ویزای تحصیلی

رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان

رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان

رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان به زبان روسی و فارسی در این کشور ارائه می شود و این می تواند یک امتیاز برای علاقمندان به این رشته باشد. در کشور تاجیکستان دانشگاه های نسبتا زیادی وجود دارد که بسیاری از آن ها از اعتبار کافی برای تحصیل برخوردار نیستند اما با این وجود نیز بسیاری تمایل دارند تا در یک کشور فارسی زبان به ادامه تحصیل مشغول شوند. دانشگاه های تاجیکستان در طول سال های اخیر در رشته های مختلف گسترش چشمگیری داشته اند اما این مسئله سبب افزایش کیفیت آموزش در این کشور نشده است و همچنان بسیاری از شهروندان این کشور برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

رشته مهندسی شیمی در این کشور جایگاه چندان مستحکمی ندارد اما با توجه به پیشرفت های صورت گرفته شده در جمهوری تاجیکستان، می تواند انتظار داشت که در یک بازه زمانی کوتاه مدت، جمهوری تاجیکستان نیز برای توسعه صنایع خود، به مهندسان شیمی به عنوان رکن اصلی این مجموعه نیاز داشته باشند. مهندسان شیمی نه تنها در تاجیکستان بلکه در سراسر جهان، تاثیر بسزایی در تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی دارند و به همین دلیل است که کشورهای برجسته جهان این رشته را مورد توجه قرار داده اند. با وجود اینکه تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان چندان مورد تایید نیست، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه های تاجیکستان می پردازند.

  • شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان چیست؟
  • هزینه تحصیل دانشجویان خارجی در این کشور چقدر است؟
  • آیا می توان به عنوان فارغ التحصیل رشته شیمی در تاجیکستان اقامت دریافت کرد؟
  • متوسط درآمد یک مهندس شیمی در کشور تاجیکستان چقدر است؟

شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان

در یک بازه زمانی خاص، تاجیکستان به دانشجویان ایرانی اجازه می داد تا علاوه بر تحصیل در دانشگاه های این کشور به زبان فارسی، به خط الرسم فارسی نیز نگارش کنند در حالی که زبان تحصیل در این کشور فارسی است اما یک خط رسم مشابه با روس ها را در اختیار دارند و در نتیجه دانشجویان باید به زبان روسی و رسم الخط آن ها نیز تسلط داشته باشند. به همین دلیل است که نمی تواه به دلیل تسلط به زبان فارسی در این کشور، تحصیل را نیز در تاجیکستان ساده ارزیابی کرد.

دانشجوینا علاوه بر مدرک زبان معتبر مطابق با درخواست دانشگاه، به ریز نمرات خود در دوره های قلی تحصیل نیز نیاز خواهند داشت. با توجه به شرایط تحصیل در کشور تاجیکستان، نمی توان انتظار داشت که دانشجویان برای دریافت پذیرش تحصیلی خود، با مشکلات زیادی روبرو شوند. معدل در سطح متوسط نیز می تواند برای دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور برای علاقمندان به تحصیل رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان کفایت کند. البته باید در نظر داشت که تحصیل در تاجیکستان در بسیاری از رشته های تحصیلی، فاقد اعتبار علمی بالا است و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان

هزینه تحصیل رشته مهندسی شیمی در تاجیکستان

تاجیکستان یکی از کشورهای نسبتا ارزان قیمت آسیایی برای تحصیل و زندگی است و دانشجویان می توانند با هزینه های نسبتا کمی در این کشور به تحصیل بپردازند. به طور متوسط می توان گفت که دانشجویان رشته مهندسی شیمی در این کشور به عنوان شهریه خود باید سالیانه مبلغی در حدود 3900$ تا 4600$ (دلار) را به دانشگاه پرداخت کنند و به همین دلیل است که می توان این کشور را در کنار کشورهای با هزینه متوسط تحصیل در اروپا قرار داد.

علاوه بر این، دانشجویان باید هزینه های زندگی خود در این کشور را نیز در نظر داشته باشند. به طور متوسط هر دانشجو برای گذران زندگی خود در این کشور، به 350$ تا 500$ (دلار) در ماه نیاز دارد و از این رو نمی توان تاجیکستان را به عنوان کشوری پرهزینه برای تحصیل معرفی کرد. البته دانشجویان در تاجیکستان این فرصت را خواهند داشت که با اجازه دانشگاه به صورت نیمه وقت به کار مشغول شده و از این طریق هزینه های زندگی خود را تا حد زیادی تامین نمایند.

درآمد یک مهندس شیمی در کشور تاجیکستان

افرادی که در تاجیکستان موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود شده اند، این فرصت را خواهند داشت که به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شوند و از این طریق اقامت تاجیکستان را نیز به دست آورند. رشته مهندسی شیمی طیف بسیار گسترده ای از مشاغل را در بر می گیرد و افرادی که مدرک خود را در اختیار دارند می توانند به راحتی در این کشور نیز مشغول به کار شوند.

با توجه به شرایط اقتصادی موجود در تاجیکستان، نمی توان انتظار داشت که نیروی کار تازه وارد در این کشور به سرعت به کاری دسترسی پیدا کنند که درآمد آن ها در رده های بالا قرار گیرد اما در شرایط زندگی در کشور تاجیکستان، درآمد یک مهندس شیمی می تواند بسیار مناسب باشد. در نمودار زیر اطلاعات کامل تری در این رابطه ارائه شده است.

درآمد ماهانه یک مهندس شیمی در کشور تاجیکستان

با وجود این که پس از استقلال از روسیه، تاجیکستان پیشرفت های بسیاری را به چشم دیده است، اما همچنان مسیری بسیار طولانی پیش روی این کشور برای رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته جهان، وجود دارد. در صورتی که تمایل به تحصیل در خارج از کشور با شرایط آسان دارید، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و از تجربیات آن ها در این زمینه بهره ببرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *