ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در اسلوونی

رشته فیزیک در اسلوونی

رشته فیزیک در اسلوونی در مقایسه با کشورهای اسلواکی، مجارستان، لهستان، ایتالیا، اتریش و برخی کشورهای دیگر پرهزینه تر محسوب می شود. به علاوه هزینه های زندگی در اسلوونی هم بیشتر از تعدادی از کشورهای مذکور می باشد؛ پس در نهایت نمی توان اسلوونی را مقصد خیلی ارزان قیمتی برای تحصیل در رشته فیزیک یا سایر رشته های تحصیلی دانست. این در حالی است که تحصیل رشته مزبور در نروژ کاملا رایگان و در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و اتریش، تقریبا رایگان می باشد.

کاریابی برای رشته فیزیک در اسلوونی هم غیر ممکن نیست، اما در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و آلمان، موقعیت های شغلی این رشته بیشتر و بهتر است. البته نمی توان منکر شد رشته فیزیک در کشورهایی مثل ترکمنستان، ارمنستان، هند، ازبکستان و غیره عملا بازار کار ندارد و فارغ التحصیلان رشته فیزیک از کشورهای مزبور یا باید کار غیر مرتبط با رشته انجام دهند یا به کشورهای دیگری بروند.

اسلوونی کشوری در اروپای مرکزی است که با ایتالیا در غرب، اتریش در شمال، مجارستان در شمال شرقی، کرواسی در جنوب شرقی و دریای آدریاتیک در جنوب غربی همسایه است و تنها کمی بیشتر از 2 میلیون نفر جمعیت دارد. بیشتر جمعیت اسلوونی را قوم اسلوون تشکیل می دهند و بیشترین اقلیت در این کشور نیز صرب ها هستند؛ اما از آن جایی که کشور مهاجرپذیری نیست، جمعیت آسیایی ها در اسلوونی کم است. یکی از دلایلی که کشورهایی مثل استرالیا، کانادا و آمریکا، بیشتر از کشورهایی مثل اسلوونی و لهستان، مورد توجه مهاجران قرار می گیرد نیز بیشتر بودن جمعیت مهاجران در کشورهای گروه اول است. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالاتی در خصوص تحصیل در اسلوونی پاسخ می دهد:

  • هزینه تحصیل رشته فیزیک در این کشور چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های اسلوونی برای تحصیل رشته فیزیک کدام اند؟

هزینه تحصیل رشته فیزیک در اسلوونی

عمده ترین هزینه ای که دانشجویان برای تحصیل در اسلوونی باید پرداخت نمایند، شهریه دانشگاه است که با توجه به قوانین دانشگاه و مقطع تحصیلی، برای دانشجویان بین المللی علاقمند به رشته فیزیک سالی 2000€ تا 11000€ (یورو) در مقطع کارشناسی، 2000€ تا 15000€ (یورو) در مقطع کارشناسی ارشد و 2000€ تا 6000€ (یورو) در مقطع دکتری است. هزینه های زندگی در اسلوونی نیز بستگی به شهر محل اقامت و سبک زندگی دانشجویان دارد اما معمولا ماهی 900€ تا 1200€ (یورو) است. البته از آن جایی که نرخ تورم در اسلوونی پایین می باشد، قیمت اجناس و خدمات مختلف و همچنین شهریه دانشگاه های این کشور به مرور زمان افزایش چشمگیری نخواهد داشت. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است نرخ تورم در اسلوونی نشان داده می شود:

نرخ تورم در اسلوونی

بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیک در اسلوونی

به منظور بالا بردن شانس کاریابی چه ضمن تحصیل چه پس از فارغ التحصیلی در رشته فیزیک، دانشجویان بهتر است از همان ابتدا تلاش کنند و از دانشگاهی پذیرش بگیرند که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح قاره ای و جهانی نیز رتبه خوبی داشته باشد. در سال 2021 بهترین دانشگاه های اسلوونی برای علاقمندان به تحصیل در رشته فیزیک عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های اسلوونی برای تحصیل رشته فیزیکرتبه دانشگاه در سطح ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است
Univerza v Ljubljani1Ljubljana
Univerza v Mariboru2Maribor
Univerza na Primorskem3Koper
Univerza v Novi Gorici4Nova Gorica
Alma Mater Europaea5Maribor

کار ضمن تحصیل رشته فیزیک در اسلوونی

اسلوونی بخشی از اتحادیه اروپا می باشد و نتیجتا دانشجویانی که تابعیت اسلوونی یا یکی دیگر از کشورهای عضو این اتحادیه را داشته باشند می توانند بدون محدودیت در خاک این کشور مشغول به کار شوند و نیازی به دریافت مجوزهای خاص ندارند. اما دانشجویان بین المللی که شامل ایرانی ها نیز می شود، اگر از یکی از دوره های تمام وقت رشته فیزیک یا سایر رشته های تحصیلی یکی از دانشگاه های اسلوونی پذیرش گرفته باشند باید پس از مشغول شدن به کار درخواست دهند و مجوز اقامت کاری بگیرند. البته دانشجویان اتحادیه اروپا هم اگر قصد کار، تحصیل یا به هر نحوی اقامت اسلوونی را برای مدت بیش از 3 ماه داشته باشند، لازم است مجوز اقامت یا همان residence permit اخذ نمایند.

کار ضمن تحصیل رشته فیزیک در اسلوونی

کار پس از تحصیل رشته فیزیک در اسلوونی

پس از اتمام دوره تحصیلی در یکی از دانشگاه های اسلوونی اگر غیر اروپایی ها همچنان تمایل به اقامت در این کشور را داشته باشند باید کاری پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری نمایند. به این منظور پس از انعقاد قرارداد کاری با یکی از کارفرماهای کشور اسلوونی در حوزه کاری مرتبط با رشته تحصیلی، فرد باید مدارکی را ارائه نماید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس پاسپورتی و فرم تکمیل شده درخواست اخذ ویزای کاری اسلوونی
  • مدرکی دال بر این که فرد بیمه درمانی معتبر در اسلوونی دارد
  • نامه عدم سوء پیشینه کیفری که اخیرا دریافت شده
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در اسلوونی مثل از طریق ارائه اجاره نامه و آدرس محل سکونت
  • قرارداد کاری امضا شده از سوی کارفرمای اسلوونیایی و فرد متقاضی کار
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی در اسلوونی

کار با رشته فیزیک در اسلوونی

کسانی که در رشته فیزیک تحصیل کرده اند در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا بهتر می توانند کار پیدا کنند و تنوع شغلی آن ها نیز بیشتر است. اما در اسلوونی نیز امکان کار به عنوان پروفسور فیزیک وجود دارد خصوصا وقتی فرد مدرک دکتری اخذ کند. سطح درآمد در اسلوونی برای اساتید رشته فیزیک به شرح ذیل است:

  • حداقل درآمد ماهانه اساتید رشته فیزیک: 1360€ (یورو)
  • حداکثر درآمد ماهانه اساتید رشته فیزیک: 4700€ (یورو)

نتیجتا کسی که موفق شود به عنوان یک استاد در رشته فیزیک در دانشگاه های اسلوونی مشغول به تدریس و کار شود به طور میانگین ماهی 2950€ (یورو) حقوق می گیرد. البته باید توجه داشت هرچه سابقه کاری افراد در اسلوونی بیشتر شود، سطح درآمدی که به دست می آورند نیز بالاتر خواهد بود. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته فیزیک در اسلوونی در سال 2021 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *