ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در نروژ

رشته فیزیک در نروژ

تحصیل رشته فیزیک در نروژ و در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است و در سال 2021 بسیار مورد استقبال متقاضیان قرار می گیرد. دانشجویان متقاضی از این طریق همچنین می توانند به مزایای مهمی مثل کار دانشجویی نیمه وقت، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، اخذ اقامت اروپایی و غیره دست یابند. اما آیا با گرایشات رشته فیزیک در این کشور آشنا هستید؟ بهترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل فیزیک کدامند؟ مدارک برای اخذ پذیرش در این رشته چیست؟ چگونه می توان ویزای تحصیلی نروژ را درخواست داد؟ گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارن به تمامی سوالات فوق پاسخ داده و شما را با شرایط ادامه تحصیل در نروژ 2021 آشنا سازند.

شرایط تحصیل رشته فیزیک در نروژ

از هر لحاظ تحصیل رشته فیزیک در نروژ برای متقاضیان ایرانی پر امتیاز و جذاب است. اولا تحصیل در این کشور رایگان است. دوما مدرک اعطایی در نروژ بسیار معتبر است. سوما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در نروژ فراهم است. چهارما کار دانشجوئی پاره وقت در نروژ برای همه دانشجویان فراهم است و از همه مهمتر اینکه شما با تحصیل این رشته در نروژ به آسانی اقامت اروپایی خود را به دست می آورید. از سوی دیگر، تحصیل فیزیک در نروژ در تمامی دوره های آکادمیک برای دانشجویان ایرانی نیز فراهم است. در لیست زیر با انواع گرایشات فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های نروژ می توانید آشنا شوید:

  • اکوستیک
  • فیزیک هسته ای و ذره ای آزمایشگاهی
  • فیزیک پزشکی
  • میکروالکترونیک
  • اپتیک
  • فیزیک ذره
  • فیزیک فضا
  • فیزیک نظری

دانشگاه های مختلفی در نروژ وجود دارند که رشته فیزیک جزئی از برنامه های آموزشی آنها محسوب می شود، از بهترین دانشگاه های فیزیک نروژ در سال 2021 نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

برترین دانشگاه های فیزیک نروژ

تحصیل رایگان رشته فیزیک در نروژ

امسال نیز مثل سالیان گذشته تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی رایگان است و این خبر خیلی خوبی برای متقاضیان تحصیل رشته فیزیک در نروژ می باشد. اما بسته به شهر و دانشگاه محل تحصیلتان در نروژ، دانشگاه ممکن است از شما در هر ترم هزینه ای به نام هزینه ترم یا semester fee درخواست نماید که معمولا هم بین 300 تا 600NOK (کرون) یا معادل 30€ الی 60€ (یورو) می باشد. این هزینه در نروژ بابت ارائه خدمات زیر از دانشجویان بین المللی اخذ می شود:

خدمات ارائه شده به دانشجویان بین المللی رشته فیزیک در نروژ

اما درست در نقطه مقابل، هزینه تحصیل فیزیک در دانشگاه های خصوصی نروژ بسیار بالاست. این هزینه ها نیز بسته به مقطع تحصیلی دانشجویان متغییر بوده و بدین قرار می باشد:

  • برنامه های کارشناسی در نروژ: سالانه حدود 7000€ الی 9000€ (یورو)
  • برنامه های کارشناسی ارشد در نروژ: سالانه حدود 9000€ الی 19000€ (یورو)

در کنار این مورد بایستی به فکر هزینه زندگی در نروژ 2021 نیز بود. هزینه زندگی دانشجویان در نروژ شامل بحت خرید از بازار، رستوران، حمل و نقل، پوشاک، ورزش و تفریحات و غیره می باشد. با اینکه میانگین هزینه مذکور در نروژ بالاتر از متوسط اروپایی است اما باید اذعان کنیم که استاندارد زندگی و قدرت خرید در این کشور اروپایی فراتر از متوسط اروپاست. در حال حاضر میانگین این هزینه در نروژ ماهیانه بین 800€ تا 1400€ (یورو) می باشد و مطمئنا هزینه زندگی دانشجویان در شهرهای بزرگی مثل اسلو و تورنتهایم بسیار بالاتر از سایر مناطق نروژ می باشد.

شرایط پذیرش از رشته فیزیک در نروژ

شرایط پذیرش از رشته فیزیک در نروژ

قبل از هر چیزی باید بدانید که کشور نروژ دارای یک سیستم متمرکز جهت رسیدگی به درخواست پذیرش متقاضیان می باشد. بنابراین متقاضیان درخواست خود را می بایست به سرویس پذیرش دانشگاه ها و کالج های نروژی (NUCAS) ارسال کنند. نکته دوم در خصوص پذیرش دانشجوی رشته فیزیک در نروژ اینکه شما قبل از هر اقدامی می بایست با مهلت های پذیرش در نروژ نیز آشنا باشید. بر اساس سالنامه آموزشی نروژ، ماه های دسامبر تا مارچ دوره درخواست دانشجویان بین المللی است که قصد شروع تحصیلات خود از پاییز آینده را دارند. ماه آگوست نیز دوره های پاییزه در نروژ شروع می شود. اما نکته سوم نیز اینکه نروژ دارای آژانس تضمین کیفیت آموزشی (NOKUT) می باشد که حداقل شرایط و مدارک لازم را برای پذیرش دانشجویان تعیین می کند. بر این اساس شرایط لازم جهت پذیرش از نروژ 2021 از این قرار است:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدرک دیپلم متوسطه
  • کارنامه دوره متوسطه
  • پاسپورت متقاضی
  • مدرک مهارت زبان نروژی و یا زبان انگلیسی (حداقل نمره 500 امتیاز از تافل PBT یا 60 امتیاز از تافل iBT و حداقل امتیاز 5.0 برای آزمون آیلتس)

فرآیند پذیرش دانشجوی رشته فیزیک در نروژ

حالا که با شرایط ضروری جهت دریافت پذیرش از دانشگاه های نروژ آشنا شدیم بهتر است متقاضیان در جریان فرآیند این کار نیز قرار گیرند. مرحله اول از فرآیند پذیرش در نروژ شامل انتخاب برنامه تحصیلی است. در مرحله دوم از این کار او بایستی شرایط خاص پذیرش را بررسی کند. در مرحله سوم متقاضی به سراغ تهیه مدارک لازم می رود. مرحله چهارم این فرآیند مخصوص ارسال درخواست می باشد. در نهایت پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه نروژ، متقاضی به مرحله درخواست ویزای تحصیلی در نروژ حرکت می کند. در نتیجه این فرآیند را می توان در قالب مراحل تصویری زیر به نمایش گذاشت:

فرآیند پذیرش دانشجوی رشته فیزیک در نروژ

شرایط ویزا برای تحصیل رشته فیزیک در نروژ

دانشجویان بین المللی فقط از طریق اخذ ویزای تحصیلی نروژ حق ورود و تحصیل در نروژ را پیدا می کنند اما برای اقامت بلند مدت در این کشور نیازمند اخذ مجوز اقامت هستند. چراکه ویزای صادره فقط امکان اقامت 90 روزه را برای دانشجویان فراهم می کند. بنابراین مطابق قوانین مهاجرتی کشور نروژ، دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل بمدت بیش از 90 روز در نروژ می بایست برای اخذ مجوز اقامت تحصیلی خود اقدام نمایند. فلذا مدارک لازم برای دریافت اقامت تحصیلی نروژ 2021 از قرار ذیل می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی دانلود شده از سایت اداره مهاجرت نروژ (UDI)
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ 5300NOK (کرون) معادل تقریبا 650$ (دلار)
  • مدرک مسافرتی معتبر (پاسپورت)
  • دو قطعه عکس پاسپورتی با پس زمینه سفید
  • نامه پذیرش از دانشگاه نروژی
  • مدرک اثبات تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در نروژ (سالانه حدود 116369NOK (کرون) تقریبا معادل 14350$ (دلار)
  • گواهی اسکان در نروژ
  • بلیط برگشت رزرو شده

اکنون در این قسمت از مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که مزایای دریافت اقامت تحصیلی نروژ برای دانشجویان بین المللی چیست؟ امتیازات برخورداری از این مجوز اقامتی غیر از تحصیل رایگان در نروژ از قرار ذیل می باشد:

مزایای دریافت اقامت تحصیلی نروژ

فعلا مهاجرت تحصیلی و کاری به کشور نروژ از جذاب ترین روش های اخذ اقامت این کشور محسوب می شود. علاقه مندان می توانند با دریافت مشاوره های حرفه ای از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان شرایط و هزینه اقامت نروژ در سال 2021 قرار گیرند.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “رشته فیزیک در نروژ

  1. هاجر گفت:

    با سلام وقت بخیر
    کدام دانشگاه نروژ برای دکترای فیزیک بزشکی خوبه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دانشگاه اسلو بهترین شرایط رو داره.
      دانشگاه برگن رتبه دوم هست و دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ جایگاه سوم رو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *