ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در چک

رشته فیزیک در چک

فارغ التحصیلان رشته فیزیک در چک می توانند ضمن کاریابی از متوسط درآمد ماهیانه حدود 127000CZK (کرون چک) معادل 4912€ (یورو) برخوردار شوند. درآمدی که دو عامل سطح تحصیلات و سوابق کاری بیشترین تاثیر را بر افزایش آن دارد. از همین رو بهترین شرایط برای یک فیزیکدان جهت اشتغال در جمهوری چک این است که اولا سابقه بالای 5 سال داشته باشد و ثانیا مدرک تحصیلیش نیز فوق لیسانس فیزیک باشد.

طبق قانون کشور چک، شما برای تحصیل فیزیک در این کشور نیازمند ویزای تحصیلی و برای انجام کار به عنوان فیزیکدان نیازمند ویزای کاری چک می باشید. شرط اصلی برای اخذ ویزای اول دریافت نامه پذیرش از دانشگاه چک و شرط اولیه برای اخذ ویزای دوم داشتن پیشنهاد کاری از کارفرمای جمهوری چک می باشد. بنابراین شما عزیزان می توانید جهت شروع پروسه مهاجرت تحصیلی یا کاری خود به چک 2021 با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

شرایط تحصیل رشته فیزیک در چک

جمهوری چک دارای نظام آموزشی کیفیت بالایی است که مخصوصا در رشته های علوم، مهندسی و پزشکی شهرت زیادی دارد. این کشور همچنین محل دانشگاه های بزرگ و قدیمی مثل دانشگاه پراگ می باشد. از امتیازات مهم تحصیل در چک می توان به هزینه تحصیلی مقرون به صرفه و آموزش به دو زبان انگلیسی (شهریه دار) و زبان چک (رایگان) اشاره نمود. اگر به دنبال تحصیل این رشته در کشور جمهوری چک هستید پس شما می توانید گرایش مورد نظرتان را در دو دانشگاه برتر این کشور یعنی دانشگاه چارلز و دانشگاه فنی چک به صورت زیر انتخاب کنید:

رشته/ گرایش تحصیلیدانشگاه
فیزیک- کوانتوم اپتیک و اوپتوالکترونیکدانشگاه چارلز
کاربردهای علوم طبیعیدانشگاه فنی چک
فیزیک- فیزیک سطوح و بین سطوحدانشگاه چارلز
فیزیک- فیزیک زیرهسته ایدانشگاه چارلز
فیزیک- فیزیک نانوساختارهادانشگاه چارلز
فیزیک- ژئوفیزیکدانشگاه چارلز
مدلسازی ریاضیاتی در فیزیک و تکنولوژیدانشگاه چارلز

اما همان طوری که می دانید، نظام آموزش عالی جمهوری چک نیز از فرآیند بلونیا تبعیت کرده و به همین دلیل نیز کورس های تحصیلی در این کشور نیز به 3 دوره مختلف با تعداد واحدهای ECTS مختلف دسته بندی می شود. مثلا در زیر می توان با مشخصات دوره کارشناسی (BSc) فیزیک در چک آشنا شد:

مشخصات دوره کارشناسی (BSc) فیزیک در چک

فرآیند اخذ پذیرش جهت تحصیل رشته فیزیک در چک

کلا فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های معروف چک بسیار راحت بوده و این کار به صورت آنلاین انجام می شود. در مرحله اول، متقاضیان با مراجعه به وب سایت دانشگاه محل تحصیل، برنامه تحصیلی مورد نظرشان را انتخاب می کنند. آنها در این مرحله می توانند برنامه آموزشی فیزیک به زبان انگلیسی یا چکی را انتخاب کنند. سپس آنها با بررسی شرایط پذیرش خاص دانشگاه منتخب خود نسبت به تهیه و ارسال مدارک زیر اقدام نمایند:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • مدرک دیپلم+ ریزنمرات
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • پورتفولیو کارهای قبلی
  • مدرک زبان انگلیسی یا زبان چک

لازم به یادآوری است که شرط پذیرش در برخی از برنامه های تحصیلی جمهوری چک قبولی در آزمون ورودی دانشگاه می باشد. آزمونی که مشتمل بر تست کتبی و مصاحبه شفاهی است. بنابراین از قبل بایستی برای این مورد آمادگی داشت.

فرآیند اخذ پذیرش جهت تحصیل رشته فیزیک در چک

نحوه دریافت ویزای دانشجوئی از چک

طبق قانون، دانشجویان غیر اروپایی که نامه پذیرش خود را از دانشگاه های چک دریافت کرده اند جهت ورود قانونی به این کشور ملزمند تا ویزای تحصیلی در چک را درخواست دهند. دانشجویان متقاضی بایستی با توجه به مدت تحصیلات خود یکی از دو ویزای کوتاه مدت (90 روزه) یا تایپ C جمهوری چک و بلند مدت (بیش از 90 روز) تایپ D چک را انتخاب کنند. مدارک لازم به منظور درخواست این نوع ویزای جمهوری چک نیز از قرار ذیل می باشد:

  • فرم درخواست
  • نامه پذیرش
  • پاسپورت معتبر و عکسهای پاسپورتی
  • مدرکی برای اثبات تمکن مالی
  • گواهی اسکان تضمینی در چک
  • بیمه سلامت بین المللی معتبر
  • خلاصه ای از گواهی عدم سوء پیشینه

طبق قانون، تمامی مدارک فوق مخصوصا گواهی عدم سوء پیشینه قبل از تحویل به سفارت چک می بایست به زبان چک ترجمه و به تایید رسمی برسد.

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان فیزیک در چک

جالب است بدانید که ساختار شهریه در جمهوری چک به هزینه برنامه زبان چک و هزینه برنامه غیرچک تقسیم می شود و جالبتر اینکه طبق قانون، برنامه های تحصیلی به زبان چک برای کلیه دانشجویان فارغ از ملیتشان رایگان است. پس اگر شما متقاضی تحصیل در رشته فیزیک در چک به زبان چکی باشید، تحصیل شما رایگان خواهد بود. اما اگر شما خواستار تحصیل رشته فیزیک در چک به زبان انگلیسی باشید، در آنصورت شهریه شما از 0 تا 22350$ (دلار) متغییر خواهد بود. اکنون در نمودار زیر به مقایسه هزینه ترمی تحصیل رشته فیزیک در چک به زبان انگلیسی با شهریه دیگر رشته های علوم پایه می پردازیم. همان طوری که در نمودار هم مشاهده می شود، هزینه ترمی تحصیل فیزیک در چک 2000€ (یورو) می باشد:

مقایسه شهریه ترمی در چک

هزینه های زندگی دانشجویان بین الملل در جمهوری چک نسبت به کشورهای اروپای غربی بسیار پایین تر و مقرون به صرفه است. این هزینه نیز قبل از هر چیز به محل زندگی، گزینه های اقامتی، سبک زندگی و عادات هزینه ای آنها بستگی دارد. مطابق گزارش سایت studyin.cz متوسط ماهیانه هزینه زندگی در چک 2021 از $350 الی 750$ (دلار) متغیر است و این هزینه ها شامل هزینه غذا، حمل و نقل، اجاره منزل و غیره می باشد.

میزان حقوق کار فیزیکدان ها در چک

قبل از هر چیزی باید به اطلاع برسانیم که جمهوری چک یکی از کشورهای اروپایی است که کمترین نرخ بیکاری را نه تنها در سطح اتحادیه اروپایی (EU) بلکه در سطح کل قاره اروپا دارد. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، علی رغم شیوع بیماری کرونا و تایزات منفی آن بر روی اقتصاد چک اما نرخ بیکاری این کشور هنوز هم دور و بر عدد 4% می باشد:

نرخ بیکاری در چک

این بدان معناست که دانشجویان فیزیک پس از فارغ التحصیلی از چک می توانند به سرعت جذب بازار کار این کشور شوند. همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، متوسط درآمد ماهیانه فیزیکدانها در چک حدود 127000CZK (کرون چک) معادل 4912€ (یورو) می باشد که درآمد نسبتا خوبی است. درآمدی که دو عامل سطح تحصیلات و سوابق کاری بیشترین تاثیر را بر افزایش آن دارد. از همین رو بهترین شرایط کاری برای یک فیزیکدان در جمهوری چک این است که اولا سابقه کار بالای 5 سال داشته باشد و دوما مدرک تحصیلیش نیز کارشناسی ارشد فیزیک باشد:

متوسط درآمد ماهیانه در چک

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباب اعزام دانشجو به اروپا و مخصوصا جمهوری چک در سال 2021 با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *