و با کشورهایی از جمله لهستان در شمال، اوکراین در شرق، اتریش در غرب، مجارستان در جنوب و جممهوری چک در شمال غربی هم مرز و همسایه می باشد.

زبان رسمی در اسلواکی زبان اسلواک است و اگر فارغ التحصیلان رشته فیزیک یا سایر رشته ها بخواهند در این کشور شانس کاریابی ضمن یا پس از تحصیل داشته باشند، ضروری است علاوه بر انگلیسی به این زبان هم کاملا مسلط باشند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه تحصیل رشته فیزیک در اسلواکی چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های اسلواکی در 2021 کدام اند؟

هزینه های تحصیل رشته فیزیک در اسلواکی

تحصیل رشته فیزیک در مقطع کارشناسی در دانشگاه های اسلواکی معمولا 4 سال، در مقطع کارشناسی ارشد 1.5 تا 2 سال و در مقطع دکتری 3 تا 4 سال به طول می انجامد. خود دانشجویان اسلواک در تمام این مقاطع قادرند در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی، به صورت رایگان در رشته فیزیک یا سایر رشته های تحصیلی مشغول به تحصیل باشند. اما دانشجویان بین المللی حتی در دانشگاه های دولتی اسلواکی هم باید شهریه بپردازند. حدود شهریه رشته فیزیک در دانشگاه های دولتی اسلواکی طی سال 2021 معمولا سالانه 2000$ تا 8000$ (دلار آمریکا) می باشد.

دانشجویان همچنین باید هزینه های زندگی در اسلواکی را نیز مد نظر قرار دهند که با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامتشان معمولا ماهی 450$ تا 700$ (دلار آمریکا) می باشد. البته با توجه به این که دانشجویان تا 20 ساعت در هفته ضمن تحصیل در اسلواکی اجازه کار خواهند داشت، می توانند بخشی از این هزینه ها را تامین نمایند. لازم به یادآوری است دوره های زبان یا دوره های نیمه وقت در دانشگاه های اسلواکی با اجازه کار دانشجویی برای غیر اروپایی ها یا اصطلاحا دانشجویان بین المللی همراه نیست. سقف ساعات کاری مجاز برای دانشجویان بین المللی در اسلواکی، اتریش، هلند و سوئیس در نمودار ذیل با هم مقایسه شده است:

سقف ساعات کاری مجاز برای دانشجویان بین المللی در اسلواکی، اتریش، هلند و سوئیس

بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیک در اسلواکی

اسلواکی کشوری توسعه یافته با دانشگاه های مطرح است با این که جزو کشورهای درجه یک دنیا به حساب نمی آید. البته هرچند شانس نسبتا خوبی برای کاریابی فارغ التحصیلان رشته فیزیک در اسلواکی هم وجود دارد اما بهترین کشورها برای کاریابی این رشته عبارتند از: آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا و سوئیس. با این وجود کسی که موفق شود از دانشگاه های برتر کشور اسلواکی پذیرش بگیرد و علاوه بر زبان انگلیسی به زبان اسلواک هم مسلط باشد، احتمالا می تواند پس از فارغ التحصیلی در این کشور شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود یعنی فیزیک پیدا کند. بهترین دانشگاه های اسلواکی در سال 2021 برای تحصیل در رشته فیزیک در جدولی که در ادامه ترسیم شده معرفی گشته اند:

بهترین دانشگاه های اسلواکی برای تحصیل در رشته فیزیکرتبه ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است
Univerzita Komenského v Bratislave1Bratislava
Slovenská technická univerzita v Bratislave2Slovenská technická univerzita v Bratislave
Technická univerzita v Košiciach3Košice
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici4Banská Bystrica
Nitra5Nitra
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach6Košice
Prešovská univerzita v Prešove7Prešov
Žilinská univerzita v Žiline8Zilina
Slovenská Polnohospodárska Univerzita v Nitre9Nitra
Ekonomická univerzita v Bratislave10Bratislava

بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیک در اسلواکی

مدارک لازم برای تحصیل در اسلوکی در رشته فیزیک

هر دانشگاهی در اسلواکی با توجه به مقطع تحصیلی خود، الزامات متفاوتی برای دانشجویان در نظر گرفته است. مثلا کارشناسی ارشد رشته فیزیک پلاسما در دانشگاه براتیس لاوا 24 ماه به طول می انجامد، شهریه آن برای دانشجویان بین المللی سالی 3000€ (یورو) است و به زبان انگلیسی هم ارائه می شود. نتیجتا برای اخذ پذیرش از این دانشگاه در رشته فیزیک دانشجویان باید مدارک ذیل را تهیه و ارائه نمایند:

  • نامه تمکن مالی مبنی بر توانایی پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در اسلواکی
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی کارشناسی فیزیک و دیپلم ریاضی و فیزیک به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی
  • کپی پاسپورت از صفحه ای که دارای اطلاعات شخصی و عکس است
  • 2 توضیه نامه از اساتید مقطع پیشین
  • انگیزه نامه یا همان motivation letter به زبان انگلیسی

لازم به ذکر است دانشجویان تا آوریل هر سال فرصت دارند برای رشته فیزیک پلاسما در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه براتیس لاوا اپلای کنند و ترم تحصیلی آن ها نیز همه ساله از ماه سپتامبر آغاز می گردد. پس از اخذ پذیرش نیز نوبت به ویزای تحصیلی اسلواکی می رسد که به مدارکی نیازمند است و از آن جمله می توان به نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در اسلواکی، ترجمه رسمی نامه عدم سوء پیشینه کیفری به زبان انگلیسی، پاسپورت معتبر، نامه تمکن مالی بانکی و مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در اسلواکی اشاره نمود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، راجع به تحصیل رشته فیزیک در اسلواکی طی سال 2021 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *