ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در قطر

رشته فیزیک در قطر

رشته فیزیک در قطر یک دوره تحصیلی 3 ساله بوده و متقاضیان با ارائه مدرک دیپلم و گواهی دانش زبان خود می توانند از دانشگاه قطر پذیرش بگیرند. یکی از مهمترین انگیزه های متقاضیان تحصیل رشته فیزیک در قطر نیز این است که آنها پس از اتمام تحصیلات خود شانس بسیار بالایی برای کاریابی در قطر و کسب درآمد عالی در این کشور دارند. بنابراین آنها امکان تبدیل اقامت خود و نیز اخذ اقامت دائمی قطر را نیز پیدا می کنند. کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگوئی به تمامی سوالات شما عزیزان درباره شرایط اقامت قطر 2021 هستند.

شرایط تحصیل رشته فیزیک در قطر

یکی از رشته های پرطرفداری که زیر شاخه علوم نیز در کشور قطر محسوب می شود، رشته فیزیک می باشد. مثلا دانشجویان در دانشگاه هوانوردی قطر برای تحصیل در این رشته بایستی به دپارتمان ریاضیات، آمار و فیزیک (MSP) مراجعه نمایند. معمولا رشته فیزیک در قطر فقط در مقطع تحصیلی کارشناسی به دانشجویان خارجی ارائه می شود. این دوره تحصیلی 3 تا 4 ساله بوده و امکان تحصیل به زبان عربی و انگلیسی نیز برای متقاضیان فراهم است.

اما خود کالج هوانوردی قطر (QAC) در سال 1975 تاسیس شده است و حالا به یک موسسه آموزشی پیشرو در صنعت هوانوردی تبدیل شده است. معمولا دوره های تحصیلی ارائه شده توسط این کالج دوره های کارشناسی، فول تایم و به مدت 3 سال می باشد. مهلت درخواست پذیرش از کالج هوانوردی قطر نیز پاییز و بهار هر سال می باشد. ضمنا دانشجویان برای اخذ پذیرش از رشته فیزیک این کالج قطری نیازمند ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز مدرک زبان انگلیسی خود می باشند. فقط موضوع چالش برانگیز هزینه تحصیل در قطر می باشد که برای دانشجویان فیزیک کالج هوانوردی حدود 61.745€ (یورو) می باشد.

شرایط پذیرش دانشجوی رشته فیزیک در قطر

اول از همه باید به عرض برسانیم که شیوه گزینش داوطلبان برای تحصیل در قطر یک شیوه رقابتی است. نکته بعدی اینکه کلیه متقاضیان تحصیل رشته فیزیک در قطر برای تکمیل درخواست پذیرش خود ملزم به تهیه شرایط ذیل هستند:

شرایط پذیرش دانشجوی رشته فیزیک در قطر

بر اساس قوانین پذیرش دانشگاهی در قطر، شرایط پذیرش هر دانشجویی در قطر بر اساس نوع درخواست (ورودی جدید، انتقالی، بازدیدکننده یا متقاضیان بدون مدرک) متفاوت است. مثلا آندسته از متقاضیانی که درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی فیزیک در قطر را دارند معمولا به عنوان متقاضیان سال اولی یا firdt year applicants نامیده می شوند و آنها موظفند برای پذیرش از دانشگاه قطر مدارک زیر را تهیه و به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند:

  • فرم درخواست آنلاین تکمیل شده
  • رسید پرداخت الکترونیک بابت هزینه درخواست به میزان 200 QR (ریال قطر)
  • کپی از پاسپورت بین المللی
  • عکس اندازه پاسپورتی
  • مدرک دیپلم متوسطه
  • ریزنمرات مقطع دبیرستان
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 6 یا تافل 78)

فرآیند دریافت ویزای دانشجویان رشته فیزیک در قطر

فرآیند دریافت ویزای دانشجویان رشته فیزیک در قطر

شرط نهایی برای پذیرش و ورود قانونی به قطر دریافت ویزای تحصیلی قطر می باشد. بر اساس قوانین کشور قطر، دانشجویانی صلاحیت دریافت این ویزا را دارند که توانسته اند نامه پذیرش خود را از دانشگاه مربوطه دریافت کنند. پس از نظر قانون در واقع دانشگاه یا کالج قطری به عنوان اسپانسر دانشجو در اخذ ویزای تحصیلی در قطر عمل می کند. توجه کنید که ویزا مجوز ورود شما به قطر محسوب شده و به محض ورود به قطر شما نیازمند درخواست مجوز اقامت خود هستید. اما قبل از شروع فرآیند درخواست ویزا، شما بایستی کلیه مدارک و شرایط لازم اعلامی توسط دانشگاهتان را تهیه کنید:

مدارکشرایط
پاسپورتاصل پاسپورت و حداقل دو کپی از آن با اعتبار حداقل 6 ماه و وجود صفحات خالی برای مهر ویزا
عکس هاحداقل دو قطعه عکس پاسپورتی با زمینه سفید و جدید
نامه پذیرش از دانشگاه قطراصل و کپی نامه پذیرش
گزارش سلامت پزشکیشامل: گزارش تست خون با قید گروه خونی، گزارش اشعه X سینه، گزارش HIV/AIDS
مدرک تمکن مالی مناسبجهت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در قطر
گواهی عدم سوء سابقهجدیدا اخذ شده از اداره پلیس ایران

عزیزان در جریان باشند که طبق قوانین کشور قطر، حداقل تمکن مالی اعلامی جهت اخذ ویزای تحصیلی قطر در حدود 20000 QR (ریال قطر) یعنی معادل 5470$ (دلار) برای مدت 5 سال می باشد.

ارزیابی وضعیت کار فارغ التحصیلان رشته فیزیک در قطر

قطر یکی از مرفه ترین ملل حوزه حاشیه خلیج فارس و از ثروتمندین کشورهای خاورمیانه و جهان محسوب می شود. این کشور نفت خیز برای توسعه همه جانبه خود نیازمند نیروهای تحصیلکرده زیادی است. اما واقعیت بازار کار قطر نشانگر این است که قطر با کمبود نیروهای متخصص مواجه است. به همین دلیل دولت قطر برای جبران این کمبود به دنبال جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی از هر رشته ای از جمله رشته فیزیک می باشد. اما دلیل دیگر برای انتخاب قطر جهت کار بازار کاری بسیار عالی این کشور است. چراکه قطر پایین ترین نرخ بیکاری را در جهان دارد و نرخ بیکاری قطر کلا در سال 2020 همزمان با شیوع کرونا روی رقم O.1% ثابت مانده است:

نرخ بیکاری در قطر

علاوه بر این یکی دیگر از دلایل اشتیاق فارغ التحصیلان رشته فیزیک برای کار در شرکت ها و سازمان های قطری دستمزد بالای دریافتی در این کشور می باشد. در حال حاضر شرایط دستمزد متخصصان رشته فیزیک در قطر از قرار ذیل است:

سابقه کاریسطح دستمزد (ریال قطر)
کمتر از 2 سال15200QAR (مینیمم درآمدی)
بین 2 تا 5 سال31700QAR (متوسط درآمدی)
بالای 5 سال49800QAR (ماکسیمم درآمدی)

از ارزیابی بازار کار فیزیکدانها در قطر همچنین می توان متوجه این نکته مهم نیز شد که متوسط درآمدی متخصصان فیزیک بسیار بالاتر از متوسط یک کارگر ساده در این کشور است:

مقایسه میانگین درآمد ماهیانه در قطر

عزیزان به این نکته مهم توجه داشته باشند که برای کار و اخذ ویزای کاری قطر، شما نیازمند یافتن اسپانسر (همان کارفرمای قطری) هستید. به همین دلیل توصیه می شود برای راهنمایی بیشتر در خصوص کاریابی و اخذ اقامت کاری قطر حتما به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمائید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *