ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در ژاپن

رشته فیزیک در ژاپن

رشته فیزیک در ژاپن یکی از رشته های محبوب و پرمتقاضی این کشور محسوب می شود و تحصیل در این رشته نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. برای اثبات اهمیت و جایگاه این رشته تحصیلی در ژاپن نیز کافی است بدانید که بر طبق رنکینگ Topuniversities در سال 2020، دانشگاه توکیو جزء 10 دانشگاه برتر جهان برای تحصیل رشته فیزیک محسوب می شد. علاوه بر این ژاپن مرکز تکنولوژی های مدرن و بهترین کشور برای تحصیل و کار دانشجویی در جهان نیز به حساب می آید و همین امر این کشور را برای دانشجویان خارجی به مقصد بسیار جذابی تبدیل می کند. عزیزان پس از مطالعه این مقاله می توانند با اخذ مشاوره های حرفه ای از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان شرایط برنامه اعزام دانشجو به ژاپن 2021 قرار گیرند.

چرا تحصیل رشته فیزیک در ژاپن

برای تحصیل رشته فیزیک در یک کشور فوق پیشرفته ای مثل ژاپن دلایل خوب زیادی وجود دارد. اولین دلیل برای تحصیل رشته فیزیک در ژاپن به وجود سیستم آموزش عالی برتر با دانشگاه ها و اعضای هیات علمی قوی آن برمیگردد. در حال حاضر ژاپن دارای بیش از 700 دانشگاه میباشد که 10 تا از این دانشگاه ها در زمره 200 دانشگاه برتر جهانی قرار دارند. مهمتر اینکه دانشگاه توکیو گل سرسبد این دانشگاه ها بوده و طبق رنکینگ برترین دانشگاه ها (QS) در سال 2020 در رتبه 10 برترین دانشگاه جهان جهت تحصیل رشته فیزیک قرار داشت:

رتبهدانشگاهکشور
1موسسه فناوری ماساچوست (MIT)آمریکا
2دانشگاه استنفوردآمریکا
3دانشگاه هارواردآمریکا
4دانشگاه کمبریجانگلستان
5دانشگاه آکسفوردانگلستان
6دانشگاه کالیفرنیا، برکلیآمریکا
7موسسه فناوری کالیفرنیاآمریکا
8دانشگاه پرینستونآمریکا
9موسسه فناوری فدرال سوئیسسوئیس
10دانشگاه توکیوژاپن

از دیگر سو فرهنگ غنی مردم ژاپن و نیز امنیت و ثبات حاکم بر این کشور از دیگر مزایای تحصیل در ژاپن می باشد. از دیگر امتیازات ژاپن جهت تحصیل فیزیک میتوان به هزینه پایین تحصیل در این کشور علی الخصوص در مقایسه با انگلستان و آمریکا اشاره نمود. ایضا شما با ادامه تحصیل در این کشور میتوانید ضمن انجام کار دانشجویی پردرآمد تا بیش از 20 ساعت در هفته همچنین شانس استخدام یا Employability خود را نیز افزایش دهید. چراکه هم اکنو در سال 2021 و همزمان با شیوع گسترده بیماری کرونا و تاثیرات مخرب آن بر روی اقتصاد بین المللی، نرخ بیکاری در ژاپن 2021 به سرعت در حال کاهش است و به مرز 2.9% رسیده است:

نرخ بیکاری در ژاپن

علاوه بر این با مقایسه متوسط درآمد ماهیانه فیزیکدان با یک کارگر معمولی در ژاپن نیز میتوان به اهمیت تحصیل فیزیک در ژاپن پی برد:

مقایسه میانگین درآمد ماهیانه در ژاپن

برترین دانشگاههای ژاپن برای تحصیل رشته فیزیک

همان طوری که در مطالب فوق هم عنوان شد، نظام آموزش عالی ژاپن سیستمی با استاندارد جهانی و مدرنی است که فعلا بیش از 700 دانشگاه در آن عضویت دارند. در این دانشگاه ها (چه به صورت دولتی و یا خصوصی) رشته های مختلفی با شرایط گوناگون به دانشجویان ارائه میگردد که یکی از محبوب ترین رشته ها رشته فیزیک در ژاپن می باشد. در حال حاضر از بهترین دانشگاه های فیزیک در این کشور می توان به دانشگاه های توکیو، کیوتو و اوزاکا اشاره کرد که در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

فرآیند پذیرش دانشجویان رشته فیزیک در ژاپن

در حال حاضر امکان تحصیل رشته فیزیک در ژاپن در تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارد اما شرایط اخذ پذیرش از ژاپن بسیار بسیار سخت و فوق العاده رقابتی است. مثلا فرآیند اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی فیزیک در ژاپن به این صورت است که متقاضیان ابتداء درخواست خود را به سفارتخانه ژاپن تحویل می دهند و این سفارت است که بر مبنای ارزیابی های فرم های درخواست، مدارک پشتیبان، مصاحبه ها و آزمون های مکتوب انجام شده در سفارت دست به گزینش داوطلبان می زند. پس متقاضیان ابتداء از فیلتر سفارت ژاپن عبور کرده و بر اساس توصیه سفارت پذیرش می شوند.

فرآیند پذیرش دانشجویان رشته فیزیک در ژاپن

در ادامه این روند، متقاضیان پذیرش شده ملزمند تا یک دوره آمادگی را سپری کرده و بعد از آن آنها در دانشگاه منتخب کمیته گزینش وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش ها، علوم و فناوری (MEXT) ثبت نام می شوند. اما شاید این سوال مهم برای شما نیز مطرح شود که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فیزیک کشور ژاپن چه مدارکی مورد نیاز است. اول از همه باید بدانید که شرط اصلی تحصیل فیزیک در ژاپن قبولی در آزمون ورودی دانشجویان بین المللی (EJU) می باشد. علاوه بر کسب نمره قبولی در آزمون EJU تحویل مدارک زیر نیز الزامی است:

  • توصیه نامه هایی از اساتید و دبیران قبلی
  • مدرک تمکن کافی جهت پشتیبانی مالی از مخارج تحصیل و زندگی در ژاپن
  • مدرک دیپلم متوسطه+ ریزنمرات مربوطه
  • کپی برابر اصل پاسپورت ملی
  • 6 قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان انگلیسی تافل (TOEFL)

ویزای تحصیلی ژاپن برای دانشجویان رشته فیزیک

یکی از آسانترین روش های مهاجرت به ژاپن روش مهاجرت تحصیلی و بالتبع یکی از آسانترین ویزاها برای اخذ ویزای تحصیلی ژاپن می باشد. کلا طبق قوانین مهاجرتی کشور ژاپن، دانشجویان با توجه به مدت دوره یا کورس تحصیلی خود می توانند متقاضی اخذ یکی از ویزاهای زیر باشند:

ویزای تحصیلی ژاپن برای دانشجویان رشته فیزیک

پس با توجه به توضیحات فوق می توان چنین گفت که ویزای تحصیلی ژاپن یک نوع ویزای Long-term یا بلند مدت محسوب می شود که فقط پذیرفته شدگان از دانشگاه های ژاپن صلاحیت درخواستش را دارند. در هنگام درخواست این ویزا از سفارت ژاپن نیز شما به عنوان متقاضی نیازمند ارائه یکسری مدارک از قرار زیر می باشید:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی ژاپن
  • پاسپورت به همراه کپی های آن
  • عکس های پاسپورتی جدید در ابعاد 3 در 4
  • گواهی صلاحیت (صادره از دفاتر خدمات مهاجرتی در ژاپن)
  • نامه پذیرش از دانشگاه ژاپنی
  • آخرین مدارک تحصیلی
  • مدرک تمکن مالی حدود 2 میلیون ین ژاپن (شامل صورت حساب بانکی، فیش حقوقی، نامه اسپانسری، گواهی اخذ بورس تحصیلی)
  • انگیزه نامه یا کاور لتر

هموطنان عنایت داشته باشند که کلیه مدارک فوق بایستی در برگه A4 و به صورت ترجمه شده به زبان ژاپنی یا انگلیسی ارسال شود. مدت زمان رسیدگی به درخواست ها نیز ممکن است از 5 تا 10 روز کاری متغیر باشد. ایضا اینکه هزینه ویزای دانشجویی ژاپن 2021 هم از قرار ذیل می باشد:

نوع ویزای دانشجوییهزینه به ین ژاپن
ویزای یکبار ورود3000JPY
ویزای دو یا چند بار ورود6000JPY
ویزای ترانزیت700JPY

ارزیابی هزینه تحصیلی دانشجویان فیزیک در ژاپن

شهریه دانشجویان بین المللی در ژاپن متناسب با رشته/ گرایش تحصیلی و نوع موسسه آموزش عالی که آنها انتخاب کرده اند، متفاوت است. اما این را حتم بدانید که هزینه تحصیل رشته فیزیک در ژاپن از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا پایین تر و مقرون به صرفه تر است. بر طبق تخمین های به روز سال 2021، شهریه در ژاپن به مراتب ارزانتر از آمریکا است. بر این اساس، متوسط شهریه سالیانه در آمریکا حدود 10000$ (دلار) اما در ژاپن حدود 5500$ (دلار) می باشد. به عبارت دیگر هزینه تحصیل در ژاپن نصف هزینه تحصیلی در ایالات متحده است. هموطنان محترم همچنین جهت کسب اطلاعات ضروری درباب شرایط اخذ ویزای کار ژاپن در سال 2021 می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *