ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در ایتالیا

رشته فیزیک در ایتالیا

رشته فیزیک در ایتالیا جز رشته های پرطرفداری است که متقاضیان می توانند در سال 2021 در هر سه مقطع رایج این کشور ادامه تحصیل دهند. منتها داشتن دانش زبان ایتالیایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا الزامی است. علاوه بر این ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز قبولی در آزمون ورودی از دیگر شرایط ضروری برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک در محیط آکادمیک ایتالیا می باشد. هموطنان گرامی می توانند ابهامات خود درباره شرایط اقامت تحصیلی یا کاری در اتحادیه اروپا (EU) را نیز با تیم وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارند.

دلایل تحصیل رشته فیزیک در ایتالیا

نظام آموزش عالی ایتالیا از دیرباز جزء برترین سیستم های آموزشی در قاره اروپا به شمار می رفت. چراکه وجود زیرساخت های آموزشی باکفیت و نیز اساتید با رتبه های علمی بالا همراه با کورس های تحصیلی مختلف به چندین زبان زنده دنیا (ایتالیایی و انگلیسی) سبب شده تا دانشگاه های ایتالیا همواره در کانون توجه دانشجویان باشد. از این گذشته هزینه تحصیل و زندگی نیز در ایتالیا نسبت به کشورهای رقیبی همچون فرانسه و انگلستان بسیار پایین است و از این گذشته امکان اخذ بورس و نیز امکان انجام کار حین تحصیل نیز برای دانشجویان خارجی فراهم است. بنابراین خلاصه دلایل تحصیل در ایتالیا 2021 را می توان به صورت زیر بیان کرد:

دلایل تحصیل در ایتالیا

تحصیل کارشناسی فیزیک در ایتالیا

شرط تحصیل فیزیک در این مقطع از دانشگاه های ایتالیا داشتن مدرک دیپلم می باشد. دانشجویان با تحصیل در این مقطع اولا به دانش بالا و درک خوبی از فیزیک کلاسیک و مدرن و در کل روش های فیزیکی دست خواهند یافت. دوما آنها به دانش خوبی از ریاضیات، علوم اطلاعاتی و شیمی دست می یابند. سوما دسته بزرگی از پدیده های طبیعی و مسائل فنی را مدلسازی کرده و نهایتا تکنیک های آزمایشی اصلی را به کار گرفته، ارزیابی ها را با یک روش کاملا مستقلی انجام داده و داده ها را تحلیل می کنند. در آخر دوره نیز از دانشجویان فیزیک آزمون ارزیابی دانش و توانایی هاشان به عمل می آید. اما مشخصات دیگر دوره کارشناسی فیزیک در ایتالیا از این قرار است:

مشخصات دوره کارشناسی فیزیک در ایتالیا
مدت تحصیل3 سال
نوع دورهفول تایم
عنوان دورهBSc in Fisica
زبان آموزشیایتالیایی
بورس تحصیلیدارد

تحصیل کارشناسی ارشد رشته فیزیک در ایتالیا

در دوره ارشد، دانش و فهم دانشجویان از اجزای اصلی فیزیک و فیزیک تئوری عمیق تر شده و این امر به دانشجویان اجازه می دهد تا دانش خودشان را از رشته تخصصی مثل بیوفیزیک، نانوعلم، فیزیک مواد، فیزیک هسته ای و ذره ای و فیزیک برهمکنش های بنیادی تقویت کنند. برنامه ارشد تجربه آزمایشگاهی مستقیم و تکنیک های محاسباتی و تحلیل داده را برای دانشجویان فراهم می کند. داشتن مدرک لیسانس و نیز مدرک زبان انگلیسی از شروط اصلی ورود به دوره کارشناسی ارشد فیزیک در ایتالیا می باشد. اما مشخصات دیگر دوره کارشناسی ارشد فیزیک در ایتالیا از این قرار است:

مشخصات دوره کارشناسی ارشد فیزیک در ایتالیا
مدت تحصیل2 سال
نوع دورهفول تایم
زبان آموزشیانگلیسی
عنوان دورهMSc in Fisica
بورس تحصیلیدارد

تحصیل کارشناسی ارشد رشته فیزیک در ایتالیا

تحصیل دکترا فیزیک در ایتالیا

دوره دکترا آخرین دوره تحصیلی رشته فیزیک در ایتالیا محسوب می شود. متقاضیان این دوره می توانند با داشتن مدرک ارشد و مدرک تسلط بر زبان انگلیسی درخواست خود را به دانشگاه مربوطه ارائه دهند. دوره ای که در ایتالیا کاملا پژوهش محور بوده و موضوعات پژوهشی شامل موارد ذیل می باشد:

  • فیزیک مواد متراکم
  • فیزیک آزمایشی
  • فیزیک نظری و محاسباتی

اما مشخصات دیگر دوره دکترا فیزیک در ایتالیا از این قرار است:

مشخصات دوره دکترا فیزیک در ایتالیا
مدت تحصیل3 سال
نوع دورهفول تایم
زبان آموزشیانگلیسی
عنوان دورهPhD in Fisica
بورس تحصیلیدارد

شرایط پذیرش در دانشگاه های فیزیک ایتالیا

اول از همه بایستی بدانید که رشته فیزیک در ایتالیا رشته فوق العاده محبوبی است و در اغلب دانشگاه های این کشور نیز به دانشجویان ارائه می شود. در لیست زیر با بهترین دانشگاه های فیزیک در ایتالیا آشنا می شویم:

دانشگاهامتیاز در رشته
دانشگاه ساپینزا روم84.9
دانشگاه پیزا82.6
دانشگاه ناپل77.4
دانشگاه روم77.3

همان طوری که مشاهده شد، بهترین دانشگاه حال حاضر ایتالیا برای تحصیل رشته فیزیک، دانشگاه ساپینزا روم می باشد. اما اکنون به پاسخ این سوال می رسیم که شرایط پذیرش از این دانشگاه ها چیست؟ اغلب دانشگاه های ایتالیا دانشجویان متقاضی را از طریق معیارهای زیر ارزیابی و پذیرش می کنند:

  • دیپلم متوسطه (با حداقل 12 سال دوره آموزشی)
  • ریزنمرات تحصیلی از مقاطع قبلی
  • فرم درخواست دانشگاه
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 با توجه به چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان ها CEFR
  • شرکت در آزمون زبان برای دانشجویان فاقد مدرک زبان ایتالیایی
  • قبولی در آزمون ورودی که برای کلیه متقاضیان الزامی است

شرایط ویزا جهت تحصیل رشته فیزیک در ایتالیا

عزیزان عنایت داشته باشند که شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی متفاوت است. دانشجویان غیر اروپایی مثل هموطنان ایرانی بسته به مدت تحصیل خود می توانند متقاضی دو نوع ویزای دانشجوئی ایتالیا باشند:

دو نوع ویزای دانشجوئی ایتالیا

بدون در نظر گرفتن نوع ویزای مورد نظر، شما بایستی از 3 ماه قبل از شروع دوره تحصیلیتان با مراجعه به سفارت ایتالیا برای اخذ ویزای خود اقدام کنید. به هر حال برای درخواست ویزای مذکور نیز ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت معتبر با حداقل 2 صفحه خالی
  • نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیایی
  • فرم درخواست کامل شده
  • بلیط رفت و برگشت به ایتالیا
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • مدرک تمکن مالی ماهیانه بین 450 تا 515€ (یورو)
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • مدرک اسکان در ایتالیا
  • بیمه سلامت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

طبق قوانین ایتالیا، امکان کار حین تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان اروپایی تا 20 ساعت در هفته فراهم است. اما دانشجویان غیر اروپایی در صورتی حق کار نیمه وقت دارند که مجوز کار خود را از اداره کار ایتالیا کسب کنند. خود این کار نیز مستلزم یافتن جاب آفر از کارفرمای ایتالیایی است. برای اطلاع از شرایط بازار کار در ایتالیا 2021 می توانید به مقاله حقوق ماهیانه کار در ایتالیا تهیه شده در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایید.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “رشته فیزیک در ایتالیا

  1. الهه گفت:

    با سلام
    بنده فارغ التحصیل داروسازی می‌باشم
    آیا با ۲۸ سال سن هیچ شانسی برای پذیرش و گرفتن ویزا برای تحصیل در کارشناسی فیزیک در ایتالیا دارم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای ایتالیا کماکان شانس پذیرش و ویزا رو خواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *